A Formula-1-es versenyaut els lgterel szrnya rendkvl fontos szerepet jtszik, amelynek megfelel konfigurcija, s nem utols sorban annak megfelel belltsa jelentsen befolysolja az aut menetteljestmnyt. A versenyaut szlessgvel megegyez aerodinamikai elem – amelynek hossza 1.800mm – nemcsak a plya egyeneseiben elrhet minl nagyobb sebessg elrshez szksges megfelel leszort er ellltsrt felels, hanem a Formula-1-es versenyaut ltal elrhet minl jobb kridk biztostshoz elengedhetetlen minl nagyobb kanyarsebessget is befolysolja.
Az aut kanyarstabilitsnak rdekben a szrnyelemek megfelel kialaktsval s a plya aszfaltjhoz viszonytott dlsszgnek meghatrozsval meg kell tallni azt a fajta belltst, amelynek segtsgvel el lehet kerlni a kanyarokban jelentkez alul-, vagy ppen tlkormnyozottsg jelensgt. A versenyaut alulkormnyozottsga esetn ugyanis a pilta hiba prblja a szksges temp tartsa mellett mindvgig kvetni az idelis versenyvonalat, mert a kormnykerk elfordtsa mellett az aut orra a kanyar kls ve fel halad tovbb. Ezzel szemben viszont a versenyaut tlkormnyozottsga esetn az adott kanyar teljestse kzben az idelis v kvetse sorn az aut hts rsze kezd a kanyar kls ve fel kitrni, amelynek eredmnyekppen a tapadst vesztett ngykerek kicsszik, vagy adott esetben megprdl.
A fenti kt jelensg elkerlse rdekben teht meg kell tallni azt a megfelel kompromisszumos megoldst, amely a plya lassabb- s gyorsabb kanyarjaiban egyarnt j vezethetsget biztost. Ennek egyik mdja az, hogy az els tengelyre hat leszort er fokozsa rdekben az orrkp alatt lv, 500mm hossz semleges szakaszban a fprofil belsejben volfrmaclbl kszlt ballaszt-lapokat helyeznek el. (rdekessg, hogy a Hispania Racing esetben a 2010-es Ausztrl Nagydjon kzel 10kg plusz slyt ptettek be az els lgterel szrnyba, az aut orrkpja alatti terleten) A ballaszt slyok alkalmazsval kapcsolatban is figyelembe kell venni a csapatoknak a technikai szablyzat ide vonatkoz sorait. A jelenleg rvnyben lv regulk szerint ugyanis a versenyautnak minimum 640kg-os sllyal kell rendelkezni, s ennek az rtknek valamivel tbb, mint 10%-t lehet felhasznlni holtsly formjban.
A ballaszt alkalmazsa termszetesen nem cskkenti az els lgterel szrny belltsnak jelentsgt. Mrsek, illetve tesztek alapjn a versenyautra nagyjbl 110km/h-s sebessg esetn hozzvetlegesen 600kg-nak megfelel leszort er hat, amelybl az els lgterel szrny kt vgre nagyjbl 70kg jut. Tovbbi rdekessg, hogy az els lgterel szrnyon keletkezik az autra hat leszort ernek nagyjbl a 25%-a, amely hozzvetlegesen egyenrtk a padllemez hts meghosszabbtsban helyet foglal diffzor ltal kifejtett aerodinamikai leszort er nagysgval.

Az RB8-as hromelem els lgterel szrnya s a lpcss lgterel profilok komplex konfigurcija.
Ha pedig mr a szmadatok emltsre kerlt sor az elzekben, ebbl a felsorolsbl nem maradhat ki az a cseppet sem elhanyagoland tnyez, miszerint egy Formula-1-es versenyaut els lgterel szrnyval kapcsolatban nagyjbl 100 klnbz belltst lehet alkalmazni a kvnt aerodinamikai leszort er biztostsa rdekben.
A Formula-1-ben hasznlatos eszkzk s elektronikai rendszerek folyamatos fejldse termszetesen ezt a terletet sem kerli el. A nmetorszgi kzponttal rendelkez PolyResearch jvoltbl ugyanis a csapatok rendelkezsre ll az az MSF-1-es tpuselnevezssel rendelkez kziszerszm, amelynek segtsgvel gyorsan, pontosan s nem utols sorban rendkvl precz mdon be lehet lltani az els lgterel szrny mindkt vgn alkalmazott lgterel lapok megfelel dlsszgt. Ezt az eszkzt hasznlja tbbek kztt a Red Bull Racing alakulat is, amellyel tbbek kztt a hts profiloknl lv menetes orsk lltsa vlik gyorsabb s pontosabb.
A 2db 1.3Ah-s, jratlthet Li-ion akkumultorokkal zemel eszkz tervezsnl alkalmazott ergonmiai kritriumok mellett termszetesen tbbfle szempontnak is eleget kellett tenni. A 350…1.300 percenknti fordulatra s maximlisan 30Nm nyomatk ellltsra kpes szerszm mindssze 950g slyt kpvisel, amelynek a hajtott tengelyhez standard ¼”-os mrettel rendelkez bitfejeket lehet csatlakoztatni.
A beptett nyomatkmr szenzorok s a mikroprocesszoros vezrls segtsgvel a szerszmot kezel szemly pontosan bellthatja a szrny lltshoz szksges fordulatok szmt, s ezltal mindkt szrnyvg esetn gyorsan s pontosan elvgezhetek a belltsok. Az alkalmazott fordulatok rtkt a kezel a szerszmon lv kijelzn is figyelemmel kvetheti, s a folyamat megfelel monitorozsa rdekben egy visszajelz LED fnye is tudatja a szerelvel, ha az elre meghatrozott rtknek megfelelen megtrtnt a szrnyprofil dlsszgnek a belltsa.

A Formula-1-es aut els szrnynak gyors s precz belltst biztost MSF-1-es tpus eszkz.
Abban az esetben teht, ha a pilta kisebb-, vagy ppen nagyobb mrtk aerodinamikai leszort ert lt szksgesnek az aut els lgterel szrnyval kapcsolatban, tudatja azt rdin keresztl a csapatirnytssal, valamint a versenymrnkvel, akik azonnal felkszlnek az adott munkafolyamatokra. Miutn az aut megrkezik a csapat garzsa el, az rintett szerelk kezkben az elre belltott MSF-1 szerszmmal a kvnt laposabb-, vagy ppen meredekebb szrnyllshoz odaillesztik a bitfejjel elltott eszkzt az els szrnyon lv csavarhoz, s a szerszmon lv gomb megnyomsval az elektronikus vezrls eszkz egy pillanat alatt elvgzi a dolgt, hozzjrulva ezzel a minl kisebb idigny boxkillsok teljestshez.
|