- 1950-es évek⇒ Juan Manuel Fangio uralta a F1 első évtizedét. Az évtizedet a gyári csapatok uralták mint az Alfa Romeo, Ferrari, Mercedes, Maserati, ők már a háború előtt is versenyeztek. 1958-ban írták ki először az első konstruktőri VB-t, amit a Vanwall nyert meg. Az autók keskeny, mintázott gumiabroncsokkal voltak felszerelve. Bevezették a 2,5 literes, sűrítő nélküli autókat.
-1960-as évek⇒ Megjelentek az első kisebb csapatok ( elsősorban britek ) pl: Vanwall, Cooper, Lotus, BRM. Nem volt saját motorjuk, másik gyártótól kellett megvásárolniuk. Elterjedtek az első karcsú "szivar" alakú karosszériák. Az autók teljesítménye 220 lóerő körüli volt. A hengerűrtartalom a szívómotoroknál 3000cm3 a turbófeltöltőseknél 1500cm3 volt. 60'as évek végén megjelentek a reklámok a F1-ben.
-1970-es évek⇒ Ezekben az években kezdték átépíteni azokat a versenypályákat amelyek nem voltak biztonságosak pl: hiányoztak a bukóterek, keskeny aszfaltcsíkok voltak. Sokáig tartott az is mire kiértek a mentők egy baleset helyszínére. Előtérbe kerültek a "szívóhatású" autók, ezek az alvázkiképzésükkel hatalmas leszorítóerőt generáltak ( ez arra szolgált, hogy a kanyarokban nagyobb sebességet tudtak elérni ) Konstrukciók is készültek pl: Braham BT46. 1977-től vezette be a Renault a turbómotorokat.
-1980-as évek⇒ '83-tól domináltak a turbómotorok, 1000 lóerő körüli teljesítményükkel kiszorították a szívómotoros autókat. A F1 legerősebb motorját a BMW készítette, ennek teljesítménye 1400 lóerő körüli. Fogyasztása és megbízhatatlansága miatt nem lett sikeres motor. Betiltották a turbó feltöltő használatát, mindegyik csapatnak szívómotort kellett alkalmaznia.
-1990-es évek⇒ Megengedettek voltak az elektronikus segédeszközök pl: kipörgésgátló, ABS valamint az aktív felfüggesztés, de ezeket 1994-re betiltották. Roland Ratzenberger, Ayrton Senna halála után előtérbe került a biztonság növelése.
-2000-es évek⇒ A FIA többször megváltoztatta a szabályokat pl: betiltották a csapatutasításokat. 2003-ban a pontrendszert változtatták, később több műszaki szabályt. Betiltották a kipörgésgátlót ami jobban előtérbe helyezi a versenyzők képességeit. Az évtized végén a Honda, a BMW és a Toyota is kivonult a sportágból.
|