forma1
Köszöntő

 

Üdvözöllek az oldalon!

 

Ez az oldal a Forma-1 világával foglalkozik

Rengeteg érdekességet olvashattok a sportról, kezdetekről, csapatokról, pilótákról és még nagyon sok érdekességről...

Természetesen minden nap olvashattok friss híreket.

Érdemes minden menüpontba benézni.

Szerkesztő: Gitta

Design: Gitta

Nyitás: 2012. április 13.

Icon:

 

Kövesd az oldalt...

 

 

     
Menü

Főoldal

Vendégkönyv

Üzenet a szerkesztőnek

     
Forma1

Mi is a Forma-1?

F1 előtt-Grand Prix versenyzés

F1 években

Halálos balesetek

Forma-2

Forma-3

GP2

GP3

Rekordok

Gokart

Érdekességek

 
     
Szabályok

FIA

Technikai szabályok

Tesztelési szabályok

Versenyszabályok

Balesetek/biztonság

Zászlószabályok

Alkalmazható bűntetések

     
Ma

Csapatok

Pilóták

 

     
Számláló
Indulás: 2012-03-14
     
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Elfelejtettem a jelszót
     
Nyomd a megfelelő gombot

Ha a Formula-1-es autó kormánykerekére gondolunk, akkor valószínűleg az első, amely ezzel kapcsolatban az eszünkbe jut nem más: ezzel kell az autót a pálya ideális ívén tartani. De ez a kijelentés ebben a formában csak az „őskori” F1 estében volt igaz.

A modernkori Formula-1-ben viszont a kormányzási feladatok ellátása mellett az autó kormánykereke a pilótafülke vezérlő központját is alkotja egyben, amely különböző gombokkal és kapcsolókkal van ellátva annak érdekében, hogy a versenyző minél egyszerűbben és gyorsabban tudja megoldani az egyes feladatokat.

Nem kell nagyon sok oldalt visszalapozni a Formula-1 történelemkönyvében ahhoz, hogy láthassuk milyen változáson ment keresztül az F1-es kormánykerék. 1992-ben még a régi, akkoriban hagyományosnak mondható kör alakúra volt elkészítve, és a középső részén egy kis fémdarab volt elhelyezve, amelyen mindössze három darab gombot alakítottak ki. Ezek a kezelőszervek arra voltak hivatottak, hogy a pilóta az egyik gombot megnyomva alapjárati sebességbe tudta autóját kapcsolni, a másikkal a számára szükséges ivóvíz mennyiségét tudta adagolni, és a harmadikkal pedig a rádiót működtette. Ezek a tényezők azonban egyáltalán nem játszottak döntő szerepet az autó teljesítményére nézve.

A Formula-1-es versenyautókban használatos kormánykerekek az elmúlt évtizedek során hatalmas fejlődésen mentek keresztül.

 

Akárhogyan is, de a Formula-1-ben az egyik legnagyobb áttörést az elektronika fejlődésének beindulása jelentette. Ennek egyik előhírnöke az 1980-as év legnagyobb technikai guruja, John Barnard volt, aki egy olyan rendszert installált Nigel Mansell autójába, hogy a versenyzőnek nem kellett a kormányról levennie a kezét ahhoz, hogy sebességi fokozatot tudjon váltani. Ez nem volt olyan egyszerű feladat, hiszen akár 3.000 sebességváltást is el kellett végeznie a pilótának egy teljes verseny folyamán, de ennek ellenére már ezzel is sok időt takarítottak meg.

Mindez azonban csak a kezdet volt. Ahogyan teltek múltak az évek, egyre több gomb és kapcsoló került fel a kormányra, és így már könnyedén tudták például aktiválni a rajt-automatikát, vagy akár a sebességhatárolót, melyet a boxutcában szokás használni a megengedett maximális sebesség túllépésének megakadályozása érdekében. Mindezek mellett a versenyzőnek lehetősége nyílik arra is, hogy akár a verseny alatt változtasson az autó egyes beállításain: például állítani tud az első- és a hátsó kerekek közötti fékerő-eloszlás mértékén, vagy akár a levegő- és az üzemanyag keverési arányába is „bele tud szólni”.

