2012.04.27. 18:02, Margit-1225
Na, most mr aztn tnyleg nehz pkzlb rveket felsorakoztatni a 2012-es forma-1-es bajnoksg lebilincsel mivolta ellen. Ngy futamot kveten aligha lehetne tbb klnbz futamgyztesnk, mint ngy (valjban volt mr r plda az ’50-es vekben, amikor mg szabad volt a verseny kzbeni autcsere, hogy 4 futam alatt 5 gyztest avattak, de ne legynk nneprontk), radsul a bajnoksg vezet pozcija is minden alkalommal vltozott.
Ha visszaemlkeznk, szinte az elmlt nhny szezon mindegyike gy kezddtt, hogy valaki megjegyezte, soha nem volt mg ilyen szoros a mezny, s ilyen kicsik a klnbsgek, de gy tnik, az idei v ll legkzelebb ehhez az lltshoz. Az erviszonyok versenyrl versenyre trendezdtek, mr ha ltezik mg egyltaln a mai Forma-1-ben az „ltalnos ersorrend” kifejezs, mert mr efell sem lehetnk teljesen biztosak.
Az els kt futamon mg a McLaren egyrtelm idmrs flnye rajzoldott ki, ami a Red Bull tavalyi pldjt kvetve mg a tbbiekhez hasonl versenytemp mellett is elg lehet ahhoz, hogy idelis krlmnyek kztt az len maradjanak. Malajziban viszont kiderlt, hogy a vizes plya a Ferrari gyengesgeit is el tudja simtani, majd Knban letre kapott az addig a futamokon fogatlannak tn Mercedes, s a DRS-k krli vita mgtt megbjva nagy elnnyel hztk be jraszletsk els gyzelmt. Bahreinben aztn a fent emltett csapatok egyike sem volt kpes tartani az lmezny tempjt, amit ezttal a vratlanul feltmad Red Bull s a vrakozsokat vgre bevlt Lotus alkotott.
„Senki sem javtott egy msodpercet az autja teljestmnyn a Kna utni hten, de mi mgis egy msodperccel el voltunk maradva a legjobbaktl” - rtetlenkedett Jenson Button a futam utn. s valban, nehz lenne elkpzelni, hogy a jelents elrelpst Barcelonra vr Ferrari hirtelen tallt volna ekkora javulst, az meg mg inkbb, hogy a McLaren autirl hullottak volna le rtkes alkatrszek a Bahreinbe vezet rgs ton, de valahogy ez a kt csapat mgis fej-fej mellett kzdtt egymssal az egsz futam alatt - a 7. helytl lefel.
Nem lehetett ms a httrben, mint hogy a McLarennl mellnyltak a gumihasznlattal, vagy csak ppen nem nyltak bele abba, ami rivlisaiknak sikerlt, gy legnagyobb jindulattal is csak a negyedik leggyorsabbak voltak vasrnap. Ez pedig rvilgt arra, hogy a krlmnyek, az aktulis plya karakterisztikja, a hmrsklet vltozsa milyen hatalmas klnbsgeket is okozhat a csapatok kztt, ami az egybknt is szoros meznyben mg inkbb kifejezsre jut. Persze egyltaln nem idegen a Forma-1-tl, hogy bizonyos felttelek az egyik autnak, mg az ezzel ellenttesek a msiknak kedveznek. Az elmlt kt-hrom vben pldul kztudott volt, hogy a nagyobb aerodinamikai tapadst ignyl, temps kanyarokat tartalmaz plykon a Red Bull auti rzik inkbb otthon magukat, mg mechanikai tapads tern ltalban vve a McLaren volt a jobb. Idn azonban mintha az emgtt meghzd egsz filozfia egyszerre sokkal komplexebb vlt volna, amit persze knny kizrlag az egyre fontosabb szerephez jut Pirelli gumik szmljra rni.
Ennek fnyben pedig mintha az „erviszony” kifejezs is rtelmt vesztette volna. Fel tudnnk egyltaln lltani egy ersorrendet a rsztvevk kztt? Van abszolt rtelemben vett leggyorsabb csapat? Jelenleg gy tnik, vannak istll, akiknek csomagja bizonyos krlmnyek kztt bizonyul verhetetlennek, viszont ha akr egyetlen paramtert is megvltoztatunk az egyenletben, mr valami egszen ms lehet a vgeredmny.
Eddig a szezon is mintha a korbbiak keverke lenne. 2010-ben sokan amiatt panaszkodtak, hogy noha a bajnoki pontverseny rendkvl szoros s fordulatos, a plyn val kzdelem nem igazn hozott lzba senkit. A kvetkez vben mintha megfordult volna a helyzet, a nhny kifejezetten ebbl a clbl bevezetett jts miatt ugyan a versenyek mr meglehetsen lvezetesek, stratgiailag sok sszetevsek voltak, Sebastian Vettel rendthetetlen menetelse azonban amennyire csak lehetett, rombolt ezen az sszkpen. 2012-ben eddig gy tnik, mintha mindkt korbbi v j tulajdonsgai tvzdtek volna, megfszerezve taln mg egy kis 2009-cel, ami a vratlan eredmnyekrl s nagyfok rendezetlensgrl maradt emlkezetes.
