A Formula-1-es versenyautk visszapillant tkrei nem igazn vannak klnleges jellemzkkel felruhzva, s taln mszaki szempontbl sem olyan rdekesek, mint pldul az autk motorjai, vagy ppen azok sebessgvlti. Tulajdonkppen egy elg egyszer feladatot kell elltniuk ezeknek az elemeknek, mgpedig azt, hogy a versenyz minden egyes helyzetben megfelelen tjkozdni tudjon a mgtte zajl esemnyekrl.
Termszetesen az F1-ben hasznlt visszapillant tkrk esetben is igaz – csakgy, mint az aut sszes tbbi alkatrszre -, hogy ezek mretre, s az autn val elhelyezskre is szigor elrsok vonatkoznak. A tervezsk s elksztsk folyamn teht figyelembe kell venni az FIA ltal ppen aktulisan kiadott technikai szablyzatot. A visszapillant tkr felletnek legalbb 150mm szlesnek s 50mm magasnak kell lennie, s a tkr sarkain lv lekerektsek rdiuszai nem haladhatjk meg a 10mm-es mretkorltot. Az igen szigoran meghatrozott mretek mellett, a szablyknyvben az is benne foglaltatik, hogy az aut vezeti flkjnek kt oldaln milyen mdon kell azokat elhelyezni, vagyis a piltaflke kzpvonaltl s annak hts vonaltl milyen tvolsgra lehet, illetve kell felszerelni azokat.
Ennek megfelelen teht a visszapillant tkr minden egyes elemnek (a burkolatnak s a tartkonzolnak egyarnt) a versenyaut kzpvonaltl 250…500mm-es tartomnyban kell lennie, mg a piltaflke hts lhez viszonytva 550…750mm kztti tartomnyt r el a 2012-es vre rvnyestett technikai szablyzat.
Az FIA ltal megfogalmazott regulk kimondjk tovbb, hogy a visszapillant tkrk kialaktsnak s elhelyezsnek lehetv kell tennie a pilta szmra, hogy egy tblra felrt 150mm magas s 100mm szles rsjelet, vagy szmot az aut mg helyezve az albbi pozcik teljeslse esetn megfelel mdon kell azt ltnia:
Magassg: a talajtl mrt 400…1.000mm-es tartomny
Szlessg: a versenyaut kzpvonaltl brmely oldalra mrt 4.000mm
Tvolsg: a versenyaut hts tengelyvonaltl mrt 10m
Brmennyire is egyszernek tn konstrukcirl van sz, a mrnkk mgis knosan gyelnek arra, hogy ezek a kis tkrk aerodinamikai szempontbl illeszkedjenek a versenyauthoz. Egy igazn j tervezi munka eredmnyekppen vgl egy aerodinamikai szempontbl megfelelen optimalizlt burkolatot nyernek. Ennek a tervezshez szintn felhasznljk a CFD (Computational Fluid Dynamics = Szmtgpes ramlstan) rendszert – amely az aerodinamika szmra igen jl ismert technolgia -, valamint a szlcsatornban elvgzett tesztelsek, illetve vizsglatok is segtik a szakemberek munkjt. A mretek s a megfelel forma mellett a tmeg sem elhanyagoland tnyez. Mivel a tkrk tulajdonkppen ki vannak emelve az aut karosszrijnak a skjbl, a megfelel sly biztostsa fontos szempontnak szmt. A versenyaut slypontjt ugyanis a lehet legalacsonyabb ponton kell tartani a minl jobb menetjellemzk biztostsa rdekben.
A sly optimalizlshoz a hjazatot sznszlas anyagbl ksztik, s a tkr anyagt pedig plexiveg biztostja a tartssg s a megfelel biztonsg miatt. A visszapillant tkrk pedig titn tartszerkezettel csatlakoznak a versenyaut karosszrijhoz. Annak rdekben, hogy a nagy sebessggel trtn szguldozs sorn keletkez, valamint a motor ltal keltett rezgsek ne okozzanak tlsgosan nagy problmt, a tkrt egy olyan anyaggal rgztik a tokozatba, amelynek a feladata nem ms, mint az elzkben emltett vibrci cskkentse.
A Formula-1-es autk letben mr-mr megszokott dolognak szmt, hogy annak egyes elemeit ttervezik az adott futam „elvrsainak” megfelelen. Ez pedig a visszapillant tkrk esetben sincs msknt. Ha pldul a monaci versenyre kszlnek a csapatok, akkor a mrnkk gy alaktjk ki ezeket az elemeket, hogy azok a szk siktorokban trtn manverezsek alkalmval biztosan ne srljenek meg. A piltknak megfelel mdon ltniuk kell a mgttk lv teret, s a tkrk pozcionlsnl a szk plyaszakaszokat is figyelembe kell teht venni. Ez utbbi pedig nemcsak azt jelenti, hogy msik pontra kell helyezni a visszapillant tkrket, hanem jra is kell azokat tervezni gy, hogy tovbbra is megfeleljenek az FIA ltal megadott szempontoknak, valamint aerodinamikai tnyezit tekintve is kielgt legyen.

