forma1
Ksznt

 

dvzllek az oldalon!

 

Ez az oldal a Forma-1 vilgval foglalkozik

Rengeteg rdekessget olvashattok a sportrl, kezdetekrl, csapatokrl, piltkrl s mg nagyon sok rdekessgrl...

Termszetesen minden nap olvashattok friss hreket.

rdemes minden menpontba benzni.

Szerkeszt: Gitta

Design: Gitta

Nyits: 2012. prilis 13.

Icon:

 

Kvesd az oldalt...

 

 

     
Men

Foldal

Vendgknyv

zenet a szerkesztnek

     
Forma1

Mi is a Forma-1?

F1 eltt-Grand Prix versenyzs

F1 vekben

Hallos balesetek

Forma-2

Forma-3

GP2

GP3

Rekordok

Gokart

rdekessgek

 
     
Szablyok

FIA

Technikai szablyok

Tesztelsi szablyok

Versenyszablyok

Balesetek/biztonsg

Zszlszablyok

Alkalmazhat bntetsek

     
Ma

Csapatok

Piltk

 

     
Szmll
Induls: 2012-03-14
     
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
     
A tengelytv szerepe a Formula-1-es autknl

Alapvet tervezsi hiba

A Mercedes GP alakulat ltal megptett W02-es konstrukci nem igazn vltotta be az elzetes remnyeket. Az idei versenyaut ptse sorn a nmet alakulat egy gynevezett alapverzival kezdte meg a szezon eltti tesztelseket, s a prbk elrehaladtval megszerzett tapasztalatok tkrben vgeztek kisebb-nagyobb mdostsokat, illetve a felkszls-sorozatot kveten hoztk ki a jelentsebb fejlesztseiket.

Mindamellett, hogy a 2011-es vilgbajnoki sorozat vge eltt nyolc versennyel a Mercedes GP a konstruktrk kztt a negyedik helyen ll, a csapat bevallsa szerint az alapoknl elrontottk a W02-es tervezst, ami viszont arra sztnzi ket, hogy a 2012-es ngykerek megptse sorn merben ms koncepci szerint sszelltott fejlesztsi tem szerint vgezzk el az egyes feladatokat.

De hogy mi is jelen esetben az alapvet technikai hiba a Mercedesnl? A csapat szakembere, Ross Brawn az elmlt napokban elrulta, hogy a szksgesnl kisebbre ptettk a W02-es aut tengelytvjt, amely a mai napig is megnehezti a dolgukat. A rvidebb tengelytv rvn ugyanis rendkvl nehz megtallni az aut megfelel egyenslyi llapott.

Ezt leginkbb az idmrkn s a versenyeken alkalmazott belltsok kztti klnbsgek rvn lehet a legszemlletesebb mdon rzkeltetni. A rvidebb tengelytv miatt a magasabbra kerlt zemanyagtartly, illetve az abban lv zemanyag mennyisge jelents mrtkben befolysolja a versenyaut egyenslyi helyzett. Ha a tartly teljesen meg van tltve, akkor az aut slypontja magasabbra kerl, s ahogyan a krk megttele kzben folyamatosan cskken a tankban lv hajtanyag mennyisge, termszetesen az aut slypontja is vltozik.

Az igaz, hogy ez a jelensg minden egyes aut esetben elmondhat – legalbbis az zemanyagfogys tekintetben -, de az eltr tervezsi- s mszaki megoldsok rvn annak hatsa mr teljesen ms lehet.

A W02-es virtulis tptse „Formula1Tech Blog mdra”

A kvetkezkben egy kicsit eljtszank annak a gondolatval, hogy a megnvelt tengelytv milyen hatst vltana ki a Mercedes GP W02-es aut esetben.

A nmet csapat ltal hasznlt jelenlegi konstrukci tengelytvjnak nagyjbl 50mm-rel trtn megnvelse esetn elbbre kerlne az els lgterel szrny. A nagyobb tengelytvval elrhet slyponti javulshoz taln rdemes lenne vltoztatni az els kerkfelfggeszts lengkarjainak beptsi szgn is, amely tovbbi pozitv hatst jelenthetne az alulkormnyozottsg cskkentse tern.

A jobb slyeloszlsnak ksznheten tovbb lehetne cskkenteni az els kerekekre hat terhelsek nagysgt is – amely egyben az alulkormnyozottsg kivlt oka is lehet -, s ezzel egytt kikszblhetv vlna adott esetben a hts kerekeknl jelentkez elgtelen tapads is.

