forma1
Ksznt

 

dvzllek az oldalon!

 

Ez az oldal a Forma-1 vilgval foglalkozik

Rengeteg rdekessget olvashattok a sportrl, kezdetekrl, csapatokrl, piltkrl s mg nagyon sok rdekessgrl...

Termszetesen minden nap olvashattok friss hreket.

rdemes minden menpontba benzni.

Szerkeszt: Gitta

Design: Gitta

Nyits: 2012. prilis 13.

Icon:

 

Kvesd az oldalt...

 

 

     
Men

Foldal

Vendgknyv

zenet a szerkesztnek

     
Forma1

Mi is a Forma-1?

F1 eltt-Grand Prix versenyzs

F1 vekben

Hallos balesetek

Forma-2

Forma-3

GP2

GP3

Rekordok

Gokart

rdekessgek

 
     
Szablyok

FIA

Technikai szablyok

Tesztelsi szablyok

Versenyszablyok

Balesetek/biztonsg

Zszlszablyok

Alkalmazhat bntetsek

     
Ma

Csapatok

Piltk

 

     
Szmll
Induls: 2012-03-14
     
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
     
A Formula-1-es versenyaut htrendszere

A jelenlegi Formula-1-es versenyautk zembiztos mkdshez elengedhetetlen, hogy az aut kritikus elemeinek, mint pldul a fkrendszer, a motor, a sebessgvlt, vagy ppen a Kinetikai Energia Visszanyer Rendszer megfelel zemi hmrskleten trtn tartsa. Ezekben az autkban az elzleg is emltett sszetevk htsre nem alkalmaznak beptett htventiltorokat, hanem a szgulds kzben a karosszrin kialaktott htnylsokon keresztl a burkolati elemek al bejut lgramlatok segtsgvel az oldals kocsiszekrny alatt elhelyezett htpaneleken keresztl ramolva ltjk el ezt a fontos feladatot.

A nagy sebessgre s a minl jobb teljestmnyviszonyokra tervezett versenyautk megptsnl rendkvl fontos a sly minimalizlsa – termszetesen a technikai szablyzatban megadott 640kg minimum slyhatr teljestse mellett -, ppen ezrt, hogy a lehet legknnyebbek legyenek az aut kt oldaln elhelyezett htpanelek, azok htsi kapacitst is a lehet legkisebb szinten kell tartani. A Formula-1-es versenyautk esetben az oldals kocsiszekrny alatt tallhat htk ltalnossgban vve nagyjbl 8 literes kapacitssal rendelkeznek. A htfolyadk mennyisgt csakis abban az esetben vltoztatjk meg a csapatok, ha az adott versenyplya karakterisztikja s a helysznre jellemz idjrsi viszonyok miatt mdostani kell a panelek konfigurcijn, illetve elhelyezsn. Ellenkez esetben viszont ez az rtk szinte mindig llandnak mondhat.

A motor, a sebessgvlt s a KERS megfelel zembiztonsgnak rdekben specilis htrendszert rejt a Formula-1-es aut karosszrija.

 

Abban az esetben teht, ha az adott nagydjon jobb htsi jellemzket kell biztostani pldul a motor s a sebessgvlt szmra, akkor a htpanelek beptsi szgn szoks vltoztatni, melynek hatsra a rajta thalad lgramlatok a htpanelekkel nagyobb felleten keresztl rintkeznek. Ugyanezen cl teljestse rdekben viszont a fkrendszerek esetben nagyobb mret lgkrtket alkalmaznak a kerekek bels oldalnl, de nem ritka az olyan eset sem, amikor a fkek htsi hatsfoknak fokozsa rdekben olyan fktrcskat ptenek be, amelyek 2, vagy akr 3 sorban elhelyezett, a fktrcsban sugrirnyban kialaktott htfuratokat tartalmaznak.

A Formula-1 technikai szablyzata brmennyire is szigoran rendelkezik a versenyaut minden egyes alkatrszvel kapcsolatban, a mrnkk tallkonysgnak ksznheten nem egyszer elfordult mr, hogy a regulkkal nem 100%-os mrtkben lefedett terleteket kihasznlva, jabb s jabb innovatv megoldsokkal lltak, illetve llnak el. Az autk htsi rendszervel kapcsolatban viszont a szakemberek nem rendelkeznek akkora szabadsgfokkal. A Nemzetkzi Automobil Szvetsg ltal sszelltott- s szigoran betartatott szablyok szerint a htrendszerben alkalmazhat nyoms rtke pldul 3.75bar-on van maximalizlva. Ezzel nemcsak biztonsgi szempontokat kvnnak kielgteni, hanem egyttal azt is meg akarjk akadlyozni, hogy akr kisebb mret htpanelek alkalmazsa mellett nagyobb nyomst lltsanak el a htkrkben, a rendszer hatkonysgnak javtsa rdekben.

