Szigorodtak a dinamikus- s statikus trstesztek szablyai 2012-ben.
A htkznapi letben, a kzutakon hasznlatos szemlyautk s az utcai hasznlatra tervezett sportautk esetben alkalmazott trstesztekhez hasonl vizsglatok a Forma-1-ben sem ismeretlenek. A versenyaut meghatrozott alkatrszeinek terhelses vizsglatainak elvgzse a piltk- s a versenyzs biztonsgnak rdekben folyamatosan nagy fkusz al vannak helyezve, s a Nemzetkzi Automobil Szvetsg ltal elrendelt vizsglati mdszerek metodikja is folyamatosan fejldik.
Az FIA ltal felgyelt dinamikus- s statikus terhelsi vizsglatok bevezetsre az 1985-s vben kerlt sor, amelyeket az angliai Bedfordshire-ben tallhat Cranfield Impact Centre-ben vgeznek el. A dinamikus, vagyis mozg „prbatestek” felhasznlsval elvgzett trstesztek alkalmval a Forma-1-es versenyautk ells- s oldals rszei mellett a hts traktus s a kormnyoszlop terhelses vizsglatait is el szoktk vgezni. A tesztek folyamn az egyik legfbb kritrium az, hogy a pilta testi psgnek megrzse rdekben specilis erstssel rendelkez piltaflke, vagy ms nven biztonsgi cella mindvgig srtetlen maradjon. A vizsglatokhoz felhasznlt alvz s magt az tkzst vgrehajt szerkezet slya egyttesen 780kg-ot kpvisel. A frontlis tkzsek szimulcija sorn a vizsglt elemet 15m/s-os (54km/h), az oldalirny tkzsek sorn 10m/s-os (36km/h) s a versenyaut hts gyrdsi znjt rint vizsglat sorn pedig 11m/s-os (39.5km) sebessget alkalmaznak.
A Forma-1-es versenyaut biztonsgi celljval kapcsolatban elvgzett terhelses vizsglatok tovbbi rdekessge, hogy a 2008-as szezonban 50mm-rel megemelt oldalfal hasznlata mellett nem kevesebb, mint 250 tonnnak megfelel terhelst is krosods nlkl el kell viselnie.
A fentiekben ismertetett sebessgadatok els olvasatra taln tlsgosan kevsnek bizonyulnak, de erre azrt van szksg, hogy minl pontosabb mrseket tudjanak elvgezni a szakemberek, s egyttal pontosabb kpet lehessen kapni arrl, hogy a versenyaut milyen krosodssal lenne kpes elviselni az adott terhelseket egy esetleges baleset alkalmval. A tesztek sorn a lassuls mrtkt, az alkalmazott energia-elnyel jellemzket s a deformci jellemz paramtereit nagyon preczen definiljk. Frontlis tkzsek sorn pldul a prbatesten mrt lassuls mrtke az tkzs 3ms-ma alatt nem haladhatja meg a 60G-nek megfelel nehzsgi ert, amely hozzvetlegesen az emberi testsly 60-szoros nagysgt jelenti.
Az F1-es versenyaut kormnyoszlopt rint terhelses vizsglat clja, hogy mindvgig kell biztonsgos maradjon, s egy esetleges frontlis tkzs sorn se jelentsen gondot mg az olyan elkpzelhetetlennek tn esetben sem, amikor a pilta feje nekicsapdik a kormnykerknek. A trsteszt sorn a kormnyoszlopot megfelelen rgztik a talajhoz, s egy 8kg sllyal rendelkez prbatestet tkztetnek 7m/s-os (25km/h) sebessggel a kormnykerk kzepnek. A teszt sorn keletkezett deformci mrtknek a jl meghatrozott hatrokon bell kell maradnia, s a keletkezett lassuls mrtke az tkzs 3ms-a alatt nem lpheti tl a 80G nehzsgi ert. A kormnyoszloppal kapcsolatban elvgzsre kerl vizsglatok tovbbi elmaradhatatlan kritriuma, hogy a kormnykereket a kormnyoszlopra rgzt gyorszr az tkzst kveten is mkdkpes legyen.
A fentiekben ismertetett vizsglati mdszerek mellett tovbbi 5 dinamikus- s 13 statikus trstesztre is sor kerl a Forma-1-es autk karosszrijnak ells-, oldals- s hts terleteit rint vizsglatok sorn. Ezek kztt szerepel tbbek kztt az alvz zemanyagtartly alatti rszn alkalmazott terhelses ignybevtel, az orrkp oldalirny terhelse, valamint a pilta lbnl s a versenyzi ls krnykn elvgzett oldalirny tkzsi prbk is. A karosszria felleti rszeinek reakcija a legnagyobb krds ezen vizsglatok alatt, valamint a biztonsgi cella, vagy akr az aut sebessgvltja milyen mrtk trst, vagy deformcit szenved el, s hogy mindezek bell maradnak-e szablyzatban meghatrozott hatrrtkeken.
