A Formula-1-es versenyautk megfelel menettulajdonsgaihoz nem elegend egy jl megtervezett s kialaktott, kifogstalan nyomatkviszonyokkal s j vgsebessg elrst lehetv tev motor. A jelenlegi F1-es konstrukcikban lv V8-as erforrsban rejl adottsgok hatkony felhasznlshoz ugyanis elengedhetetlen tnyez, hogy a bennk rejl hatalmas ert, illetve mozgsi energit megfelel mdon t is kell vinni a kerekeken keresztl a plya aszfaltjra.
A versenyaut motorja, valamint ertviteli rendszere ltal kzvettett nyomatk megfelel mdon trtn hasznostsa elkpzelhetetlen lenne az aerodinamika tudomnya nlkl. A Formula-1-es ngykerekek az elmlt vtizedek alatt hatalmas talakulson mentek keresztl, s rendkvl szertegaz aerodinamikai megoldsokat sorakoztattak fel az aktulis kor mrnkei. Egyes aerodinamikai elemek – mint pldul az els lgterel szrny – az traml leveg ltal kialakul nyomsklnbsgbl addan keletkez aerodinamikai terhels hatsra deformldnak, illetve elhajlanak, amely a cskkentett lgellenllsi tnyeznek ksznheten nagyobb sebessg elrst teszi lehetv.
Ugyanez a jelensg figyelhet meg a Formula-1-es versenyaut padllemezvel, egszen pontosan az orrkp al nyl szakaszval kapcsolatban is, amelyet angol szakszval splitternek, T-tray-nek, vagy Bib-nek is szoktak nevezni. (Mivel erre az elemre vonatkozan egyrtelm magyar elnevezst nem igazn lehet tallni, ezrt a tovbbiakban a splitter hasznlatra kerl sor) Az aerodinamikai terhelsbl add flexibilitst s az ebbl add elnyket azonban a csapatok nem aknzhatjk ki korltlan mdon, hiszen mint minden egyes technikai sportban, gy a Formula-1-ben is szigor technikai szablyzatban korltozzk a versenyautk aerodinamikai kialaktst.
2000N-os terhelssel vizsgljk a Formula-1-es versenyaut splitternek fggleges irny elhajlst⇒

A padllemez s a splitter ismertetse
A Formula-1-es versenyaut padllemeze voltakppen nem ms, mint az aut hordozeleme, amelyre az sszes tbbi jelents alkotelem fel van ptve. A klnbz szablyoknak val megfelels mellett az autk padllemeznek megjelense csapatonknt tbb-kevsb megegyezik, de termszetesen azrt felfedezhetek klnbsgek is. Ez utbbi tekintetben pldul a Red Bull Renault RB8-as konstrukcikat is meg lehet emlteni, ahol a KERS mkdtetshez alkalmazott kondenztor-telepek is a padllemezen kerltek elhelyezsre.
Az F1-es aut legalacsonyabb pontjnak szmt padllemezt referenciasknak is nevezik, s a Nemzetkzi Automobil Szvetsg ltal sszelltott s alkalmazott technikai szablyzatban lv minden egyes fggleges irny mretet ehhez kpest hatroznak meg. A teljessg kedvrt azonban rdemes emltst tenni arrl is, hogy a versenyaut oldals rszhez viszonytva van egy msik referenciafellet is, amely az elzleg emltett skhoz kpest feljebb helyezkedik el.
A Formula-1-et figyelemmel ksrk szmra minden bizonnyal nem ismeretlen, hogy az FIA a technikai szablyokban elvgzett, a versenyautk aerodinamikjt rint mdostsokkal az elrhet leszort er nagysgt kvntk, illetve kvnjk jelenleg is cskkenteni. Ehhez tartozik a 90-es vekben bevezetett azon mdosts is, melynek rtelmben a mai nap is hasznlatos padllemezeknek csakis a kzps szakasza, vagyis a versenyaut hosszanti szimmetriatengelytl mrt, nagyjbl 150-150mm-es sv lehessen legkzelebb a plya fellethez, s ebbl addan a padllemez ezen terletnek kt szlnek magasabb kialaktst kell kapnia.
Az FIA ltal alkalmazott elmlet szerint a versenyznek helyet biztost piltaflke als rsze egszen a padllemezig, s annak vgig terjed. ppen ezrt minden egyes csapatnak gy kell elkszteni a padllemez ells rszt, hogy fellrl nzve az megfeleljen a piltaflke formjnak, mindamellett, hogy a padllemez ezen rsze mindssze csak egy tartkonzollal kapcsoldik a monocoque-hoz. Ezt a terletet, vagyis a padllemez elrenyl rszt – amely felett tulajdonkppen egy res terlet kerl kialaktsra – nevezzk splitternek.