A nagyobb tengelytv biztostshoz az elzleg emltett elemeken elvgzett mdostsok mellett a padllemez orrkp alatti rsznl hosszabb pts fordtlemez beptse is elrhet lenne, amely javthatna a padllemez al, s a homloklemezek, valamint a htnylsok fel raml leveg arnyn is. Az esetlegesen megnvelt mret fordtlemez alkalmazsval a mrnkk nagyobb szabadsgfokhoz jutnnak abbl a szempontbl, hogy a versenyaut megfelel slyeloszlsnak biztostshoz a lgterel idom ngyszgletes rszbe megfelel ballaszt slyokat helyezhetnek el (hasonl mdon, mint pldul az els lgterel szrnyak kzps, semleges szakasznak esetben is).

A csapatoknak a versenyautk belltsnl az a legfbb clja, hogy az idmrn alkalmazott megoldsok teljes, vagy majdnem teljes mrtkben alkalmazhatak legyenek versenykrlmnyek kztt is. Ehhez viszont elengedhetetlen az aut megfelel slypontja, amelyet a Mercedes ltal bevallott kis tengelytv alkalmazsa mellett aligha lehet maradktalanul kivitelezni.

 

F az vatossg!

A tengelytvval, csakgy, mint a Formula-1-es versenyaut sszes tbbi belltsaival nem lehet sz nlkl jtszani. Na j, lehet, de akkor annak nagy valsznsggel nem lesznek pozitv eredmnyei.

Termszetesen az F1-es betonszaggatkat tervez mrnkk sokkal jobban tisztban vannak nlam azzal, hogy aut tengelytvjt mikor kell nagyobbra, s mikor kell kisebbre kszteni. Oly sok emlts esett mr arrl a bizonyos tengelytvrl, s mg csak meghatrozsra sem kerlt sor, hogy mit is jelent valjban a versenyaut ezen paramtere. Bizonyra megbocstanak azok, akik ezzel tisztban vannak, de gy rzem, hogy a kvetkez mondat nlkl nem lenne annyira teljes ez a bejegyzs.

Tengelytv: Az aut els- s hts kerekei ltal meghatrozott tengelyvonalak kztt mrhet tvolsg.

A definci teht rendkvl egyszer, ami viszont annak gyakorlati alkalmazst tekintve elmondhat, mr korntsem olyan trivilis. A tengelytvval kapcsolatban elvgzett legkisebb vltoztats is jelents mrtkben befolysolhatja a versenyaut ltal elrhet teljestmnyt, s menetdinamikt. Ha pldul megvltoztatjuk a kerkfelfggeszt karok sszelltsnak mdjt, vagy pldul a motor s a sebessgvlt kztti tvolsgot megnveljk, annak ktsgtelenl hatsai lennnek az aut viselkedsre.

A hosszabb tengelytvval rendelkez versenyaut sokkal inkbb a plya egyenes szakaszaiban s a hosszan elnyjtott, nagy sebessg elrst lehetv tev kanyarokban fejti ki pozitv hatst. Ezzel szemben viszont a kisebb tengelytvval rendelkez konstrukci jobb vezethetsggel br, vagyis a pilta szmra sokkal jobban kezelhet bizonyos szitucikban.

A rvidebb tengelytv alkalmazsval elrhet tovbb, hogy az olyan versenyplyk esetben, ahol a kanyarok kialaktsa miatt gyors irnyvltoztatsokra van szksg, az aut stabilitsa mellett gyorsabb sebessget lehet elrni, s aerodinamikai szempontbl is kevesebb problmval kell szembeslni.

Azt hiszem mindezek is egyrtelmen mutatjk, hogy mennyire nem egyszer eldnteni, hogy melyik megoldst clszer alkalmazni. Technikai sportrl lvn sz pontosan ez adja meg a varzst a mszaki szakembernek, hogy meg kell tallni azt a fajta kompromisszumos megoldst, ahol valaminek a rovsra engedni kell, hogy vgl ms tekintetben pedig nyerni lehessen egy kis pluszt. De megtallni azt a kis pluszt, az az igazn varzslatos mindebben.

Ktelez slyeloszls

Ahogyan az korbban is emltsre kerlt, a megfelel tengelytv alkalmazsa rendkvl fontos a versenyaut j slypontja szempontjbl. A Formula-1 technikai szablyzata azonban ezen a terleten sem knnyti meg tlzottan a mrnkk dolgt, hiszen a regulk pontosan meghatrozzk, hogy miknt kell az aut els- s hts tengelye kztt elosztani a slysszettelt.

Ennek megfelelen teht az autk els kerekeinl 45.5…46.7%, mg a hts kerekek esetben pedig 53.3…54.5% kztt kell lennie a slyeloszls arnynak. A Nemzetkzi Automobil Szvetsg azonban tovbbi pontostsknt rgztette a szablyzatban, hogy a versenyaut els tengelyre legalbb 291kg, ezzel szemben viszont a hts tengelyre vonatkoztatva pedig legalbb 342kg slyterhelsnek kell teljeslnie.

