A Formula-1 szabályrendszerében a 2010-es évben bevezetett változtatásnak köszönhetően, miután betiltásra került a versenyautók futam közbeni üzemanyag-feltöltése, a korábbi évekhez viszonyítva a csapatoknak még nagyobb hangsúlyt kell fektetni a boxkiállás során fennmaradó műveletek, történetesen a kerékcserék elvégzésére.
Egy Formula-1-es versenyhétvége során a pálya egyik legveszélyesebb helyszínének a kerékcserék helyszínéül szolgáló boxutca nevezhető. A versenyautó kerekeinek cseréje során számos esetben okozott már problémát egy nem megfelelően rögzített kerékanya, amely azt követően, hogy a pilóta a csapat vezető szerelőjétől kapott szabad jelzést követően elindult a garázs elől, a boxutcában, vagy a pályára történő kihajtást követően levált a tengelyvégről. Az ilyen esetek elkerülése érdekében a Formula-1-es csapatokat légkulcsokkal ellátó olasz vállalat, a Paoli egy új fejlesztésű biztonsági rendszert tartalmazó légkulcsot dolgozott ki, amely a beépített nyomatékmérő szenzorokkal és a kerékanya rögzítéséhez szükséges, illetve a beállított nyomaték monitorozását biztosító LED-es visszajelzőkkel együtt megfelelő kontrolt tud biztosítani a kerékcserék számára.
A gyártó által kiadott információkból kiderül, hogy a DP 4000 TS típuselnevezéssel rendelkező légkulcsokba mágneses elven működő, úgynevezett érintés nélküli szenzorok kerültek beépítésre, és a szerszámot használó szerelő állíthatja be a kerékanya tökéletes rögzítéséhez szükséges nyomaték mértékét. A rendszer további különlegessége, hogy az előre meghatározott, és adatbázisban rögzített forgatónyomaték adatok alapján a számítógépes felügyeleti rendszer automatikus jelzést ad a kerékkulcsot használó szerelő számára abban az esetben, ha az aktuális nyomaték értéke nem éri el az előzetesen meghatározott szintet.
Nyomatékfigyelő rendszer és számítógépes felügyelet segíti a kerékcseréket a telemetriai rendszerrel összekapcsolt kerékkulcsok használatával.
Az új fejlesztésű kerékkulcs bemutatása
A Paoli által gyártott, fentiekben említett DP 4000 TS típusú kerékkulcs létezik bal- (DP 4000 TS LH) és jobbkezes (DP 4000 TS RH) kivitelben egyaránt. Az integrált nyomatékmérő szenzornak és a digitális jelfeldolgozó processzornak (DSP = Digital Signal Processor) köszönhetően egy valósidejű, online módon működő, úgynevezett Nyomatékfigyelő Rendszer igyekszik könnyíteni, és egyúttal biztonságosabbá tenni a Formula-1-es versenyautók kerékcseréit. A 0…5V kimenti jelet biztosító kerékkulcs kapcsolatban áll a csapat által használt, a telemetriai adatokat feldolgozó szoftverrel, amely arra hivatott, hogy a versenyek, vagy a tesztelések alkalmával folyamatosan gyűjtse az autó olyan lényeges paramétereit, mint például a gumiabroncsok- és az olajrendszer hőmérsékletét, vagy a KERS működéséhez szükséges akkumulátorcellák feszültségszintjét.
Abban az esetben, ha a versenyautó kerekének cseréje közben a kerékkulcs által létrehozott nyomaték értéke eléri az előre beprogramozott szintet, a szerszámon lévő LED-ek mindegyike világítani kezd, amely azonnal informálja a szerelőt arról, hogy a rábízott feladatot tökéletesen sikerült teljesítenie, vagyis az adott kerék rögzítése megvalósult.
A DP 4000 TS kerékkulcs, amely 193mm hosszú, és maximálisan 20bar nyomáson használható, nem kevesebb, mint 3.79kg súllyal rendelkezik. Azt azonban hozzá kell tenni, hogy a szerelőnek ennél valamivel nehezebb szerszámmal kell elvégezni az F1-es versenygépek kerekeinek cseréjét, hiszen a kerékkulcs kimeneti tengelyére még egy, a kerékanyák megfogásához szükséges fejegységet is csatlakoztatni kell. A Paoli új fejlesztésű eszközének további, figyelemre méltó paramétere, hogy az általa elérhető 3000Nm-es maximális forgatónyomaték mellett 20bar nyomáson 9500 percenkénti fordulatra képes.
A telemetriai rendszer által adott visszacsatolás útján működtetett LED-ek adnak visszajelzést a kerékkulcs kezelőjének.
A Paoli által kifejlesztett DP 4000 TS tehát egy meglehetősen kompakt dizájnt képvisel, amely magas forgatónyomaték előállítására képes mindamellett, hogy a kerék rögzítésének mértékéről mindvégig tájékoztatja a kerékkulcs használóját, köszönhetően a telemetriai szoftverrel történő összekötésnek.
Mitől olyan intelligens az új F1-es kerékkulcs?
A kerékkulcs nyomatékmérő rendszere tulajdonképpen kettős funkcióra képes. Ez egészen pontosan azt jelenti, hogy nemcsak a fentiekben említett módon, a Formula-1-es csapat által használt telemetriai szoftverben rögzített nyomatékértékek figyelésével ad visszajelzést a kerékkulcson kialakított LED-ek felhasználásával, hanem a szerelő, illetve a mérnök segítségével a kerékcsere során alkalmasnak vélt nyomaték értékét referenciaként meg lehet adni a nyomatékfigyelő rendszer számára, és a későbbiekben már az újonnan eltárolt adat fog szerepelni a telemetriai rendszerben.
Speciális csatolómódul segítségével konfigurálható a forgatónyomaték értéke.
A LED-ek és az azt működtető rendszer kalibrálhatóságának lehetősége tehát adott a csapatok számára, amelyhez a Paoli az MSP-1-es névvel rendelkező egységet ajánlja. A kisméretű eszköz standard Windows operációs rendszerrel üzemelő számítógépen feltelepített és konfigurált, a rendszerhez kifejlesztett PRAG programmal használható és illeszthető a nyomatékmérő szenzor által továbbított adatokhoz. A kiegészítő további műszaki jellemzője, hogy a nyomatékmérő szenzorral ellátott kerékkulccsal történő működtetéséhez lehetőség van egy külső, 12VDC tápegységről történő üzemeltetésére is.
|