|
Annak ellenére, hogy a Formula-1-ben szinte a legújabb fejlesztésű technikai megoldásokat, és egyben csúcstechnológiás kommunikációs rendszereket alkalmaznak, a versenyző és a csapat közötti kommunikáció egyik eszközeként továbbra is alkalmazzák a több mint 50 éve már jól bevált megoldást, a boxutcai üzenő táblát. Versenyzés közben a pilótának mindössze egy másodperce van arra, hogy elolvassa a csapata által a célegyenest és a boxutcát elválasztó falnál felmutatott információkat.
A régi szép időkben a csapatok szerelői egy fekete táblára krétával írták fel azokat az információkat, amiket közölni akartak az éppen versenyben lévő pilótájukkal. A modern kor Formula-1-ére jellemző módon ezek az eszközök is követték a technika fejlődését, hiszen alumíniumcsőből, valamint szénszálas anyagból készített keretbe foglalt, kis súllyal rendelkező szintén szénszálas anyagból összeállított táblákat használnak erre a célra. Mint minden eszköznek, úgy ennek is megvannak az alkalmazásbeli nehézségei. Nemcsak az eső jelenthet problémát a pilóta számára a táblán lévő információk gyors leolvasásánál, hiszen a szeles időjárás is éppen olyan nagy gondot jelenthet, ha a táblát kezelő személy nem tudja azt mozdulatlanul tartani. A mérnökök természetesen erről sem feledkeztek meg: a légellenállás csökkentésére furatokat alakítanak ki a szénszálas anyagból készített táblalemezen, ami mellesleg csökkenti annak súlyát is.
A versenyzőnek a futamok során kialakult szoros küzdelmek közepette nincs arra lehetősége, hogy több körön keresztül kísérelje meg elolvasni a táblán megjelenített információkat. A csapat által közölni kívánt adatokat rendszerint mindig a tábla ugyan azon pontján szokták megjeleníteni: a felső sorban az aktuális helyezés, a teljesített vagy a még hátralévő körök száma, a következő sorokban a pilóta előtt és mögött haladó ellenfélhez viszonyított időkülönbség, a negyedikben pedig egyéb kiegészítő információk kaphatnak helyet.
Joggal merülhet fel a kérdés, hogy a Hi-Tech világában miért van szükség ezekre az üzenő táblákra. Bármilyen furcsa, de vannak olyan információk, amelyek közlése a pilóták számára ezzel a módszerrel a legmegfelelőbb. A versenyzőknek igen keményen kell koncentrálni, és ha a versenymérnök a pilóta számára a rádión keresztül egy hatalmas listát kezdene felsorolni, hamar megkapná a visszajelzést: Hagyd abba, nekem a versenyzésre kell összpontosítanom! Mindezek mellett természetesen a versenyautóban alkalmazott rádiós rendszer is kulcsfontosságú szerepet játszik a kommunikációs rendszerben.
Az előzőekben ismertetett, 850x1100x40mm-es, 4.5kg súlyú, megfelelő kerettel ellátott, szénszálas anyagból készített táblára helyezik fel a 200mm magas karaktereket tartalmazó fekete műanyag lapokat, és ezekből állítják össze a pilóta számára közlésre kerülő információkat. A boxutcai üzenő tábla a mai napig sikeresen ellenállt a digitális technika rohamos fejlődésének. A LED-es megoldással kijelzett feliratozást nemcsak az elektronikai elemek felhasználásából eredő nagyobb súly miatt nem alkalmazzák, hiszen azok elolvasása erős napsütésben igencsak problémát jelentenének. Az üzenő táblákat úgy különböztetik meg, hogy a pilóták neve mellett általában feltüntetik a nemzetiségének megfelelő zászlót is.
Ez a meglehetősen egyszerűnek is nevezhető kommunikációs eszköz nem egyszer mentette már meg egy csapat versenyét. Ehhez hasonló eset történt például a 2005-ös Bahreini Nagydíjon is, amikor Kimi Räikkönen rádiója meghibásodott, és közölni kellett volna vele, hogy be kell mennie a boxba üzemanyag-vételezésre. A boxba történő behívást rendszerint nem ezekkel a táblákkal szokták jelezni, hiszen ez esetben könnyedén világossá válhat a riválisok számára a csapat boxstratégiája, de azon a futamon ez megmentette a McLaren napját.
Az üzenő táblát használó csapattag és a pilóta között a sikeres szereplés érdekében tehát teljes összhang szükséges. A jelzéseket leadó személynek pontosan tisztában kell lennie versenyzőjük pozíciójával, és a megfelelő pillanatban kell a célegyenesben felmutatni az időkülönbségeket, hogy azzal is jobb teljesítmény elérésére bátorítsa a pilótát.
| |