forma1
Ksznt

 

dvzllek az oldalon!

 

Ez az oldal a Forma-1 vilgval foglalkozik

Rengeteg rdekessget olvashattok a sportrl, kezdetekrl, csapatokrl, piltkrl s mg nagyon sok rdekessgrl...

Termszetesen minden nap olvashattok friss hreket.

rdemes minden menpontba benzni.

Szerkeszt: Gitta

Design: Gitta

Nyits: 2012. prilis 13.

Icon:

 

Kvesd az oldalt...

 

 

     
Men

Foldal

Vendgknyv

zenet a szerkesztnek

     
Forma1

Mi is a Forma-1?

F1 eltt-Grand Prix versenyzs

F1 vekben

Hallos balesetek

Forma-2

Forma-3

GP2

GP3

Rekordok

Gokart

rdekessgek

 
     
Szablyok

FIA

Technikai szablyok

Tesztelsi szablyok

Versenyszablyok

Balesetek/biztonsg

Zszlszablyok

Alkalmazhat bntetsek

     
Ma

Csapatok

Piltk

 

     
Szmll
Induls: 2012-03-14
     
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
     
Az F1-es aut hasmagassgnak mrse s jelentsge

A Formula-1-es versenyaut egy rendkvl komplex rendszert kpez, amelynek minden egyes alkoteleme a lehet legkisebb slyban s a lehet legjobb teljestmny leadsa rdekben, illetve ezen feltteleknek val maximlis megfelels szerint kszlnek el. Legalbbis a csapatok szakemberei erre trekednek. A kritikusabb alkatrszek tervezse sorn a mrnkk szmtalan szimulcis feladatokat is elvgeznek szmtgpeikkel anlkl, hogy az adott elem legyrtsra kerlne. Termszetesen ezen adatok nem minden esetben tkrzik a vals idej felhasznls sorn tapasztalhat rtkeket s jellemzket, ezrt a prototpusok tekintetben aerodinamikai elemek esetben pldul ramlstani, mg a hajtslncban, vagy az ertviteli rendszerben szerepet vllal alkatrszekkel kapcsolatban tesztpadon elvgzett vizsglatokkal s mrsekkel igyekeznek minl alaposabban feltrkpezni az adott sszetev alkalmazsi terlettl fgg kritikus jellemzket.

Az elz mondatban szerepel egy sz, amely az alkatrszektl elvrt mkdsi jellemzk biztostshoz, illetve a vglegesnek mondhat llapot mielbbi, egzaktabb prezentlshoz elengedhetetlen. Ez a kulcssz pedig nem ms, mint a MRS.

A tkletessgre s ezzel egytt a gyzelemre val trekvs rdekben teht a Formula-1-es versenyautval kapcsolatban elvgzend mrseknek a gyrak kapuin kvl is folytatdniuk kell, s ezek nemcsak a tesztplykon elvgzend feladatokig terjednek. Az idei vre alkalmazott sportszablyzat rtelmben a csapatok igencsak korltozott mdon vgezhetnek tesztelseket, gy tulajdonkppen r vannak arra knyszerlve, hogy a szezon sorn kidolgozott, s a tervezasztalok mellett pozitvan vizsgzott mdostsokat a nagydjak szabadedzsein vals krlmnyek kztt is prbra tegyk. Ennek megfelelen nem ritka az olyan ltvny sem pldul, amikor egyes lgterel elemek fellett fluoreszkl por s paraffinolaj keverkbl ll oldattal spray-zik le. A mdszer lnyege, hogy mikzben az aut rja a krket, a nedves fellet mentn elhalad lgramlatok a felvitt folyadkot elvezetik a karosszria felletn, majd visszatrve a boxba a fluoreszkl anyag felhasznlsnak ksznheten lthatv vlik, hogy az egyes felleti rszeken milyen ramlsok, ill. ramlslevlsok keletkeznek, melyekbl a szakemberek mr kvetkeztetni tudnak az adott lgterel elem aerodinamikai jellemzire.

A miniatr lzeres tvolsgmr szenzor a Ferrari 150 Italia els lgterel szrnynak vglezr lemezben kapott helyet.

