forma1
Köszöntő

 

Üdvözöllek az oldalon!

 

Ez az oldal a Forma-1 világával foglalkozik

Rengeteg érdekességet olvashattok a sportról, kezdetekről, csapatokról, pilótákról és még nagyon sok érdekességről...

Természetesen minden nap olvashattok friss híreket.

Érdemes minden menüpontba benézni.

Szerkesztő: Gitta

Design: Gitta

Nyitás: 2012. április 13.

Icon:

 

Kövesd az oldalt...

 

 

     
Menü

Főoldal

Vendégkönyv

Üzenet a szerkesztőnek

     
Forma1

Mi is a Forma-1?

F1 előtt-Grand Prix versenyzés

F1 években

Halálos balesetek

Forma-2

Forma-3

GP2

GP3

Rekordok

Gokart

Érdekességek

 
     
Szabályok

FIA

Technikai szabályok

Tesztelési szabályok

Versenyszabályok

Balesetek/biztonság

Zászlószabályok

Alkalmazható bűntetések

     
Ma

Csapatok

Pilóták

 

     
Számláló
Indulás: 2012-03-14
     
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Elfelejtettem a jelszót
     
Az F1-es autó gyújtógyertyája

A Formula-1-ben használt gyújtógyertya első ránézésre talán a személyautókban használt változatok másolatának is tűnhet. A száguldó cirkuszban alkalmazott gyújtógyertyáknak azonban eltérőbb feltételeknek kell megfelelni, hiszen többek között a V8-as motorok megfelelő teljesítményen történő üzemelésében is kulcsfontosságú szerepet játszanak. Az F1-es gyújtógyertyák üzemi hőmérséklete meghaladja még az olvadt láva hőmérsékletét is, és gyakran 2500˚C-os környezetben kell helytállniuk.

A Formula-1-es autó gyújtási rendszerének elemét képező gyújtógyertya segítségével érik el, hogy a csapatok által használatos üzemagyagok felhasználása révén mozgási energia jöjjön létre. Összesen nyolc darab gyújtógyertya található az F1-es erőforrásokban, ahol a megfelelő menetes csatlakozások segítségével rögzítik azokat a hengerfejekben. A gyújtógyertyák egyik vége a robbanótérben helyezkedik el a szelepek mentén a dugattyú felett.

A motor percenkénti 18.000-es fordulatszámának eléréséhez a gyertyáknak másodpercenként 20-szor kell begyújtaniuk. Egészen 35.000V-nak megfelelő feszültség halad keresztül a gyújtórendszeren a gyertya villamos csatlakozó elemén és a vörösréz magon keresztül a középelektróda mentén a motortesttel fémes, és egyben elektromos kapcsolatban lévő testelektróda végéig. A két elektródát egymástól elektromosan elszigetelő anyag miatt a keletkezett szikra az elektródák közötti légrésen kénytelen átugrani, hogy végül az így keletkezett ív begyújtsa a motor égésterében lévő üzemanyag-levegő keveréket. A folyamat eredményeképpen a berobbant elegy által keltett energia megindítja lefelé a dugattyút, és a hajtókar segítségével forgásba hozza a főtengelyt, ami végül előremozdítja a versenyautót.

A Formula-1 technikai szabálykönyve pontosan meghatározza a gyújtógyertyákra vonatkozó fejlesztési feltételeket, de a gyártás során felhasznált anyagok és az egyes technológiai elemek fejlődése révén az elmúlt években elvégzett újításoknak köszönhetően a korábbi változatokhoz viszonyítva közel 50%-kal kisebbre és könnyebbre készítik a jelenlegi gyújtógyertyákat.

A külső borítás szénacélból, míg a gyertya középső részén található elektróda réz és speciális nikkelötvözet felhasználásával készül el. A megfelelő kialakítású kerámiaszigetelő révén pedig a gyújtógyertya ellenálló lesz a felhasználás során keletkezett magas hőmérsékleti körülményekkel szemben.

A Formula-1-ben használt gyújtógyertyáknak akár a 2500˚C-os üzemi környezetben is kell helytállniuk.

 

A gyújtógyertya fejlesztési fázisai alatt szorosan együtt kell működni a motor tervezésével foglalkozó szakemberekkel, hiszen mind a méretbeli-, mind pedig a műszaki paramétereket illetően igazodni kell a versenyautó erőforrásához. A gyújtógyertya tervezése alatt szem előtt kell tartania a mérnököknek azt is, hogy a gyertya felhasználása során gyújtási feszültség-szivárgás ne következzen be, és az alkalmazás során jelentkező hőterheléssel szemben is tökéletesen helyt kell állni. Míg a személyautókban használt gyújtógyertyáknak hidegindítási feltételek mellett kell megfelelő tartósságot produkálni, addig a Formula-1-es motorok az indulás előtt felmelegednek közel az üzemi hőmérsékleti értékre. Ez utóbbi azt is jelenti egyben, hogy a mérnököknek olyan gyújtógyertyát kell készíteni, amely tökéletesen ellenáll a maximális égési hőmérsékletnek. Nem megfelelő hőmérsékleti tartományra történő tervezés következtében ugyanis a gyújtógyertya könnyedén túlmelegedhet, ami rossz gyújtási jellemzőket és végül a motor jelentős mértékű károsodását is eredményezheti.

A gyújtógyertya középső szekciójának és az elektróda közötti rész mechanikai kialakításának módja rendkívül kritikus a megfelelő ívképződés miatt. Ez határozza meg ugyanis a gyújtógyertya által keltett ív irányát és nagyságát. A fejlesztések során kellő alapossággal kell eljárniuk a mérnököknek, még a kisebb módosítások esetében is, hogy végül a teljesítményét és műszaki paramétereit illetően is tökéletes gyújtógyertya születhessen. Természetesen a fejlesztések alatt készülnek rossz paraméterekkel rendelkező változatok is, amelyek a motorok teljes tönkremenetelét okoznák abban az esetben, ha azok kikerülnének a versenypályákra.

