|
A gokart ngy kerek, klnsen alacsony slypont kismret versenyaut. A gokartozs Magyarorszgon is npszer, mindenki ltal hozzfrhet technikai sport.
Az aut ngy kerek, slypontja klnsen alacsonyan helyezkedik el.
A modern gokartok szve a motor.
A versenygpek kztt ltezik n. fixes (azaz sebessgvlt nlkli) s vlts is.
A jrm fordulkonysgrl hres.
Klnleges tulajdonsga a gokartnak, hogy hts tengelye fix, nincsen differencilm, ezltal teszi a kanyarodst rdekess. A kanyar kls feln fut kerknek nagyobb utat kell megtennie, mint a belsnek.
A sport kt rszre oszthat: ltezik versenygokartozs s brgokartozs.
Versenyeket Magyarorszgon is rendeznek, amatr, s profi szinten is.
Nem egyrtelmek s valsznleg sohasem tisztzdnak pontosan a kartozs szletsnek krlmnyei. Egyetlen dolog biztos csupn, hogy jtkknt indult az egsz.
1956-tl azonban mr egszen pontosan nyomon kvethetk a prblkozsok. Art Ingels nev amerikai sportember - a Curtis Kraft Company sportkocsiptssel foglalkoz glendale-i rszlegben- elksztette az els ngykerek jtkautcskt. Ez egy vgtelenl egyszer felpts hokedli volt, 1,84 kW-os West Bend fnyrmotorral.
Nhny httel ksbb akkora sikerrel mutattk be minden idk legkisebb s alighanem legszernyebb teljestmny "versenyautjt" a pomonai arnban, hogy a jrm piltja - bizonyos Duffy Livingstone- ksedelem nlkl hozzltott a Go Kart Company megalaptshoz.
Art Ingelsnek sem kellett sok id az risi zleti lehetsg felismershez. Hamarosan elkezdte Caretta nev kartjai gyrtst s forgalmazst.
Nhny hnap alatt tbb ezer jrmvet ptettek s plyk tucatjait alaktottk ki az USA-ban. Megalakult a Go Kart Club of America, s mg 1957-ben letbe lpett az a szablyrendszer, amely kzel tz vig kvethet mszaki s sportszakmai plda volt szerte a vilgon.
Angliba is megrkezett az els t gp. Hrbl persze sokan ismertk az j amerikai "rletet", de hogy ebbl egy-kt ven bell az egyik legnpszerbb technikai sport lesz, arra taln mg az autsportok s a bukmkerek hazjban sem mertek volna fogadst ktni. Pedig 1960-ban, csak a szigetorszgban mr tbb tucat klnfle kartgyrt zem mkdtt.
Hamarosan megszletett a FIA/CIK egysges go-kart szablyrendszere. Ezzel egyszer s mindenkorra megfkeztk a tervezsben s ptsben tapasztalhat sszevisszasgot. Szablyostottk a versenyek rendjt, a plyk kialaktsnak kvetelmnyeit, egyszval megteremtettk az egyenl eslyek feltteleit. Kzben javban dbrgtek az apr versenygpek a repltereken, a parkolkban, s mindenhol, ahol akadt nhny szz mter hosszsg szabad terlet az j sportg lelkes hveinek.
Megrendeztk az els nem hivatalos vilgbajnoksgot is 1961-ben, ahol a 100 cm3-es kategriban az amerikai Bob Allen, a 200 cm3 gposztlyban pedig az olasz G. Pernigotti szerezte meg a legjobbnak jr elismerst.
Most mr semmi nem llt a hivatalos vilgversenyek rendezsnek tjban.
1963-ban kirtk az Eurpai Csapatbajnoksgot, 1964-ben pedig elhatroztk -s elspr olasz siker jegyben meg is rendeztk - az els egyni vilgbajnoksgot a klasszikus sebessgvlt nlkli gpek kategrijban. Az "abszolt" vilgbajnoknak azta is e kategria legjobbjt rtik.
Idkzben tkletesedtek a motorok, a vzak, a gyrtsi technolgik. Ennek knyszer velejrjaknt azonban mind kevesebb gyrtm maradhatott versenyben a tkletest s az olcst sszehangolni kpesek csatjban.


( gokart.hu )

| |