Az elzleg emltett nyomsrtk kontrolllsa rdekben a htfolyadkot tartalmaz tartlyon egy specilis lefvat-szelepet hasznlnak, amely a htpanelekhez hasonlan szintn az oldals kocsiszekrny burkolatnak takarsban, a panelek alatt kerl elhelyezsre.

Az MP4-26-os konstrukci klnleges oldaldobozval nemcsak a hts lgterel szrny aerodinamikai hatkonysgt sikerlt optimalizlni.

 

Az F1-es autk slynak minimalizlsa rdekben az ezirny sprols miatt a htrendszer nem tartalmaz semmifle termoszttot, vagy hmrsklet-szablyz elemet. Nemes egyszersggel a htfolyadk a maximlisan megengedett zemi nyomst kihasznlva teljes kapacitsval kering a rendszerben, mialatt a versenyaut motorja mkdik. A csapatok csakis abban az esetben hasznlnak kls berendezseket (ventiltorokat s lombfvkat) a motor, vagy akr a fkek htsre, ha az aut a garzsban, vagy a rajtrcson vrakozik az indulsra. Igen, jl ltja a Kedves Olvas, lombfvkat emltettem, amely taln els olvasatra kiss furcsn hangzik. De errl majd egy kln bejegyzsben fejtenm ki a rszleteket, mert azt hiszem ez a tmakr is megr pr sort.

A htfolyadk ramoltatshoz fogaskerekes hajts tjn mkdtetett, a ftengely ells rszn elhelyezett szivattyt hasznlnak az F1-es autkban, s a htfolyadk megfelel hmrsklett biztost htpanel az aut bal oldali kocsiszekrnye alatt kap helyet.

Nhny alkalommal mr megadatott szmomra annak a lehetsge, hogy testkzelbl vgignzhettem miknt ksztik fel az idmrre, vagy a versenyre a Formula-1-es s a GP2 Sorozatban szerepl autkat. Itt tallkoztam azzal a tnnyel, hogy a htrendszert a garzsban a start eltt egy kls htegysgre ktik. Ez nemes egyszersggel gy trtnik, hogy a htpaneleket az erre a clra kialaktott csatlakozsi pontokon keresztl tmlk segtsgvel egy klnll, mobil htegysgre ktik r. Miutn mr erre nincs szksg, a rendszer levlasztst kveten leengedik a htrendszert, majd jra felltik s gondosan lgtelentik azt. Ez utbbi folyamat rendkvl fontos, hiszen ha a rendszerben leveg maradna, akkor az elsegten a motor nem kvnt felmelegedst, amely akr teljestmnyvesztshez, vagy legrosszabb esetben a motor alkatrszeinek meghibsodst is eredmnyezheti. rdekessgkppen szeretnm megemlteni, hogy a htfolyadkot nemcsak a verseny utn, hanem minden egyes edzst kveten le szoktk engedni, s megismtlik a rendszer lgtelentssel egybekttt ismtelt felltst.

A kvetkezkben nhny soron keresztl szeretnm ismertetni az F1-es autkban alkalmazott olajhtt, s annak mkdst.

Amikor a Formula-1-es versenyautbl a pilta igyekszik kihozni a maximumot, a motor s a sebessgvlt szmra zemi krlmnyeket biztost olaj hmrsklete elrheti akr a 140ºC-ot is. Ennek a folyadknak a megfelel htse teht elengedhetetlen feladat, amellyel a csapatoknak is szmolni kell. Ellenkez esetben az olaj kritikus mrtk felmelegedse a versenyaut meghibsodshoz, s a pilta szmra a versenybl val kiesshez vezethet.

A htkznapi letben hasznlt szemlyautkhoz hasonlan a Formula-1-es versenygpekben is megtallhat az olajht rendszer, ami valamelyest eltr a hagyomnyos rtelemben vett megoldstl. A versenyautban lv vltozatban kt alapvet sszetevt alkalmaznak, valamint igyekeznek azt a lehet legkisebb mretben, s a legknnyebb kivitelben elkszteni. A feladatuk azonban teljesen megegyezik: meg kell akadlyozni az olaj felmelegedst.

