A versenyplyn val sikeres szerepls egyik kulcsa a versenyautk belltsban rejlik, mindamellett, hogy egy megfelel belltsokkal rendelkez, tbb szz lervel rendelkez erforrst birtokl ngykerek mit sem r egy tkletesen felkszlt, s megfelel tapasztalatokkal rendelkez pilta nlkl.
Minden Formula-1-es tervez szmra a legfontosabb irnyelv az, hogy egy olyan versenyautt ptsen, amely a legversenykpesebb lesz majd valamennyi versenyplyn. A szakember szmra mg azutn sem llhat meg az let, miutn az els versenyt sikerrel zrta az ltala meglmodott konstrukci, hiszen sok-sok tesztels s versenykrlmnyek kztt megtett kilomter szksgeltetik ahhoz, hogy az adott aut mind aerodinamikai, mind pedig mechanikai szempontbl egy megbzhat s versenykpes elegyet alkosson.
A csapatoknl egsz vben folyamatos fejlesztsek zajlanak. A plyk karakterisztikjtl, a piltk egyni teljestmnytl, valamint az eltr idjrsi krlmnyektl fggen a versenyautk idelis belltsai versenyrl-versenyre eltrnek. Ahhoz, hogy egy csapat minden egyes versenyplyn sikeres tudjon lenni, nagyon hossz utat kell bejrnia a technika vgelthatatlannak bizonyul labirintusban. Az egyes futamokra kszlve a csapatok mr a gyrukban elkezdik a klnbz paramterek sszegyjtst, s az gy sszellt informcihalmaz birtokban, valamint az elzetes belltsokat elvgezve utaznak el az adott nagydjnak otthont ad aszfaltcskra. A versenyaut vgs belltsra pedig a szabadedzsek sorn teljestett kilomterek alatt szerzett tapasztalatok alapjn kerl sor.
A 2011-es v – hasonlan a korbbi szezonokhoz – szmos j technikai szablyt hozott a Formula-1 szmra. Ezek kztt szerepel tbbek kztt a pilta ltal menetkzben llthat hts lgterel szrny (Drag Reduction System = DRS) bevezetse, a Kinetikai Energia Visszanyer Rendszer (Kinetic Energy Recovery System = KERS) egy ves sznetet kvet visszatrse, s nem utols sorban a Bridgestone-t levlt Pirelli cg ltal biztostott, a korbbi vekben hasznlt specifikciktl eltr jellemzkkel rendelkez gumiabroncsok hasznlata is. Az ilyen, s az ehhez hasonl vltozsok mg inkbb arra knyszertik a mrnkket, hogy sokkal nagyobb hangslyt fektessenek az aut belltsaira. A versenyek sorn teht mr nemcsak a sebessg a legfontosabb. A futamon elrhet eredmny ugyanis az aut idelis belltsai mellett nagymrtkben fgg a versenyz vezetsi stlustl is, akinek akarva-akaratlanul alkalmazkodnia kell az j szablyok ltal nyjtott krlmnyekhez is.

A csapatok szereli szmra szemlyre szabott feladatok elvgzse vr minden egyes nagydjhtvgn, hogy az autkat a lehet legjobb belltsokkal engedjk vgl plyra.
A versenyaut belltsaira fordtott idnek teht rendkvl nagy jelentsge van a Formula-1-ben. A hromnapos versenyhtvge sorn, az els alkalommal, amikor a versenyautk a plyra grdlhetnek, az aszfalt fellete ltalban piszkos – ez leginkbb az alacsonyabb kihasznltsg helysznek esetben jelent komolyabb gondot -, ami miatt igazn nehz a megfelel temp mellett az idelis ven tartani az autkat. Ezt a csapatoknak mindenkppen figyelembe kell venni, amikor gy dntenek, hogy a pnteki els szabadedzs alkalmval mindssze csak nhny krt tesznek meg. A msodik edzslehetsgre viszont mr ltalban sokkal kedvezbb krlmnyeket biztost az adott plya, hiszen az elzetes krzgetsek alkalmval a plyra lerakdott szennyezdst tulajdonkppen eltvoltjk a kimerszked versenyautk. Ebben az esetben mr csak egyetlen egy valdi problmval kell szembeslnik. Mindssze 1 ra ll a versenyzk s a csapatok rendelkezsre ahhoz, hogy minden olyan adatot begyjtsenek, amelyek alapjn el tudjk vgezni a fkek, a lgterel szrnyak, vagy ppen a motornl szksges belltsi folyamatokat.
