A szakemberek szmra a Formula-1-es versenyautknl alkalmazott guminyoms-felgyel rendszer megtervezse s kivitelezse igazi kihvst jelent. Az energiaelltsban rsztvev elemeknek s az elektronikai alkatrszeknek ugyanis nemcsak az extrm G-erknek s a vibrcinak kell ellenllni, hanem a fktrcskhoz kzeli beptsk miatt az ott keletkez 1000˚C-os hmrsklettel is meg kell birkzniuk. Ebbl addan a Formula-1-es csapatok mrnkei mellett az alakulatok elektronikai rendszereinek ksztsre hivatott beszllt, mint pldul a McLaren Electronics Systems-nek is ki kellett vennie a rszt egy megfelel rendszer megalkotsban.
Amennyire egyszernek tnik a feladat, annl komplexebb kihvsnak kell megfelelnie az abroncsokban lv nyomst figyel elemeknek. A kerkabroncsban ugyanis vezetk nlkli rzkelket alkalmaznak, amelyek helyi UHF (ultrarvid hullm) rdicsatornn keresztl tovbbtjk az adatokat a piltaflkben elhelyezett kzponti vevegysgnek. Az gy sszegyjttt informcik pedig a versenyaut telemetriai rendszern keresztl a boxutca falnl kiptett irnytpulthoz tovbbtdnak.
A rendszer megfelel kialaktsa rendkvl nehz, hiszen autnknt az egy vevegysgbl, egy antennbl, s a ngy kerknl elhelyezett egy-egy szenzorbl ll csomagnak kell tkletes egysget alkotnia gy, hogy az ne jelentsen jelents slytbbletet a versenyaut egszre nzve. Mindezek mellett a vezetk nlkli technikhoz alkalmazkodva a szenzorok mkdshez szksges energiaelltsban rsztvev elemek cserlhetsgt is meg kell oldani gy, hogy vgl egy valban hasznlhat rendszer alakuljon ki. A korbbiakban alkalmazott rendszereknl az egyik legnagyobb problmt az elemek lettartama jelentette.
A Formula-1-es versenyautknl jelenleg hasznlt guminyoms-rzkel rendszer sikeressge a megfelel rdifrekvencis ramkr s a szenzorvezrl program tkletes sszhangjn alapszik. Az adattvitel titkostshoz kln kdrendszert alkalmaznak, ami lehetv teszi, hogy minden egyes versenyaut sajt nll azonost kddal rendelkezzen. A McLaren Electronics Systems ltal ksztett rendszereknek maximlis megbzhatsggal kell zemelni, hiszen j nhny lmeznybeli csapat autiban alkalmazzk az ltaluk tervezett s ksztett szerkezeteket.
A szenzorok – amelyek sajt Ltium tionil-klorid elemmel rendelkeznek – mkdtetshez 2.5…3.6V tpfeszltsgre van szksg. Az ltaluk mrhet nyomstartomny 0.3…2.068bar kztt mozog, s a mrsek sorn tlagosan +/- 10mbar pontossggal rendelkeznek, amely rtk maximlisan +/- 20mbar lehet. A nyomsmrk megfelel mkdshez elengedhetetlen az ltaluk mrt- s a vevegysg fel tovbbtott jelsorozatok megfelel felbontsa is, amely 0.69mbar/bit rtket kpvisel.
A Formula-1-es versenyaut kerekeiben elhelyezett szenzorok jeleit fogad vevegysg 8…16VDC tpfeszltsget ignyel annak mkdshez. A CAN buszon kommunikl egysg komplexitst mutatja azon adat is, hogy sszesen 240db rzkel jeleit kpes fogadni s eltrolni a mrnkk ltal a ksbbiekben elvgzend adatfeldolgozs rdekben.

A Formula-1-es autkban hasznlt guminyoms-rzkel rendszernek akr 1500g centripetlis ert is el kell viselni.
A burkolatok s tokozsok megfelel kialaktsa is elengedhetetlen. Az rzkel s annak tartja mindssze 40g-ot nyom, s az elksztse sorn hasznlt 6AL4V titnnak ksznheten pedig kpes ellenllni a kerkabroncsnl kialakul magas hmrskletnek, a G-erknek, s a gyorstsok, valamint a lasstsok sorn kialakul dinamikus terhelseknek.
Nem ritka az olyan eset sem, amikor az adott versenyplya hosszabb egyenesnek vgn a szenzorra akr 1500g centripetlis er hat. rdekessg, hogy a tesztelsek sorn kiderlt, hogy a kerk forgsa kzben kialakul dinamikus erhatsok kvetkeztben megvltozik az elemek vegyi sszettele, ppen ezrt az elemek megfelel mdon trtn specifiklsa s a megfelel burkolatok kialaktsa kulcsfontossgak a mkdkpes rendszer, s azok alkotelemeinek elksztse szempontjbl.
A fejlesztsek sorn a legnagyobb hangslyt az energiaelltsra kellett fordtani. A szenzoroknak lland kapcsolatban kell lenni a kerkabronccsal, s a rendszernek pedig folyamatosan mrnie kell a gumiban lv nyomst, hogy az esetleges defekt sorn jelentkez nyomscskkenst minl gyorsabban lehessen szlelni. A szenzorban lv vezrl program sszesen tfle adattviteli sebessget kpes produklni. Amikor a garzsban a kerken fent van a gumimelegt paplan, akkor a guminyoms rtke a legkisebb tviteli sebessggel, mindssze 2.5 msodpercenknt tovbbtdik a vevegysgnek, hogy ezltal is kmljk a rendszert mkdtet elem lettartamt. Abban az esetben viszont, ha a szenzor nyomsvltozst szlel, a mintavteli id lecskken. A leggyorsabb mrs sorn 0.2 msodpercenknt kapja meg a vevegysg a szenzor ltal tovbbtott jelet.
A megfelel mdon elksztett vezrl program segtsgvel egy elemmel tlagosan tbb mint 5 milli adattvitelt lehet megvalstani, mg a szenzort nhny tesztet s versenyt kveten ki kell cserlni.
Kezdetben a guminyomst felgyel rendszert biztonsgi felszerelsknt alkalmaztk a Formula-1-ben, melynek segtsgvel az esetleges defektet kvntk idben szlelni. Mra viszont nmileg vltozott a rendszer funkcionalitsa. A mrnkk eleinte nem bztak abban, hogy az j rendszerrel megfelelen lehet majd rzkelni a guminyomsban bekvetkez vltozsokat. A tesztelsek sorn azonban egyrtelmen bebizonyosodott, hogy a hmrskletben s a dinamikus terhelsben bekvetkez vltozsok jelents mrtkben befolysoljk a gumikban lv nyoms rtkt. A mai modern F1-es versenyautkban alkalmazott megoldsnak ksznheten teht mr nemcsak a biztonsgi szinten, hanem a plyn nyjtott teljestmnyen is nagymrtk elrelpst lehetett elrni az ismertetett rendszer hasznlatnak ksznheten.
Technikai adatok:
tmr: 25mm
Hossz: 16mm
Sly: 17.5g
Anyag: titn

|