2015.03.25. 11:27, Margit-1225
Maurizio Arrivabene, a Ferrari csapatfnke pr hete elrulta, pusztn a vitkat s tleteket elcsal provokcinak szntk azt a grafikt, melyet mg a tesztidny idejn tettek kzz a jv Forma–1-es autjrl. A Scuderia elkpzelt koncepcija szmos rajong tetszst elnyerte, s br a csapatokat azta is foglalkoztatja a kls megjtsnak krdse, az gyben elrelps azta nem trtnt.
Az rintetteknek annyiban mindenkppen tetszett az olaszok terve, hogy az futurisztikus kinzetet klcsnztt az F1-es versenygpnek. „Ha az j F1-rl gondolkodunk, nem szabad visszanylnunk a mltba, valami modern tervezst kell vlasztanunk” – mondta errl korbban a Mercedes tancsadja, Niki Lauda.
Az Auto Motor und Sport az FIA versenyigazgatjt, Charlie Whitingot is megkrdezte a Ferrari koncepcijrl. A brit kiss szkeptikusan viszonyul a krdshez. „Remekl nz ki. Minden, amit eltte lttunk, inkbb a rgi idket idzi. Viszont rendkvl nehz olyan szablyokat rni, amelyek biztostjk, hogy egy aut gy nzzen ki.”
Vlemnyvel pedig egyes csapatok mrnkei is egyetrtenek. A Mercedes ftervezje, Aldo Costa pldul elmondta: „Ezt a tanulmnyt olyan mrnkk ksztettk, akiknek nem kellett figyelembe vennik az aerodinamikt. A kls volt az elsdleges. Egy Forma–1-es aerodinamikai mrnkt viszont nem rdekli a kinzet. Maximlis leszortert akar, a lehet legkisebb lgellenlls mellett. Ha ebbl vgl egy ronda aut sl ki, neki az is mindegy. Ha a Ferrari koncepcija szerint hatroznnk meg a szablyokat, az mg korntsem jelenten azt, hogy az autk gy is nznnek ki.”
Pat Symonds, a Williams tapasztalt technikai igazgatja szerint az is nagy krds, valban a kls szmt-e jelenleg az F1 legfbb problmjnak. „Kell neknk egyltaln j Forma–1-es aut? Elbb alkossunk meg fenntarthat szablyokat, amelyek mellett elegend csapat kpes fennmaradni. Nem vagyok biztos benne, hogy egy 1000 lers, j klst kap Forma–1-es aut segtene ebben.”
„n a jelenlegi autkat is vonznak tartom. De e krdsben az n vlemnyem nem igazn szmt. Az j F1-nek a gyerekeknek kell tetszenie, nem nekem. Semmikpp sem trhetnk vissza 2005-be, vagy mg rosszabb esetben azokhoz a koncepcikhoz, amelyek a 90-es vekbl mertkeztek. A modern videojtkok megmutatjk, mi nygzi le a fiatalokat. s a virtulis vilg a mi legfbb ellenfelnk” – ismtelte el Symonds a korbban Arrivabene ltal is elmondottakat.
A brit emellett hangslyozta, Adrian Neweyhoz hasonlan rlne, ha a mrnkk jra nagyobb szabadsgot kapnnak – a krds csupn az, mindez fenntarthat lenne-e. „Vajon akkor is megfizethet rak lennnek az autk? s lennnek mg olyan versenyzk, akik kpesek elvezetni ezen autkat?”
Symonds itt az olyan kreatv koncepcikra utalt, mint amilyen a Newey ltal pr ve, egy szmtgpes jtkhoz meglmodott Red Bull X2010-es modellje volt, mely a virtulis plykon 470 km/rs sebessgre kpes a maga 1500 lerejvel. „A kanyarokban a nehzsgi erket egy versenyz sem brn ki. Ha egy baleset trtnne, akkor pedig keresglhetnnk a roncsok kztt. Rendkvl nehz lenne megvdeni a nzket is.”
Symonds ezek utn elmondta, milyennek kpzeli a jv F1-t. „Az autknak nehezen vezethetknek kell lennie. Nagy tapadsra van szksg, de csak kis tartomnyban, hogy a tapads aztn cskkenjen. gy nehz lenne megtallni a hatrokat.”
( motorsportal.hu )