A Ferrari 2012 padllemeznek elrenyl elrenyl szakasza (splitter), amely alatt lv high tech lamint kopsa nem haladhatja meg az 1mm-t⇒

A padllemez ells rsznek jelents aerodinamikai szerepe van. Kialaktsbl addan ugyanis befolysolhat a padllemez al s fl raml leveg arnya, s a splitter megfelel peremezsvel pedig fokozni lehet a padllemez felett elhalad lgramlatok ltal kifejtett nyoms nagysgt is. Mindamellett teht, hogy a splitter befolysolja az oldaldoboz irnyba a padllemez felett elhalad, s az oldaldoboz mentn az aut mgtt kilp leveg mennyisgt, fontos szerepet jtszik az aut ells rsznek viselkedsvel kapcsolatban is. A splitter felett kialakul pozitv nyomsviszonyok hatsra ugyanis az aut ells rsze lefel billen, vagyis a hasmagassg ezirny kontrolllsa rvn kialakul gynevezett „blints” rvn kedvezbb aerodinamikai leszort ert lehet elrni.
Az els lgterel szrny magasabb pontra trtn ptse miatt azonban kerlni kell annak az elfordulst, hogy a splitter az aerodinamikai terhels hatsra tlzott mrtkben megkzeltse az aszfaltot, mert a nagyobb sebessget kvet intenzv fkezs esetn knnyedn elfordulhat, hogy a splitter rinti a plya fellett. Ennek kvetkezmnye pedig az, hogy a padllemez alatt lv 300mm szless 10mm vastag rtt (high tech lamint, illetve falemez) kopni fog. A technikai szablyzatnak megfelelen azonban a rtt lemezen furatokkal jelzett mrpontoknl a verseny vgn elvgzett tesztek sorn tapasztalt kops mrtke nem haladhatja meg az 1mm-t.

A Formula-1-es versenyut alatt lv high tech lamint
A splitter flexibilitsnak jelentsge s mrse
A csapatoknak teht meg kell tallni azt az arany kzputat, amelynek segtsgvel gy kpesek a splitterrel megfelel mrtk leszort ert ellltani, hogy ekzben ne kopjon tlzott mrtkben az alatta lv rtt lemez. Ennek leginkbb kzenfekv mdja az lenne, ha a splitter rugalmassgt gy alaktank ki, hogy az a kell pillanatban felfel el tudjon hajolni. Ez azonban nem hajthat vgre korltlan mdon, hiszen az FIA meglehetsen szk hatrok kz szortja a splitter megengedett flexibilitsnak mrtkt.
De hogyan is ellenrzik a padllemez elrenyl szakasznak rugalmassgt? Kezdetben a splitter belp lnl a versenyaut szimmetriatengelynek vonalban alulrl felfel irnyul 100kg-os terhelst alkalmaztak, melynek hatsra a splitter elhajlsa nem haladhatta meg az 5mm-es hatrrtket. A 2007-es vben azonban az FIA tovbb szigortotta a splitter flexibilitsval szembeni elvrst, amikor a Ferrari egy olyan specilis, ruger ellenben mkd mechanizmust ptett be a splitter s a monocoque kz, amelynek hatsra a rugalmassgi tesztek megfelel eredmnnyel zrultak ugyan, de a plyn trtn szgulds kzben keletkez nagyobb terhels hatsra viszont a splitter a megengedett 5mm-nl nagyobb elhajlst produklt.
Az esetet kveten a Nemzetkzi Automobil Szvetsg ketts szigortst vezetett be a Formula-1 technikai szablyknyvben. Ennek megfelelen egyrszt az elzleg emltett 1000N-os terhels helyett mra 2000N-os ignybevtelt alkalmaznak a rugalmassgi tesztek alkalmval, msfell pedig ezt nemcsak a fentiekben is emltett kzpvonal mentn teszik meg, hanem gynevezett offset terhelsi vizsglatot is vgeznek. Ez pedig egszen pontosan azt jelenti, hogy szimmetriatengely mellett mindkt oldalt megvizsgljk a splitter rugalmassgt, vagyis a splitter teljes keresztmetszetre vonatkozan kell rteni a maximlisan megengedett 5mm-es elhajlst.
SLS095 lineris potenciomteres abszolt tmr s mrlegcella alkalmazsa segti a splitter rugalmassgnak ellenrzst.
A splitter flexibilitsnak vizsglatt a Bahreini Nagydjon ksztett, a Ferrari F2012-es konstrukcit bemutat fotn keresztl meg lehet figyelni. A padllemez elrenyl szakasza s a felette lv monocoque kztt egy gynevezett abszolt lineris tmr van beptve a vizsglat idejre. A splitter s az alatta lv rtt lemez alatt pedig egy mrlegcella, valamint egy specilis tartkonzollal rgztett hidraulikus munkahenger tallhat.
