forma1
Ksznt

 

dvzllek az oldalon!

 

Ez az oldal a Forma-1 vilgval foglalkozik

Rengeteg rdekessget olvashattok a sportrl, kezdetekrl, csapatokrl, piltkrl s mg nagyon sok rdekessgrl...

Termszetesen minden nap olvashattok friss hreket.

rdemes minden menpontba benzni.

Szerkeszt: Gitta

Design: Gitta

Nyits: 2012. prilis 13.

Icon:

 

Kvesd az oldalt...

 

 

     
Men

Foldal

Vendgknyv

zenet a szerkesztnek

     
Forma1

Mi is a Forma-1?

F1 eltt-Grand Prix versenyzs

F1 vekben

Hallos balesetek

Forma-2

Forma-3

GP2

GP3

Rekordok

Gokart

rdekessgek

 
     
Szablyok

FIA

Technikai szablyok

Tesztelsi szablyok

Versenyszablyok

Balesetek/biztonsg

Zszlszablyok

Alkalmazhat bntetsek

     
Ma

Csapatok

Piltk

 

     
Szmll
Induls: 2012-03-14
     
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
     
Nyomd a megfelel gombot

Ha a Formula-1-es aut kormnykerekre gondolunk, akkor valsznleg az els, amely ezzel kapcsolatban az esznkbe jut nem ms: ezzel kell az autt a plya idelis vn tartani. De ez a kijelents ebben a formban csak az „skori” F1 estben volt igaz.

A modernkori Formula-1-ben viszont a kormnyzsi feladatok elltsa mellett az aut kormnykereke a piltaflke vezrl kzpontjt is alkotja egyben, amely klnbz gombokkal s kapcsolkkal van elltva annak rdekben, hogy a versenyz minl egyszerbben s gyorsabban tudja megoldani az egyes feladatokat.

Nem kell nagyon sok oldalt visszalapozni a Formula-1 trtnelemknyvben ahhoz, hogy lthassuk milyen vltozson ment keresztl az F1-es kormnykerk. 1992-ben mg a rgi, akkoriban hagyomnyosnak mondhat kr alakra volt elksztve, s a kzps rszn egy kis fmdarab volt elhelyezve, amelyen mindssze hrom darab gombot alaktottak ki. Ezek a kezelszervek arra voltak hivatottak, hogy a pilta az egyik gombot megnyomva alapjrati sebessgbe tudta autjt kapcsolni, a msikkal a szmra szksges ivvz mennyisgt tudta adagolni, s a harmadikkal pedig a rdit mkdtette. Ezek a tnyezk azonban egyltaln nem jtszottak dnt szerepet az aut teljestmnyre nzve.

A Formula-1-es versenyautkban hasznlatos kormnykerekek az elmlt vtizedek sorn hatalmas fejldsen mentek keresztl.

 

Akrhogyan is, de a Formula-1-ben az egyik legnagyobb ttrst az elektronika fejldsnek beindulsa jelentette. Ennek egyik elhrnke az 1980-as v legnagyobb technikai guruja, John Barnard volt, aki egy olyan rendszert installlt Nigel Mansell autjba, hogy a versenyznek nem kellett a kormnyrl levennie a kezt ahhoz, hogy sebessgi fokozatot tudjon vltani. Ez nem volt olyan egyszer feladat, hiszen akr 3.000 sebessgvltst is el kellett vgeznie a piltnak egy teljes verseny folyamn, de ennek ellenre mr ezzel is sok idt takartottak meg.

Mindez azonban csak a kezdet volt. Ahogyan teltek mltak az vek, egyre tbb gomb s kapcsol kerlt fel a kormnyra, s gy mr knnyedn tudtk pldul aktivlni a rajt-automatikt, vagy akr a sebessghatrolt, melyet a boxutcban szoks hasznlni a megengedett maximlis sebessg tllpsnek megakadlyozsa rdekben. Mindezek mellett a versenyznek lehetsge nylik arra is, hogy akr a verseny alatt vltoztasson az aut egyes belltsain: pldul lltani tud az els- s a hts kerekek kztti fker-eloszls mrtkn, vagy akr a leveg- s az zemanyag keversi arnyba is „bele tud szlni”.

A gombok szmnak s helynek megfelel megvlasztsa nagyon fontos. Ahhoz, hogy minl hatkonyabban ki tudjk hasznlni a piltk a kormnykerken rejl lehetsgeket, nagymrtkben fgg a versenyz kzgyessgtl is. A kezelszervek megfelel hasznlatval ugyanis javtani lehet az aut teljestmnyn, de helytelen paramterek megvlasztsval viszont knnyedn megnehezthetik a sajt munkjukat. Ahhoz pedig, hogy a versenyz ne zavarodjon bele abba, hogy miket is lltott be, a csapat egy nagyobb mret kijelzvel ltja el a kormnykereket, amelyen keresztl hasznlja informldhat az aut ppen aktulis belltsairl. Ezltal lthatv vlnak egyb olyan informcik is, amelyek a pilta szmra elengedhetetlenek. Ilyenek pldul az egyes kridk, vagy akr az aut sebessge. Ezrt a knyelemrt azonban meg kell fizetni, ugyanis egy ilyen klnleges kormnykerk ellltsi kltsge megkzelti a 25.000 eurs nagysgrendet.

