|
A sportgban sok versenyz halt mr meg baleset kvetkeztben. A meghalt versenyzk nagy rsze a mai biztonsgi felszereltsg autkkal s plykkal megmenthetek lettek volna. Ma a versenyplyk mindegyikben kln krhzak vannak, a versenyzk mentst a baleset utn 15 msodpercen bell meg kell kezdeni. Az autk is sokkal biztonsgosabbak lettek, az autk elemeinek nagy rsze sznszlas anyagokbl kszl, amelyek elnyelik az tkzsbl keletkez energikat...Szintn fontos biztonsgi felszerels a head And Neck Support rendszer ( HANS ). ez a szerkezet is sznszlas anyagbl kszl. A versenyz vllra tmaszkodva, annak kt oldaln rgzt szalagokkal kapcsoldik a versenyz sisakjhoz. Clja, hogy megakadlyozza a baleset sorn hogy a versenyz feje tlsgosan elrelendljn, ennek kvetkezmnye lehet nyakcsigolyk srlse s a pilta be is theti a fejt a kormnyba.
Slyosabb balesetekhez vonul a plyra a Medical Car. Ebben orvosok lnek, akik azonnal elltjk a balesetet szenved versenyzt, majd a plya krhzba viszik. Veszlyhelyzetekben, pldul esben vagy baleset utn bekldik a Safety Cart.
Mr a mlt szzad elejn is belttk azt, hogy az autversenyzsben szksg lehet egy olyan jrmre, amely balesetek esetn sszegyjti s lassabb tempra knyszerti a meznyt, amg a szemlyzet a plyn lv akadlyok elhrtsn dolgozik. Az els gynevezett Pace Car az 1911-es Indy 500-as versenyen mutatkozott be, s ennek fnyben meglep, hogy az F1-ben csak 1992-ben hoztak szablyt arra, hogy milyen esetekben s hogyan alkalmazand a Safety Car. Igaz, eltte mr hasonl funkciban 1973-ban Kanadban bemutatkozott egy 914-es Porsche, m a beszmolk szerint megjelense kisebb koszt okozott, na meg egy kr htrnyt a mezny felnek.
A biztonsgi autt akkor kell behozni a plyra, amikor azonnali kockzat ll fenn, m a krlmnyek nem indokoljk a verseny megszaktst. A Safety Car ppen ezrt a verseny egsze alatt kszenltben ll a plya mellett, s amint bevetsre kerl, a versenyzk rdin, a mszerfalon mutatott jelen, a clegyenesnl kihelyezett tbn, na meg a srga zszlk ltal is rteslnek arrl, hogy tilos az elzs. Illetve, ha valaki mr csak ezt az autt ltja maga eltt, s tudja, hogy nem vezeti a versenyt, akkor megelzheti a biztonsgi autt, ezzel biztostva azt, hogy a mezny gy lljon ssze, hogy a versenyt pillanatnyilag tnylegesen vezet versenyz legyen az len.
A szably bevezetse ta tbbfle tpus aut is betlttte ezt a biztonsgi funkcit, pldul a j nev FIAT Tempra s Opel Vectra modellek. 1996 ta egy kicsit megkomolyodtak a szervezk, gy mr tizent ve a Mercedes-Benz szlltja a Safety Cart az F1-nek.
A tetn elhelyezett, ramvonalasra tervezett vilgtsorban nem csak a srga LED-ek kaptak helyet: kt beptett tv-kamera is tallhat itt. A mszerfalon lv monitorok segtik a szemlyzetet a verseny kvetsben, illetve azt is mutatjk, hogy milyen biztonsgi informcik mennek ki a versenyzk fel. Emellett termszetesen folyamatos rdikapcsolat is van a versenyigazgatsggal.

Bernd Maylnder nmet autversenyz.
1971. mjus 29-n szletett Waiblingen. vekig vett rszt klnbz hossztv autversenyeken, valamint a nmet traaut bajnoksg futamain. 2000 ta a biztonsgi aut vezetje a Formula–1-ben.kivve a 2001-es Kanadai Nagydjat, amikor srlt volt. Ekkor csapattrsa, Marcel Fssler helyettestette. Taln a szmra legesemnydsabb verseny a 2007-es Japn Nagydj volt, amikor is elszr mgle rajtolt el a mezny, mert nem volt olyan j llapotban a plya a heves eszsek miatt, hogy elengedhessk a meznyt. Az els 18 krt mgtte tette meg a mezny, s csak ezutn jhetett ki a boxba.

| |