forma1
Köszöntő

 

Üdvözöllek az oldalon!

 

Ez az oldal a Forma-1 világával foglalkozik

Rengeteg érdekességet olvashattok a sportról, kezdetekről, csapatokról, pilótákról és még nagyon sok érdekességről...

Természetesen minden nap olvashattok friss híreket.

Érdemes minden menüpontba benézni.

Szerkesztő: Gitta

Design: Gitta

Nyitás: 2012. április 13.

Icon:

 

Kövesd az oldalt...

 

 

     
Menü

Főoldal

Vendégkönyv

Üzenet a szerkesztőnek

     
Forma1

Mi is a Forma-1?

F1 előtt-Grand Prix versenyzés

F1 években

Halálos balesetek

Forma-2

Forma-3

GP2

GP3

Rekordok

Gokart

Érdekességek

 
     
Szabályok

FIA

Technikai szabályok

Tesztelési szabályok

Versenyszabályok

Balesetek/biztonság

Zászlószabályok

Alkalmazható bűntetések

     
Ma

Csapatok

Pilóták

 

     
Számláló
Indulás: 2012-03-14
     
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Elfelejtettem a jelszót
     
Az F1-es kormányrúd

Egy olyan sportban, mint a Formula-1, ahol minden egyes másodperc számít, és a rajtrács első helyéről, valamint a középmezőnyből elrajtoló versenyző körideje között mindössze csak néhány századmásodpercnyi a különbség, a mérnökök nagyon nagy hangsúlyt fektetnek a versenyautók vezethetőségére.

A versenyautó szempontjából tulajdonképpen annak kormányzási rendszere az első olyan pont, amely egyértelmű képet ad a pilótának arról, hogy mennyire lehet igazán jól kézben tartani az autó irányítását. Ebben kulcsfontosságú szerepet játszik a Formula-1-es versenyautók kormánya és az első kerekei közötti kapcsolat megvalósításáért felelős kormányrúd.

A működése meglehetősen egyszerűnek tűnik: amikor a versenyző eltekeri a kormányt, akkor a fogazott hajtótengelynek, valamint a keresztrudaknak köszönhetően az első kerekek annak megfelelő irányba fordulnak el.

A kormánykerék eltekerését követően a kormányrúdnak köszönhetően fordulnak el a megfelelő irányba a versenyautó első kerekei.

 

 

A két csőből álló kormányrúd elkészítésénél alapvetően szénszálas anyagot használnak. Ez a két elem egy csuklóponton keresztül csatlakozik egymáshoz, amelynek az a feladata, hogy mindkét rúdszakasz megközelítőleg azonos sebességgel tudjon forogni. Mindezek mellett a kormányrúdnak megfelelő merevséggel és minél kisebb súrlódással kell rendelkeznie. Pontosan ez az a két szempont, amelyet a tervezéssel foglalkozó szakembernek szem előtt kell tartania. Abban az esetben ugyanis, ha a kelleténél sokkal nagyobb súrlódás lép fel, vagy akár nem megfelelő a kormányrúd merevsége, akkor a pilóta nem tudja kielégítően irányítani a versenyautót.

A kormányoszlop tartalmaz továbbá néhány elektronikai elemet is, amelyek a kormánykerék és a kormányrúd csatlakozásánál játszanak döntő szerepet. A rúd pilótafülkében található végén egy speciális gyorscsatlakozót alakítanak ki, hogy a versenyző minél könnyebben és gyorsabban ki tudja venni a kormányt a helyéről. A gyorscsatlakozó kialakításánál figyelembe kell venni az FIA azon előírását, miszerint a pilótának vészhelyzet esetén 5 másodpercen belül ki kell tudnia szállni a pilótafülkéből. Ehhez pedig elengedhetetlen, hogy egy ilyen speciális kioldórendszer legyen kialakítva a kormányrúdon.

A kormányrúd kormánymű felöli végén hornyos csatlakozási pont van kiképezve, amin keresztül történik a hajtótengelyhez való illesztés. Kormányrásegítés nélkül – amelyhez hozzávetőlegesen 200 bar hidraulikai nyomást alkalmaznak – a versenyzőnek legalább kétszer akkora erőt kellene kifejtenie ahhoz, hogy a megfelelő irányba el tudja fordítani az autó kormánykerekét.

Az FIA azonban egy másik igen lényeges szabályozással is szigorította az F1-es kormányrudak mechanikai jellemzőit. A tervezőknek alumíniumból egy olyan szakaszt is ki kell alakítaniuk, amelynek az a feladata, hogy baleset során az nyelje el a kormányrúdnál keletkezett ütközési energiát. A megfelelő konstrukció elkészítésének érdekében a csapatoknak speciális teszteket is el kell végezni, hogy pontosan meg tudják határozni, mennyire is kell valójában megerősíteni a kormányrúd végét. Az ütközés során ugyanis a keletkezett erőhatás nagysága nem haladhatja meg a 80G-t.