Ezzel az egyetlen egy rcskval kell teht bernie mindenkinek, hogy vgs vlasztsukkal sorsdnt elhatrozsra jussanak, ami vgl komolyan befolysolni fogja a versenyhtvge htralv rszn nyjtott teljestmnyket. ppen ezrt nagyon fontos, hogy minden egyes rszletet s a szablyok ltal meghatrozott szempontokat figyelembe vegyk a versenyautk tervezse s fejlesztse sorn.
A Formula-1-es versenyautknl a gyorsasg mellett egyre nagyobb szerepet kap a megbzhatsg krdse. Ahhoz, hogy az aut igazn nagy sebessg elrsre legyen kpes, nagyon j minsg gumiabroncsra van szksg. A gumik optimlis zemllapotnak elrshez azonban egy-kt krt meg kell tenni a futam rajtjt kveten, s csak azutn vlik igazn jl vezethetv a versenyaut. Amikor a csapatok a sajt konstrukcijuk belltsain dolgoznak, minden esetben szem eltt tartjk a gumikkal kapcsolatos paramtereket is, hiszen egy helyesen megvlasztott gumikeverk alkalmazsval fontos tizedmsodperceket lehet nyerni krnknt. A versenyek msodik felben ltalban az a fajta stratgia szokott mrvad lenni, amellyel az autk minl nagyobb tempjt kpesek biztostani.
Minden egyes versenyplya sajt, egyedi karakterisztikval rendelkezik. Vannak olyan helysznek, ahol a plya aszfaltjnak hmrsklete jelenti az egyik legnagyobb kihvst. A silverstone-i, vagy akr a barcelonai plyk esetben viszont mr sokkal komolyabb gondot jelent a szl erssge s annak irnya, mg a monaci hercegsg utcin a minl jobb mrtk tapads a legfontosabb. ppen ezrt az elzekben emltett tnyezk elsdleges ismerete hatalmas elnyt jelent a csapatok szmra, hiszen akik kell mrtk informcival rendelkeznek az adott plya tulajdonsgaival kapcsolatban, azok sokkal eredmnyesebben tudjk elvgezni a klnbz belltsokat.
Ahogyan az a technikai sportok esetben lenni szokott, gy az F1-ben is fontos szerepet kap a szmtstechnika. Amikor a csapatok a kvetkez versenyre kszlnek, a korbbi vekben szerzett tapasztalatok s adatok alapjn igyekeznek szmtgpes szimulcikat vgezni az autk belltsainak megknnytse rdekben. Nem szabad azonban elfelejteni, hogy a plyk ltalban vrl-vre kisebb-nagyobb talaktsokon mennek keresztl, vagyis szinte biztosnak vehet az, hogy a versenyaut viselkedse az adott plya tavalyi llapothoz kpest ms lesz. Nemcsak a versenyplyk, hanem az F1-et rint technikai szablyok is vltoznak, amelyek szintn megdolgoztatjk az istllk mrnkeit.