 

Az elzekben emltett mrsi mdok mellett termszetesen vannak olyanok is a Formula-1-ben, amelyek nem ennyire szembetnek. Ezek kztt emlthetek pldul a klnbz hmrskletmr szenzorok (leveg, folyadk, fellet); a miniatr mretben elksztett, a fkek vagy akr a gumiabroncsok hmrsklett mr rzkelk; 2…3db, egy tokozsban sszelltott infra hmrskletmrk; a kipufogrendszerben raml forr gstermk hmrsklett mr szenzorok; s ha mr a hmrskletmrs terlett emltettem, akkor nem szabad megfeledkezni a termografikus mrsek s vizsglatok elvgzsre alkalmas hkamerkrl sem. Termszetesen nemcsak a klnbz hmrskleti viszonyok mrsre szortkoznak az egyes vizsglati mdszerek. A teljessg ignye nlkl megemltenm mg a nyomsmr szenzorokat, a forgsrzkelket, a lineris tadkat, a pratartalom mrket, vagy akr a vezetk nlkli adattvitelre kpes nyomatkmr szenzorokat, illetve mszereket is.

Ezek kzl is a lineris pozci rzkelk csoportjt ragadnm ki, hiszen a bejegyzs tmjhoz mellkelt fotk ezek F1-es alkalmazsrl tanskodnak. De mg mieltt belemennk a rszletekbe… A Formula-1- es versenyaut els lgterel szrnya ltal elrhet aerodinamikai elnyket az aut kerkfelfggesztsnek megfelel belltsaival tovbb lehet fokozni. Ez alatt az rtend, hogy az els- s a hts kerkfelfggeszts lengkarjainak eltr belltsaival nemcsak a lengscsillapt elemek lgyabb-, vagy kemnyebb karakterisztikjt lehet biztostani, hanem befolysolni lehet az aut hasmagassgt is.

A McLaren Mercedes MP4-26-os s a Red Bull Renault RB7-es konstrukcikat sszehasonltva pldul elmondhat, hogy mindkt csapat auti esetben a hasmagassg az aut ells rszben 25mm krli, mg a hts magassg tekintetben a wokingiak 50mm-t, a Red Bull Racing pedig 75mm-t alkalmaz. Ez risi klnbsg, amiben mr a szerkezeti kialaktsnak is nagy szerepe van, nem pedig kizrlagosan a belltsoknak. Ebbl addan elmondhat, hogy mg a Red Bull a 3:1-et preferlja, a hts hasmagassgbeli 25mm-es eltrs miatt a McLaren pedig a 2:1-es arnyt alkalmazza. A 3:1-es arny pedig egszen pontosan azt jelenti, hogy mg az els felfggeszts lengscsillapt elemeinek thossza 10mm-t vltozik, addig a htsk 30mm-t mozdulnak, amely egyttal azt is eredmnyezi, hogy az els lgterel szrny kzelebb kerl a plya aszfaltjhoz.

Sebastian Vettel autjn a hasmagassg mrsre szolgl rzkel az els szrny vglezr lemeznek szls peremre kerlt.

 

Ennl a gondolatmenetnl maradva nem szabad azonban arrl az aprcska rszletrl sem megfeledkezni, hogy a fentiekben lert szempontoknak megfelelen, ha az els lgterel szrny kzelebb kerl az aszfalthoz, nvekszik ugyan annak aerodinamikai hatkonysga, de ennek mrtkt igencsak krltekinten kell megvlasztani. Abban az esetben ugyanis, ha az aut tlsgosan az orra fel lejt, s ez az llapot fkezs sorn tovbb fokozdik, a padllemez ells felnek s a plya aszfaltja kztti tlsgosan kis tvolsga, vagyis kis hasmagassg hatsra az aut knnyedn kibillenhet a megfelelnek mondhat aerodinamikai egyenslybl. Mit is jelent ez valjban? Az ilyen llapot elfordulsa esetn a padllemez hts meghosszabbtsban helyet foglal diffzor kritikus mrtkben – amelynek mrtke a nhny millimtertl egszen centimterekig is terjedhet – felemelkedhet, ami mr pontosan elegend lenne ahhoz, hogy ne lssa el a feladatt. Egy ilyen esetben ugyanis a diffzor ltal ellltott, a versenyaut hts rszre hat leszort er nagysga drasztikus mrtkben lecskkenhet, ami komolyabb balesethez is vezethet. ppen ezrt rendkvl fontos, hogy a versenyaut „blintsnak” mrtkt, illetve a hasmagassgbeli vltozsok arnyt megfelel keretek kztt tudjk tartani a csapatok.

Ezzel pedig elrkeztnk a bejegyzs f tmjhoz, a Formula-1-es versenyautk hasmagassgnak mrshez. A mellkelt fotk arrl rulkodnak, hogy az els lgterel szrnyba teleptett szenzorok rvn mrtk a csapatok az aut s a plya aszfaltja kztt kialakul tvolsgot. Erre a clra pldul az Beru F1 Systems, vagy a McLaren Electronic Systems is gyrt a szguld cirkusz szmra rzkelket s mregysgeket.

