forma1
Köszöntő

 

Üdvözöllek az oldalon!

 

Ez az oldal a Forma-1 világával foglalkozik

Rengeteg érdekességet olvashattok a sportról, kezdetekről, csapatokról, pilótákról és még nagyon sok érdekességről...

Természetesen minden nap olvashattok friss híreket.

Érdemes minden menüpontba benézni.

Szerkesztő: Gitta

Design: Gitta

Nyitás: 2012. április 13.

Icon:

 

Kövesd az oldalt...

 

 

     
Menü

Főoldal

Vendégkönyv

Üzenet a szerkesztőnek

     
Forma1

Mi is a Forma-1?

F1 előtt-Grand Prix versenyzés

F1 években

Halálos balesetek

Forma-2

Forma-3

GP2

GP3

Rekordok

Gokart

Érdekességek

 
     
Szabályok

FIA

Technikai szabályok

Tesztelési szabályok

Versenyszabályok

Balesetek/biztonság

Zászlószabályok

Alkalmazható bűntetések

     
Ma

Csapatok

Pilóták

 

     
Számláló
Indulás: 2012-03-14
     
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Elfelejtettem a jelszót
     
A Koni FSD lengéscsillapító

A Vodafone McLaren Mercedes csapat hivatalos beszállítója, a Koni látja el a wokingi gárdát csúcsminőségű lengéscsillapító elemekkel, de tevékenységükkel nemcsak az autóversenyzés világát, hanem a közutakon használatos személyautók műszaki szintjének fejlesztését is segítik.

A személyautókban található FSD (Frequency Selective Damping = Frekvencia Függő Csillapítás) lengéscsillapító elem segítségével oldják meg, hogy az autó lengéscsillapító-rendszere megfelelő vezethetőséget és komfortérzetet biztosítson a vezető számára. A lengéscsillapító rendszerek működését illetően elmondható, hogy a keményebb, illetve a merevebb beállítás a kanyarodások alkalmával jelent pozitívumot, míg a lágyabb beállítások az egyenetlen aszfaltfelületek okozta lökéseket igyekeznek minél hatékonyabban tompítani.

Egészen mostanáig, hogy az előzőleg említett kettős funkciót maradéktalanul ki lehessen elégíteni, egy komplex számítógép-vezérlésű rendszerrel oldották meg a Formula-1-es autó hasmagasságának szabályzását. A rendszer túlságosan nagy bonyolultságának elkerülése érdekében a Koni szakemberei megalkották az FSD névre hallgató lengéscsillapító elem „F1-es változatát”, amely a benne rejlő speciális szelepezésnek köszönhetően képes eleget tenni ennek a kettős szerepnek.

A korábban említett számítógép-vezérlésű rendszernél szükséges kábelezésekre, érzékelőkre, és az adatátvitelhez szükséges egyéb kiegészítőkre az FSD elem alkalmazása esetén egyáltalán nincs szükség, amely tulajdonképpen már önmagában véve a költségek és a műszaki tartalom tekintetében is egyszerűsíti a rendszer kialakítását és működését. A Koni FSD rendszerével tehát elektronikai elemek alkalmazása nélkül lehet szabályozni az útviszonyok és a vezetési stílus függvényében a csillapítás karakterisztikáját.

A Koni FSD lengéscsillapító egyszerű kialakítása ellenére egy kettős olajáramlást biztosító komplikált szeleprendszert tartalmaz.

 

„A tervezés során egy olyan rendszert alakítottunk ki, amely tartalmaz egy speciális szelepezést, melynek segítségével szabályozni lehet a dugattyúrúdnál átáramló olaj mennyiségét.” – magyarázta Frits Altorf, a Koni motorsport termékmenedzsere. „Ez a megoldás az FSD egyik legnagyobb előnye, aminek köszönhetően a csillapítóerőt szinte lineáris módon lehet növelni miközben a dugattyú egy irányba mozog. Ez pedig azt jelenti, hogy amikor a lengéscsillapító lassan elmozdul, mint például a versenyautó kanyarodása során, a rendszer nagy csillapító erőt állít elő. Ezzel szemben viszont, amikor a lengéscsillapító gyorsan üzemel, mint amikor a versenyautóval a magasabb kerékvetőn hajtanak keresztül, kisebb csillapítóerő keletkezik.” – tette hozzá a Koni szakembere.

Az FSD-t első ízben a Mercedes-Benz SLR McLarenben alkalmazták, majd a próbák sikerességét követően beültették azt a Formula-1-es versenyautóikba is. Az új eszköz versenypályákon történő alkalmazásához, illetve annak megfelelő hatásainak kihasználásához tökéletes módon be kell hangolni a pálya karakterisztikájának és a versenyző vezetési stílusának megfelelően.

