Az F1-es versenyautban tallhat vezetkhlzatot egy kis kptrsts tjn taln az emberi test meglehetsen szvevnyes idegrendszerhez lehetne hasonltani.
Az autt behlz vezetkek s csatlakozk segtsgvel jut el a villamos energia a Formula-1-es versenyaut elektromos kszlkeihez, s az rzkelk ltal kldtt jelek is ezeken keresztl kerlnek tovbbtsra.
Az autban lv vezetkrendszer nagyon fontos feladatot lt el. A vezetkek az aut minden fontosabb rszben megtallhatak. Ide kell sorolni az aut mind a ngy kerekt is, ahonnan a vezetkek a karosszria als rszbe futnak, de termszetesen a motor sem marad rintetlenl. Tulajdonkppen az aut orrtl egszen a hts lmpig minden be van vezetkezve.
Brmennyire is furcsn hangzik, de egy Formula-1-es versenyautban hozzvetlegesen 2km hosszsgnak megfelel vezetkhlzatot ptenek be a mrnkk, ami tulajdonkppen megegyezik a Mercedes-Benz E-osztly autjban lv vezetkmennyisggel. A vezetkvgek sszeillesztshez tbb mint 220 fle megoldst alkalmaznak, amivel legalbb 30-40 fle klnll rendszert alaktanak ki.
Mindegyik rendszer kiptshez j nhny szakemberre s igen sok munkarra van szksg. A versenyaut karosszrijn a f csatlakozsi pontok kialaktsa legalbb 100 rt vesz ignybe, s a McLaren Racing Elektronikai Fejleszt Rszlegnl pldul kzel 1.300 vezetkcsatlakozst ksztenek egy szezonban. Az elektromos hlzatnak – amelynek a teljes lettartama 15.000km – 3.000 kilomterenknt karbantartson, illetve igen alapos tvizsglson kell tesnie.
A Formula-1-es versenyautkban kialaktott villamos rendszerek megptshez hasznlt elemeknek a katonai- s rtechnolgiai krlmnyekre kidolgozott elrsoknak kell megfelelni, hiszen sokszor igen szlssges ignybevteleknek kell ellenllniuk. A szakembereknek nagy precizitssal s odafigyelssel kell elkszteni az egyedi mdon rnykolt vezetkeket, amelyeket specilis vdkpennyel s csatlakozkkal ltnak el. A vezetkek s a csatlakozk elksztst kveten minden egyes elem szigor teszteken megy keresztl, s csakis a megfelel eredmnyeket kveten kerlhetnek felhasznlsra, illetve beptsre.
Miutn ezeket a komplex egysgeket behelyezik a versenyaut karosszrijnak meghatrozott pontjaira, a mszaki specifikcikban meghatrozott nyomvonalon beszerelik s rgztik a vezetkeket, majd a csatlakozsok segtsgvel pedig sszell a ksz rendszer.
A Formula-1-es autkban lv vezetkhlzatnak az autval egytt kell fejldnie. Ha pldul teljesen j elektronikai eszkzk, szenzorok kerlnek beptsre, vagy csak egyszeren thelyezik azokat az aut ms pontjra, a vezetkrendszert is mdostani kell. A fejlesztsek sorn az egyik legalapvetbb szempont, amire a mrnkknek trekednie kell, hogy a kezk kzl kikerl vgtermk megbzhat legyen. A msodik kritrium a vezetkek s csatlakozk minl kisebb slya, a harmadik pedig a karbantartsi- s beptsi szempontok figyelembe vtele.
A versenyaut elektromos rendszernek, valamint vezetkhlzatnak megtervezshez, illetve fejlesztshez a legjabb CAD (CAD angol rvidts, melynek jelentse: Szmtgppel Segtett Tervezs) programcsomagot hasznljk a mrnkk. Ezzel nemcsak idt takartanak meg, hanem mr a tervezs fzisban klnbz alternatvkat is megvizsglhatnak.
Az F1-es versenyaut vezetkhlzata teht dnt fontossggal br. nmagban nzve nem jtszik ugyan szerepet a versenyaut teljestmnyben, de a klnbz szoftverekkel s elektronikai eszkzkkel egytt alkotott csomag mr dnt jelentsggel rendelkezik, amit minden egyes konstrukci kifejlesztsnl s megptsnl figyelembe kell venni a csapatoknak.

A Formula-1-es versenyaut vezetkhlzatnak tervezett lettartama 15.000km, amelynek szlssges ignybevteleknek is ellen kell llnia.

|