|
Mr jval a Formula–1-es vilgbajnoksg 1950-es elindulsa eltt elkezddtt az autversenyzs trtnete. Az els autversenyt 1894-ben rendeztk meg, az els modern Grand Prix-t 1906-ban, amelyet a magyar Szisz Ferenc nyert meg.
Az autversenyzs Franciaorszgban kezddtt. Az els autversenyt 1894. jlius 22-n, a Le Petit Journal prizsijsg szervezte. A versenyzknek a Rouen-Prizs tvonalat kellett teljestenik. Ezeknek az autversenyek a nyomvonala ltalban a nagyobb francia vrosoktl Prizsig tartott, ksbb eurpainagyvrosok kztt, mint Berlin, Madrid, vagy Bcs.
A sok hallos baleset utn elterjedtek a krplykon val versenyek. 1906-ban a francia automobilklub megszervezte az els Grand Prix-t, magyarul nagydjat. A versenyt Le Mans-ban tartottk, egy 105 kilomter hossz plyn. A 32 indul kzl a magyar szrmazs Szisz Ferenc gyztt egy Renault-val.
Az els vilghbor utn ismt megntt az rdeklds az autsport fel. A '20-as vekben pltek Eurpa ismert versenyplyi, mint az olasz Monza, a nmet Nrburgring vagy a belga Spa-Francorchamps. A legsikeresebb mrkk ekkoriban a Bugatti s az Alfa Romeo voltak.
Az 1930-as vekben a nmet mrkk belptvel, mint a Mercedes-Benz s az Auto Union, megvltoztak azerviszonyok. Az Adolf Hitler ltal tmogatott nmet csapatok egyrtelmen dominltak, amelyet Hitler propagandaknt hasznlt fel, hasonlan az 1936-os berlini olimpihoz. 1936-ban nem vilgbajnoki versenyknt megrendeztk az els magyar nagydjat a Npligetben.
A msodik vilghbor teljesen meglltotta a motorsportot Eurpban. A hbor utn, 1945 szben ledt jra a versenyzs egy kis verseny keretben, a prizsi Bois de Boulogne parkban. Sok versenyz a harcmezkn, vagykoncentrcis tborokban meghalt, a fiatal versenyzk nem tudtak versenytapasztalatokat szerezni, gy a 40, 50 v feletti frfiak versenyeztek a vilghbor utni idkben. Nem ptettek j autkat, a rgi hbor elttiekkel versenyeztek. Az jjelszts idejben az Alfa Romeo dominlt. 1949-ben elindult a Gyorsasgi Motoros Vilgbajnoksg, majd egy vre r a formula–1-es is 1950-ben.
Szisz Ferenc
Szeghalom, 1873. szeptember 20. – Auffargis, 1944. februr 21.
sei erdlyi szszok voltak, a csald neve is a nmet s (des) szbl szrmazik. desapja kltztt t a „Srrt fvrosba”, miutn rszt vett az 1848–49-es forradalom s szabadsgharcban. Apja, Szisz Jnos urasgi lovszmester, anyja, Somogyi Julianna hztartsbeli volt. Ht gyermek kzl Ferenc volt a hatodik. Iskolai tanulmnyait Dobozon kezdte meg, ahol apja grf Wenckheim Frigyes birtokn dolgozott gazdatisztknt.
A gpszet irnti rdekldse hamar megmutatkozott. Felvettk a szeghalmi uradalmi gpmhelybe, majd a gyulai gimnziumban tanult. A hszas veinek elejn lv, lakatos s rznt munkval kenyeret keres Sziszt magval ragadta az autk egyre nvekv trnyerse, ezrt munkjval prhuzamosan – szabadidejben – mszaki tanulmnyokat folytatott.
Az okleveles gpsz s feltall mrnki tehetsgt a Renault fivrek gyorsan felismertk: szabadalmait megvettk, s korltlan ksrletezsi s fejlesztsi lehetsgeket kapott. Tallmnyaival s jtsaival jelentsen javtotta a Renault versenykpessgt, alkotta meg az els szablyozott ngyullads motort, s vltotta ki a kurblit egy srtett levegs indtszerkezettel.
1905-ben kineveztk a Renault tesztelsi osztlyvezetjnek, s noha e beosztsa gyakran akadlyozta a versenyzsben, 1906.jnius 26-27-n rkre berta nevt az autversenyzs vknyveibe: Megnyerte az els Grand Prix versenyt. Teljestmnyvel Eurpa-szertenpszer lett, kpeslapok, plaktok kszltek rla. A gyzelemrt 45 ezer frank jutalomban rszeslt, soron kvl megkapta a francia llampolgrsgot, s volt az els autversenyz, aki llami elismerst kapott Franciaorszgban. Szisz Grand Prix-gyzelme, s a verseny zleti sikere hamarosan tbb ms Grand Prix verseny megszervezshez vezetett Eurpban.
A 30-as vek elejn visszavonult, s felesgvel a Prizstl mintegy 40 kilomterre fekv Auffargis-i villjban lt, amg 71 ves korban tdgyulladsban el nem hunyt. Az Auffargis-i temetben helyeztk rk nyugalomra. Felesge 1958-ban kvette, „Famille Szisz” felirat fekete mrvny srjukat a Francia Autklub s a Renault Mvek tartjk karban.
Szisz Ferenc emlkt Franciaorszgban szmos emlkm rzi, tovbb hrom mzeum: a Szisz Mzeum, amely a Le Mans-i versenyplya kzelben tallhat Renault Mzeum rsze, a Renault Trtneti Mzeum, a Szeghalmi Srrti Mzeum s a Haristestvrek Auts Mzeuma.
A Hungaroring els (jobb) kanyarjt Szisz Ferencrl neveztk el, 2003 ta pedig az j fbejrat eltt auts szobra fogadja a ltogatkat.



| |