forma1
Köszöntő

 

Üdvözöllek az oldalon!

 

Ez az oldal a Forma-1 világával foglalkozik

Rengeteg érdekességet olvashattok a sportról, kezdetekről, csapatokról, pilótákról és még nagyon sok érdekességről...

Természetesen minden nap olvashattok friss híreket.

Érdemes minden menüpontba benézni.

Szerkesztő: Gitta

Design: Gitta

Nyitás: 2012. április 13.

Icon:

 

Kövesd az oldalt...

 

 

     
Menü

Főoldal

Vendégkönyv

Üzenet a szerkesztőnek

     
Forma1

Mi is a Forma-1?

F1 előtt-Grand Prix versenyzés

F1 években

Halálos balesetek

Forma-2

Forma-3

GP2

GP3

Rekordok

Gokart

Érdekességek

 
     
Szabályok

FIA

Technikai szabályok

Tesztelési szabályok

Versenyszabályok

Balesetek/biztonság

Zászlószabályok

Alkalmazható bűntetések

     
Ma

Csapatok

Pilóták

 

     
Számláló
Indulás: 2012-03-14
     
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Elfelejtettem a jelszót
     
Az F1-es kormányrúd

Egy olyan sportban, mint a Formula-1, ahol minden egyes másodperc számít, és a rajtrács első helyéről, valamint a középmezőnyből elrajtoló versenyző körideje között mindössze csak néhány századmásodpercnyi a különbség, a mérnökök nagyon nagy hangsúlyt fektetnek a versenyautók vezethetőségére.

A versenyautó szempontjából tulajdonképpen annak kormányzási rendszere az első olyan pont, amely egyértelmű képet ad a pilótának arról, hogy mennyire lehet igazán jól kézben tartani az autó irányítását. Ebben kulcsfontosságú szerepet játszik a Formula-1-es versenyautók kormánya és az első kerekei közötti kapcsolat megvalósításáért felelős kormányrúd.

A működése meglehetősen egyszerűnek tűnik: amikor a versenyző eltekeri a kormányt, akkor a fogazott hajtótengelynek, valamint a keresztrudaknak köszönhetően az első kerekek annak megfelelő irányba fordulnak el.

A kormánykerék eltekerését követően a kormányrúdnak köszönhetően fordulnak el a megfelelő irányba a versenyautó első kerekei.

 

 

A két csőből álló kormányrúd elkészítésénél alapvetően szénszálas anyagot használnak. Ez a két elem egy csuklóponton keresztül csatlakozik egymáshoz, amelynek az a feladata, hogy mindkét rúdszakasz megközelítőleg azonos sebességgel tudjon forogni. Mindezek mellett a kormányrúdnak megfelelő merevséggel és minél kisebb súrlódással kell rendelkeznie. Pontosan ez az a két szempont, amelyet a tervezéssel foglalkozó szakembernek szem előtt kell tartania. Abban az esetben ugyanis, ha a kelleténél sokkal nagyobb súrlódás lép fel, vagy akár nem megfelelő a kormányrúd merevsége, akkor a pilóta nem tudja kielégítően irányítani a versenyautót.

A kormányoszlop tartalmaz továbbá néhány elektronikai elemet is, amelyek a kormánykerék és a kormányrúd csatlakozásánál játszanak döntő szerepet. A rúd pilótafülkében található végén egy speciális gyorscsatlakozót alakítanak ki, hogy a versenyző minél könnyebben és gyorsabban ki tudja venni a kormányt a helyéről. A gyorscsatlakozó kialakításánál figyelembe kell venni az FIA azon előírását, miszerint a pilótának vészhelyzet esetén 5 másodpercen belül ki kell tudnia szállni a pilótafülkéből. Ehhez pedig elengedhetetlen, hogy egy ilyen speciális kioldórendszer legyen kialakítva a kormányrúdon.

A kormányrúd kormánymű felöli végén hornyos csatlakozási pont van kiképezve, amin keresztül történik a hajtótengelyhez való illesztés. Kormányrásegítés nélkül – amelyhez hozzávetőlegesen 200 bar hidraulikai nyomást alkalmaznak – a versenyzőnek legalább kétszer akkora erőt kellene kifejtenie ahhoz, hogy a megfelelő irányba el tudja fordítani az autó kormánykerekét.

Az FIA azonban egy másik igen lényeges szabályozással is szigorította az F1-es kormányrudak mechanikai jellemzőit. A tervezőknek alumíniumból egy olyan szakaszt is ki kell alakítaniuk, amelynek az a feladata, hogy baleset során az nyelje el a kormányrúdnál keletkezett ütközési energiát. A megfelelő konstrukció elkészítésének érdekében a csapatoknak speciális teszteket is el kell végezni, hogy pontosan meg tudják határozni, mennyire is kell valójában megerősíteni a kormányrúd végét. Az ütközés során ugyanis a keletkezett erőhatás nagysága nem haladhatja meg a 80G-t.

A Formula-1-ben használatos kormányrúd elkészítése nagyjából tíz órát vesz igénybe, és a csapatok 3…4db-ot visznek magukkal tartalékba minden egyes futamra. 1.500km megtétele után átvizsgálást, 3.000km-t követően pedig a szükséges karbantartásokat, javításokat el kell elvégezni. Egy általános javítás abból áll, hogy teljes mértékben szétszerelik a rudat, és a biztonságtechnikailag kritikus elemeket kicserélik. Ezt követően a már új alkatrészekkel felruházott és összeszerelt kormányrudat a versenyautóba történő végleges beépítése előtt újra le kell tesztelni.

A tervezés során tehát két alapvető dolgot kell mindenképpen szem előtt tartani: a minél kisebb súlyra és a megfelelő szilárdságra való törekvést. A Formula-1-es kormányrudakat természetesen nem kell állandóan áttervezni. Abban az esetben viszont, ha egy új fejlesztésű karosszéria kerül le a gyártósorról, akkor ahhoz hozzá kell azt igazítani, hogy végül a versenyző egy jó kormányzási tulajdonságokkal rendelkező autóval szálljon szembe riválisaival.

 

A kormányrúd beépítési helyzete a Formula-1-es versenyautóban

 

Technikai adatok:

Hosszúság: kb. 950 mm
Átmérő: kb. 35 mm
Anyaga: szénszálas anyag, titán, acél és alumínium

     
Eseménynaptár

 

Kanadai Nagydíj

2015. június 5.

1.szabadedzés: 10:00-11:30

2.szabadedzés: 14:00-15:30

2015. június 6.

3.szabadedzés: 11:00-12:00

Időmérő edzés: 14:00-15:00

2015. június 7.

Futam: 14:00-16:00

     
Pontverseny állása

1. Lewis Hamilton/126p

2. Nico Rosberg/116p

3.Sebastian Vettel/98p

Teljes lista...

     
Extrák

F1 viccek

Versek

Fantáziák

 
 
 
     
Cserék

    

 

 

    

 

További oldalak:

     

Letölthető időmérő edzés és futam:

     

A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal    *****    Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.