Napjainkban egyre inkbb eltrbe kerlnek az olyan fogalmak, mint a krnyezettudatossg s az energiatakarkossg. Ezen tmakrk azonban nemcsak a htkznapi ember mindennapjaiba kezdenek egyre inkbb beplni, hiszen aki figyelemmel ksri a Formula-1 esemnyeit, s az FIA ltal vrl-vre eszkzlt technikai szablymdostsait, szreveheti, hogy az ezirny trekvsek bizony mr jelen vannak a szguld cirkuszban is.
A krnyezettudatossg s az zemanyag-felhasznls optimalizlsa rdekben kerlt bevezetsre az F1-ben a Kinetikai Energia Visszanyer Rendszer, amelynek feladata nem ms, mint a versenyaut fkezse sorn keletkez mozgsi energia eltrolsa, amelyet a megfelel pillanatban a pilta fel tud hasznlni az aut sebessgnek, illetve teljestmnynek nvelsre.
A Formula-1 szmra azonban nemcsak az autsportot kedvelk szrakoztatsnak kielgtse az egyedli kldets, hiszen az itt sikeresen alkalmazott technolgik elbb-utbb valamilyen formban megjelennek a kzutakon is. Ezttal a Williams F1 ezirny szerepvllalsrl lehet beszmolni, miutn az ltaluk kifejlesztett s gyrtott KERS rendszerek jelents szerepet kapnak a londoni tmegkzlekedsben.
Mg mieltt azonban sor kerlne az F1-es technolgia legjabb trhdtsnak ismertetsre, nzzk meg, mit is jelent a Formula-1-ben alkalmazott hibrid hajts.

A londoni autbuszok zemanyag-fogyasztsa akr 30%-kal is cskkenthet a Williams F1 KERS rendszervel.
Alternatv hajtstechnolgia az F1-ben
A Formula-1 2009-es idnye j nhny technikai szablymdostst hozott magval. A versenyautkon elssorban a legszembetnbb vltozsokat az aerodinamikai elemekre vonatkoz regulknak megfelel j kls, valamint a korbbi vekben mr megszokott vlt barzdlt futfellet gumiabroncsokat levlt sima, vagy ahogyan a legtbben ismerik, a „slick” abroncsok jelentettk. A ltvnyosabb futamok megrendezsnek remnyben eszkzlt mdostsok mellett azonban a szablyalkotk a kltsghatkonysgra s a krnyezetbart technolgikra is egyre nagyobb hangslyt fektettek, melynek ttrjeknt bevezetsre kerlt a KERS, a Kinetikai Energia Visszanyer Rendszer.
Ez a ngybets mozaikszval illetett berendezs nem ms, mint egy az F1-es versenyautkban alkalmazott segdeszkz, amellyel a fkezsek alkalmval keletkezett energia egy rszt – amely a korbban hasznlt megoldsok rvn hv alakult – eltroljk, hogy vgl a kell pillanatban jra fel tudjk azt hasznlni az aut mozgatsra.
Az j rendszer bevezetst kveten igen eltr vlemnyek hangoztak el a KERS-et illeten, hiszen voltak olyanok, akik veszlyesnek, vagy ppen tlzottan is primitvnek neveztk azt. Az j technolgia F1-es alkalmazsnak egyik oka, hogy a Formula-1-ben hasznlt V8-as motorok az zemanyag ltal biztostott energiamennyisgnek nagyjbl csak az egyharmadt hasznostjk az aut mozgatsra, s a fennmarad rsz pedig kipufoggz, valamint h formjban elvsz. Az FIA a KERS-sel kapcsolatban mindssze csak annyit r el, hogy segtsgvel maximlisan 60kW teljestmnyt, s egy kr megttele alatt legfeljebb 400kJ energit lehet biztostani, amely nagysgrendileg 6.67 msodpernyi idtartamra extra 80 lert jelent.
A KERS ltal nyert extra teljestmnytbblet hasznlatval kapcsolatban a pilta dnthet, hogy az adott kr alatt mikor hasznostja, mikzben a mg rendelkezsre ll teljestmnyt szzalkos formban egy kijelz mutatja a szmra. A 6.67 msodperces idlimitet a kormnykerken lv gomb megnyomsval termszetesen a versenyz nem tudja tllpni, hiszen a szablyz elektronika ezt megakadlyozza.
