A Formula-1 törvényhozó testületének is nevezhető Nemzetközi Automobil Szövetség 2009 augusztusában meghozott döntése számos lényeges ponton érintette az autóversenyzés elit kategóriáját. Mindamellett, hogy az FIA elvetette az oly sokat vitatott költségplafon intézményét, az ún. párhuzamos műszaki szabályzatot, és nem utolsó sorban Bernie Ecclestone éremrendszere sem kapott elegendő voksot, a technikai szabályzat nem maradt érintetlenül.
15 év nagyon hosszú idő, bár ennek a megítélése is minden bizonnyal más és más szempontok szerint is történhet. A Formula-1 számára egy ilyen 15 éves ciklus lezárására került sor a 2010-es évvel, amikor az FIA betiltotta az autók versenyek alatti tankolását, amely egyúttal a kvalifikációk harmadik szakaszának a lebonyolítását is érintette.
Sokan bírálták, és bírálják ma is a szövetség döntését a futamok ideje alatti üzemanyag-utántöltés mellőzésével kapcsolatban, de tény, hogy a technikai szabályzat ezen része a 2012-es évre sem fog megváltozni. Annak ellenére tehát, hogy a boxtaktika elemei között már nem szerepelnek a tankolásokkal kapcsolatos részletek, talán érdemes néhány szót szentelni a versenyautók részét épező alkatrészről, a benzinsapkáról.
Egy Formula-1-es versenyautónak nem igazán van olyan alkotóeleme, amelyet hétköznapi jelentőségűnek lehetne titulálni. Mindezek ellenére egyes alkatrészek viszonylag egyszerű megjelenése maga után vonhatja a következő kérdést: Mit is lehetne ezekről megemlíteni? Az ilyen, és ehhez hasonló esetekre pedig az F1-es versenyautó üzemanyagtartályának fedele – amit a hétköznapi életben benzinsapkának neveznek – kiváló példa lehet.
A személyautók esetében is ismert fedél – amely kis méretével az autó karosszériájának részét alkotja – feladatát tekintve az üzemanyagtöltő szelepet hivatott megvédeni akkor, amikor az éppen nincs használatban. Az 1998-as évtől kezdődően néhány szezonon át a Formula-1-es versenyautókon ezek a nyitható fedelek leginkább az otthoni házi kedvencek számára a hátsó bejárati ajtón kialakított csapófedeles ajtócskákhoz voltak hasonlíthatóak, amelyek egyszerűen csak kinyíltak a kellő pillanatban.
A későbbiek folyamán azonban a csapatok fejlesztőgárdájának figyelme még inkább ráterelődött a versenyautó ezen részére is, és az aerodinamikai szempontokat figyelembe véve megszületett a mai napig is használt üzemanyagtartály fedél, valamint annak mozgató mechanizmusa. Működését tekintve pedig már nemcsak egyszerűen felnyílik, hanem a megfelelő indítójelre kiemelkedik a karosszéria síkjából, és kifordul az üzemanyagtartály töltőszelepe elől.
A fedél-rendszer két alapvető részből áll: a szénszálas anyagból készített takarófedélből, és a hidraulikus mozgató mechanizmusból. A kifejlesztett megoldáshoz tehát egy különleges mozgató szerkezet is tartozik, amely tulajdonképpen egy egyszerűnek tűnő hosszirányú hidraulikus szerkezet, ami egy forgatómechanizmust is magában foglal.
A lineáris hidraulikus eszköz mindössze egy irányban végez mozgást. Egyszerre kell megvalósítani a fedél kiemelését és elforgatását, amelyhez egy olyan eszközt rendszeresítettek, ami kialakításából adódóan a lineáris mozgást forgómozgássá alakítja át.
Az alumínium és acél felhasználásával készített, mindössze 95g-ot képviselő, és a 75mm-es hosszúsággal rendelkező töltőnyílás fedelet mozgató rendszer a forgástengely mentén elmozduló hengeres alkatrészt is tartalmaz, amelynek a külső felületén lévő spirálvonalas vezetőhoronyban egy vezetőcsap mozgásával valósul meg a fedél kiemelése és forgatása. Az üzemanyagtöltő szelep felett elhelyezkedő kétrétegű fedél a versenyautó karosszériájánál is használt szénszálas anyagból készül. Ehhez az elemhez szegecsekkel egy könyökidomot rögzítenek, amelynek a másik végén az előzőekben részletezett mozgató mechanizmus kap helyet. Az így összeállt egységet végül a versenyautó karosszériája alatt lévő válaszlemezhez erősítik.
Amikor még a versenyek alatt engedélyezett volt az autók tankolása, a fedél automatikus mozgató mechanizmusának köszönhetően sem a versenyzőnek, sem pedig a boxutcai személyzetnek semmi dolga sem volt a fedéllel kapcsolatban. Amikor a pilóta behajtott a boxutcába és megnyomta a kormánykeréken lévő sebességhatároló gombot, egyúttal felnyílt a töltőnyílás fedele is. Ezt követően pedig a tankoló személyzet akadálytalanul feltölthette a versenyautó üzemanyagtartályát a csapat számára kifejlesztett hajtóanyaggal.
A fedél kinyitása egy másodpercen belül megtörtént, de ennél gyorsabb működésre is képes lett volna. A szakemberek azonban egy hidraulikai fojtószeleppel igyekeztek ezt elkerülni, hogy ezáltal megóvják a nyitó mechanizmust az esetleges károsodástól.
Az elektromos-, vagy a hidraulikai rendszer hibája esetén a mozgató szerkezetet kézzel is működésbe lehetett, illetve lehet hozni, amelyet az egyik szerelő egy speciális kulccsal tud elvégezni. Ez azonban nem igazán szokott előfordulni, de egy olyan világban, ahol szinte tizedmásodpercekért folyik a harc, a csapatoknak még az ilyen apró részletre is fel kellett, illetve kell készülni.
|