A technikai szablyzat elssorban biztonsgi szempontok szerint hatrozza meg a visszapillant tkrk beptsi helyzett.
Mi trtnt 2010-ben?
A 2010-es Ausztrl Nagydjat kveten tbb versenyz is arra panaszkodott, hogy a futam sorn feltartottk ket, gy a Formula-1 szablyszersgt felgyel Nemzetkzi Automobil Szvetsg gy dnttt, hogy azon csapatokat, amelyek versenyautin az oldals kocsiszekrny mellett lv vll-lemezeken vannak elhelyezve a visszapillant tkrk, mdostst kell vgrehajtaniuk.
Az FIA ltal akkor kiadott kzlemny szerint az rintett csapatoknak a hagyomnyos megoldst kellett kvetnik, vagyis kzvetlenl a piltaflke kls oldalfaln kellett kialaktaniuk a visszapillant tkrk tartkonzoljait.
Dntsket azzal indokoltk, hogy a vll-lemezek kialaktsbl addan azok menetkzben nagyon berezonlnak, aminek hatsra a rajtuk lv tkrk is felvettk a keletkezett rezonancit, s emiatt nehezen lehet kiltni az aut mg, ami viszont balesetveszlyt jelentett. Termszetesen a pilta rdin keresztl kap tjkoztatst a csapat boxutcai irnytpultjnl dolgoz versenymrnktl, hogy ppen ki van mgtte, de a legfbb gond az, hogy azt az autt, amelyik 1…2 msodperccel halad htul, azt mr nem lehet kielgt minsgben megfigyelni a visszapillant tkrben.
Mivel a Formula-1-es versenyautk minden egyes karosszriaeleme igen fontos szerepet jtszik az aut aerodinamikai jellemzit illeten, ez all a visszapillant tkr sem kpez kivtelt. Azzal, hogy egyes csapatok a mdostsra tlt kialaktst voltak knytelenek alkalmazni, kedvezbb aerodinamikai ramlst tudtak produklni az aut kzps szekcijra vonatkozan, gy a tkrk elhelyezsnek mdostsval t kell gondolniuk a versenyaut rintett terletre vonatkoz aerodinamikai elemek kialaktst is. Az FIA eredetileg a Knai Nagydjat tzte ki hatridknt a mdosts vgrehajtsra, de mivel a csapatok jeleztk, hogy a sanghaji versenyig mr nem trnek vissza Eurpba, s tlsgosan kzelinek tartottk az idpontot a mdosts biztonsgos mdon trtn elvgzshez, az istllk vgl a Spanyol Nagydjig kaptak haladkot.

Az FIA ltal egykor betiltott, vll-lemezre ptett visszapillant tkr
A Ferrari s a visszapillant tkrk kztti sszefggs
A Ferrari volt az a csapat, aki elszr szaktott a piltaflke kls oldalfaln hagyomnyos mdon elhelyezett visszapillant tkrk alkalmazsval, s az F2006-os konstrukcijuk esetben kihelyeztk azokat az oldals kocsiszekrny kls rszre. A Formula-1-re jellemz fejlesztsi temnek megfelelen nem kellett azonban sokat vrni ahhoz, hogy az olasz grdnak tovbbi kvetje legyen a meznyben, hiszen nem sokkal a maranelliak megoldst kveten j nhny csapat autin is lthatv vltak a versenyaut szls pontjra szerelt visszapillant tkrk. rdekessgkppen rdemes taln megemlteni, hogy a hagyomnyos s a betiltott verzi mellett azonban volt mg egy n. alternatv jelleg alkalmazsi md is, amikor a tkrk az oldals kocsiszekrny kzps rszn, az ells lgbeml nyls felett helyezkedtek el.
A CFD-vel vgzett vizsglatok alapjn egyrtelmen kimutattk, hogy a hagyomnyos kialakts visszapillantk sokkal kedveztlenebbl trik meg az aut ells rszrl rkez lgramlatokat, s gy aerodinamikai szempontbl kedveztlen turbulencit okoznak. A 2009-es vben a technikai szablyzatban bevezetett drasztikus vltoztatsok hatsra a csapatok igyekeztek minden lehetsges megoldst megtallni arra, hogy a lehet legjobb aerodinamikai jellemzket biztost elemeket alaktsanak ki. Miutn akkor az FIA jvhagyta, hogy az autk vll-lemezeire, ill. az oldals kocsiszekrny kls rszre kerljenek a visszapillant tkrk, az gy megkapott viszonylag magasabb pts vll-lemezek sokkal hatkonyabb aerodinamikai hatkonysgot kaptak.
A Ferrarit kveten a Renault R27-es autkon jelentek meg az oldals kocsiszekrnyhez kihelyezett visszapillantk, mg a Toyota a kztes megoldsnak is nevezhet, korbban emltett alternatv jelleg alkalmazsi md mellett tette le a vokst elszr.
Mindezek egyrtelmen mutatjk, hogy a Formula-1 mennyire professzionlis kategrinak szmt az autversenyzs vilgban, ahol minden egyes rszletre maximlis mdon oda kell figyelni a csapatok mrnkeinek.
Technikai adatok:
Sly: 160g/db (320g/1 pr)
Mretek: 150 mm x 50 mm (szlessg x magassg), kb. 80 mm mlysg (a legkisebb megengedett mret)
Anyaga: plexiveg, titn vzra ptett sznszlas anyagbl kszlt hjazat
Egy szezonban ltalban 12db kszletet hasznlnak fel a csapatok, de ez a szm termszetesen fgg az esetleges balesetektl.

|