2012.05.08. 10:24, Margit-1225
Kivl lehetsg volt a szmukra, hogy a tengerentli futamok utn a sok j fejlesztsket plyra vigyk. A csapatok jdonsgait az Autosport jsgrja, Craig Scarborough tekinti t.
A Ferrari tulajdonban ll Mugellra a gyors s a lass kanyarok jellemzek, a 2008 ta az els szezonkzbeni tesztet azonban nehezttette, hogy a kltsgcskkent egyezmny (RRA) rtelmben a csapatok rendelkezsre csak korltozott szm gumiabroncs llt, mg a motorok tekintetben a tesztre is vonatkozott a 8 motor/v megszorts, ezzel szemben a sebessgvltknl a mugelli teszt nem szmtott bele az t futamos limitbe, gy mindenki j sebessgvltt pthetett be az autba. A gumiabroncsoknl azonban a csapatoknak abbl a 100 darabos keretbl kellett gazdlkodni, ami a szezon eltti s a szezon utni fiatal piltk tesztjre ll a rendelkezskre.
A ngy tengerentli futamot kveten nagyon kevs idejk volt a csapatoknak a felkszlsre, ezrt kt marknsan klnbz programmal lltak neki a tesztnek, gy voltak olyan csapatok, akik szmos j alkatrsszel kszltek, mg msok elssorban az autjuk jobb megismersre, a belltsokra sszpontostottak. Az j alkatrszekkel kszl istllknl pedig egyrtelmen a kipufog, az oldaldoboz s a diffzor volt a slger. A kipufog-diffzor rendszer betiltst kveten jl lthat, hogy egyes csapatok tovbbra sem talltk meg a megfelel megoldst ezen a terleten s knnyen elvetik az eredeti megoldsukat, hogy valaki mst msoljanak, mg vannak olyan csapatok, amelyek kitartanak az eredeti vltozatuk mellett. Ngy futam utn pedig egyrtelmen kijelenthet, hogy a legkedveltebb megolds a McLaren, ahol a kipufog nylst az oldaldoboz vgn tallhat kiblsdsben helyeztk el. A nyitott tetej csatornban a lgramlatok s a csatorna alakja rvn a forr gstermkeket a kritikus terletre a diffzor s a hts abroncsok kztti, kulcsfontossg rszre irnytjk. A McLaren megoldsa azonban egy trkksebb megolds a Sauber eredeti vltozatnl, ahol a lgramlatok s a forr gstermkek nem a karosszria felett kzvetlenl, hanem a karosszria alakjt kihasznlva jutnak el a diffzorig.
A McLaren megoldsnl a lgramlatok egszen mlyre kerlve a diffzor kzps rszt is elrik. A Red Bull ezrt egy tmeneti megoldssal is megprblkozott, ahol egy kis, rmpaszer terel elemet helyezett el, de ez nem vltotta be a hozzfztt remnyeket. gy tnik ezrt, hogy egyrtelmen a McLaren megoldsa a legjobb, ami a megbzhatsgot s az leszorter llandsgt illeti.
Technikai jdonsgok
A Ferrari teljesen j kipufog- s oldaldoboz-csomaggal jelentkezett Mugellban, a vrakozsokkal ellenttben azonban a maranelliak egyik korbbi megoldst sem msoltk le. A Ferrari sajt megoldsnl a lgramlatok lefel, a hts fkcsatorna s a diffzor irnyba haladtak, ez azonban a hts abroncsok tlmelegedst okozta, ezrt a kerekek megfvsnek elkerlse rdekben a kipufognylst egy kicsit az aut kzpvonalnak irnyba helyeztk t, ez viszont leszort er vesztssel jrt, s az aut kezelhetsge is rzkeny lett. A Ferrari ezt kveten most egy olyan megoldssal prblkozik, ahol nem akarjk felhasznlni a lgramlatok terel hatst s a kipufog gzokat a felfggeszts hts elemei kztt a diffzorra s a hts gerendaszrnyra vezetik. Ez termel nmi leszort ert, de annak a mrtke messze elmarad a lgramlatok leramlst elsegt hatst kihasznl McLaren s Sauber-fle megoldstl. Ez a megolds a kisebb leszort er mellett azonban kevsb rzkeny a gzpedl llsra, gy sokkal kiszmthatbb kezelhetsget jelent. Ez teht azt jelenti, hogy a Ferrarinl nem elssorban a teljestmnyre, hanem a kiszmthatsgra mennek r ezen a terleten, ha azonban tartani akarjk a lpst az ellenfeleikkel, akkor itt is nagyobb teljestmnyre lesz szksg, ezrt elkerlhetetlen, hogy a Ferrari ne fejlesszen a tovbbiakban a kipufogrendszer terletn.
