|
Az F1 az elmlt vek els idnykzi tesztjre kszl2012.04.30. 08:46, Margit-1225
Most, hogy a csapatok tl vannak a 2012-es szezon els ngy versenyn, hazatrsk utn Olaszorszgba, Mugello fel veszik majd az irnyt, hogy teszteljk tleteiket s kiprblhassk legjabb fejlesztseiket az eurpai nagydjakon. Az F1 Racing exkluzv anyaga, csak a Formula.hu olvasinak.
2008 szeptembert kveten, idn Mjus1-3 kztt lesz elszr lehetsge az F1-es meznynek arra, hogy a szezon kzben is tesztelhessk versenygpeiket. Erre Toszkna mess hegyvidke aszfaltcskjn, Mugellban lesz lehetsgk. Az nmikpp mindenkit meglepett, hogy vgl a Ferrari tulajdonban lv versenyplyra esett a csapatok vlasztsa, de az F1 Racing technikai szakrtje, Pat Symonds szerint mindenkppen hasznos megolds szletett.
„Mugello egy tkletes plya a tesztelsre. Remek kanyarkombincikkal rendelkezik. Tallhatak rajta trkks, kzepes sebessggel bevehet s gyors fordtk is, amik tkleteses elegyet alkotva a legjobb egssz llnak ssze aerodinamikai szempontbl. Valjban senki nem akart olyan plyn tesztelni, ahol ksbb mg nagydjat rendeznek, hiszen akkor mindenki megszerezte volna a szksges adatokat s informcikat a plykrl, gy nem lett volna szksg a pnteki szabadedzsekre. Mugellba senki nem gy utazik, mintha ott mg versenyen is aszfaltra kellene grdlnik a kzeljvben. Mindenki vals tesztelsre rendezkedhet be” – fogalmazott a szakember.
Az olaszorszgi tesztels s az els eurpai futam kztt – melyet Barcelonban rendeznek – kt ht lesz, szval mindenki felkszlhet r, hogy az sszes egylet elviszi Mugellba a mg tarsolyukban lv fejlesztseket s kiprblsra vr tleteket. „Voltak olyan idk, amikor a versenyek kztt nem kellett sokat vltoztatni az autkon, de a mostani, nem ilyen. Az els eurpai nagydj radsul tradicionlisan egy olyan helyszn, ahov mindenki szereti elvinni legfbb titkos fegyvereit, amikrl mg senki nem tudhat. Tegyk fel pldul, hogy az elszezonbeli tesztidszak alatt gy dntesz, hogy j els szrnyakat szeretnl kifejleszteni. Idbe telik ezt ellltani, radsul nem is csak egy kell belle. A nagyobb csapatok szeretnnek akr hatot is elvinni a versenyekre, de legrosszabb esetben is minimum ngy darabot. Ez nem kevs munkba s idbe telik, ezrt vlt tendenciv, hogy az Eurpba rkezs eltt vgzik el a feladatok nagy rszt az istllk” – vlekedett Symonds, aki szerint termszetesen az aerodinamika a legfontosabb terlet a fejlesztsek sorn.
Van azonban egy msik szektor is, amire azta nem tudnak az egyletek kell figyelmet fordtani, mita 2008-ast kveten, kltsgcskkentsi szempontokbl betiltottk az idnykzi tesztelseket. „Mita nincs lehetsg arra, hogy szezon kzben is kiprbljk fejlesztseiket a csapatok, szinte a teljes figyelem az aerodinamikra tereldtt, mert az egy olyan terlet, melyet a versenyhtvgken is ellenrizni lehet. Elviszed a nagydjhelysznre legjabb alkatrszt, a pnteki szabadedzseken teszteled, majd levonod a kvetkeztetseket. Azonban, ha egy csapat pldul j felfggeszts geometrit, vagy egyb mechanikus vltoztatst szeretne kiprblni, arra mr nincs id a pnteki napon, hiszen tl sok idt vesz ignybe s mg elegend abroncs sem ll rendelkezsre hozz. A futm geometria megvltoztatshoz pldul szksg van egy gynevezett A-B-A tesztre. Ez azt jelenti, hogy az A geometria futtatsa egy szett gumi, a B geometriai bellts mg egy szett, majd a visszalls az A konfigurci egy harmadik szett abroncs felhasznlst ignyli. ppen ezrt ezeket a teszteket mr nem alkalmazzk napjainkban, s inkbb a szimultorokra bzzk a feladatot. Termszetesen van r md, hogy a tli tesztidszakban vgezzk el ezeket a munklatokat, de ott inkbb az aut stabilitsra, megbzhatsgra fektetik a hangslyt a mrnkk, s arra, hogy optimalizljk azt, amit addig elrtek. Azokban az idkben ellehet persze venni tbb opcis lehetsget is, ami az aut egyenslyt illeti, de Mugellban az istllk mr sokkal jobban fogjk ismerni sajt versenygpeiket s tbb adattal is rendelkeznek majd” – fogalmazott a Marussia Racing Team technikai tancsadja.
Fontos megjegyezni, hogy Mugello nem egy plusz tesztlehetsg. Eredetileg ngy elszezonbli lehetsg volt adott, majd Jean Todt, az FIA elnke beleegyezett a csapatok ltal felvetett tletbe, hogy az egyiket a szezon kzben tartsk meg. Ennek a dntsnek nagyon rltek az egyletek, azt az tletet viszont elutastjk, miszerint tbb ilyen versenyek kzti tesztelst is be lehetne vezetni. Nem csak azrt, mert nem ppen kltsghatkony megolds, hanem azrt sem, mert gy is tl szksnek tartjk az idbeosztsukat, hla a rengeteg nagydjnak, amit Bernie Ecclestone fixlt nekik.
Ez a vita viszont mr ms tma, jelenleg a csapatoknak nem kell msra gondolniuk, minthogy mikppen tudnk nvelni autik sebessgt, tapadst, megbzhatsgt a htralv futamok idejre.
( formula.hu )
| |