A „hagyomnyos” nyomrudas felfggeszts lnyege
A kerk fggleges irny elmozdulsa esetn az als- s a fels keresztlengkarok kztt elvezetett, a karosszria fels pontjn csatlakoz nyomrd a kerk elmozdulsnak irnyval megegyez mdon elmozdul. A rd mozgsnak hatsra az annak vgn tallhat himbakar a csapgyazott pontja krl elfordul, majd ennek kvetkeztben a himbakar msik vgn lv rgztsi pontjn csatlakoztatott lengscsillapt elem is mozgsba lendl.
Ha teht a versenyaut kereke pldul thalad a plya szln kialaktott szeglykveken, a kerk felfel fog elmozdulni, majd ezt kveti a nyomrd, s a himbakar msik vgn lv lengscsillapt elem pedig sszenyomdik.
Felmerlhet a krds, hogy mirt nem sproljk ki a himbakart, hiszen a lengscsillapt elemet el lehetne helyezni a nyomrdban is, illetve ki lehetne azt vltani az rintett lengscsillapt elemmel. Ez technikailag valban megoldhat lenne, de egy ilyen konstrukci esetn a megnvelt keresztmetszet nyomrd, vagy a lengscsillapt elem karosszrin kvl trtn elhelyezse nagymrtkben megnveln a versenyaut kerkfelfggesztsnek lgellenllst, amely egy Formula-1-es versenyaut tekintetben a kerekek mellett a karosszriaelemekhez viszonytva mr nmagban vve is rossz lgellenllsi tnyezvel rendelkezik.
A kzegellenlls minimalizlsa mellett azonban van ms elnye is annak, hogy a lengscsillapt elem a karosszrin bell kerl elhelyezsre. A nyomrudak vgn tallhat himbakarokat, illetve a futmvek egyes alkotelemeit viszonylag kis tvolsgra lehet ezltal bepteni, s a himbakarokat sszekt stabiliztort a minl kisebb sly biztostsa rdekben viszonylag kis mretben lehet elkszteni. Ezzel a megoldssal pedig lehetv vlik a mrnkk szmra, hogy ugyanakkora helyen a kismret stabiliztor rvn komplexebb sszettel felfggesztsi rendszereket lltsanak ssze, akr tovbbi lengscsillapt elemek, mint pldul a csapatok krben jl ismert J-csillapttag hasznlata mellett.



A vonrudas felfggeszts alkalmazsa
A fentiekben ismertetett rendszerhez kpest a vonrudas kivitel hasonlkppen ll ssze, azzal a klnbsggel, mintha azt egy kpzeletbeli vzszintes tengelyre tkrznnk. A versenyaut kerekhez rgztett vonrd a karosszria als pontjhoz csatlakozik, s a vgn lv himbakar is als ponton helyezkedik el.
Ez a fajta mszaki megolds az aut hts kerkfelfggesztse esetn van alkalmazva, hiszen az aut orrkpjnak magas ptse miatt az els kerkfelfggeszts tekintetben ez nem igazn lenne kivitelezhet. A magasabb pts orrkp lnyege ugyanis nem ms, mint hogy megfelel mennyisg leveg legyen kpes beramolni a karosszria, majd a splitter s a padllemez al, a megfelel aerodinamikai tapads biztostshoz.
A himbakarok esetben rdemes megemlteni tovbb, hogy a forgstengelye mentn torzis rugt helyeznek el. Az alkalmazott konstrukci elnye a kis mret, s az adott versenyplyra trtn konfigurlshoz viszonylag kevs idrfordts szksges annak cserjhez. A himbakarok vghez rgztett lengscsillapt elemek elhelyezsrl pedig mg annyit rdemes megemlteni, hogy az els kerkfelfggeszts tekintetben vzszintes pozciban is szoks bepteni, s a hts kerkfelfggeszts rendszere esetn pedig a sebessgvlt hznak fels pontjn szokott ltalban megjelenni, hogy a szerelk a lehet legknnyebben hozz tudjanak frni az esetleges belltsok elvgzse rdekben. A vonrd alkalmazsnak tovbbi elnye, hogy alkalmazsval a kerkfelfggeszt karok kztt optimlisabb lgramls biztosthat a diffzor s a hts lgterel szrny irnyba.



|