Minden konstrukción kötelező töréstesztet végezni, mielőtt engedélyt kapna a versenyzésre.
KORMÁNYKERÉK
Ezen keresztül tudnak a versenyzők kommunikálni a csapat többi tagjával, és a kormányon lévő kijelzőről különböző információkat tudhatnak meg. A pálya aktuális részén érvényben lévő zászló színe is megjelenik a kormány kijelzőin. Korábban minden váltásnál egyik kezükkel el kellett engedniük a kormányt, hogy váltani tudjanak. Az FIA biztonsági előírásai szerint egy versenyzőnek 5 másodperc alatt el kell tudnia hagyni a pilótafülkét, úgy hogy a kormánykereket eltávolítják.
AERODINAMIKA
A Formula-1-es autók formája úgy van kialakítva, hogy minél kisebb légellenállást hozzanak létre, növelve ezzel a sebességet. Az aerodinamikával komolyabban először az '50-es években kezdtek el foglalkozni. 2009-re jelentős szabályváltozásokat hoztak, minek hatására az autók első terelőszárnya alacsonyabb és szélesebb, míg a hátsó magasabb és keskenyebb lett. A karosszéria különböző pontjain elhelyezett kiegészítő aerodinamikai elemeket betiltották. 2011-ben új elemként jelent meg az állítható hátsó szárny ( DRS ) A szerkezet időmérő edzésen a pálya bármely részén használható, versenyen viszont szigorúbbak a feltételek: ez erre kijelölt pályaszakaszon, az úgynevezett DRS zónában aktiválhatja a versenyző, de csak akkor, ha a zónát megelőző ellenőrzési ponton legalább egy másodpercen belül megközelítette az előtte haladót.
MOTOR
1989-től tiltották be a turbófeltöltők használatát, két átmeneti év után, amikor egy párhuzamos bajnokságot írtak ki a turbó nélküli autók részére. Ezután mindegyik csapatnak ismét szívómotort kellett alkalmaznia. A belső égésű motoroknak a jelenlegi szabályok szerint 2,4 literesnek kell lenniük, és csak V8 elrendezésben használhatják őket a csapatok. 2006 óta a csapatok nem fejleszthetik a motorokat.
GUMIK
Szuperlágy gumiabroncs (Piros)
A Pirelli P Zero szuperlágy gumiabroncs volt az egyetlen olyan gumitípus, amelynek összetétele a 2011-es évtől kezdődően nem változott, viszont a gyártó a 2013-as szezonra vonatkozóan lágyabb keverékkel készíti azt a jobb teljesítmény és termikus degradáció érdekében. A módosított specifikációnak köszönhetően a gumiabroncs megfelelő tapadásához szükséges hőmérséklet eléréséhez kevesebb időre van szükség. Ez a gumitípus ideális választás azokra a versenypályákra, amelyekre a lassabb sebesség, és az intenzívebb irányváltások a jellemzőbbek. Mindezek mellett az alacsonyabb, 85…110°C-os működési tartományának köszönhetően jó menetteljesítményt nyújt a sima futófelületű aszfalton.
Lágy gumiabroncs (Sárga)
A Pirelli P Zero lágy gumiabroncs hozzávetőlegesen 0.5 másodperccel lassabb köridőket képes biztosítani az előzőleg említett szuperlágy típushoz képest, mindamellett, hogy ez a gumiabroncs is lágyabb keverékkel rendelkezik a tavalyi évben használt lágy papuccsal szemben. A magas, 105…125°C közötti működési tartománynak köszönhetően nagyobb igénybevételeknek is ellenáll, amelynek köszönhetően ez lesz az a keverék, amely frekventáltabb módon szerepelni fog az idei futamokon. A Pirelli gumiabroncsai közül ez az a keverék, amelynek a működési tartománya a legnagyobb mértékben változott a 2012-es évben alkalmazott specifikációhoz képest.
Közepes keménységű gumiabroncs (Fehér)
A Pirelli P Zero közepes keménységű gumiabroncs alacsony, 90…115°C közötti működési tartománnyal rendelkezik, éppen ezért azokra a versenyhelyszínekre optimális választás, ahol viszonylag alacsonyabb a környezeti hőmérséklet. A 2013-as évre készített közepes keménységű gumiabroncs hozzávetőlegesen 0.8 másodperccel gyorsabb köridő elérését biztosítja a kemény gumiabronccsal szemben.
Kemény gumiabroncs (Narancssárga)
A Pirelli P Zero kemény gumiabroncs az új színjelölésének köszönhetően eltér a 2012-es évben alkalmazott színkódtól, hiszen az idei évben az ezüst színjelölés helyett narancssárga színkódot kapott. Ez a típus is lágyabb keverékkel rendelkezik a tavalyi specifikációhoz képest, amelynek köszönhetően sokkal inkább a 2012-es közepes keménységű keverékkel elért menetteljesítményt képes biztosítani. A kemény gumiabroncs működési tartománya szintén változott az egy évvel ezelőtti állapothoz képest, amely a jelenlegi gyártási technológiának és az alkalmazott összetevőknek köszönhetően 110…135°C közé tehető. Ez az abroncs leginkább a melegebb, és a gumiabroncsok szempontjából nagyobb igénybevételt jelentő versenyhelyszíneken alkalmazható eredményesebben.
Átmeneti gumiabroncs (Zöld)
A Cinturato zöld színjelölésű, átmeneti időjárási körülményekre tervezett, hátsó kerékre szánt gumiabroncs összetétele némiképp változott a 2012-es változathoz képest, viszont a futófelület mintázata meglehetősen hasonló maradt. A hátsó gumikkal kapcsolatban elvégzett fejlesztéseknek köszönhetően azonban a gumi erősebb szerkezeti kialakítást kapott, amely javítja a gumiabroncs menetdinamikai jellemzőit.
Esős gumiabroncs (Kék)
A Cinturato névvel illetett, kék színjelöléssel rendelkező gumiabroncs esős időjárás esetén használatos. Az átmeneti keverékhez hasonlóan a hátsó kerékre készített gumi is némileg módosult, hogy segítségével progresszívebb tapadás legyen biztosítható. A futófelület mintázatának köszönhetően másodpercenként akár 60 liternyi víz kiszorítására képes, és a karakterisztikájának köszönhetően menetjellemzőit tekintve közelebb került az átmeneti gumiabroncs nyújtotta jellemzőkhöz.
|