|
A gokart négy kerekű, különösen alacsony súlypontú kisméretű versenyautó. A gokartozás Magyarországon is népszerű, mindenki által hozzáférhető technikai sport.
Az autó négy kerekű, súlypontja különösen alacsonyan helyezkedik el.
A modern gokartok szíve a motor.
A versenygépek között létezik ún. fixes (azaz sebességváltó nélküli) és váltós is.
A jármű fordulékonyságáról híres.
Különleges tulajdonsága a gokartnak, hogy hátsó tengelye fix, nincsen differenciálmű, ezáltal teszi a kanyarodást érdekessé. A kanyar külső felén futó keréknek nagyobb utat kell megtennie, mint a belsőnek.
A sport két részre osztható: létezik versenygokartozás és bérgokartozás.
Versenyeket Magyarországon is rendeznek, amatőr, és profi szinten is.
Nem egyértelműek és valószínűleg sohasem tisztázódnak pontosan a kartozás születésének körülményei. Egyetlen dolog biztos csupán, hogy játékként indult az egész.
1956-tól azonban már egészen pontosan nyomon követhetők a próbálkozások. Art Ingels nevű amerikai sportember - a Curtis Kraft Company sportkocsiépítéssel foglalkozó glendale-i részlegében- elékészítette az első négykerekű játékautócskát. Ez egy végtelenül egyszerű felépítésű hokedli volt, 1,84 kW-os West Bend fűnyírómotorral.
Néhány héttel később akkora sikerrel mutatták be minden idők legkisebb és alighanem legszerényebb teljesítményű "versenyautóját" a pomonai arénában, hogy a jármű pilótája - bizonyos Duffy Livingstone- késedelem nélkül hozzálátott a Go Kart Company megalapításához.
Art Ingelsnek sem kellett sok idő az óriási üzleti lehetőség felismeréséhez. Hamarosan elkezdte Caretta nevű kartjai gyártását és forgalmazását.
Néhány hónap alatt több ezer járművet építettek és pályák tucatjait alakították ki az USA-ban. Megalakult a Go Kart Club of America, és még 1957-ben életbe lépett az a szabályrendszer, amely közel tíz évig követhető műszaki és sportszakmai példa volt szerte a világon.
Angliába is megérkezett az első öt gép. Hírből persze sokan ismerték az új amerikai "őrületet", de hogy ebből egy-két éven belül az egyik legnépszerűbb technikai sport lesz, arra talán még az autósportok és a bukmékerek hazájában sem mertek volna fogadást kötni. Pedig 1960-ban, csak a szigetországban már több tucat különféle kartgyártó üzem működött.
Hamarosan megszületett a FIA/CIK egységes go-kart szabályrendszere. Ezzel egyszer s mindenkorra megfékezték a tervezésben és építésben tapasztalható összevisszaságot. Szabályosították a versenyek rendjét, a pályák kialakításának követelményeit, egyszóval megteremtették az egyenlő esélyek feltételeit. Közben javában dübörögtek az apró versenygépek a repülőtereken, a parkolókban, és mindenhol, ahol akadt néhány száz méter hosszúságú szabad terület az új sportág lelkes híveinek.
Megrendezték az első nem hivatalos világbajnokságot is 1961-ben, ahol a 100 cm3-es kategóriában az amerikai Bob Allen, a 200 cm3 géposztályban pedig az olasz G. Pernigotti szerezte meg a legjobbnak járó elismerést.
Most már semmi nem állt a hivatalos világversenyek rendezésének útjában.
1963-ban kiírták az Európai Csapatbajnokságot, 1964-ben pedig elhatározták -és elsöprő olasz siker jegyében meg is rendezték - az első egyéni világbajnokságot a klasszikus sebességváltó nélküli gépek kategóriájában. Az "abszolút" világbajnoknak azóta is e kategória legjobbját értik.
Időközben tökéletesedtek a motorok, a vázak, a gyártási technológiák. Ennek kényszerű velejárójaként azonban mind kevesebb gyártómű maradhatott versenyben a tökéletest és az olcsót összehangolni képesek csatájában.
( gokart.hu )
| |