A Forma-1-es versenyaut tovbbi kritikus rsze a pilta feje fltt lv airboxnl kialaktott bukkeret, amely az aut esetleges felborulsa esetn kell, hogy megvdje utast. A bukkeret terhelses vizsglatt hrom klnbz irnybl vgzik el: 5 tonna oldal-, 6 tonna hossz- s 9 tonna fggleges irny terhelst alkalmaznak, amelyek elvgzst kveten a bukkeret deformcija nem haladhatja meg az 50mm-es hatrrtket.
A Forma-1-es versenyaut alvza jelenti tulajdonkppen az egsz konstrukci gerinct, hiszen ehhez sokfle egyb alkotelemnek kell csatlakoznia. ppen ezrt megfelel merevsget s szilrdsgot kell biztostania, hiszen a szgulds sorn keletkez erhatsoknak krosods nlkl ellen kell llnia, mikzben a kerkfelfggeszts, a motor, a sebessgvlt s nem utols sorban az autn lv aerodinamikai elemek mind-mind klnbz mrtk terhelseket jelentenek az autra nzve.
A versenyaut kialaktsnl azonban nemcsak a minl jobb menetjellemzk elrst kell szem eltt tartania a mrnkknek, hiszen az ltaluk megptett konstrukcinak meg kell vdenie a benne helyet foglal piltt egy esetleges baleset sorn. ppen ezrt az aut azon elemeit, mint pldul a specilis anyagok felhasznlsval ksztett kevlr ersts zemanyagtartlyt is oly mdon kell elhelyezni, hogy az semmikppen se veszlyeztesse a versenyz testi psgt, s ne is befolysolja negatvan a konstrukci aerodinamikai karakterisztikjt.
Egy-egy j konstrukci megptsnl a szakemberek leginkbb a megbzhatsgot- s a teljestmnyt nvel, valamint az aerodinamikai hatkonysgot fokoz jtsokra helyeznk a legnagyobb hangslyt, de ezen munkafzisok sorn nem szabad figyelmen kvl hagyniuk az FIA ltal megkvetelt biztonsgtechnikai rszleteket sem. ppen ezrt az aut kialaktsnl kell kompromisszumra van szksg, hogy a technikai elrsoknak trtn maximlis megfelels mellett a lehet leginkbb teljesteni tudjk az elzleg emltett irnyelveket.
A versenyzs s a piltk biztonsgnak rdekben a Nemzetkzi Automobil Szvetsg folyamatosan fejleszti az autk vizsglatra alkalmazott trsteszteket. A 2010-es szezonban pldul az FIA sszesen 14 fle klnbz vizsglat elvgzst rta el, mg a 2012-es vben mr ez a szm 17-re nvekedett.
A 2012-es vben letbe lpett j technikai szablyok miatt a csapatok helyzete kiss nehezebb vlt, hiszen az FIA ltal elrendelt kritriumok szerint csakis az a versenyaut lphet plyra a szezon eltti hivatalos tesztelseken, amelyik sikerrel teljestette az FIA sszes trstesztjt. Ez a korbbi vekben valamelyest enyhbb rendelkezs volt, hiszen elegend volt csupn a szezonnyit nagydjra elvgezni a Nemzetkzi Automobil Szvetsg ltal megkvetelt trsteszteket.
Az albbi tblzat a 2012-es vben ktelezen elvgzend trstesztek s szilrdsgi vizsglatok rszleteit mutatja, nhny jellemz paramter feltntetse mellett.
Mindamellett, hogy az elzekben ismertetett vizsglati mdszereknek elssorban a Formula-1-es versenyautk biztonsgra nzve van nagy jelentsge, mindezek jelents hatssal vannak a szemlyautk biztonsgi szintjnek folyamatos fejlesztsre is.
Az FIA ugyanis aktv szerepet vllal az utcai autk Euro-NCAP tesztprogramjban is, mg a Williams alakulat tmogatja, az Allianz az F1 mellett jelents rszt kpvisel a kzti kzlekeds biztonsgt eltrbe helyez programok lebonyoltsban is.
Bukkeret trsteszt⇒

Frontlis trsteszt⇒

Hts trsteszt⇒

Oldals trsteszt⇒
Hts trsteszt⇒

|