A Formula-1-ben használatos kormányrúd elkészítése nagyjából tíz órát vesz igénybe, és a csapatok 3…4db-ot visznek magukkal tartalékba minden egyes futamra. 1.500km megtétele után átvizsgálást, 3.000km-t követően pedig a szükséges karbantartásokat, javításokat el kell elvégezni. Egy általános javítás abból áll, hogy teljes mértékben szétszerelik a rudat, és a biztonságtechnikailag kritikus elemeket kicserélik. Ezt követően a már új alkatrészekkel felruházott és összeszerelt kormányrudat a versenyautóba történő végleges beépítése előtt újra le kell tesztelni.

A tervezés során tehát két alapvető dolgot kell mindenképpen szem előtt tartani: a minél kisebb súlyra és a megfelelő szilárdságra való törekvést. A Formula-1-es kormányrudakat természetesen nem kell állandóan áttervezni. Abban az esetben viszont, ha egy új fejlesztésű karosszéria kerül le a gyártósorról, akkor ahhoz hozzá kell azt igazítani, hogy végül a versenyző egy jó kormányzási tulajdonságokkal rendelkező autóval szálljon szembe riválisaival.

 

A kormányrúd beépítési helyzete a Formula-1-es versenyautóban

 

Technikai adatok:

Hosszúság: kb. 950 mm
Átmérő: kb. 35 mm
Anyaga: szénszálas anyag, titán, acél és alumínium

     
Eseménynaptár

 

Kanadai Nagydíj

2015. június 5.

1.szabadedzés: 10:00-11:30

2.szabadedzés: 14:00-15:30

2015. június 6.

3.szabadedzés: 11:00-12:00

Időmérő edzés: 14:00-15:00

2015. június 7.

Futam: 14:00-16:00

     
Pontverseny állása

1. Lewis Hamilton/126p

2. Nico Rosberg/116p

3.Sebastian Vettel/98p

Teljes lista...

     
Extrák

F1 viccek

Versek

Fantáziák

 
 
 
     
Cserék

    

 

 

    

 

További oldalak:

     

Letölthető időmérő edzés és futam:

     

Egy blog rólam, velem, mert szeretek ide írni. Ðzsí. *** Augusztus 25-én PlayDay, azaz játéknap sok-sok nyereménnyel! :)    *****    Tudod hol van és mit jelent a horoszkópodban a Felszálló holdcsomópont? A Chiron? A Lilith? Én megmondom.Látogass meg!    *****    Gyere és nézd meg a lovas és állatos blogom.Különbözõ érdekes történetekkel és sok friss blogbejegyzéssel.Jó nézelõdést!    *****    Ünnepi minijáték vár rád! Kattanj rá, küldd be a megoldást, és NYERJ! =)    *****    Az ASZTRO-suli mindenkit Szeretettel vár. Tanuld meg az asztrológiát a saját horoszkópod elemzésével -TELJESEN INGYEN!    *****    A csillagjövõ asztrológia portálon akció! Születési horoszkóp + 3 év elõrejelzés + Párkapcsolati elemzés 2000 Ft. katt!    *****    Szereted a humort, jó zenéket? Szeretnél ilyen mûsorban részt venni? Keress oldalamon!    *****    "Revealing the truth is like setting a match on fire. It can bring light or set your world on fire." | PROJECT D.C.    *****    PROJECT DC egy futurisztikus-disztópikus SZEREPJÁTÉK! Bármikor szívesen látjuk a csatlakozókat!    *****    Ne maradj le semmirõl, értesülj elsõ kézbõl a Selena Gomezzel kapcsolatos hírekrõl! Hat éve várja a látogatókat az oldal    *****    Református exmisszus-gyakornok, jégkorong, izomautók, rap zene. Igen, ez mind én vagyok! Hogyan? Nézz be és megtudod! :)    *****    Szeretsz írni? Lenne egy jó témád, amit megosztanál másokkal? Akkor kattints, és nyerj egy vendégposztot nálam! :)    *****    Kedveled Ian Somerhaldert? Odáig vagy a szépséges színésznõért, Nina Dobrevért? Kattints! Nem csak TVD rajongóknak!    *****    Szeretsz filmet nézni? Akkor itt a helyed! Nézz filmet facebook messengeren. Klikk ide!!!!    *****    MAYFLOWER / egy májusban született lány blogja / MAYFLOWER / egy májusban született lány blogja / MAYFLOWER    *****    DESIGN KÉSZÍTÕT KERESEK! 100 KREDIT ÉS MEGJELENÉS JÁR ÉRTE! DESIGN KÉSZÍTÕT KERESEK! 100 KREDIT ÉS MEGJELENÉS JÁR ÉRTE!    *****    ***Egy blog. Egy lány. Egy élet.*** Ðzsí blogol. *G-PORTÁL KÖZÖSSÉGMENTÉS ugyanitt. Ha hiányzik a régi közösség.*BLOG***    *****    Furry Fandom | Antropomorf Állatok | Furry Fandom | Antropomorf Állatok | Furry Fandom | Antropomorf Állatok    *****    Nézz filmet facebook messengeren!!!! Klikk! Klikk!    *****    ONMYMIND \\ EGY ÁTLAGOS SRÁC BLOGOL MINDENRÕL AMI ESZÉBEJUT \\ ZENE, CIKKEK, KRITIKA? KATTINTS ÉS OLVASS MOST KEDVEDRE