A gombok számának és helyének megfelelő megválasztása nagyon fontos. Ahhoz, hogy minél hatékonyabban ki tudják használni a pilóták a kormánykeréken rejlő lehetőségeket, nagymértékben függ a versenyző kézügyességétől is. A kezelőszervek megfelelő használatával ugyanis javítani lehet az autó teljesítményén, de helytelen paraméterek megválasztásával viszont könnyedén megnehezíthetik a saját munkájukat. Ahhoz pedig, hogy a versenyző ne zavarodjon bele abba, hogy miket is állított be, a csapat egy nagyobb méretű kijelzővel látja el a kormánykereket, amelyen keresztül használója informálódhat az autó éppen aktuális beállításairól. Ezáltal láthatóvá válnak egyéb olyan információk is, amelyek a pilóta számára elengedhetetlenek. Ilyenek például az egyes köridők, vagy akár az autó sebessége. Ezért a kényelemért azonban meg kell fizetni, ugyanis egy ilyen különleges kormánykerék előállítási költsége megközelíti a 25.000 eurós nagyságrendet.

Nem ritka az sem, hogy ez a „kis” eszköz a versenyző szívéhez oly közel álljon. Néhányan közülük szeretik magukkal vinni akár a csapatsátorba is, miután elhagyják versenyautójukat. De a szabályok jelenlegi állása szerint, ha a pilóta elhagyja járművét, akkor a kormánykereket vissza kell helyezni a kormányoszlopra. Erre pedig azért van szükség, hogy az így hátrahagyott autó irányíthatósága biztosított legyen annak elszállítása során. Az előírások még azt is megszabják, hogy adott szituációban a pilótának öt másodperc alatt ki kell vennie a kormányt a helyéről, el kell hagynia a pilótafülkét, és vissza kell helyeznie azt az előzőekben említett ok miatt a kormányoszlopra.

Egy dolgot azonban biztosra vehetünk: a modern Formula-1-es autó kormánykereke egy multifunkcionális eszköz. Gyakorlatilag mondhatjuk úgy is, hogy az F1-es gépcsodák kormánykereke egy számtalan funkciót magába rejtő vezérlő központ, amely akár 25…30 különböző gombot és kapcsolót is tartalmazhat.

Nagyritkán az a helyzet is előállhat, hogy a pilóta egy nehéz pillanatban véletlenül egy rossz gombot nyom meg. Néha még az is elő szokott fordulni, hogy ilyen tévedés eredményeképpen a versenyző boxutcai áthajtásos büntetésben részesül, mert amikor áthalad, illetve behajt a boxutcába, tévedésből nem a sebességhatároló gombot hozza működésbe, és így autójával túl nagy sebességgel fog haladni.

A kormánykerék nemcsak egy egyszerű, csúcstechnológiát képviselő alkotóeleme a Formula-1-es autónak, hanem egyben annak multifunkcionális eszközeként is szolgál. Speciális, ultrakönnyű anyagokból készítik el: karbon, alumínium, titán, acél, gumi és műanyag. Ezekből az anyagokból áll össze az autó kormánykereke. Hozzávetőlegesen 120 db alkotóelemből állítják össze, és együttes súlya mindössze 1.3 kg-ot nyom. Ennek az eszköznek az elkészítési ideje körülbelül 100 munkaórát vesz igénybe. Minden egyes szezonban összesen 5 db kormánykereket készítenek a pilóták részére. Általában az egy csapaton belüli versenyzők esetében ezeknek a kialakítása nagyjából megegyezik, de vannak olyan funkciók, amelyekben lehetnek eltérések. Példaként meg lehetne említeni azt az esetet, amikor a csapat egyik pilótája előnyben részesíti azt, hogy a rádiót működtető nyomógomb a jobb hüvelykujja alatt legyen, míg a csapattárs a bal mutatóujja alatt szeretné tudni ezt a gombocskát.

A kormánykeréken elhelyezett funkciók száma a hétköznapi autók esetében az évek múlásával egyre inkább növekedő tendenciát mutat. A hagyományos gyártási technológiák esetében az látszik elterjedni – a Formula-1 analógiájára -, hogy az autó kormánykerekére egyre több olyan működtető elemet helyeznek el, amelyek segítségével a komfortérzet növelésére és a még nagyobb biztonsági szint elérésére nyílik lehetőség. Hiszen a vezetőnek ezáltal egyre biztosítottabbá válik az, hogy nem kell olyan sokszor levennie a kezét a kormányról, és ezzel egyidőben pedig sokkal jobban tud koncentrálni a forgalomra.