Ahhoz, hogy egy csapat magt profinak tudja nevezni a Formula-1-es versenyaut belltsnak trgykrben, nagyon sok tanulvre van szksg. Ugyanez mondhat el azokrl a szakemberekrl is, akiknek a belltsokhoz szksges feladatokat maximlis odafigyelssel kell elvgeznik. A mrnkk szmra hossz-hossz veknek kellett eltelni ahhoz, hogy a folyamatosan vltoz technikai kvetelmnyek mellett maximlis mdon helyt tudjanak llni. Az autk belltsaival foglalkoz szakemberek tisztban vannak azzal, hogy a pnteki edzsnapra elvgzett belltsok ppen az elzekben emltett szempontok miatt nem tl meghatrozak a versenyhtvge htralv idszakra nzve. A szabadedzseken megtett krk alapjn begyjttt adatok s az elzetes elemzsek segtsgvel meg kell hatrozniuk elszr a szombati kvalifikcira, majd pedig a vasrnapi futamra sznt belltsi paramtereket.

A tbb ezer kisebb-nagyobb alkatrszbl sszelltott Formula-1-es versenyaut j teljestmnye sok-sok aprlkos bellts eredmnyessgtl is fgg. Az alulkormnyozottsg megelzsnek rdekben, illetve az aut ells rsznek megfelel menetstabilitsnak biztostsra a klnleges kialakts lgterel lapokat megfelel dlsszgbe kell lltani.
A Formula-1-es versenyaut tkletes belltshoz elengedhetetlen a csapattagok kztti teljes sszhang. Teljes harmniban kell lennie a piltnak s mrnknek egyarnt, hiszen minden egyes helyzetben klcsns megegyezsre kell jutniuk. Ehhez termszetesen az a legjobb, ha a versenyz minl rszletesebben el tudja mondani a mrnknek az autjval kapcsolatban szlelt dolgokat, hogy azt kveten a megfelel irnyba tovbb tudjanak lpni. Az autnak a versenyplyn nyjtott j teljestmnyhez ugyanis nemcsak a szmtgpes szimulcik sikeressge szksgeltetik, hiszen az gynevezett sztns megrzsek is jelents rszt vllalnak ebben.
Az emberi tnyezk mellett azonban, ahogyan az a sport mfajnak elnevezsben is szerepel, a techniknak is jelents szerep jut a Formula-1-ben. Az F1-es versenyautk belltsnak alapelvei minden nagydj esetben hasonlnak mondhatak. A csapatok az autk versenyekre trtn felksztst szmtgpes szimulcikkal kezdik meg, utna pedig az adott helysznen megtett edzskrk alatt begyjttt informcik s a plyn tapasztalt egyb hatsok (idjrsi viszonyok, az aszfalt minsgi llapota stb.) ismeretben elvgzik a versenyaut vgleges belltst. Nagyon fontos, hogy amikor a pilta visszatr a boxba az edzskrk teljestse kzben, minl alaposabb informcival lssa el a csapat mrnkeit, akik az aut belltsn fradoznak. Ezek utn a szakemberek az sszegyjttt adatok elemzsvel meghatrozzk a helyes irnyt, s kzsen dntst hoznak arrl, hogy milyen paramterekre trtnjen meg az aut belltsa.
A kvetkezkben nzzk meg, hogy melyek azok a pontok, amelyek egy F1-es versenyaut belltsainak az alapjt kpezik.
Els lgterel szrny
Nagymrtkben befolysolja az aut aerodinamikai egyenslyt. A vzszintes elem dlsszgnek vltoztatsval jelents mrtkben befolysolni lehet a versenyaut vezethetsgt. Nagyobb leszort er belltsval vdekezni lehet az alulkormnyozottsgbl ered hatsok ellen, s az els kereket is jobban kmli az ilyen irny bellts.
Fkrendszer
A fkezernek hozzvetlegesen az 51%-a a versenyaut els kerekein, mg a fennmarad 49% a hts kerekeken keresztl generldik. A pilta szmra megvan a lehetsg arra, hogy a kormnykerken elhelyezett kezelszervek segtsgvel mg tbb fkert lltson be az els kerekeknl. gy jobban meg tudja vni az aut hts gumijait. A fkek htsre egy levegbeml nylst helyeznek el, amelynek nagysgval tudjk befolysolni a szksges htleveg mennyisgt. Ezeknek a beml tlcsreknek a kialaktsa ltalban minden egyes versenyplya esetn ms s ms.
