|
A Formula-1-es versenyautk minden egyes nagydjra kisebb-nagyobb mrtk technikai vltoztatsokon mennek keresztl. Ezek htterben az adott versenyplya karakterisztikja, s nem utols sorban a helysznre jellemz idjrsi viszonyok llnak. Az egyenetlenebb fellettel rendelkez, s gyors irnyvltoztatsokat lehetv tev plyk esetben a versenyaut minl jobb menetstabilitsa rdekben aerodinamikai mdostsok, mg a melegebb, s magasabb pratartalommal br esemnyekre megnvelt htsi kapacitst lehetv tev mdostsokra szokott leginkbb sor kerlni.
A versenyautk futamrl-futamra trtn felksztse azonban nemcsak a kvlrl lthat karosszriaelemekre terjed ki, hanem a burkolatok alatt lv kisebb mechanikai alkatrszek, s nem utols sorban a lerket biztost V8-as motorra is. Az olyan versenyplyk, amelyek a szokvnyos, eurpaihoz hasonl idjrsi krlmnyek ltal uralt helyszneken tallhatak, nem jelentenek klnsebb kihvst az F1-es erforrsok szmra – legalbbis idjrsi szempontbl -, de az olyan fldrszeken, mint pldul Malajzia, vagy Bahrein, ahol a magas krnyezeti hmrsklet mell igencsak magas pratartalom is trsul, mr teljesen msfle technikai felkszlst ignyel.
Az ilyen versenyplykra trtn elzetes felkszls nem olyan egyszer, de termszetesen egy olyan professzionlis autsportban, mint a Formula-1, erre is van valamifle megolds. A szmtgpes szimulcik mellett a szezon eltti tesztelsek jelentenek komolyabb lehetsget arra, hogy a csapatok az gynevezett tmeneti konstrukcikkal leszimulljk a malj, vagy ppen a bahreini versenyplykon is tapasztalhat krlmnyeket.

A motorra hat hmrskleti terhels, pratartalom s atmoszfrikus nyomsviszonyok szimullsa rvn a csapatok megvizsgljk, hogy az erforrs milyen teljestmnnyel kpes zemelni ilyen krlmnyek kztt, s miknt kpes reaglni ezen paramterek vltozsra, valamint az ltaluk kifejtett extrm terhelsekre. Az egyik legnagyobb kihvst a leveg magas relatv pratartalma jelenti, ugyanis olyan belltsokat kell alkalmazni a motorral kapcsolatban, hogy az minden tekintetben tkletes vezethetsget biztostson. A hmrsklet az, amelyet knnyebben kpesek kezelni a csapatok, hiszen a magasabb krnyezeti hmrsklettel rendelkez futamok idejre a karosszrin kialaktsra kerl lgbeml- s htnylsok segtsgvel nagyobb mennyisg levegt ramoltatnak keresztl a motorburkolat alatt elhelyezett htpaneleken keresztl.
A 2009-es vben bevezetett technikai szablyoknak ksznheten az azt megelz vekkel ellenttben ersen korltozott vltak a motorburkolaton, illetve az oldals kocsiszekrnyen alkalmazhat htnylsok szma. Mindezek figyelembe vtele mellett azonban arrl sem szabad megfeledkezni, hogy a versenyaut karosszrijn elhelyezett minden egyes lgbeml nyls befolysolja, s negatvan hat az aut aerodinamikai karakterisztikjra. Termszetesen ennek ellenre az adott helysznre jellemz krnyezeti jellemzk ismeretben meg kell hozni a megfelel kompromisszumot a szksges htsi jellemzk s az autn lv karosszriaelemek ltal elrhet aerodinamikai jellemzk kztt.
A malj, vagy a bahreini versenyplykon uralkod magas hmrsklet miatt a motorok zemi hmrsklete is nmileg megemelkedik, de a csapatok clja az, hogy ezt a szintet a tbbi plyn tapasztalhat zemi hmrsklet rtkn tudjk tartani. Ennek megfelelen a vz hmrsklett hozzvetlegesen 120…130C-os, az olajrendszer hmrsklett pedig nagyjbl 110…120C-os szintre igyekeznek lekorltozni.
A motor megfelel htst tovbb nehezti, ha az amgy is magas hmrsklettel s pratartalommal rendelkez versenyhelyszn kevs gyors plyaszakaszt tartalmaz. Ahogyan az a fentiekben is emltsre kerlt, az aut karosszrijn kialaktsra kerl minden egyes htnyls rontja az aut aerodinamikai jellemzit, hiszen a burkolatok megnyitsval cskken az aerodinamikai leszort ellltsban fontos szerepet jtsz felletek nagysga. Ahhoz pedig, hogy a htnylsok szmt s mrett a kvnt htsi jellemzk biztostsa mellett minl jobban le lehessen cskkenteni, kell sebessget kell produklni a plyn ahhoz, hogy megfelel mennyisg leveg ramoljon t a karosszria alatt.
A megfelel kompromisszum kialaktsban a motorgyrtknak is rendkvl nagy szerep jut. Az extrm meleg s magas pratartalom esetn azok a motorok (mint pldul a Renault ltal gyrtott RS27-es erforrs) a leghatkonyabbak, amelyek gy kpesek tkletes megbzhatsgot produklni, hogy ekzben magasabb zemi hmrsklettel rendelkeznek. Ennek segtsgvel ugyanis az rintett csapat nem knyszerl tlzottan nagy htnylsok kialaktsra, st, a 2012-es szezonban ktelezen alkalmazott periszkp kialaktshoz hasonl kipufogrendszerek mell a motort s s sebessgvltt jobb aerodinamikai ramlst biztost keskeny kialakts burkolattal kpesek elltni.
A Renault ltal kiadott informcik szerint a francia gyrt a 2012-es szezon eltti tesztelsek alkalmval hozzvetlegesen 3.000km-t tett meg, amely termszetesen nemcsak a melegebb versenyhelysznek szempontjbl elvgzett felkszls tekintetben mondhat lnyegesnek. Ennek a tvnak az egyharmada, vagyis nagyjbl 1.000km volt az, amely kifejezetten a malajziai versenyplyn uralkod idjrsi viszonyokra trtn minl alaposabb tesztels cmn kerlt teljestsre.
A csapatoknak teht olyan forgatknyvet kell kidolgozni, amely a teljes szezonra vonatkozan tkletes technikai lefedettsget jelent a motorok tekintetben. Mindamellett, hogy a technikai direktvk is jelents ktttsget jelentenek, a csapatoknak gy kell kalkullni az autnknt alkalmazhat nyolc erforrssal kapcsolatban, hogy azok a teljes, 20 futambl ll idnyt megfelel mdon lefedjk. A Renault pldul a tavalyi vhez hasonlan a 2012-es szezonban is ugyan azt a motort biztostotta a szezonnyit ausztrl, s az azt kvet malj versenyhtvgken is.
A csapatok szmra az egyik legfbb stratgiai elem nem ms, mint hogy a szezon elejn megprbljanak egy motorbl a lehet legtbb versenytvot kicsikarni, hogy a szezon msodik felre minl tbb erforrst tudjanak tartalkolni. Azok a csapatok ugyanis, akik ezeknek a cloknak meg tudnak felelni, a szezon hajrjban megengedhetik maguknak, hogy egy motort maximlisan kt futamon hasznljanak. Ez pedig jelents elnyt jelenthet a rivlisokkal szemben a vilgbajnoki pontokrt folytatott kzdelemben.


| |