A Vodafone McLaren Mercedes csapat hivatalos beszlltja, a Koni ltja el a wokingi grdt cscsminsg lengscsillapt elemekkel, de tevkenysgkkel nemcsak az autversenyzs vilgt, hanem a kzutakon hasznlatos szemlyautk mszaki szintjnek fejlesztst is segtik.
A szemlyautkban tallhat FSD (Frequency Selective Damping = Frekvencia Fgg Csillapts) lengscsillapt elem segtsgvel oldjk meg, hogy az aut lengscsillapt-rendszere megfelel vezethetsget s komfortrzetet biztostson a vezet szmra. A lengscsillapt rendszerek mkdst illeten elmondhat, hogy a kemnyebb, illetve a merevebb bellts a kanyarodsok alkalmval jelent pozitvumot, mg a lgyabb belltsok az egyenetlen aszfaltfelletek okozta lkseket igyekeznek minl hatkonyabban tomptani.
Egszen mostanig, hogy az elzleg emltett ketts funkcit maradktalanul ki lehessen elgteni, egy komplex szmtgp-vezrls rendszerrel oldottk meg a Formula-1-es aut hasmagassgnak szablyzst. A rendszer tlsgosan nagy bonyolultsgnak elkerlse rdekben a Koni szakemberei megalkottk az FSD nvre hallgat lengscsillapt elem „F1-es vltozatt”, amely a benne rejl specilis szelepezsnek ksznheten kpes eleget tenni ennek a ketts szerepnek.
A korbban emltett szmtgp-vezrls rendszernl szksges kbelezsekre, rzkelkre, s az adattvitelhez szksges egyb kiegsztkre az FSD elem alkalmazsa esetn egyltaln nincs szksg, amely tulajdonkppen mr nmagban vve a kltsgek s a mszaki tartalom tekintetben is egyszersti a rendszer kialaktst s mkdst. A Koni FSD rendszervel teht elektronikai elemek alkalmazsa nlkl lehet szablyozni az tviszonyok s a vezetsi stlus fggvnyben a csillapts karakterisztikjt.

A Koni FSD lengscsillapt egyszer kialaktsa ellenre egy ketts olajramlst biztost kompliklt szeleprendszert tartalmaz.
„A tervezs sorn egy olyan rendszert alaktottunk ki, amely tartalmaz egy specilis szelepezst, melynek segtsgvel szablyozni lehet a dugattyrdnl traml olaj mennyisgt.” – magyarzta Frits Altorf, a Koni motorsport termkmenedzsere. „Ez a megolds az FSD egyik legnagyobb elnye, aminek ksznheten a csillaptert szinte lineris mdon lehet nvelni mikzben a dugatty egy irnyba mozog. Ez pedig azt jelenti, hogy amikor a lengscsillapt lassan elmozdul, mint pldul a versenyaut kanyarodsa sorn, a rendszer nagy csillapt ert llt el. Ezzel szemben viszont, amikor a lengscsillapt gyorsan zemel, mint amikor a versenyautval a magasabb kerkvetn hajtanak keresztl, kisebb csillapter keletkezik.” – tette hozz a Koni szakembere.
Az FSD-t els zben a Mercedes-Benz SLR McLarenben alkalmaztk, majd a prbk sikeressgt kveten beltettk azt a Formula-1-es versenyautikba is. Az j eszkz versenyplykon trtn alkalmazshoz, illetve annak megfelel hatsainak kihasznlshoz tkletes mdon be kell hangolni a plya karakterisztikjnak s a versenyz vezetsi stlusnak megfelelen.
„A clunk az, hogy a versenyaut lengscsillaptjt gy tudjuk belltani, hogy a minl nagyobb tapads elrse rdekben lgy rugzst biztostson a kerkvetkn, s az aszfalt egyenetlensgein trtn thajtskor, de mindezek mellett megfelel merevsget is kell nyjtania a gyors egyenesekben, vagy a plya kanyarjaiban.” – folytatta Altorf. „Csakis gy lehet megoldani, hogy a versenyaut minden helyzetben tkletesen viselkedjen a plyn, hiszen nlkle a legjobbnak grkez aerodinamikai csomag sem fejti ki a tle elvrt hatsokat. A bukkankon trtn thajts sorn esetlegesen fellp nagy csillapter hatsra ugyanis a versenyaut veszt tapadsbl.” – tette hozz a Koni termkmenedzsere.

A hts lengscsillapt a hts kerekek kztt, az aut sebessgvltja felett van beptve.
Annak ellenre, hogy az FSD j fejlesztsnek szmt a Formula-1-ben, az azt elllt Koni vllalat mr 50 ve van jelen a motorsportban, s ezen idszak alatt az ltaluk ksztett felszerelsekkel sszesen 13 vilgbajnoki cmet szereztek. A Vodafone McLaren Mercedes fejlesztsi stratgijnak ksznheten a wokingi grda alkalmazsba vette a Koni szerzemnyt, melynek egyik legegyszerbb magyarzata az, hogy a versenyaut mind szkebbre szabott hts traktusa nem volt kpes befogadni a nagyobb mret lengscsillapt elemeket. ppen ezrt teht a McLaren mrnkeibl s a Koni szakembereibl ll fejlesztcsapat kzsen megalkotta azt az FSD nvre hallgat lengscsillapt elemet, amely kis mretvel, s a korbban is emltett – a rgi rendszerekhez kpest – egyszerbb mszaki kivitelezsvel nyerte el a csapat tetszst.
„Ha egy lengscsillapt tervezsrl van sz, akkor a mrnknek mindig is knnyebb a helyzete, ha a szelepezsen bell nagyobb mennyisg folyadkramlssal kalkullhat, hiszen ha valami meghibsods miatt kisebb mrtk szivrgs jelentkezne a dugattynl, a lengscsillapt elem mg abban az esetben is kpes a megfelel nagysg csillapter ellltsra.” – magyarzta Mark Williams, a Vodafone McLaren Mercedes vezet jrmfejlesztsi mrnke.
„Kztudott azonban, hogy a Formula-1-es versenyautk esetben igen kis beptsi helyekrl beszlhetnk. ppen ezrt, ha a kisebb mretben, s ebbl addan kevesebb mennyisg folyadkkal rendelkez lengscsillaptinknl minimlis mrtk szivrgs lenne tapasztalhat, annak hatsa igen jelents volna. A Konival karltve elvgzett fejlesztsek sorn az egyik legnagyobb kihvst az jelentette, hogy kevs folyadk alkalmazsa mellett megfelel ramlsi jellemzket biztostsunk a szelepezsen bell.” – folytatta Williams.
A Koni s a McLaren Formula-1-es csapat fradtsgos munkjnak eredmnyekppen teht megszletett egy olyan termk, amelynek vgl nemcsak a versenyplykon, de a kzutakon is hasznt lehet venni. A kt trsasg koopercijnak sikerhez termszetesen nlklzhetetlen volt a Vodafone McLaren Mercedes fejlesztsi filozfijnak s a Koni alapkoncepcijnak tkletes sszhangja, hogy vgl az FSD lengscsillapt rendszer a McLaren versenyzi mellett a htkznapi autvezetk dolgt is megknnytse.
Technikai adatok:
Sly: 450g
Hossz: 200-250mm
tmr (ftolatty): 35mm
|