Els- s hts kerkfelfggeszts
A lgyabb bellts lengscsillapt sokkal kedvezbb, illetve jobb menetjellemzket eredmnyez, amikor a pilta thajt a kerkvet kveken. A motorer is hatkonyabb mdon kerl t a plya aszfaltjra az ilyen bellts esetn, hiszen az aut sokkal jobban elnyeli a felleti egyenetlensgekbl ered rezgseket.
A kemnyebb bellts azokon a plykon elnysebb, amelyek hossz- s gyors kanyarokat tartalmaznak, valamint ahol sok irnyvltoztatst kell vgrehajtani az autval. A keresztstabiliztor hasznlatval az aut tlzott mrtk pattogst akadlyozzk meg, valamint a leszort er ltal keltett erhatsok ellenre is stabilizlni tudjk az aut aljnak a plya aszfaltjtl mrt tvolsgt. A hts kerkfelfggesztst valamivel lgyabbra szoktk lltani az elsnl, gy a kanyarokbl val kigyorstsok sorn az aut tapadsa kedvezbben alakul.
Az aszfalt s az aut kztti tvolsg (Hasmagassg)
Az els s a hts kerkfelfggeszts belltsa dnten meghatrozza a versenyaut als rsze (padllemez) s a plya fellete kztt mrhet tvolsgot, amely egyben az aut aerodinamikai viselkedsre is nagy hatssal van. Abban az esetben, ha az aut ells rsze alacsonyabbra van lltva, akkor optimlisabb hats rhet el a diffzor rszrl. Az autt viszont nem lehet tlzottan alacsonyra belltani, mert a versenyaut als rszre felerstett falemez kopsa nem lpheti tl az 1 mm-t.
Hts lgterel szrny
Az aut aerodinamikai egyenslyban jtszik jelents szerepet. A versenyautra hat leszort ernek hozzvetlegesen a 62%-a keletkezik a hts lgterel szrny s a diffzor ltal alkotott csomag segtsgvel.
Ballaszt
A Formula-1-es versenyautnak minimum 640kg-ot kell nyomnia. Ennek az rtknek valamivel tbb, mint 10%-t lehet felhasznlni holtsly formjban. A ballasztot az aut ells, vagy a htuls rsze fel eltolva lehet elhelyezni, amivel az aut tmegkzppontjnak helyzett tudjk befolysolni.
Elektronikai rendszerek
Az autban rejl elektronikai rendszernek is nagyon fontos feladata van. A klnbz szenzoroktl a versenyautban elhelyezett kzponti vezrl egysgbe futnak be a jelek, amelyek a megfelel feldolgozs utn tovbbtsra kerlnek a csapat boxutcban fellltott informatikai eszkzeihez. Ezt kveten a mrnkk pontos adatokhoz jutnak az zemanyag-fogyaszts mrtkvel, a motor fordulatszmval, a gzpedl- s a fkek hasznlatval, vagy akr a fkek hmrskletvel kapcsolatban, de kvetkeztetni tudnak pldul a gumik kopsnak mrtkre is.
Els- s hts kerkdls
A Formula-1-es versenyaut vezethetsgt s a gumik lettartamt nagymrtkben befolysolja, hogy a kerekeket a fggleges tengelyhez kpest milyen dlsszgben lltjk be. Ebben az esetben a belltsokat tekintve sszesen hromfle jellemzrl (semleges-, negatv- s pozitv kerkdls) beszlhetnk, de termszetesen a belltsok kombinciibl ereden mr tbb mdon lehet mindezt alkalmazni a gyakorlatban. Semleges belltsrl akkor beszlnk, ha a jobb- s a bal oldali kerekek egymshoz kpest prhuzamosan llnak (ennek az alkalmazsa meglehetsen ritka), mg a negatv kerkdls esetn a kerekek fels rsze kzelebb van egymshoz, mint azok als lei (terpeszts), s a pozitv kerkdls sorn pedig a kerekek als rsze kztti tvolsg a kisebb, pontosan fordtva a negatv kerkdls belltshoz kpest.