A berendezs kialaktsnak technikai oldalt rinten azonban nem rendelkezik a fma, melynek hatsra a mrnki tallkonysgnak ksznheten ktfle mdszert alkottak meg: a versenyaut fkezsnl felszabadul energit egy lendkerekes rendszerben mozgsi energiaknt, egy msik elv alapjn sszelltott egysggel pedig elektromos energia formjban lehet eltrolni. A tkletes szisztma kidolgozsa azonban nem bizonyult olyan knnynek, hiszen az elbbi rendszer egyszer kialaktsa ellenre csak rvid ideig kpes feladatt elltni, mg az elektromos vltozatnl az akkumultorok jelentik a legnagyobb nehzsget.
A hibrid megoldsok alkalmazsa mr nem ismeretlen az autipar szmra. Jllehet ugyan, hogy a Formula-1-es autk hibrid eszkzeknt hasznland KERS ezeknl jval egyszerbb, hiszen a csapatok keze meg van ktve az alkalmazand egysges elektronikai rendszer miatt. Ennek ellenre viszont egyes komponensei, mint pldul az akkumultor s a genertor szinte biztosra vehet, hogy a kzti hibridekben alkalmazott megoldsoknl sokkal fejlettebbek lesznek.

A Flybrid Systems ltal gyrtott lendkerekes elven mkd F1-es Kinetikai Energia Visszanyer Rendszer.
Mint ismeretes, a Formula-1-es autk minden egyes alkotelemt igyekeznek a legkisebb slyban s mretben elkszteni gy, hogy ez termszetesen ne rontsa a teljestmny- s a megbzhatsgi mutatkat. Ez a KERS esetben sincs msknt. A sport technikai kdexe elrja, hogy az egysget a SECU-nak (Szabvnyos Motorvezrl Rendszer) kell vezrelnie. De akad itt egy kis problma. Az F1-es versenyautknl a fkereloszts nagyobb szzalkban az els kerekekre irnyul, teht a legtbb mozgsi energihoz is ott lehetne hozzjutni. Mivel azonban az sszkerekes hajts nem megengedett ebben a kategriban, ezrt az eltrolt energit csakis a hts futmveknl lehet jrahasznostani.
A KERS teht egyrtelm segtsget jelent az elzsek alkalmval, de ez az elny az ltala kpviselt plusz sly s az akr rosszabb ballaszthats miatt knnyen kompenzldhat. A versenyautk megptse sorn figyelembe kell venni a KERS slyt, hiszen az aut megfelel slypontja kritikus annak menetteljestmnynek tekintetben. Az utcai helyszneken lebonyoltott futamok esetben pldul a csapatok ltalban rvidebb tengelytvot rszestenek elnyben, ami a KERS elhelyezst s a szksges ballasztok alkalmazsnak mdjt tekintve tovbbi tervezi kihvsokat jelent a mrnkk szmra.
A Williams F1 KERS rendszere a londoni utckon
Az zemanyag-takarkossg s az ezzel egytt jr krosanyag-kibocsts cskkentsnek rdekben a londoni Go-Ahead irnytsa al tartoz, buszjratokat koordinl tmegkzlekedsi vllalat j nhny jrmve hibrid hajtstechnolgit kap, illetve kapott mr, amelyben a Williams F1 lenyvllalatnak is nevezhet Williams Hybrid Power ltal kifejlesztett KERS rendszer jelents szerepet kapott. Az oxfordshire-i kzponttal rendelkez alakulat ltal ksztett sznszlas kompozit anyag felhasznlsval legyrtott lendkerekes rendszer segtsgvel az autbuszok zemanyag-felhasznlst akr 30%-kal is lehet cskkenteni, amely mr nmagban vve is figyelemre mlt szmadatnak mondhat. A Go-Ahead ltal kiadott kzlemny szerint a vllalat hossztv tervei kztt szerepel, ha a Williams F1 hibrid hajtsa megfelel hatkonysggal lesz alkalmazhat a kzutakon, akkor nem kizrt, hogy a teljes, kzel 4.000db autbuszt szmll jrmflotta minden egyes tagja megkapja majd az F1-es technolgit.
A Williams Hybrid Power ltal ksztett lendkerekes rendszer az elmlt vekben jelents fejldsen ment keresztl. Az autbuszokba sznt pldnyok jelenlegi vltozatai jval kisebb sllyal rendelkeznek (kb. 50kg) eldeiknl, mg a kisebb slyrtk mellett is sikerl teljesteni a kzel 40.000-es percenknti fordulatszmot is. A lendkerekes elven mkd KERS alkalmazsnak tovbbi elnyeknt emlthet, hogy ezen hajtsi rendszerek beptse nem ignyel klnsebb bnsmdot, vagyis az autbuszok szervizelsvel foglalkoz trsasg mindennem gond nlkl el tudja vgezni az egyes munkafolyamatokat.