Mugellban a legtbb j alkatrszt a Sauber vonultatta fel. Tbbek kztt egy j, talaktott hrom elemes els szrnyat, ahol a fkszrny egy R alak lt kapott. Egyre tbb csapat prblkozik ugyanis azzal, hogy elterelje a levegt az els kerekek krnykrl, abbl a clbl, hogy tisztbb lgramlatokat kapjanak az aut kzpvonalnak trsgben, nvelve ezzel az aero belltsok hatkonysgt. Az els szrny mellett a Sauber j oldaldoboz s diffzor-megoldst is kiprblt. Br a Sauber volt az els csapat, akik a rmps oldaldobozzal a kipufog gzokat kzvetlenl a diffzor irnyba prbltk ramoltatni, ehelyett a svjciak most a McLaren megoldst szeretnk kvetni. Az j oldaldobozt ezrt lekerektettk, mg a kipufognylsokat egszen kihelyeztk az oldaldobozok sarkba. Az j megolds most sokkal hangslyosabb vegnyakat eredmnyez, valamint egy j padllemezzel prbljk elsegteni, hogy a lgramlatok kzvetlenl a hts kerekek irnyba tereljk a kipufoggzokat. A lgramlatok leramlst a Sauber egy kis vzszintes lapttal szeretn elsegteni az oldaldoboz elejn, amin most tovbb mdostottak annak rdekben, hogy az oldaldobozok kzps rsznl egy lgcsatornt hozzanak ltre. Az oldaldoboz felett raml leveg a diffzor fel val hatkonyabb tirnytsa rvn ugyanis nagyobb leszorter rhet el.
A Sauber mellett a Force India is sok j fejlesztst hozott Mugellba. Br a VIM05-s egy teljesen j aut nhny megoldsa nagyon egyszer volt, gy a mugelli teszt volt az els esly a csapat szmra, hogy tovbbfejlessze az autt, amire a silverstone-i grda kt j els szrnnyal s egy McLaren ihlette kipufogmegoldssal kszlt. Az j els szrny finom ttervezse a korbbi vltozatnak, ahol eltnt a prlycpa orr s a szrny j, laptszerbb tartoszlopokat s a Red Bullokhoz hasonl, hajltott hts terelelemeket kapott. Az oldaldobozoknl pedig a csapat okosan egyestette a mlyen alvgott oldaldoboz koncepcijt a McLaren oldaldoboz-kipufognyls megoldsval, gy az oldaldobozok tovbbra sem llnak az tjba a lgramlatoknak, mikzben az j kipufognylsbl is akadlytalanul ramolhatnak a forr gstermkek a diffzor irnyba.
A Force India mellett a Williams s a Toro Rosso is a McLarenhez hasonl kipufognylssal ksrletezett. A Williams nagyon gyes msolatot ksztett a McLaren oldaldobozrl, majd a teszt alatt az autit klnbz aerodinamikai kiegszt elemekkel s j els szrny vltozatokkal futatta.
A Caterham j els szrnyat tesztelt elssorban, valamint mindenkit meglepve nem a McLarent msolta le az j kipufogmegoldsnl, hanem a Red Bull tlett kvetve egy lejts oldaldobozzal kvntk a kipufog gzokat a diffzor irnyba vezetni. Ez meredek oldaldobozt s egy hossz alagutat eredmnyezett az vegnyak trsgben. Furcsa, hogy a Caterham ezt az utat kvette, hiszen a Red Bullnl mr Bahreinben elvetettk a megoldst, a lgramlatok tvezetse a csatornn ugyanis nagyon problmsnak bizonyult. Br most a Catreham egy hosszabb alagttal prblkozik, amelynek a magassga a szablyok adta 5 centimtert nem haladja meg, mindenesetre rdekes lesz ltni, hogy k mire lesznek kpesek ezzel a megoldssal.
A Marussia elssorban a belltsokra koncentrlt, valamint egy j hts felfggesztst s els szrnyat teszteltek.
Ezzel szemben a Red Bull, a Ferrari, a Mercedes s a Lotus rengeteg idt s krt tlttt az autk belltsainak a tesztelsvel s az adatgyjtssel, gy bizony a nyomsrzkelk is felkerltek az autkra az els kerekek krli, vagy a diffzorok krli lgramlatok vizsglatra. Persze kisebb fejlesztsek nluk is megjelentek, elssorban a Lotus j els szrny-felfggeszts konfigurcit prblgatott, a felfggesztsnl s a lengkaroknl gy a nylsmr blyegek is elkerltek. A Lotus gy tnik, nagyon fontos terletnek tartja a felfggesztseket s a jvben az E20-ason lesznek mg ezen a tren fejlesztsek.
A Spanyol Nagydj eltt a csapatoknak azonban lesz mg munkjuk, ugyanis a Mugellban ltott fejlesztsek kzl mg nem mindegyik volt versenyen is bevethet llapotban. Az idei szezonban a kipufogt rt komoly szablyvltozsok, valamint a Pirelli abroncsai miatt kulcsfontossg lesz a szezon kzbeni fejlesztsi munka, gy nem meglep, hogy az eddig csak szenved Ferrari a hrek szerint a Spanyol Nagydjra jabb jelents fejlesztsekkel, egy teljesen ttervezett els rsszel kszl.
( formula.hu )