A Formula-1 esetében a kormánykeréken kialakított gombok és kapcsolók számát a nem is olyan régen még a Max Mosley vezette FIA minél inkább le szerette volna redukálni. Csökkenteni szerették volna azon elektronikai elemek, illetve összetevők számát, amelyeknek a kifejlesztése meglehetősen költséges. A versenyautó működésében jelentős szerepet játszó szoftverek természetesen nagyon sokat változtak az elmúlt években, és bizonyos funkciókat, mint például a kipörgésgátló használatát betiltották ugyan, de mindezek nem igazán eredményezték a Nemzetközi Automobil Szövetség eredeti elképzelését. Mára ugyanis a Kinetikai Energia Visszanyerő Rendszer (KERS), vagy akár a pilóta által menetközben állítható hátsó légterelő szárny (DRS) bevezetése révén további extra funkciókkal bővültek a Formula-1-es kormánykerekek.

     
Eseménynaptár

 

Kanadai Nagydíj

2015. június 5.

1.szabadedzés: 10:00-11:30

2.szabadedzés: 14:00-15:30

2015. június 6.

3.szabadedzés: 11:00-12:00

Időmérő edzés: 14:00-15:00

2015. június 7.

Futam: 14:00-16:00

     
Pontverseny állása

1. Lewis Hamilton/126p

2. Nico Rosberg/116p

3.Sebastian Vettel/98p

Teljes lista...

     
Extrák

F1 viccek

Versek

Fantáziák

 
 
 
     
Cserék

    

 

 

    

 

További oldalak:

     

Letölthető időmérő edzés és futam:

     

Egy blog rólam, velem, mert szeretek ide írni. Ðzsí. *** Augusztus 25-én PlayDay, azaz játéknap sok-sok nyereménnyel! :)    *****    Tudod hol van és mit jelent a horoszkópodban a Felszálló holdcsomópont? A Chiron? A Lilith? Én megmondom.Látogass meg!    *****    Gyere és nézd meg a lovas és állatos blogom.Különbözõ érdekes történetekkel és sok friss blogbejegyzéssel.Jó nézelõdést!    *****    Ünnepi minijáték vár rád! Kattanj rá, küldd be a megoldást, és NYERJ! =)    *****    Az ASZTRO-suli mindenkit Szeretettel vár. Tanuld meg az asztrológiát a saját horoszkópod elemzésével -TELJESEN INGYEN!    *****    A csillagjövõ asztrológia portálon akció! Születési horoszkóp + 3 év elõrejelzés + Párkapcsolati elemzés 2000 Ft. katt!    *****    Szereted a humort, jó zenéket? Szeretnél ilyen mûsorban részt venni? Keress oldalamon!    *****    "Revealing the truth is like setting a match on fire. It can bring light or set your world on fire." | PROJECT D.C.    *****    PROJECT DC egy futurisztikus-disztópikus SZEREPJÁTÉK! Bármikor szívesen látjuk a csatlakozókat!    *****    Ne maradj le semmirõl, értesülj elsõ kézbõl a Selena Gomezzel kapcsolatos hírekrõl! Hat éve várja a látogatókat az oldal    *****    Református exmisszus-gyakornok, jégkorong, izomautók, rap zene. Igen, ez mind én vagyok! Hogyan? Nézz be és megtudod! :)    *****    Szeretsz írni? Lenne egy jó témád, amit megosztanál másokkal? Akkor kattints, és nyerj egy vendégposztot nálam! :)    *****    Kedveled Ian Somerhaldert? Odáig vagy a szépséges színésznõért, Nina Dobrevért? Kattints! Nem csak TVD rajongóknak!    *****    Szeretsz filmet nézni? Akkor itt a helyed! Nézz filmet facebook messengeren. Klikk ide!!!!    *****    MAYFLOWER / egy májusban született lány blogja / MAYFLOWER / egy májusban született lány blogja / MAYFLOWER    *****    DESIGN KÉSZÍTÕT KERESEK! 100 KREDIT ÉS MEGJELENÉS JÁR ÉRTE! DESIGN KÉSZÍTÕT KERESEK! 100 KREDIT ÉS MEGJELENÉS JÁR ÉRTE!    *****    ***Egy blog. Egy lány. Egy élet.*** Ðzsí blogol. *G-PORTÁL KÖZÖSSÉGMENTÉS ugyanitt. Ha hiányzik a régi közösség.*BLOG***    *****    Furry Fandom | Antropomorf Állatok | Furry Fandom | Antropomorf Állatok | Furry Fandom | Antropomorf Állatok    *****    Nézz filmet facebook messengeren!!!! Klikk! Klikk!    *****    ONMYMIND \\ EGY ÁTLAGOS SRÁC BLOGOL MINDENRÕL AMI ESZÉBEJUT \\ ZENE, CIKKEK, KRITIKA? KATTINTS ÉS OLVASS MOST KEDVEDRE