Egy olyan sportban, mint a Formula-1, ahol minden egyes msodperc szmt, s a rajtrcs els helyrl, valamint a kzpmeznybl elrajtol versenyz krideje kztt mindssze csak nhny szzadmsodpercnyi a klnbsg, a mrnkk nagyon nagy hangslyt fektetnek a versenyautk vezethetsgre.
A versenyaut szempontjbl tulajdonkppen annak kormnyzsi rendszere az els olyan pont, amely egyrtelm kpet ad a piltnak arrl, hogy mennyire lehet igazn jl kzben tartani az aut irnytst. Ebben kulcsfontossg szerepet jtszik a Formula-1-es versenyautk kormnya s az els kerekei kztti kapcsolat megvalstsrt felels kormnyrd.
A mkdse meglehetsen egyszernek tnik: amikor a versenyz eltekeri a kormnyt, akkor a fogazott hajttengelynek, valamint a keresztrudaknak ksznheten az els kerekek annak megfelel irnyba fordulnak el.

A kormnykerk eltekerst kveten a kormnyrdnak ksznheten fordulnak el a megfelel irnyba a versenyaut els kerekei.
A kt csbl ll kormnyrd elksztsnl alapveten sznszlas anyagot hasznlnak. Ez a kt elem egy csuklponton keresztl csatlakozik egymshoz, amelynek az a feladata, hogy mindkt rdszakasz megkzeltleg azonos sebessggel tudjon forogni. Mindezek mellett a kormnyrdnak megfelel merevsggel s minl kisebb srldssal kell rendelkeznie. Pontosan ez az a kt szempont, amelyet a tervezssel foglalkoz szakembernek szem eltt kell tartania. Abban az esetben ugyanis, ha a kelletnl sokkal nagyobb srlds lp fel, vagy akr nem megfelel a kormnyrd merevsge, akkor a pilta nem tudja kielgten irnytani a versenyautt.
A kormnyoszlop tartalmaz tovbb nhny elektronikai elemet is, amelyek a kormnykerk s a kormnyrd csatlakozsnl jtszanak dnt szerepet. A rd piltaflkben tallhat vgn egy specilis gyorscsatlakozt alaktanak ki, hogy a versenyz minl knnyebben s gyorsabban ki tudja venni a kormnyt a helyrl. A gyorscsatlakoz kialaktsnl figyelembe kell venni az FIA azon elrst, miszerint a piltnak vszhelyzet esetn 5 msodpercen bell ki kell tudnia szllni a piltaflkbl. Ehhez pedig elengedhetetlen, hogy egy ilyen specilis kioldrendszer legyen kialaktva a kormnyrdon.
A kormnyrd kormnym felli vgn hornyos csatlakozsi pont van kikpezve, amin keresztl trtnik a hajttengelyhez val illeszts. Kormnyrsegts nlkl – amelyhez hozzvetlegesen 200 bar hidraulikai nyomst alkalmaznak – a versenyznek legalbb ktszer akkora ert kellene kifejtenie ahhoz, hogy a megfelel irnyba el tudja fordtani az aut kormnykerekt.
Az FIA azonban egy msik igen lnyeges szablyozssal is szigortotta az F1-es kormnyrudak mechanikai jellemzit. A tervezknek alumniumbl egy olyan szakaszt is ki kell alaktaniuk, amelynek az a feladata, hogy baleset sorn az nyelje el a kormnyrdnl keletkezett tkzsi energit. A megfelel konstrukci elksztsnek rdekben a csapatoknak specilis teszteket is el kell vgezni, hogy pontosan meg tudjk hatrozni, mennyire is kell valjban megersteni a kormnyrd vgt. Az tkzs sorn ugyanis a keletkezett erhats nagysga nem haladhatja meg a 80G-t.
A Formula-1-ben hasznlatos kormnyrd elksztse nagyjbl tz rt vesz ignybe, s a csapatok 3…4db-ot visznek magukkal tartalkba minden egyes futamra. 1.500km megttele utn tvizsglst, 3.000km-t kveten pedig a szksges karbantartsokat, javtsokat el kell elvgezni. Egy ltalnos javts abbl ll, hogy teljes mrtkben sztszerelik a rudat, s a biztonsgtechnikailag kritikus elemeket kicserlik. Ezt kveten a mr j alkatrszekkel felruhzott s sszeszerelt kormnyrudat a versenyautba trtn vgleges beptse eltt jra le kell tesztelni.
A tervezs sorn teht kt alapvet dolgot kell mindenkppen szem eltt tartani: a minl kisebb slyra s a megfelel szilrdsgra val trekvst. A Formula-1-es kormnyrudakat termszetesen nem kell llandan ttervezni. Abban az esetben viszont, ha egy j fejleszts karosszria kerl le a gyrtsorrl, akkor ahhoz hozz kell azt igaztani, hogy vgl a versenyz egy j kormnyzsi tulajdonsgokkal rendelkez autval szlljon szembe rivlisaival.

A kormnyrd beptsi helyzete a Formula-1-es versenyautban
Technikai adatok:
Hosszsg: kb. 950 mm
tmr: kb. 35 mm
Anyaga: sznszlas anyag, titn, acl s alumnium
|