Az olajhtnek a motor s a sebessgvlt szmra szksges olaj hmrsklett meghatrozott rtken kell tartania. A htbe raml olaj hmrsklete hozzvetlegesen 140ºC, melyet lecskkentenek egszen 100ºC-os rtkre. Csakis megfelel hmrsklet olajjal lehet ugyanis a motor s a sebessgvlt teljestmnyt biztostani, s elkerlni a kritikus alkatrszek meghibsodst.

Az F1-es autkban az oldals kocsiszekrny rejti magban az olajhtt. Az ells oldalon kialaktott lgbeml nylson ramlik be a leveg, ami a pilta mgtt elhelyezett hthz jut. A kt oldalon elhelyezked htk egyike a motort s a sebessgvltt, mg a msik htegysg csakis a versenyaut erforrst hivatott kiszolglni. A htk viszonylag egyszer konstrukcit kpviselnek, amelyek preczen kialaktott alumnium hzbl, s az olaj, illetve a htfolyadk ramoltatshoz szksges tartlyokbl s csvezsbl ll.

A ht hza taln a legsszetettebb elem, amelyet egy erre szakosodott cg kszt el. Bordzott alumniumlemezekbl kialaktott csatornkbl ll, amelyen keresztl ramlik t az olaj. A belp- s a kilp oldalon kis tartlyok vannak felhegesztve, amelyek szintn az olajramls rszt kpezik.

A McLaren Mercedes MP4-26-os konstrukcik szmra pldul a Systems Group kszti el az olajht burkolatt, amely szerves rszt kpezi a versenyaut aerodinamikjnak. Brmilyen furcsn hangzik, de a kls burkolat mretvel nem szabad tlzottan sprolni, mert az dnten befolysolja a hts hatkonysgt. A mrnkk szmra rks kzdelmet jelent, hogy mindez a lehet legkisebb helyet foglalja el a versenyautban, de mgis minl nagyobb fellettel kell rendelkeznie. Ezzel magyarzhatjuk azt, hogy a felletet mirt bordzott kivitelben alaktjk ki, hiszen az gy nyert nagyobb fellet rvn a rendszer sokkal nagyobb mrtkben kpes lecskkenteni az olaj hmrsklett.

Mint ahogyan az a Formula-1-es versenyautkban alkalmazott alkatrszek sokasgval kapcsolatban elmondhat, az olajhtk sem maradnak teljesen rintetlenek a szezon folyamn. A legnagyobb vltoztatst akkor hajtjk vgre, ha az aut karosszrijt ttervezik az adott futamra vonatkozan. ltalban minden egyes nagydjra j olajhtvel ltjk el az autkat, illetve azokat ptik be, amelyek sikeresen teljestettk az elzetes teszteket. A minl jobb kridk s a versenyaut megbzhatsgnak nvelse rdekben az olaj megfelel hmrsklett biztost olajht hosszirnyban 300mm-t foglal el, magassgt s vastagsgt tekintve pedig 230mm-t s 80mm-t tesz ki.

Van olyan futam, amikor egyes csapatok a megfelel htsi jellemzk biztostsa rdekben az aut kt oldaln az oldals kocsiszekrny alatt ketts elrendezs htpaneleket alkalmaz. Az autnak ezen terlett azonban gy kell kialaktani, hogy tbbek kztt a KERS akkumultorai, elektronikai elemei s a hibrid-hajts htje is megfelel mdon elfrjen. Mindamellett, hogy a kocsiszekrny kt oldaln lv htk kialaktsi s alkalmazsi mdja minden egyes csapatnl tbb-kevsb megegyezik, a fkezsek sorn eltrolt energia jrahasznostsra hivatott KERS megfelel hmrskleten tartst a csapatok sokkal inkbb eltr mdon oldjk meg.

Az oldals kocsiszekrny alatt lv htpanelek hatkonysga s nem utols sorban a versenyaut ezen rsznek aerodinamikai jellemzinek javtsa rdekben a kocsiszekrny lgbeml nyls alatti rsze valamelyest felfel vel. Ennek ksznheten az ellrl rkez lgramlatok egy rsze bejut a htpanelekhez, valamint a megemelt felletnek ksznheten a leveg tbbi rsze minimlis turbulens hatsok mellett tovbbhalad a padllemez irnyba.

