A Formula-1-ben hasznlt gyjtgyertya els rnzsre taln a szemlyautkban hasznlt vltozatok msolatnak is tnhet. A szguld cirkuszban alkalmazott gyjtgyertyknak azonban eltrbb feltteleknek kell megfelelni, hiszen tbbek kztt a V8-as motorok megfelel teljestmnyen trtn zemelsben is kulcsfontossg szerepet jtszanak. Az F1-es gyjtgyertyk zemi hmrsklete meghaladja mg az olvadt lva hmrsklett is, s gyakran 2500˚C-os krnyezetben kell helytllniuk.
A Formula-1-es aut gyjtsi rendszernek elemt kpez gyjtgyertya segtsgvel rik el, hogy a csapatok ltal hasznlatos zemagyagok felhasznlsa rvn mozgsi energia jjjn ltre. sszesen nyolc darab gyjtgyertya tallhat az F1-es erforrsokban, ahol a megfelel menetes csatlakozsok segtsgvel rgztik azokat a hengerfejekben. A gyjtgyertyk egyik vge a robbantrben helyezkedik el a szelepek mentn a dugatty felett.
A motor percenknti 18.000-es fordulatszmnak elrshez a gyertyknak msodpercenknt 20-szor kell begyjtaniuk. Egszen 35.000V-nak megfelel feszltsg halad keresztl a gyjtrendszeren a gyertya villamos csatlakoz elemn s a vrsrz magon keresztl a kzpelektrda mentn a motortesttel fmes, s egyben elektromos kapcsolatban lv testelektrda vgig. A kt elektrdt egymstl elektromosan elszigetel anyag miatt a keletkezett szikra az elektrdk kztti lgrsen knytelen tugrani, hogy vgl az gy keletkezett v begyjtsa a motor gsterben lv zemanyag-leveg keverket. A folyamat eredmnyekppen a berobbant elegy ltal keltett energia megindtja lefel a dugattyt, s a hajtkar segtsgvel forgsba hozza a ftengelyt, ami vgl elremozdtja a versenyautt.
A Formula-1 technikai szablyknyve pontosan meghatrozza a gyjtgyertykra vonatkoz fejlesztsi feltteleket, de a gyrts sorn felhasznlt anyagok s az egyes technolgiai elemek fejldse rvn az elmlt vekben elvgzett jtsoknak ksznheten a korbbi vltozatokhoz viszonytva kzel 50%-kal kisebbre s knnyebbre ksztik a jelenlegi gyjtgyertykat.
A kls borts sznaclbl, mg a gyertya kzps rszn tallhat elektrda rz s specilis nikkeltvzet felhasznlsval kszl el. A megfelel kialakts kermiaszigetel rvn pedig a gyjtgyertya ellenll lesz a felhasznls sorn keletkezett magas hmrskleti krlmnyekkel szemben.

A Formula-1-ben hasznlt gyjtgyertyknak akr a 2500˚C-os zemi krnyezetben is kell helytllniuk.
A gyjtgyertya fejlesztsi fzisai alatt szorosan egytt kell mkdni a motor tervezsvel foglalkoz szakemberekkel, hiszen mind a mretbeli-, mind pedig a mszaki paramtereket illeten igazodni kell a versenyaut erforrshoz. A gyjtgyertya tervezse alatt szem eltt kell tartania a mrnkknek azt is, hogy a gyertya felhasznlsa sorn gyjtsi feszltsg-szivrgs ne kvetkezzen be, s az alkalmazs sorn jelentkez hterhelssel szemben is tkletesen helyt kell llni. Mg a szemlyautkban hasznlt gyjtgyertyknak hidegindtsi felttelek mellett kell megfelel tartssgot produklni, addig a Formula-1-es motorok az induls eltt felmelegednek kzel az zemi hmrskleti rtkre. Ez utbbi azt is jelenti egyben, hogy a mrnkknek olyan gyjtgyertyt kell kszteni, amely tkletesen ellenll a maximlis gsi hmrskletnek. Nem megfelel hmrskleti tartomnyra trtn tervezs kvetkeztben ugyanis a gyjtgyertya knnyedn tlmelegedhet, ami rossz gyjtsi jellemzket s vgl a motor jelents mrtk krosodst is eredmnyezheti.
A gyjtgyertya kzps szekcijnak s az elektrda kztti rsz mechanikai kialaktsnak mdja rendkvl kritikus a megfelel vkpzds miatt. Ez hatrozza meg ugyanis a gyjtgyertya ltal keltett v irnyt s nagysgt. A fejlesztsek sorn kell alapossggal kell eljrniuk a mrnkknek, mg a kisebb mdostsok esetben is, hogy vgl a teljestmnyt s mszaki paramtereit illeten is tkletes gyjtgyertya szlethessen. Termszetesen a fejlesztsek alatt kszlnek rossz paramterekkel rendelkez vltozatok is, amelyek a motorok teljes tnkremenetelt okoznk abban az esetben, ha azok kikerlnnek a versenyplykra.
A Formula-1-es versenyautkban s a szemlyautkban alkalmazott gyjtgyertyk kztti alapvet klnbsget a mret s a mechanikai szilrdsg jelenti. Az F1-es erforrsokban ugyanis ezeknek a gyertyknak igen nagy vibrcit, s a gyjts sorn jelentkez, nagysgrendileg 100bar (1470psi) nyomst krosods nlkl kell elviselni. Mindezek mellett a ktfle terleten alkalmazott gyjtgyertyk lettartama is ms. Mg a szemlyautkban hasznlt vltozatokat 100.000km megttele utn kell cserlni, a Formula-1-es konstrukciban minden egyes verseny utn, vagyis 300-500km-t kveten kell j darabra vltani.
A Formula-1-ben hasznlt gyjtgyertya teht a versenyaut motorjhoz s minden egyes alkotelemhez hasonlan gy van megtervezve, hogy a maximlis teljestmnyt egy-kt futam alatt biztostsa. A gyertya legkisebb mrtk szennyezdse is befolysolja a kridket, ami egyben jelents teljestmnyvesztshez is vezethet. A versenyek alatt uralkod helyzet teht olyan, mintha bent lennnk az oroszln barlangjban, vagyis semmikppen sem szabad eslyt adni a hibzsra.
Technikai adatok:
Hossz: 60mm
tmr: 8.5mm (az elektrda vgnl)
Sly: 26g
Anyagok: sznacl, nikkeltvzet, vrsrz, kermiaszigetel

|