Nem ritka az sem, hogy ez a „kis” eszkz a versenyz szvhez oly kzel lljon. Nhnyan kzlk szeretik magukkal vinni akr a csapatstorba is, miutn elhagyjk versenyautjukat. De a szablyok jelenlegi llsa szerint, ha a pilta elhagyja jrmvt, akkor a kormnykereket vissza kell helyezni a kormnyoszlopra. Erre pedig azrt van szksg, hogy az gy htrahagyott aut irnythatsga biztostott legyen annak elszlltsa sorn. Az elrsok mg azt is megszabjk, hogy adott szituciban a piltnak t msodperc alatt ki kell vennie a kormnyt a helyrl, el kell hagynia a piltaflkt, s vissza kell helyeznie azt az elzekben emltett ok miatt a kormnyoszlopra.

Egy dolgot azonban biztosra vehetnk: a modern Formula-1-es aut kormnykereke egy multifunkcionlis eszkz. Gyakorlatilag mondhatjuk gy is, hogy az F1-es gpcsodk kormnykereke egy szmtalan funkcit magba rejt vezrl kzpont, amely akr 25…30 klnbz gombot s kapcsolt is tartalmazhat.

Nagyritkn az a helyzet is elllhat, hogy a pilta egy nehz pillanatban vletlenl egy rossz gombot nyom meg. Nha mg az is el szokott fordulni, hogy ilyen tveds eredmnyekppen a versenyz boxutcai thajtsos bntetsben rszesl, mert amikor thalad, illetve behajt a boxutcba, tvedsbl nem a sebessghatrol gombot hozza mkdsbe, s gy autjval tl nagy sebessggel fog haladni.

A kormnykerk nemcsak egy egyszer, cscstechnolgit kpvisel alkoteleme a Formula-1-es autnak, hanem egyben annak multifunkcionlis eszkzeknt is szolgl. Specilis, ultraknny anyagokbl ksztik el: karbon, alumnium, titn, acl, gumi s manyag. Ezekbl az anyagokbl ll ssze az aut kormnykereke. Hozzvetlegesen 120 db alkotelembl lltjk ssze, s egyttes slya mindssze 1.3 kg-ot nyom. Ennek az eszkznek az elksztsi ideje krlbell 100 munkart vesz ignybe. Minden egyes szezonban sszesen 5 db kormnykereket ksztenek a piltk rszre. ltalban az egy csapaton belli versenyzk esetben ezeknek a kialaktsa nagyjbl megegyezik, de vannak olyan funkcik, amelyekben lehetnek eltrsek. Pldaknt meg lehetne emlteni azt az esetet, amikor a csapat egyik piltja elnyben rszesti azt, hogy a rdit mkdtet nyomgomb a jobb hvelykujja alatt legyen, mg a csapattrs a bal mutatujja alatt szeretn tudni ezt a gombocskt.

A kormnykerken elhelyezett funkcik szma a htkznapi autk esetben az vek mlsval egyre inkbb nveked tendencit mutat. A hagyomnyos gyrtsi technolgik esetben az ltszik elterjedni – a Formula-1 analgijra -, hogy az aut kormnykerekre egyre tbb olyan mkdtet elemet helyeznek el, amelyek segtsgvel a komfortrzet nvelsre s a mg nagyobb biztonsgi szint elrsre nylik lehetsg. Hiszen a vezetnek ezltal egyre biztostottabb vlik az, hogy nem kell olyan sokszor levennie a kezt a kormnyrl, s ezzel egyidben pedig sokkal jobban tud koncentrlni a forgalomra.

A Formula-1 esetben a kormnykerken kialaktott gombok s kapcsolk szmt a nem is olyan rgen mg a Max Mosley vezette FIA minl inkbb le szerette volna reduklni. Cskkenteni szerettk volna azon elektronikai elemek, illetve sszetevk szmt, amelyeknek a kifejlesztse meglehetsen kltsges. A versenyaut mkdsben jelents szerepet jtsz szoftverek termszetesen nagyon sokat vltoztak az elmlt vekben, s bizonyos funkcikat, mint pldul a kiprgsgtl hasznlatt betiltottk ugyan, de mindezek nem igazn eredmnyeztk a Nemzetkzi Automobil Szvetsg eredeti elkpzelst. Mra ugyanis a Kinetikai Energia Visszanyer Rendszer (KERS), vagy akr a pilta ltal menetkzben llthat hts lgterel szrny (DRS) bevezetse rvn tovbbi extra funkcikkal bvltek a Formula-1-es kormnykerekek.

     
Esemnynaptr

 

Kanadai Nagydj

2015. jnius 5.

1.szabadedzs: 10:00-11:30

2.szabadedzs: 14:00-15:30

2015. jnius 6.

3.szabadedzs: 11:00-12:00

Idmr edzs: 14:00-15:00

2015. jnius 7.

Futam: 14:00-16:00

     
Pontverseny llsa

1. Lewis Hamilton/126p

2. Nico Rosberg/116p

3.Sebastian Vettel/98p

Teljes lista...

     
Extrk

F1 viccek

Versek

Fantzik

 
 
 
     
Cserk

    

 

 

    

 

Tovbbi oldalak:

     

Letlthet idmr edzs s futam:

     

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!