A Formula-1-es versenyautk kztudottan kiemelked gyorsulsi jellemzkkel rendelkeznek. A piltk testi psgnek s a versenyzs biztonsgnak megvshoz azonban a j karosszriaelemekkel elltott versenyautt megfelel kialakts fkekkel is el kell ltni. Ahhoz ugyanis, hogy egy esetleges balesetet a lehetsgekhez mrten el tudjon kerlni a versenyz, elengedhetetlen a megfelel paramterekkel rendelkez fkrendszer hasznlata.
Az F1-es autkban alkalmazott fkek csak meghatrozott hmrsklettartomnyban zemelnek kifogstalanul. A fkezsek alkalmval msodperceken bell kpes tbb szz fokot is emelkedni a fktrcsk s a fkbettek hmrsklete, melynek mrtke a fkek zemideje mellett a fkhatst is jelentsen befolysolja. Abban az esetben, ha a versenyaut fkei gyakran 1000ºC-os hmrsklet fl hevlnek, az a gyors elhasznldsukat eredmnyezheti, mg abban az esetben, ha nem melegednek fel 400ºC-ig, nem biztostanak megfelel fkhatst. A mrnkk ltal megadott informcik alapjn a Formula-1-es versenyautk fkei 650ºC-os hmrskleten kpesek biztostani az optimlis fkteljestmnyt.
Ebbl addan a csapatoknak gondoskodni kell arrl, hogy a fkeket minden krlmnyek kztt a megfelel hmrskleten tartsk. Az adott versenyplya karakterisztikja, valamint a gyors- s lassabb plyaszakaszok figyelembe vtelvel hatrozzk meg a fkek htsnek mrtkt. A hossz s gyors egyenesekkel tarktott ringek esetben a kanyarokban felhevlt fkeknek van idejk visszahlni, mg az olyan plykon, ahol a szk kanyarok mellett viszonylag kevs egyenes plyaszakasz tallhat, nagyobb hangslyt kell fektetni a fkek minl hatkonyabb htst elsegt aerodinamikai elemek kialaktsra.
A Formula-1-es versenyautk fkeinek optimlis hmrskleten trtn tartshoz az els s a hts kerekekre vonatkozan htnylsokat alaktanak ki a kerkfelfggesztsek fell a kerkagy bels felletn. A menetirnynak megfelelen kialaktott nylsokon keresztl jut be a fktrcskhoz s a fkbetthez a menetszl (htleveg), amelynek egy rsze a fktrcsa kerletn kialaktott ovlis furatokon keresztl sugrirnyban thaladva hti a trcst, ms rsze pedig keresztlhaladva a kerkagyon, hti a fkbetteket.
Az elmlt vekben megfigyelhet volt, hogy a csapatok elszeretettel alkalmaztak a kerekek kls felletn sznszlas anyagbl ksztett kerkburkolati elemeket is. A 2011-es vben hatlyban lv technikai szablyzat rtelmben ezeket a kiegsztket mr tiltlistra tette a Nemzetkzi Automobil Szvetsg. A ktelezen mellztt aerodinamikai elemmel gy prbltk mg hatkonyabban cskkenteni a fkrendszernl kialakul magas hmrskletet, hogy az elzleg emltett htnylson keresztl bejut htleveg a trcsa megfelel mdon kialaktott nylsn keresztl tvoz meleg leveg egy rszt az oldals kocsiszekrny mellett, msik hnyadt pedig az aut padllemeze al vezettk tovbb, melyek kzl az utbbinak az aut tapadst rinten volt pozitv hatsa. (A szban forg kerktrcsrl egy kln bejegyzsben lehet majd olvasni, amelyet hamarosan publiklni fogok a Formula1Tech Blog-on)

A Formula-1-es versenyaut fkeinek optimlis zemi viszonyait minden egyes helyzetben biztostani kell.
A Formula-1-es versenyautk fkrendszernek optimlis htse teht a plyn, menet kzben valsul meg. Abban az esetben viszont, ha a meznynek adott esetben a plyra kldtt biztonsgi aut ltal diktlt tempban kell haladni, vagy legrosszabb esetben meg kell llni, a fktrcsk s a fkbettek htsi jellemzi azonnal leromlanak. Ilyen esetben knnyedn lngra is lobbanhatnak a 600-700ºC-ra felhevlt alkatrszek.
Hasonl szituci addhat akkor is, amikor a tesztelsek, vagy az edzsek alkalmval a versenyz visszatr a boxba gy, hogy hosszabb ideig nem kell visszamennie a plyra. Ilyen esetben a csapat szereli kiegszt ventiltorokat helyeznek el a hts fkek mellett az els lgterel szrnyak kt vgn is, amelyek flexibilis csveken keresztl juttatjk el a htshez szksges levegt a fkekhez. Erre a clra tulajdonkppen egy rendkvl egyszer eszkzt alkalmaznak a csapatok, melyet a htkznapi letben lombfvknt ismerhetnek a kertszkedk krben.
Az istllk ltal hasznlt mobil lgfvk megjelensben s mkdtetsnek mdjban akadnak nmi klnbsgek. Akad olyan csapat a meznyben pldul, aki olyan eszkzt hasznl erre a clra, amely egy 25cm3-es hengerrtartalm, 1.1LE-s motorral hozza forgsba a ventiltorkereket. A 87dB-es zajszinttel rendelkez eszkz rnknt 650m3 levegmennyisget kpes ramoltatni a fktrcsk s fkbettek fel.
Termszetesen nem ez az egyetlen mkdsi md van elterjedve a felhevlt fkrendszerrel ll versenyaut fkelemeinek htsnek. Az elzleg emltett mobil lgfvval ellenttben ugyanis vannak olyanok, akik a benzinzem motorral zemeltetett egysggel ellenttben az akkumultoros meghajts lombfvkat rszestik elnyben.
A Formula-1-es boxokban szolglatot teljest mobil lgfvk alkalmazsi cljnak egyezsge mellett egyarnt elmondhat, hogy a versenyautk felhevlt fkeinek htshez megfelel mennyisg levegt kpesek szolgltatni, melyhez az alacsony energia-felhasznls, alacsony krosanyag-kibocsts s viszonylag alacsony zajszint mellett az egyszer hordozhatsghoz elengedhetetlen kis sly a jellemz.
Egy dolgot azt hiszem tlzs nlkl llthatunk: a fkezs tudomnya a Formula-1-ben egy rendkvl sszetett feladat. Van olyan pilta, aki inkbb a gzpedlt szereti nyomni, de kztudottan csak az juthat fel a dobog legfelsbb fokra, aki a fkkel is megfelelen bnik. Mindezek mellett termszetesen a mrnkknek is olyan megoldsokat kell alkotni, amelyek biztostjk a fkrendszer tkletes mkdst, hiszen a sikerhez vezet t a Formula-1-ben ktsgtelenl a „fktvon keresztl vezet”.
Technikai adatok:
(az egykori Honda Racing F1 csapat ltal hasznlt mobil lgfv adatai)
A kszlk tpusa: HHB 25
A motor tpusa: GX 25
Levegszllts: 630m3/
Hengerrtartalom: 25cm3
zemid egy feltltssel: 40 perc
A gp sszslya: 4.7kg
Teljestmny: 1.1LE
zemanyagtartly: 0.32l
Fogyaszts: 0.5l/
Zajszint: 87dB
|