A Penny+Giles ltal gyrtott SLS095 tpus tad kimenetn a terhels hatsra kvetkez elhajls mrtktl fggen folyamatosan a tnyleges pozcinak megfelel adat jelenik meg. A mrs sajtossgaknt emlthet, hogy a folyamat sorn nem szksges az inkrementlis mrrendszereknl elengedhetetlen referenciapont rgztse, amely tulajdonkppen kalibrlja az adott tmrt, megknnytve ezzel a mrsi eljrst.
Az SLS095 lineris potenciomteres abszolt tmr egy olyan szenzor, amely a teszt sorn alkalmazott 2000N-os terhels hatsra elidzett splitter elmozduls kvetkeztben az elmozdulssal arnyos ellenllsrtket llt el. Abban az esetben, ha a lineris potenciomtert szenzorknt kezeljk, akkor legtbb esetben nem egyszer ellenllsknt, hanem sokkal inkbb feszltsgosztknt szoks hasznlni.
A Formula-1-ben hasznlatos lineris abszolt tmr az albbi f rszekbl tevdik ssze:
Extrudlt alumnium tokozat
Ellenllsplya, amelynek az anyaga ltalban egy hordozra felvitt vastagrteg-vezet manyag (vagy tpustl fggen kermiahordozra tekercselt ellenllshuzal is lehet)
Specilis fmtvzetbl ksztett csszka
Rozsdamentes anyagbl ksztett mkdtet tengely, amely nem ms, mint egy tengelyirny rd
A mkdtet tengely csapgyazsa
Elektromos csatlakozk
A lineris potenciomteres tmrben lv ellenllsplya gyakorlatilag nem ms, mint egy flexibilis poliamid film hordozra felvitt, elektromosan vezet, s nem utols sorban a fmekhez kpest jelents ellenllssal rendelkez anyag, amelyet a gyrtst kveten lzeres ton finomhangolnak. Az tmr ltal meghatrozott plya mindkt vgre szitanyoms segtsgvel fmesen vezet anyagot visznek fel az ellenllsrtegre, ahol megtrtnik a kivezet csatlakozk rgztse is.
Az SLS095 lineris abszolt tmrben alkalmazott vezet manyagos (vastagrteg) ellenllsplynak ksznheten a mrs pontossga jobb, mivel a felbontst semmifle szerkezeti tulajdonsg nem korltozza, s az anyag kopsllsga pedig hossz lettartamot tesz lehetv.
A Formula-1-ben a splitter flexibilitsnak vizsglatra rendszerestett SLS095-s tpus lineris abszolt tmr kompakt kialaktsa mellett maximlis teljestmnyre van tervezve. Az extrudlt alumnium tokozat kls tmrje 9.5mm, s az ltala elrhet lkethossz 10…100mm kz tehet. A mrszenzor meglehetsen kis mretbl addan az F1-en kvl kivlan alkalmazhat mg a robottechnikban, orvosi mszerekben s nem utols sorban az aut- s motorsport egyb kategriiban is. A kevesebb, mint 0.01mm-es hiszterzissel rendelkez tad mkdtet elemnek (dugatty) maximlis mozgsi sebessge pedig 2.5m/s lehet.
Visszatrve teht a splitter rugalmassgnak vizsglathoz, nzzk meg az Ferrari F2012-n alkalmazott megoldst. A fentiekben ismertetett SLS095-s lineris abszolt tmr (kk szn henger) a splitter s a felette lv monocoque kztt kerl elhelyezsre, mg a splitter s az alatta lv rtt lemez alatt pedig egy mrlegcella tallhat. Egy specilis tartkonzolt rgztenek az aut kr, amely egy hidraulikus ton mkdtetett munkahengert tartalmaz. Ennek segtsgvel valsthat meg a flexibilits ellenrzshez elrt 2000N-os er ellltsa, amelynek aktulis rtke a mrlegcella s a hozz kapcsold mr-, illetve mrlegmszer segtsgvel ellenrizhet, mikzben a lineris tad kimenetn megjelen mrt paramter segtsgvel ellenrizhet az elhajls nagysga. A tartkonzol kialaktsnak ksznheten a munkahenger a versenyaut szimmetriatengelyre nzve merlegesen elmozdthat, amelynek ksznheten egyrszt az aut tengelyvonalban, msrszt pedig annak mindkt szln, az offset vizsglati mdszernek ksznheten a splitter teljes keresztmetszetre vonatkozan ellenrzsre kerl annak elhajlsa, amely nem haladhatja meg a korbban is emltett 5mm-es rtket. Az gy sszelltott konfigurci, illetve vizsglati mdszer segtsgvel teht az alkalmazott terhels mrtkhez viszonytott elmozduls nagysga llapthat meg, ami a splitter esetben annak fggleges irny elhajlst jelenti.

|