Az elrsok azonban hagynak nmi szabadsgfokot a mrnkk szmra a slypont vltoztatsval kapcsolatban. Ehhez n. ballaszt slyokat szoks alkalmazni, amelyek titn, karbon, vagy ppen volfrmacl felhasznlsval kszlnek. Egy Formula-1-es versenyaut motorja nagyjbl 90kg-ot kpvisel, a monocoque 50kg-ot, a sebessgvlt 40kg-ot, a hts lgterel szrny az sszes felptmnnyel egytt nagyjbl 11kg-ot, mg a mai modern F1-es kuplungszerkezet hozzvetlegesen 0.9kg-ot nyom.

A versenyaut minden egyes alkatrszvel s a megfelel slypont kialaktshoz szksges tovbbi ballaszt slyokkal, valamint a piltval egytt a 2011-es technikai szablyoknak megfelelen az aut minimlis slynak 640kg-nak kell lennie. Abban az esetben pldul, ha az adott versenyplyn az aut tlkormnyozottan viselkedik, vagyis a kanyarods sorn annak hts traktusa a kanyar kls ve fel prbl kitrni, akkor a ballaszt slyt az aut hts rsze fel eltolva rdemes elhelyezni. Ebben az esetben ugyanis javthat a versenyaut hts rsznek tapadsa. Ebbl addan pedig, ha az aut alulkormnyozottnak bizonyul, vagyis a kanyar teljestse sorn a kormnykerk elfordtsa mellett is a kanyar kls ve fel tolja az aut orrt, akkor az elzleg emltett ballaszt lapokat sokkal inkbb az orr irnyba, vagy akr az els lgterel szrny kzps, 500mm hossz semleges szakaszban kell elhelyezni. Ez utbbi esetben teht az aut ells rsznek lehet nagyobb tapadst klcsnzni, melynek segtsgvel nagyobb temp esetn is knnyebben az idelis versenyvonalon lehet tartani az autt a kanyarods sorn.

A helyzet tovbb bonyoldik

A nmet csapatnl azonban nem olyan egyszer a helyzet, ahogyan azt Ross Brawn is beismerte. A szakember elmondsa szerint ugyanis a W02-es aut aerodinamikai karakterisztikja sem ppen olyan, mint amilyet elzetesen szerettek volna. Ebben pedig az aut hasmagassgval kapcsolatos alapvet problmt ltja megoldandnak, amit a 2010-es szezonban hasznlt kipufogrendszer nyjtotta lehetsgekhez igaztottak elsdlegesen.

A hasmagassgnak rendkvl fontos szerepe van a versenyautra hat leszort er nagysgt illeten. A fentiekben emltett alulkormnyozottsg jelensgt, s ezzel egytt az els lgterel szrny aerodinamikai elnyeit az aut kerkfelfggesztsnek 3:1 arny belltsaival is el lehet rni, mint azt a Red Bull Racing alakulat is alkalmazza. Ez egszen pontosan azt jelenti, hogy mg az els felfggeszts lengscsillapt elemeinek thossza 10mm-t vltozik, azalatt a htsk 30mm-t mozdulnak. s ez az a tnyez, amelynek az utlagos biztostsa mr nem olyan egyszer egy mr megtervezett s megptett versenyaut esetben.

Az elzleg emltett Red Bull Racing ltal megptett RB7-es konstrukci esetben pldul a hasmagassg az aut ells rszben 25mm krli, mg a hts magassg tekintetben pedig 75mm-t alkalmaznak. rdekessgkppen megemltenm a McLaren Mercedes ltal alkalmazott megoldst is, miszerint a wokingiaknl is nagyjbl 25mm-es az MP4-26-os ells hasmagassga, de az energiaitalosokkal ellenttben az ezstnyilak hts rszben mr csak 50mm-t lehet mrni a referenciask s a plya aszfaltja kztt. Ez utbbi pedig azt jelenti, hogy a kt csapat ltal hasznlt megolds klnbsgbl ered 25mm-es eltrs miatt a McLaren a 2:1 arnyt alkalmazza az MP4-26-os autk kerkfelfggesztseinl.

     
Esemnynaptr

 

Kanadai Nagydj

2015. jnius 5.

1.szabadedzs: 10:00-11:30

2.szabadedzs: 14:00-15:30

2015. jnius 6.

3.szabadedzs: 11:00-12:00

Idmr edzs: 14:00-15:00

2015. jnius 7.

Futam: 14:00-16:00

     
Pontverseny llsa

1. Lewis Hamilton/126p

2. Nico Rosberg/116p

3.Sebastian Vettel/98p

Teljes lista...

     
Extrk

F1 viccek

Versek

Fantzik

 
 
 
     
Cserk

    

 

 

    

 

Tovbbi oldalak:

     

Letlthet idmr edzs s futam:

     

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!