Ezzel szemben viszont az elektronikus elven mkd hibrid hajtsi rendszerek esetben alkalmazand specilis akkumultorok beptse ms irny szakrtelmet ignyel, s ezen energiatrol cellkat mr a gyrts sorn installlni kell.
Lthat teht, hogy a Formula-1-ben alkalmazott Kinetikai Energia Visszanyer Rendszer, illetve az ltala kpviselt technolgia nemcsak a versenyplykon, hanem azon kvl is egyre nagyobb teret hdt. A civil szfrt rint vltozsok ismertetst kveten azonban kanyarodjunk vissza ismt az F1-hez. Termszetesen nem lehet elre tudni mit hoz majd a jv, de a Nemzetkzi Automobil Szvetsg a hibrid technolgit tbb lpcsben kvnja implementlni az F1-be, amelyet az FIA ltal sszelltott 2014-es technikai szablyknyv is hen igazol.
Merre is tart a KERS a Formula-1-ben?
Ahogyan az a korbbiakban is emltsre kerlt, a Formula-1 szmra 2009-ben megismertetett Kinetikai Energia Visszanyer Rendszer jelenleg 60kW teljestmnytbbletet kpes produklni, krnknt 400kJ extra energia felhasznlsa mellett. A 2014-es vre elfogadott szablymdostsnak megfelelen az j motorok esetben mindez gy mdosul, hogy az immron ERS-nek (Energia Visszanyer Rendszer) nevezett hibrid hajts teljestmnyt megduplztk 120kW-ra (ami 160LE tbbletet jelent), de ami mg ennl is drasztikusabb vltozs, hogy krnknt 4MJ energia felhasznlsra lesz majd lehetsge a versenyzknek.
Egy kr teljestse sorn az MGUK (Kinetikai Motor Genertor Egysg) ltal biztostott energia mennyisge nem haladhatja meg a 2MJ-os limitet, mg az ES (Energiatrol) maximum 4MJ-t adhat az MGUK szmra krnknt. Az ES ltal leadott legkisebb s legnagyobb extra energia rtke kztti klnbsg sem haladhatja meg a 4MJ-os szintet.

A KERS akkumultorainak (srga szimblum) elhelyezse az RB7-es versenyautban.
Az ERS ltal visszanyerhet energit kls forrsbl nem lehet biztostani, csakis az autban elhelyezett MGUK s/vagy az MGUH („Izzt” Motor Genertor Egysg) ltal. Az MGUK ltal visszatpllt energia leadsa mechanikai sszekttetsek rvn valsul meg a versenyaut hajtslncn keresztl, megfelel ttteli arnyok alkalmazsa rvn.
A kipufogrendszer nyomsszablyz rendszervel s az ERS-sel megfelel ttteli arnnyal mechanikai kapcsolatban ll MGUH mkdtetshez sem lehet kls forrst alkalmazni.
Az ERS-nek a tengelykapcsol eltt a hts kerk hajtslnchoz kell csatlakoznia.
Minden egyes versenyautban lennie kell egy jelzfnynek, amely az ERS zemllapott mutatja a pilta szmra:
A teljes versenyhtvge alatt zemelnie kell, mg abban az esetben is, ha a hidraulikai rendszer, a pneumatikus rendszer, vagy akr az elektromos rendszer valamilyen okbl kifolylag meghibsodik
Csakis abban az esetben vilgthat zld sznnel, ha a rendszer ki van kapcsolva s a villamos berendezsek megfelelen mkdnek
A motor lelltst kveten legalbb 15 percig biztostani kell az energiaelltst
A nagyfeszltsgre utal szimblum elhelyezse ktelez
Az energiatrolsra szolgl ES rendszer slya (a rgzt elemekkel, az akkumultorcellkkal, az elektromos csatlakozkkal, stb egytt) nem lehet kevesebb 20kg-nl, de nem haladhatja meg a 25kg-os fels hatrrtket.
A technika fejldse teht megllthatatlan a Formula-1-ben, amelynek az ellenkezje igencsak szokatlan lenne az autversenyzs elit kategrijnak is nevezett zig-vrig technikai sportban. Legyen az a fejlds a technikai szablyzat ltal ktelezen elrt, vagy az autk hatkonysgnak s teljestmnynek szntelen javtsn fradoz mrnkk munkjnak eredmnye, ez teszi igazn rdekess s izgalmass a Formula-1-es futamokat.

|