A Formula-1-es versenyautókban és a személyautókban alkalmazott gyújtógyertyák közötti alapvető különbséget a méret és a mechanikai szilárdság jelenti. Az F1-es erőforrásokban ugyanis ezeknek a gyertyáknak igen nagy vibrációt, és a gyújtás során jelentkező, nagyságrendileg 100bar (1470psi) nyomást károsodás nélkül kell elviselni. Mindezek mellett a kétféle területen alkalmazott gyújtógyertyák élettartama is más. Míg a személyautókban használt változatokat 100.000km megtétele után kell cserélni, a Formula-1-es konstrukcióban minden egyes verseny után, vagyis 300-500km-t követően kell új darabra váltani.

A Formula-1-ben használt gyújtógyertya tehát a versenyautó motorjához és minden egyes alkotóeleméhez hasonlóan úgy van megtervezve, hogy a maximális teljesítményt egy-két futam alatt biztosítsa. A gyertya legkisebb mértékű szennyeződése is befolyásolja a köridőket, ami egyben jelentős teljesítményvesztéshez is vezethet. A versenyek alatt uralkodó helyzet tehát olyan, mintha bent lennénk az oroszlán barlangjában, vagyis semmiképpen sem szabad esélyt adni a hibázásra.

 

Technikai adatok:

Hossz: 60mm
Átmérő: 8.5mm (az elektróda végénél)
Súly: 26g
Anyagok: szénacél, nikkelötvözet, vörösréz, kerámiaszigetelő

     
Eseménynaptár

 

Kanadai Nagydíj

2015. június 5.

1.szabadedzés: 10:00-11:30

2.szabadedzés: 14:00-15:30

2015. június 6.

3.szabadedzés: 11:00-12:00

Időmérő edzés: 14:00-15:00

2015. június 7.

Futam: 14:00-16:00

     
Pontverseny állása

1. Lewis Hamilton/126p

2. Nico Rosberg/116p

3.Sebastian Vettel/98p

Teljes lista...

     
Extrák

F1 viccek

Versek

Fantáziák

 
 
 
     
Cserék

    

 

 

    

 

További oldalak:

     

Letölthető időmérő edzés és futam:

     

Egy blog rólam, velem, mert szeretek ide írni. Ðzsí. *** Augusztus 25-én PlayDay, azaz játéknap sok-sok nyereménnyel! :)    *****    Tudod hol van és mit jelent a horoszkópodban a Felszálló holdcsomópont? A Chiron? A Lilith? Én megmondom.Látogass meg!    *****    Gyere és nézd meg a lovas és állatos blogom.Különbözõ érdekes történetekkel és sok friss blogbejegyzéssel.Jó nézelõdést!    *****    Ünnepi minijáték vár rád! Kattanj rá, küldd be a megoldást, és NYERJ! =)    *****    Az ASZTRO-suli mindenkit Szeretettel vár. Tanuld meg az asztrológiát a saját horoszkópod elemzésével -TELJESEN INGYEN!    *****    A csillagjövõ asztrológia portálon akció! Születési horoszkóp + 3 év elõrejelzés + Párkapcsolati elemzés 2000 Ft. katt!    *****    Szereted a humort, jó zenéket? Szeretnél ilyen mûsorban részt venni? Keress oldalamon!    *****    "Revealing the truth is like setting a match on fire. It can bring light or set your world on fire." | PROJECT D.C.    *****    PROJECT DC egy futurisztikus-disztópikus SZEREPJÁTÉK! Bármikor szívesen látjuk a csatlakozókat!    *****    Ne maradj le semmirõl, értesülj elsõ kézbõl a Selena Gomezzel kapcsolatos hírekrõl! Hat éve várja a látogatókat az oldal    *****    Református exmisszus-gyakornok, jégkorong, izomautók, rap zene. Igen, ez mind én vagyok! Hogyan? Nézz be és megtudod! :)    *****    Szeretsz írni? Lenne egy jó témád, amit megosztanál másokkal? Akkor kattints, és nyerj egy vendégposztot nálam! :)    *****    Kedveled Ian Somerhaldert? Odáig vagy a szépséges színésznõért, Nina Dobrevért? Kattints! Nem csak TVD rajongóknak!    *****    Szeretsz filmet nézni? Akkor itt a helyed! Nézz filmet facebook messengeren. Klikk ide!!!!    *****    MAYFLOWER / egy májusban született lány blogja / MAYFLOWER / egy májusban született lány blogja / MAYFLOWER    *****    DESIGN KÉSZÍTÕT KERESEK! 100 KREDIT ÉS MEGJELENÉS JÁR ÉRTE! DESIGN KÉSZÍTÕT KERESEK! 100 KREDIT ÉS MEGJELENÉS JÁR ÉRTE!    *****    ***Egy blog. Egy lány. Egy élet.*** Ðzsí blogol. *G-PORTÁL KÖZÖSSÉGMENTÉS ugyanitt. Ha hiányzik a régi közösség.*BLOG***    *****    Furry Fandom | Antropomorf Állatok | Furry Fandom | Antropomorf Állatok | Furry Fandom | Antropomorf Állatok    *****    Nézz filmet facebook messengeren!!!! Klikk! Klikk!    *****    ONMYMIND \\ EGY ÁTLAGOS SRÁC BLOGOL MINDENRÕL AMI ESZÉBEJUT \\ ZENE, CIKKEK, KRITIKA? KATTINTS ÉS OLVASS MOST KEDVEDRE