„A célunk az, hogy a versenyautó lengéscsillapítóját úgy tudjuk beállítani, hogy a minél nagyobb tapadás elérése érdekében lágy rugózást biztosítson a kerékvetőkön, és az aszfalt egyenetlenségein történő áthajtáskor, de mindezek mellett megfelelő merevséget is kell nyújtania a gyors egyenesekben, vagy a pálya kanyarjaiban.” – folytatta Altorf. „Csakis így lehet megoldani, hogy a versenyautó minden helyzetben tökéletesen viselkedjen a pályán, hiszen nélküle a legjobbnak ígérkező aerodinamikai csomag sem fejti ki a tőle elvárt hatásokat. A bukkanókon történő áthajtás során esetlegesen fellépő nagy csillapítóerő hatására ugyanis a versenyautó veszít tapadásából.” – tette hozzá a Koni termékmenedzsere.

A hátsó lengéscsillapító a hátsó kerekek között, az autó sebességváltója felett van beépítve.

 

Annak ellenére, hogy az FSD új fejlesztésnek számít a Formula-1-ben, az azt előállító Koni vállalat már 50 éve van jelen a motorsportban, és ezen időszak alatt az általuk készített felszerelésekkel összesen 13 világbajnoki címet szereztek. A Vodafone McLaren Mercedes fejlesztési stratégiájának köszönhetően a wokingi gárda alkalmazásba vette a Koni szerzeményét, melynek egyik legegyszerűbb magyarázata az, hogy a versenyautó mind szűkebbre szabott hátsó traktusa nem volt képes befogadni a nagyobb méretű lengéscsillapító elemeket. Éppen ezért tehát a McLaren mérnökeiből és a Koni szakembereiből álló fejlesztőcsapat közösen megalkotta azt az FSD névre hallgató lengéscsillapító elemet, amely kis méretével, és a korábban is említett – a régi rendszerekhez képest – egyszerűbb műszaki kivitelezésével nyerte el a csapat tetszését.

„Ha egy lengéscsillapító tervezéséről van szó, akkor a mérnöknek mindig is könnyebb a helyzete, ha a szelepezésen belül nagyobb mennyiségű folyadékáramlással kalkulálhat, hiszen ha valami meghibásodás miatt kisebb mértékű szivárgás jelentkezne a dugattyúnál, a lengéscsillapító elem még abban az esetben is képes a megfelelő nagyságú csillapítóerő előállítására.” – magyarázta Mark Williams, a Vodafone McLaren Mercedes vezető járműfejlesztési mérnöke.

„Köztudott azonban, hogy a Formula-1-es versenyautók esetében igen kis beépítési helyekről beszélhetünk. Éppen ezért, ha a kisebb méretben, és ebből adódóan kevesebb mennyiségű folyadékkal rendelkező lengéscsillapítóinknál minimális mértékű szivárgás lenne tapasztalható, annak hatása igen jelentős volna. A Konival karöltve elvégzett fejlesztések során az egyik legnagyobb kihívást az jelentette, hogy kevés folyadék alkalmazása mellett megfelelő áramlási jellemzőket biztosítsunk a szelepezésen belül.” – folytatta Williams.

A Koni és a McLaren Formula-1-es csapat fáradtságos munkájának eredményeképpen tehát megszületett egy olyan termék, amelynek végül nemcsak a versenypályákon, de a közutakon is hasznát lehet venni. A két társaság kooperációjának sikeréhez természetesen nélkülözhetetlen volt a Vodafone McLaren Mercedes fejlesztési filozófiájának és a Koni alapkoncepciójának tökéletes összhangja, hogy végül az FSD lengéscsillapító rendszer a McLaren versenyzői mellett a hétköznapi autóvezetők dolgát is megkönnyítse.

 

Technikai adatok:

Súly: 450g
Hossz: 200-250mm
Átmérő (főtolattyú): 35mm

     
Eseménynaptár

 

Kanadai Nagydíj

2015. június 5.

1.szabadedzés: 10:00-11:30

2.szabadedzés: 14:00-15:30

2015. június 6.

3.szabadedzés: 11:00-12:00

Időmérő edzés: 14:00-15:00

2015. június 7.

Futam: 14:00-16:00

     
Pontverseny állása

1. Lewis Hamilton/126p

2. Nico Rosberg/116p

3.Sebastian Vettel/98p

Teljes lista...

     
Extrák

F1 viccek

Versek

Fantáziák

 
 
 
     
Cserék

    

 

 

    

 

További oldalak:

     

Letölthető időmérő edzés és futam:

     

A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal    *****    Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.