2015.03.25. 11:27, Margit-1225
Maurizio Arrivabene, a Ferrari csapatfőnöke pár hete elárulta, pusztán a vitákat és ötleteket előcsaló provokációnak szánták azt a grafikát, melyet még a tesztidény idején tettek közzé a jövő Forma–1-es autójáról. A Scuderia elképzelt koncepciója számos rajongó tetszését elnyerte, és bár a csapatokat azóta is foglalkoztatja a külső megújításának kérdése, az ügyben előrelépés azóta nem történt.
Az érintetteknek annyiban mindenképpen tetszett az olaszok terve, hogy az futurisztikus kinézetet kölcsönzött az F1-es versenygépnek. „Ha az új F1-ről gondolkodunk, nem szabad visszanyúlnunk a múltba, valami modern tervezést kell választanunk” – mondta erről korábban a Mercedes tanácsadója, Niki Lauda.
Az Auto Motor und Sport az FIA versenyigazgatóját, Charlie Whitingot is megkérdezte a Ferrari koncepciójáról. A brit kissé szkeptikusan viszonyul a kérdéshez. „Remekül néz ki. Minden, amit előtte láttunk, inkább a régi időket idézi. Viszont rendkívül nehéz olyan szabályokat írni, amelyek biztosítják, hogy egy autó így nézzen ki.”
Véleményével pedig egyes csapatok mérnökei is egyetértenek. A Mercedes főtervezője, Aldo Costa például elmondta: „Ezt a tanulmányt olyan mérnökök készítették, akiknek nem kellett figyelembe venniük az aerodinamikát. A külső volt az elsődleges. Egy Forma–1-es aerodinamikai mérnököt viszont nem érdekli a kinézet. Maximális leszorítóerőt akar, a lehető legkisebb légellenállás mellett. Ha ebből végül egy ronda autó sül ki, neki az is mindegy. Ha a Ferrari koncepciója szerint határoznánk meg a szabályokat, az még korántsem jelentené azt, hogy az autók úgy is néznének ki.”
Pat Symonds, a Williams tapasztalt technikai igazgatója szerint az is nagy kérdés, valóban a külső számít-e jelenleg az F1 legfőbb problémájának. „Kell nekünk egyáltalán új Forma–1-es autó? Előbb alkossunk meg fenntartható szabályokat, amelyek mellett elegendő csapat képes fennmaradni. Nem vagyok biztos benne, hogy egy 1000 lóerős, új külsőt kapó Forma–1-es autó segítene ebben.”
„Én a jelenlegi autókat is vonzónak tartom. De e kérdésben az én véleményem nem igazán számít. Az új F1-nek a gyerekeknek kell tetszenie, nem nekem. Semmiképp sem térhetünk vissza 2005-be, vagy még rosszabb esetben azokhoz a koncepciókhoz, amelyek a 90-es évekből merítkeztek. A modern videojátékok megmutatják, mi nyűgözi le a fiatalokat. És a virtuális világ a mi legfőbb ellenfelünk” – ismételte el Symonds a korábban Arrivabene által is elmondottakat.
A brit emellett hangsúlyozta, ő Adrian Neweyhoz hasonlóan örülne, ha a mérnökök újra nagyobb szabadságot kapnának – a kérdés csupán az, mindez fenntartható lenne-e. „Vajon akkor is megfizethető árúak lennének az autók? És lennének még olyan versenyzők, akik képesek elvezetni ezen autókat?”
Symonds itt az olyan kreatív koncepciókra utalt, mint amilyen a Newey által pár éve, egy számítógépes játékhoz megálmodott Red Bull X2010-es modellje volt, mely a virtuális pályákon 470 km/órás sebességre képes a maga 1500 lóerejével. „A kanyarokban a nehézségi erőket egy versenyző sem bírná ki. Ha egy baleset történne, akkor pedig keresgélhetnénk a roncsok között. Rendkívül nehéz lenne megvédeni a nézőket is.”
Symonds ezek után elmondta, ő milyennek képzeli a jövő F1-ét. „Az autóknak nehezen vezethetőknek kell lennie. Nagy tapadásra van szükség, de csak kis tartományban, hogy a tapadás aztán csökkenjen. Így nehéz lenne megtalálni a határokat.”
( motorsportal.hu )