|
A versenyaut els lgterel szrnya hasonl mrtk leszort ert llt el, mint a diffzor, ramlstechnikai szempontbl azonban kevsb olyan rzkeny, mint a versenyaut hts szekcija. Gyakran lehet hallani a piltktl, hogy amikor egy msik aut mgtt haladnak, az autjuk alulkormnyozott vlik, ami tulajdonkppen nem mst jelent, mint hogy az els szrnyon lecskken a leszort er nagysga. A jelenlegi is hasznlt nagyobb fesztv, s az aszfalthoz kpest viszonylag alacsonyabb pts lgterel elem jobban elviseli a turbulens lgramlatokat, vagyis stabilabban viselkedik ltala a versenyaut.
A Formula-1-es aut els lgterel szrnynak fesztvja (1800mm) megegyezik az aut teljes szlessgvel, s 75mm-rel a referencia-sk felett helyezkedik el. Az FIA utastsra az orrkp alatt 500mm hosszan egy n. semleges szekcit kell kialaktani. Nincs limitlva a vglezr elemek s a kzps szekci kztt hasznlhat lgterel lemezek szma. Az orrkp felett tilos brmilyen tvel aerodinamikai kiegszt (hdszrny) hasznlata – mint amilyet a 2009-es vet megelzen ltni lehetett az autk tbbsgn –, de a kls szrnyfelletek felett az n. lpcss szrnyak hasznlata megengedett. A szrny vglezr elemeinek pedig 100mm-rel a referencia-sk felett kell elhelyezkedni.
Az els lgterel szrnyra teht rendkvl szigor elrsok vonatkoznak. Az elmlt vekben egyre nagyobb hangsly kerlt a csapatok ltal elvgzett fejlesztsek folyamn az egyes elemek flexibilitsnak biztostsra, ami azt jelenti, hogy az adott elem bizonyos rsze a versenyaut sebessgnek fggvnyben a rhat aerodinamikai terhels hatsra elhajlik, vagyis kzelebb kerlt a plya aszfaltjhoz. Ezltal pedig az rintett elem nagyobb mrtk aerodinamikai leszort ert kpes ellltani, amely nveli az aut menetstabilitst, illetve javtja annak vezethetsgt.
Azt hiszem tlzs nlkl kijelenthetem, hogy a Formula-1-ben dolgoz mrnkk tallkonysga hatrtalan, hiszen j nhny pldt lthattunk mr ennek beigazolsra. Mindazonltal, hogy a Nemzetkzi Automobil Szvetsg a Technikai Szablyknyvben rgzti az egyes regulkat, minden egyes versenyhtvgn alapos vizsglatoknak veti al az autkat.
Egy Kedves Kollga jvoltbl eljutott hozzm a cikkben lthat fot, amely az FIA technikai szakembereit rktette meg, mikzben a Ferrari 150 Italia els lgterel szrnynak flexibilitst ellenrzik. A flexibilis aerodinamikai elemek kiszrse rdekben az FIA gy teszteli ezeket a szrnyakat, hogy azt egy erre a clra ksztett tartkerethez rgzti. Ezt kveten hidraulikus munkahengerek ltal kifejtett nyoms tjn terhelik meg azok vgeit, s a rendszerhez illesztett mrmszerek segtsgvel mrik a keletkezett nyomst, valamint a deformci mrtkt. A 2010-es Belga Nagydjig 500N-os terhelst alkalmaztak erre a clra, melyet a spa-francorchampsi futamtl kezdden bevezetett szigortsnak ksznheten 1000N-ra vltoztattak. Ennek a terhelsnek megfelel mdon nyomjk a kialaktott rendszerrel a szrny mindkt vgt.
Mrsek, illetve tesztek alapjn a versenyautra nagyjbl 110km/h-s sebessg esetn hozzvetlegesen 600kg-nak megfelel leszort er hat. Ebbl az els lgterel szrny kt vgre nagyjbl 70kg jut. Mint ahogyan az a technikai szablyzatban is megtallhat, a versenyaut egyetlen egy aerodinamikai eleme sem lehet az aut referencia skja alatt. Ha ez mgis megtrtnne, akkor az rintett pilta, illetve csapat bizton szmthat az FIA ltal kiszabott bntetsre.

Az FIA technikai szakemberei minden egyes versenyhtvgn megvizsgljk az autk els lgterel szrnynak hajlkonysgt.

| |