forma1
Ksznt

 

dvzllek az oldalon!

 

Ez az oldal a Forma-1 vilgval foglalkozik

Rengeteg rdekessget olvashattok a sportrl, kezdetekrl, csapatokrl, piltkrl s mg nagyon sok rdekessgrl...

Termszetesen minden nap olvashattok friss hreket.

rdemes minden menpontba benzni.

Szerkeszt: Gitta

Design: Gitta

Nyits: 2012. prilis 13.

Icon:

 

Kvesd az oldalt...

 

 

     
Men

Foldal

Vendgknyv

zenet a szerkesztnek

     
Forma1

Mi is a Forma-1?

F1 eltt-Grand Prix versenyzs

F1 vekben

Hallos balesetek

Forma-2

Forma-3

GP2

GP3

Rekordok

Gokart

rdekessgek

 
     
Szablyok

FIA

Technikai szablyok

Tesztelsi szablyok

Versenyszablyok

Balesetek/biztonsg

Zszlszablyok

Alkalmazhat bntetsek

     
Ma

Csapatok

Piltk

 

     
Szmll
Induls: 2012-03-14
     
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
     
Az F1-es visszapillant tkr

A Formula-1-es versenyautk visszapillant tkrei nem igazn vannak klnleges jellemzkkel felruhzva, s taln mszaki szempontbl sem olyan rdekesek, mint pldul az autk motorjai, vagy ppen azok sebessgvlti. Tulajdonkppen egy elg egyszer feladatot kell elltniuk ezeknek az elemeknek, mgpedig azt, hogy a versenyz minden egyes helyzetben megfelelen tjkozdni tudjon a mgtte zajl esemnyekrl.

Termszetesen az F1-ben hasznlt visszapillant tkrk esetben is igaz – csakgy, mint az aut sszes tbbi alkatrszre -, hogy ezek mretre, s az autn val elhelyezskre is szigor elrsok vonatkoznak. A tervezsk s elksztsk folyamn teht figyelembe kell venni az FIA ltal ppen aktulisan kiadott technikai szablyzatot. A visszapillant tkr felletnek legalbb 150mm szlesnek s 50mm magasnak kell lennie, s a tkr sarkain lv lekerektsek rdiuszai nem haladhatjk meg a 10mm-es mretkorltot. Az igen szigoran meghatrozott mretek mellett, a szablyknyvben az is benne foglaltatik, hogy az aut vezeti flkjnek kt oldaln milyen mdon kell azokat elhelyezni, vagyis a piltaflke kzpvonaltl s annak hts vonaltl milyen tvolsgra lehet, illetve kell felszerelni azokat.

Ennek megfelelen teht a visszapillant tkr minden egyes elemnek (a burkolatnak s a tartkonzolnak egyarnt) a versenyaut kzpvonaltl 250…500mm-es tartomnyban kell lennie, mg a piltaflke hts lhez viszonytva 550…750mm kztti tartomnyt r el a 2012-es vre rvnyestett technikai szablyzat.

Az FIA ltal megfogalmazott regulk kimondjk tovbb, hogy a visszapillant tkrk kialaktsnak s elhelyezsnek lehetv kell tennie a pilta szmra, hogy egy tblra felrt 150mm magas s 100mm szles rsjelet, vagy szmot az aut mg helyezve az albbi pozcik teljeslse esetn megfelel mdon kell azt ltnia:

Magassg: a talajtl mrt 400…1.000mm-es tartomny
Szlessg: a versenyaut kzpvonaltl brmely oldalra mrt 4.000mm
Tvolsg: a versenyaut hts tengelyvonaltl mrt 10m

Brmennyire is egyszernek tn konstrukcirl van sz, a mrnkk mgis knosan gyelnek arra, hogy ezek a kis tkrk aerodinamikai szempontbl illeszkedjenek a versenyauthoz. Egy igazn j tervezi munka eredmnyekppen vgl egy aerodinamikai szempontbl megfelelen optimalizlt burkolatot nyernek. Ennek a tervezshez szintn felhasznljk a CFD (Computational Fluid Dynamics = Szmtgpes ramlstan) rendszert – amely az aerodinamika szmra igen jl ismert technolgia -, valamint a szlcsatornban elvgzett tesztelsek, illetve vizsglatok is segtik a szakemberek munkjt. A mretek s a megfelel forma mellett a tmeg sem elhanyagoland tnyez. Mivel a tkrk tulajdonkppen ki vannak emelve az aut karosszrijnak a skjbl, a megfelel sly biztostsa fontos szempontnak szmt. A versenyaut slypontjt ugyanis a lehet legalacsonyabb ponton kell tartani a minl jobb menetjellemzk biztostsa rdekben.

