A Formula-1 trvnyhoz testletnek is nevezhet Nemzetkzi Automobil Szvetsg 2009 augusztusban meghozott dntse szmos lnyeges ponton rintette az autversenyzs elit kategrijt. Mindamellett, hogy az FIA elvetette az oly sokat vitatott kltsgplafon intzmnyt, az n. prhuzamos mszaki szablyzatot, s nem utols sorban Bernie Ecclestone remrendszere sem kapott elegend voksot, a technikai szablyzat nem maradt rintetlenl.
15 v nagyon hossz id, br ennek a megtlse is minden bizonnyal ms s ms szempontok szerint is trtnhet. A Formula-1 szmra egy ilyen 15 ves ciklus lezrsra kerlt sor a 2010-es vvel, amikor az FIA betiltotta az autk versenyek alatti tankolst, amely egyttal a kvalifikcik harmadik szakasznak a lebonyoltst is rintette.
Sokan brltk, s brljk ma is a szvetsg dntst a futamok ideje alatti zemanyag-utntlts mellzsvel kapcsolatban, de tny, hogy a technikai szablyzat ezen rsze a 2012-es vre sem fog megvltozni. Annak ellenre teht, hogy a boxtaktika elemei kztt mr nem szerepelnek a tankolsokkal kapcsolatos rszletek, taln rdemes nhny szt szentelni a versenyautk rszt pez alkatrszrl, a benzinsapkrl.

Egy Formula-1-es versenyautnak nem igazn van olyan alkoteleme, amelyet htkznapi jelentsgnek lehetne titullni. Mindezek ellenre egyes alkatrszek viszonylag egyszer megjelense maga utn vonhatja a kvetkez krdst: Mit is lehetne ezekrl megemlteni? Az ilyen, s ehhez hasonl esetekre pedig az F1-es versenyaut zemanyagtartlynak fedele – amit a htkznapi letben benzinsapknak neveznek – kivl plda lehet.
A szemlyautk esetben is ismert fedl – amely kis mretvel az aut karosszrijnak rszt alkotja – feladatt tekintve az zemanyagtlt szelepet hivatott megvdeni akkor, amikor az ppen nincs hasznlatban. Az 1998-as vtl kezdden nhny szezonon t a Formula-1-es versenyautkon ezek a nyithat fedelek leginkbb az otthoni hzi kedvencek szmra a hts bejrati ajtn kialaktott csapfedeles ajtcskkhoz voltak hasonlthatak, amelyek egyszeren csak kinyltak a kell pillanatban.
A ksbbiek folyamn azonban a csapatok fejlesztgrdjnak figyelme mg inkbb rtereldtt a versenyaut ezen rszre is, s az aerodinamikai szempontokat figyelembe vve megszletett a mai napig is hasznlt zemanyagtartly fedl, valamint annak mozgat mechanizmusa. Mkdst tekintve pedig mr nemcsak egyszeren felnylik, hanem a megfelel indtjelre kiemelkedik a karosszria skjbl, s kifordul az zemanyagtartly tltszelepe ell.
A fedl-rendszer kt alapvet rszbl ll: a sznszlas anyagbl ksztett takarfedlbl, s a hidraulikus mozgat mechanizmusbl. A kifejlesztett megoldshoz teht egy klnleges mozgat szerkezet is tartozik, amely tulajdonkppen egy egyszernek tn hosszirny hidraulikus szerkezet, ami egy forgatmechanizmust is magban foglal.
A lineris hidraulikus eszkz mindssze egy irnyban vgez mozgst. Egyszerre kell megvalstani a fedl kiemelst s elforgatst, amelyhez egy olyan eszkzt rendszerestettek, ami kialaktsbl addan a lineris mozgst forgmozgss alaktja t.
Az alumnium s acl felhasznlsval ksztett, mindssze 95g-ot kpvisel, s a 75mm-es hosszsggal rendelkez tltnyls fedelet mozgat rendszer a forgstengely mentn elmozdul hengeres alkatrszt is tartalmaz, amelynek a kls felletn lv spirlvonalas vezethoronyban egy vezetcsap mozgsval valsul meg a fedl kiemelse s forgatsa. Az zemanyagtlt szelep felett elhelyezked ktrteg fedl a versenyaut karosszrijnl is hasznlt sznszlas anyagbl kszl. Ehhez az elemhez szegecsekkel egy knykidomot rgztenek, amelynek a msik vgn az elzekben rszletezett mozgat mechanizmus kap helyet. Az gy sszellt egysget vgl a versenyaut karosszrija alatt lv vlaszlemezhez erstik.
Amikor mg a versenyek alatt engedlyezett volt az autk tankolsa, a fedl automatikus mozgat mechanizmusnak ksznheten sem a versenyznek, sem pedig a boxutcai szemlyzetnek semmi dolga sem volt a fedllel kapcsolatban. Amikor a pilta behajtott a boxutcba s megnyomta a kormnykerken lv sebessghatrol gombot, egyttal felnylt a tltnyls fedele is. Ezt kveten pedig a tankol szemlyzet akadlytalanul feltlthette a versenyaut zemanyagtartlyt a csapat szmra kifejlesztett hajtanyaggal.
A fedl kinyitsa egy msodpercen bell megtrtnt, de ennl gyorsabb mkdsre is kpes lett volna. A szakemberek azonban egy hidraulikai fojtszeleppel igyekeztek ezt elkerlni, hogy ezltal megvjk a nyit mechanizmust az esetleges krosodstl.
Az elektromos-, vagy a hidraulikai rendszer hibja esetn a mozgat szerkezetet kzzel is mkdsbe lehetett, illetve lehet hozni, amelyet az egyik szerel egy specilis kulccsal tud elvgezni. Ez azonban nem igazn szokott elfordulni, de egy olyan vilgban, ahol szinte tizedmsodpercekrt folyik a harc, a csapatoknak mg az ilyen apr rszletre is fel kellett, illetve kell kszlni.


|