A versenyaut hasmagassgnak mrsre a lineris pozcirzkelk csoportjba sorolhat lzeres tvolsgmrket alkalmazzk az F1-ben. A lzerhullmot felhasznl tvolsgmrk esetben az ad- s a vevegysg egy helyen van beptve. Ennl a megoldsnl a lzerhullmnak a vizsglt ponttl, illetve fellettl trtn visszaverdsi idejt s interferl kpessgt hasznljk fel a krdses tvolsg megllaptsra. Minl nagyobb a tvolsg a plya aszfaltja s a mrberendezs kztt, annl nagyobb a lzersugarak visszaverdsi ideje, s clprogram segtsgvel elvgzett szmtsok alapjn meg lehet hatrozni az aszfalttl mrt tvolsgot.

Az eloxlt alumnium tokozs 13x50mm-es nagysg rzkel meglehetsen kis helyre is bepthet.

 

rdekessgknt megemltenm, hogy az ilyen mreszkzk interferencia kpessgt olyan esetekben lehet leginkbb hasznostani, amikor a vizsglt trgy mreteirl s annak pontos alakjrl szeretnnk informcit kapni. Ekkor tbb fnyforrsbl szoks megvilgtani a trgyat, s az gy nyert interferenciaminta annak megfelelen vltozik, hogy milyen alak s pozcij trgy kerl a lzerhullmok el.

A Formula-1-es versenyautk hasmagassgnak mrsre hasznlt lzeres tvolsgmr mrsi tartomnya alapesetben 50…500mm kztt mozog, de annak belltsa alkalmval elrhet, hogy a mkdsi tartomny als hatrrtke 10mm-re cskkenjen. Ezek a mreszkzk tanthatak, vagyis a beptsi helyktl fggen kell az rzkelsi jellemzket belltani. Van olyan eset pldul, amikor ezen hasmagassg rzkelket nem az els lgterel szrnyba, hanem a versenyaut biztonsgi celljnak orrkp mgtti als rszbe, vagy akr az els kerkfelfggeszts als keresztlengkarjainak csatlakozsnl kialaktott tokozsban helyezik el gy, hogy annak lencsje az aszfalt irnyba nzzen.

Az autban lv vezrlegysghez (SECU) csatlakoz kirtkel egysg – amelyhez az ilyen rzkelk csatlakoznak – fogadja az rzkelk ltal kiadott 0.2…4.8V kztti kimeneti rtkeket, s ezek megfelel szoftveres sklzsa, illetve paramterezse segtsgvel lehet rtelmezhet tvolsgadatokat nyerni. Az eloxlt alumnium hznak ksznheten az rzkel elektronikai elemei megfelel mechanikai vdelemben rszeslnek mind a por, mind pedig az esetleges folyadkok (pl. esvz) tekintetben. A tvolsgmr megfelel mkdshez semmifle klnleges eljrsra nincs szksg, mindssze arra kell figyelni, hogy a szenzor lencsjre semmifle „szilrd” szennyezds nem rakdhat fel, amely a mrs eredmnyt krosan befolysoln.

 

Az impulzusvezrls vrs fnyt kibocst lzerdida ltal biztostott hullmhossz 650nm, s az alapspecifikci szerint 1.000mm hossz vezetkkel az rzkel slya mindssze 75g. A Formula-1-es autkban alkalmazott lzeres tvolsgmrk jellemz paramtereknt tovbb a fny visszaverdsvel kapcsolatos rzkenysget, illetve reakciidt lehetne mg megemlteni, amely kisebb mint 2ms.

Az ilyen szenzorok s mregysgek passzv feladatot ltnak el, vagyis az ltaluk nyert adatok birtokban a versenyaut boxba trtn visszatrst kveten van md a mrnkk szmra arra, hogy elvgezzk az aut belltsaiban a szksges mdostsokat, vagy adott esetben kicserljk az rintett alkatrszt, vagy aerodinamikai elemet.

     
Esemnynaptr

 

Kanadai Nagydj

2015. jnius 5.

1.szabadedzs: 10:00-11:30

2.szabadedzs: 14:00-15:30

2015. jnius 6.

3.szabadedzs: 11:00-12:00

Idmr edzs: 14:00-15:00

2015. jnius 7.

Futam: 14:00-16:00

     
Pontverseny llsa

1. Lewis Hamilton/126p

2. Nico Rosberg/116p

3.Sebastian Vettel/98p

Teljes lista...

     
Extrk

F1 viccek

Versek

Fantzik

 
 
 
     
Cserk

    

 

 

    

 

Tovbbi oldalak:

     

Letlthet idmr edzs s futam:

     

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!