A sly optimalizlshoz a hjazatot sznszlas anyagbl ksztik, s a tkr anyagt pedig plexiveg biztostja a tartssg s a megfelel biztonsg miatt. A visszapillant tkrk pedig titn tartszerkezettel csatlakoznak a versenyaut karosszrijhoz. Annak rdekben, hogy a nagy sebessggel trtn szguldozs sorn keletkez, valamint a motor ltal keltett rezgsek ne okozzanak tlsgosan nagy problmt, a tkrt egy olyan anyaggal rgztik a tokozatba, amelynek a feladata nem ms, mint az elzkben emltett vibrci cskkentse.

A Formula-1-es autk letben mr-mr megszokott dolognak szmt, hogy annak egyes elemeit ttervezik az adott futam „elvrsainak” megfelelen. Ez pedig a visszapillant tkrk esetben sincs msknt. Ha pldul a monaci versenyre kszlnek a csapatok, akkor a mrnkk gy alaktjk ki ezeket az elemeket, hogy azok a szk siktorokban trtn manverezsek alkalmval biztosan ne srljenek meg. A piltknak megfelel mdon ltniuk kell a mgttk lv teret, s a tkrk pozcionlsnl a szk plyaszakaszokat is figyelembe kell teht venni. Ez utbbi pedig nemcsak azt jelenti, hogy msik pontra kell helyezni a visszapillant tkrket, hanem jra is kell azokat tervezni gy, hogy tovbbra is megfeleljenek az FIA ltal megadott szempontoknak, valamint aerodinamikai tnyezit tekintve is kielgt legyen.

A technikai szablyzat elssorban biztonsgi szempontok szerint hatrozza meg a visszapillant tkrk beptsi helyzett.

Mi trtnt 2010-ben?

A 2010-es Ausztrl Nagydjat kveten tbb versenyz is arra panaszkodott, hogy a futam sorn feltartottk ket, gy a Formula-1 szablyszersgt felgyel Nemzetkzi Automobil Szvetsg gy dnttt, hogy azon csapatokat, amelyek versenyautin az oldals kocsiszekrny mellett lv vll-lemezeken vannak elhelyezve a visszapillant tkrk, mdostst kell vgrehajtaniuk.

Az FIA ltal akkor kiadott kzlemny szerint az rintett csapatoknak a hagyomnyos megoldst kellett kvetnik, vagyis kzvetlenl a piltaflke kls oldalfaln kellett kialaktaniuk a visszapillant tkrk tartkonzoljait.

Dntsket azzal indokoltk, hogy a vll-lemezek kialaktsbl addan azok menetkzben nagyon berezonlnak, aminek hatsra a rajtuk lv tkrk is felvettk a keletkezett rezonancit, s emiatt nehezen lehet kiltni az aut mg, ami viszont balesetveszlyt jelentett. Termszetesen a pilta rdin keresztl kap tjkoztatst a csapat boxutcai irnytpultjnl dolgoz versenymrnktl, hogy ppen ki van mgtte, de a legfbb gond az, hogy azt az autt, amelyik 1…2 msodperccel halad htul, azt mr nem lehet kielgt minsgben megfigyelni a visszapillant tkrben.

Mivel a Formula-1-es versenyautk minden egyes karosszriaeleme igen fontos szerepet jtszik az aut aerodinamikai jellemzit illeten, ez all a visszapillant tkr sem kpez kivtelt. Azzal, hogy egyes csapatok a mdostsra tlt kialaktst voltak knytelenek alkalmazni, kedvezbb aerodinamikai ramlst tudtak produklni az aut kzps szekcijra vonatkozan, gy a tkrk elhelyezsnek mdostsval t kell gondolniuk a versenyaut rintett terletre vonatkoz aerodinamikai elemek kialaktst is. Az FIA eredetileg a Knai Nagydjat tzte ki hatridknt a mdosts vgrehajtsra, de mivel a csapatok jeleztk, hogy a sanghaji versenyig mr nem trnek vissza Eurpba, s tlsgosan kzelinek tartottk az idpontot a mdosts biztonsgos mdon trtn elvgzshez, az istllk vgl a Spanyol Nagydjig kaptak haladkot.

