A Vodafone McLaren Mercedes csapat hivatalos beszállítója, a Koni látja el a wokingi gárdát csúcsminőségű lengéscsillapító elemekkel, de tevékenységükkel nemcsak az autóversenyzés világát, hanem a közutakon használatos személyautók műszaki szintjének fejlesztését is segítik.
A személyautókban található FSD (Frequency Selective Damping = Frekvencia Függő Csillapítás) lengéscsillapító elem segítségével oldják meg, hogy az autó lengéscsillapító-rendszere megfelelő vezethetőséget és komfortérzetet biztosítson a vezető számára. A lengéscsillapító rendszerek működését illetően elmondható, hogy a keményebb, illetve a merevebb beállítás a kanyarodások alkalmával jelent pozitívumot, míg a lágyabb beállítások az egyenetlen aszfaltfelületek okozta lökéseket igyekeznek minél hatékonyabban tompítani.
Egészen mostanáig, hogy az előzőleg említett kettős funkciót maradéktalanul ki lehessen elégíteni, egy komplex számítógép-vezérlésű rendszerrel oldották meg a Formula-1-es autó hasmagasságának szabályzását. A rendszer túlságosan nagy bonyolultságának elkerülése érdekében a Koni szakemberei megalkották az FSD névre hallgató lengéscsillapító elem „F1-es változatát”, amely a benne rejlő speciális szelepezésnek köszönhetően képes eleget tenni ennek a kettős szerepnek.
A korábban említett számítógép-vezérlésű rendszernél szükséges kábelezésekre, érzékelőkre, és az adatátvitelhez szükséges egyéb kiegészítőkre az FSD elem alkalmazása esetén egyáltalán nincs szükség, amely tulajdonképpen már önmagában véve a költségek és a műszaki tartalom tekintetében is egyszerűsíti a rendszer kialakítását és működését. A Koni FSD rendszerével tehát elektronikai elemek alkalmazása nélkül lehet szabályozni az útviszonyok és a vezetési stílus függvényében a csillapítás karakterisztikáját.
A Koni FSD lengéscsillapító egyszerű kialakítása ellenére egy kettős olajáramlást biztosító komplikált szeleprendszert tartalmaz.
„A tervezés során egy olyan rendszert alakítottunk ki, amely tartalmaz egy speciális szelepezést, melynek segítségével szabályozni lehet a dugattyúrúdnál átáramló olaj mennyiségét.” – magyarázta Frits Altorf, a Koni motorsport termékmenedzsere. „Ez a megoldás az FSD egyik legnagyobb előnye, aminek köszönhetően a csillapítóerőt szinte lineáris módon lehet növelni miközben a dugattyú egy irányba mozog. Ez pedig azt jelenti, hogy amikor a lengéscsillapító lassan elmozdul, mint például a versenyautó kanyarodása során, a rendszer nagy csillapító erőt állít elő. Ezzel szemben viszont, amikor a lengéscsillapító gyorsan üzemel, mint amikor a versenyautóval a magasabb kerékvetőn hajtanak keresztül, kisebb csillapítóerő keletkezik.” – tette hozzá a Koni szakembere.
Az FSD-t első ízben a Mercedes-Benz SLR McLarenben alkalmazták, majd a próbák sikerességét követően beültették azt a Formula-1-es versenyautóikba is. Az új eszköz versenypályákon történő alkalmazásához, illetve annak megfelelő hatásainak kihasználásához tökéletes módon be kell hangolni a pálya karakterisztikájának és a versenyző vezetési stílusának megfelelően.
„A célunk az, hogy a versenyautó lengéscsillapítóját úgy tudjuk beállítani, hogy a minél nagyobb tapadás elérése érdekében lágy rugózást biztosítson a kerékvetőkön, és az aszfalt egyenetlenségein történő áthajtáskor, de mindezek mellett megfelelő merevséget is kell nyújtania a gyors egyenesekben, vagy a pálya kanyarjaiban.” – folytatta Altorf. „Csakis így lehet megoldani, hogy a versenyautó minden helyzetben tökéletesen viselkedjen a pályán, hiszen nélküle a legjobbnak ígérkező aerodinamikai csomag sem fejti ki a tőle elvárt hatásokat. A bukkanókon történő áthajtás során esetlegesen fellépő nagy csillapítóerő hatására ugyanis a versenyautó veszít tapadásából.” – tette hozzá a Koni termékmenedzsere.
A hátsó lengéscsillapító a hátsó kerekek között, az autó sebességváltója felett van beépítve.
Annak ellenére, hogy az FSD új fejlesztésnek számít a Formula-1-ben, az azt előállító Koni vállalat már 50 éve van jelen a motorsportban, és ezen időszak alatt az általuk készített felszerelésekkel összesen 13 világbajnoki címet szereztek. A Vodafone McLaren Mercedes fejlesztési stratégiájának köszönhetően a wokingi gárda alkalmazásba vette a Koni szerzeményét, melynek egyik legegyszerűbb magyarázata az, hogy a versenyautó mind szűkebbre szabott hátsó traktusa nem volt képes befogadni a nagyobb méretű lengéscsillapító elemeket. Éppen ezért tehát a McLaren mérnökeiből és a Koni szakembereiből álló fejlesztőcsapat közösen megalkotta azt az FSD névre hallgató lengéscsillapító elemet, amely kis méretével, és a korábban is említett – a régi rendszerekhez képest – egyszerűbb műszaki kivitelezésével nyerte el a csapat tetszését.
„Ha egy lengéscsillapító tervezéséről van szó, akkor a mérnöknek mindig is könnyebb a helyzete, ha a szelepezésen belül nagyobb mennyiségű folyadékáramlással kalkulálhat, hiszen ha valami meghibásodás miatt kisebb mértékű szivárgás jelentkezne a dugattyúnál, a lengéscsillapító elem még abban az esetben is képes a megfelelő nagyságú csillapítóerő előállítására.” – magyarázta Mark Williams, a Vodafone McLaren Mercedes vezető járműfejlesztési mérnöke.
„Köztudott azonban, hogy a Formula-1-es versenyautók esetében igen kis beépítési helyekről beszélhetünk. Éppen ezért, ha a kisebb méretben, és ebből adódóan kevesebb mennyiségű folyadékkal rendelkező lengéscsillapítóinknál minimális mértékű szivárgás lenne tapasztalható, annak hatása igen jelentős volna. A Konival karöltve elvégzett fejlesztések során az egyik legnagyobb kihívást az jelentette, hogy kevés folyadék alkalmazása mellett megfelelő áramlási jellemzőket biztosítsunk a szelepezésen belül.” – folytatta Williams.
A Koni és a McLaren Formula-1-es csapat fáradtságos munkájának eredményeképpen tehát megszületett egy olyan termék, amelynek végül nemcsak a versenypályákon, de a közutakon is hasznát lehet venni. A két társaság kooperációjának sikeréhez természetesen nélkülözhetetlen volt a Vodafone McLaren Mercedes fejlesztési filozófiájának és a Koni alapkoncepciójának tökéletes összhangja, hogy végül az FSD lengéscsillapító rendszer a McLaren versenyzői mellett a hétköznapi autóvezetők dolgát is megkönnyítse.
Technikai adatok:
Súly: 450g
Hossz: 200-250mm
Átmérő (főtolattyú): 35mm
|