A gumikban lv nyoms
Az els- s a hts kerekekben lv nyoms kismrtkben trtn megvltoztatsa is kpes befolysolni az aut viselkedst. Akr mr 0.1bar nyomsvltozs is alul- vagy ppen tlkormnyozott kpes tenni a versenyautt. A Formula-1-es autk esetben a kerekekben lv nyoms tlagos rtke 1.2…1.5bar krl mozog.

A Formula-1-es versenyaut gyorsulsi jellemzi mellett annak fkteljestmnye sem mindennapi. Az aut intenzv lasstsai sorn keletkez hatalmas mechanikai- s termikus terhelsekkel szembeni megfelel ellenll kpessg rdekben a kivl anyagvlaszts s gyrtsi technolgia mellett a fkrendszer plynknti konfigurcija elengedhetetlen.
Lthat teht, hogy egy Formula-1-es versenyaut rendkvl komplex szerkezet. De mit sem r egy jl belltott aut s egy megfelel tapasztalatokkal s vezeti tudssal rendelkez pilta, ha a karosszria alatt nincs egy megfelel teljestmnyt nyjt erforrs.
A motorok tervezsnl is gy kell eljrniuk a mrnkknek, hogy az a lehet legjobb mdon illeszkedjen a versenyaut adottsgaihoz, hiszen az erforrs meghatroz szerepet jtszik az aut belltsnl. A ‘V’ utn szerepl szm, a motor slyeloszlsa, mretei s htse sokkal jobban befolysolja a versenyaut tervezsnek minden egyes fzist. A V8-es motoroknak nagyon precz elrsoknak megfelelve kell rszt vennik minden egyes futamon. Hidegebb idjrs esetn pldul mskppen kell belltani a motort, s a sebessgvlt ttteli arnyt is a plya karakterisztikjnak ismeretben szoktk meghatrozni. A helyes bellts rendkvl fontos, hiszen ellenkez esetben az aut vezethetsge nem lesz megfelel, s knnyen elfordulhat az az eset, hogy a kormnymozdulatokra idegesebben reagl a versenyaut. Mindezek mellett az erforrs belltsnl a pilta vezetsi stlust, s a tesztek sorn felmerlt visszajelzseit is figyelembe kell venni, csakgy, mint a sebessgvlt ttteli arnynak meghatrozsa esetn.
Br a Formula-1 jelenlegi szablyrendszere tiltja a szezon kzbeni tesztelseket, illetve csak igen szigor felttelek mellett van minderre lehetsg, a tesztelseket vgz csapat kulcsfontossg szerepet jtszik a versenyautk futamokra trtn felksztsben. Egy-egy ilyen tesztsorozat alkalmval megprblnak a lehet legtbb idt a plyn tlteni, s klnbz elemeket, valamint belltsi mdozatokat is igyekeznek kiprblni. Az gy sszegyjttt adatok ptolhatatlanok a csapat szmra. Ha pldul a tesztet kvet verseny htvgje alatt egy ismers problma tn fel a fejt, akkor a mrnkk mr szinte rutinszeren fogjk megoldani a keletkezett meghibsodst. A tesztelsek jelentsgt mi sem bizonytja jobban, hogy olyan adatok is a csapatok birtokba jutnak ilyenkor, amelyek a kzpontban tovbbi feldolgozs al kerlnek, s a versenyen mr a tovbbfejlesztett konstrukcival jelenhetnek meg.
|