A karosszria alatt elhelyezked htpanelekkel – ahogyan az mr korbban is emltsre kerlt – a versenyaut klnbz, igencsak kritikus terleteinek mkdst hivatottak hatkonyabb tenni gy, hogy hasznlatukkal a megfelel zemi hmrskletek biztostst oldjk meg. Ezek kztt szerepel a motor, a sebessgvlt, az olaj- s a vzrendszer, s nem utols sorban a Kinetikai Energia Visszanyer Rendszer is, amelynek leginkbb az akkumultorcsomagjai ignyelnek intenzvebb htst. A motor hengerfejeinek irnybl kilp meleg vz a htpanel fels pontjn csatlakoztatott csvezetken keresztl jut be a lamellzott raditorba, amely a rajta traml levegnek ksznheten helvons tjn cskkenti annak hmrsklett, majd az als csatlakozsi ponton lv tmln tramolva jut vissza a folyadk a motor als terlethez kzel tallhat vzpumphoz.

A versenyaut elzleg emltett terleteinek htst szmomra a legszemlletesebb s egyttal a legrdekesebb mdon a McLaren csapat oldotta meg. Az MP4-26-os konstrukci klnleges, „L”-profilhoz hasonlthat oldaldoboznak ksznheten nemcsak az aut kzps rszre hat leszort ert sikerlt optimalizlni, valamint a kocsiszekrny fels skja ltal meghatrozott lgcsatorna rvn a hts lgterel szrny s az ott lv rdszrny aerodinamikai hatkonysgt javtottk, hanem ezzel lehetv tettk az aut htrendszernek egyedi, s az eddigi futamokon nyjtott szereplsket ltva (legalbbis a technikai megbzhatsgot tekintve) tkletesen mkd, szeparlt htsi rendszert kialaktani.

A klnbz htsi ignyeket jl elklntett mdon valstja meg a McLaren csapat.

 

A V8-as erforrs optimlis hmrskleti viszonyainak elsegtsre szolgl htpanel az oldals kocsiszekrny alatt, annak ells felletn kialaktott lgbeml nylsok mgtt helyezkednek el (1). A versenyaut legfels pontjn lv bukcs alatt lv lgbemln (2) keresztl jut el a leveg a motorhoz. Az angol szakszval airbox-nak nevezett egysg mkdst tekintve lelasstja a beraml levegt, amelynek a kinetikai energijt statikus nyomss alaktja t. A jl kialaktott airbox-nak megfelel mdon velt kialakts csatornval kell rendelkeznie, hogy a tle elvrt aero-jellemzket legyen kpes produklni. A bukcs, valamint az airbox nylsa mgtt, a motorburkolat mindkt oldaln egy-egy tovbbi lgbeml nyls (3) tallhat, amely a sebessgvlt htsben jtszik fontos szerepet.

A McLaren versenyautiban lv KERS htsre szolgl alumnium htpanel (4) a pilta feje fltt, a bukcs s az airbox lgbeml nylsa alatt kapott helyet. A rendszer kialaktsbl addan az ellrl rkez lgramlatok thaladnak a kis htpanelen, majd a htfolyadktl elvont viszonylag magas h a levegvel egytt tvozik a sebessgvlt s a hts kerkfelfggeszts felett, a motorburkolaton kialaktott nylson keresztl.

Annak ellenre, hogy a Formula-1-es versenyautk htrendszere csak egy azon terletek kzl, amely kimagaslv teszi ezeket a ngykerek szerzemnyeket az autsport kategrii kzl, mindenkppen lthat, hogy a rendszer komplexitsa, amely a megfelel sly/teljestmny arnynak ksznheten akr egy nyer konstrukcit is kpes biztostani, komoly tudst kvn a csapatoknl dolgoz szakemberektl.

 

     
Esemnynaptr

 

Kanadai Nagydj

2015. jnius 5.

1.szabadedzs: 10:00-11:30

2.szabadedzs: 14:00-15:30

2015. jnius 6.

3.szabadedzs: 11:00-12:00

Idmr edzs: 14:00-15:00

2015. jnius 7.

Futam: 14:00-16:00

     
Pontverseny llsa

1. Lewis Hamilton/126p

2. Nico Rosberg/116p

3.Sebastian Vettel/98p

Teljes lista...

     
Extrk

F1 viccek

Versek

Fantzik

 
 
 
     
Cserk

    

 

 

    

 

Tovbbi oldalak:

     

Letlthet idmr edzs s futam:

     

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!