Az FIA ltal egykor betiltott, vll-lemezre ptett visszapillant tkr

A Ferrari s a visszapillant tkrk kztti sszefggs

A Ferrari volt az a csapat, aki elszr szaktott a piltaflke kls oldalfaln hagyomnyos mdon elhelyezett visszapillant tkrk alkalmazsval, s az F2006-os konstrukcijuk esetben kihelyeztk azokat az oldals kocsiszekrny kls rszre. A Formula-1-re jellemz fejlesztsi temnek megfelelen nem kellett azonban sokat vrni ahhoz, hogy az olasz grdnak tovbbi kvetje legyen a meznyben, hiszen nem sokkal a maranelliak megoldst kveten j nhny csapat autin is lthatv vltak a versenyaut szls pontjra szerelt visszapillant tkrk. rdekessgkppen rdemes taln megemlteni, hogy a hagyomnyos s a betiltott verzi mellett azonban volt mg egy n. alternatv jelleg alkalmazsi md is, amikor a tkrk az oldals kocsiszekrny kzps rszn, az ells lgbeml nyls felett helyezkedtek el.

A CFD-vel vgzett vizsglatok alapjn egyrtelmen kimutattk, hogy a hagyomnyos kialakts visszapillantk sokkal kedveztlenebbl trik meg az aut ells rszrl rkez lgramlatokat, s gy aerodinamikai szempontbl kedveztlen turbulencit okoznak. A 2009-es vben a technikai szablyzatban bevezetett drasztikus vltoztatsok hatsra a csapatok igyekeztek minden lehetsges megoldst megtallni arra, hogy a lehet legjobb aerodinamikai jellemzket biztost elemeket alaktsanak ki. Miutn akkor az FIA jvhagyta, hogy az autk vll-lemezeire, ill. az oldals kocsiszekrny kls rszre kerljenek a visszapillant tkrk, az gy megkapott viszonylag magasabb pts vll-lemezek sokkal hatkonyabb aerodinamikai hatkonysgot kaptak.

A Ferrarit kveten a Renault R27-es autkon jelentek meg az oldals kocsiszekrnyhez kihelyezett visszapillantk, mg a Toyota a kztes megoldsnak is nevezhet, korbban emltett alternatv jelleg alkalmazsi md mellett tette le a vokst elszr.

Mindezek egyrtelmen mutatjk, hogy a Formula-1 mennyire professzionlis kategrinak szmt az autversenyzs vilgban, ahol minden egyes rszletre maximlis mdon oda kell figyelni a csapatok mrnkeinek.

Technikai adatok:

Sly: 160g/db (320g/1 pr)
Mretek: 150 mm x 50 mm (szlessg x magassg), kb. 80 mm mlysg (a legkisebb megengedett mret)
Anyaga: plexiveg, titn vzra ptett sznszlas anyagbl kszlt hjazat
Egy szezonban ltalban 12db kszletet hasznlnak fel a csapatok, de ez a szm termszetesen fgg az esetleges balesetektl.

     
Esemnynaptr

 

Kanadai Nagydj

2015. jnius 5.

1.szabadedzs: 10:00-11:30

2.szabadedzs: 14:00-15:30

2015. jnius 6.

3.szabadedzs: 11:00-12:00

Idmr edzs: 14:00-15:00

2015. jnius 7.

Futam: 14:00-16:00

     
Pontverseny llsa

1. Lewis Hamilton/126p

2. Nico Rosberg/116p

3.Sebastian Vettel/98p

Teljes lista...

     
Extrk

F1 viccek

Versek

Fantzik

 
 
 
     
Cserk

    

 

 

    

 

Tovbbi oldalak:

     

Letlthet idmr edzs s futam:

     

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!