Mindezek fnyben pedig gyomorforgat rzs belegondolni, hogy mg mindig annyira korai szakaszban jrunk a bajnoksgnak, hogy egy esetleges eurpai Red Bull-feltmads egy szempillants alatt romba dntheti a bennnk lassan formt lt kpet a lehetsgek szerinti legidelisabb F1-rl. Persze nem csak a Red Bull, hanem brmely csapat hirtelen kiemelkedse asztalbortgatst vltana ki az idny elejn jl beetetett nzkbl, de a fjdalmasan friss tavalyi emlkek miatt k azok, akiktl taln most az egsz mezny a legjobban tart. Ezzel szemben brki ms elretrse legalbb egy rvid ideig az jdonsg erejvel hatva mg klnlegessget jelenthetne - na, nem mintha vltozatossgot kedvel szurkolknt erre lenne szksgnk.
Az eddig ltottak alapjn teht Barcelonban semmin nem kellene majd meglepdnnk. Volt mr ngy futamgyztesnk, de mg ennl is sokkal kellemesebb belegondolni abba, hogy a lehetsgek trhza ezzel kornt sem merlt ki. Nem nyert mg Lewis Hamilton, Mark Webber, Michael Schumacher s a kt Lotus sem, s mg csak azokat emltettk, akiknek erre a kvetkez futamon simn meglehet az eslyk.
Klns helyzetben van Hamilton, aki a legmeghatrozbb szerepet jtszotta az eddigi szombatokon. Noha igyekszik hangslyozni, hogy tavalyi nmagnak szges ellenttt mutatva ezttal a kvetkezetessgre trekszik, s ha ers pontszerz helyeken vgez, nem rdekli, ha egy j darabig nem llhat fel a dobog tetejre, de ez krlbell annyira hihet, mint Felipe Massa legyint reakcii a teljestmnyt s a jvjt firtat lland kritikkra. Mr rg nem 2007-ben vagyunk, amikor minden jabb dobogs hely csak radsnak szmtott, ez itt Hamilton 6. ve az F1-ben, s ha debtl szezonja kzben krkrdsben az irnt rdekldtnk volna, hogy a nzk szerint mostanra hny bajnoki cme lesz a britnek, a tbbsg valsznleg magasabb szmot mondott volna 1-nl. Ez ismt vzvlaszt idszak lehet Hamilton szmra, hiszen ha a McLaren nem tudja visszaszerezni helyt a mezny elejn, szintn knnyen frusztrltt teheti a tudat, hogy a szezon elejn nem tudott lni a lehetsgeivel.
Aztn ott van Webber, aki lesipusksknt csak 4. helyeket szerezve nem hogy leszakadt volna, hanem kzeledett a tabella lhez, s egyetlen dobog nlkl csak 5 ponttal van Vettel mgtt. Mg kifejezbb, hogy a 2010 eltti 10-8-6 pontrendszer szerint a bajnoksg msodik helyn llna, s csak kt ponttal lenne lemaradva csapattrstl. Ez is mutatja, mekkora szerepe lehet idn a stabil, kiegyenslyozott teljestmnynek. Barcelona utn radsul jra a feje tetejre llhat a rangsor, hiszen jelenleg ht pilta van 25 ponton bell a tabella ln, teht knnyen vltozhat ismt a vezet kilte.
Szintn rdekes tma, hogy vajon Schumacher hogyan fog tudni boldogulni az immr gyzelmi knyszerrel is jr r nehezed nyomssal, a nmet azonban ms miatt kerlt rivaldafnybe a Bahreini Nagydjon, pontosabban annak leintst kveten. Sokaknak volt nehz versenye, de legjobban taln jtt ki a sodrbl, legalbbis nmaghoz kpest, amikor megfogalmazta ismert kritikit a Pirellivel szemben. A htszeres bajnok azt srelmezte, hogy a jelenlegi gumikkal mindenki knytelen jval sajt maga s autja hatrai alatt teljesteni, ami amellett, hogy nem teszi lehetv a hosszas csatzsokat, jelentsen elvesz a vezets lmnybl is. Igen, az elmlt egy vben valsznleg minden piltnak sszellt a fejben egy ehhez hasonl a gondolat, viszont Schumacher volt az, aki emiatt elszr nyilvntotta ki nemtetszst, az a birkatrelm ember, akinek a szjbl ezt taln legkevsb vrtuk.
Lehet valami abban, amit Schumacher mond, mert ha valakinek, ht neki tnyleg van sszehasonltsi alapja. 20 v alatt pedig mondhatjuk, hogy a gumik minden paramterben, a rendelkezsre ll technikban, a szablyokban s a versenyzshez val hozzllsban is jelents vltozsok mentek vgbe. Ktsgtelen, hogy korbban egyik beszllt szmra sem az volt a cl, hogy knnyen kop abroncsokat gyrtsanak, hanem ppen ellenkezleg, olyanokat, amelyek brjk a gyrdst, s klnsen igaz volt ez a gumihbork idejn, hiszen ekkor egyik fl sem engedhette meg magnak, hogy laztson.
A Pirelli viszont egyeduralmnak ksznheten tulajdonkppen azt csinlhat, amit akar, amire mr a Knai Nagydj lbujjhegyen teljestett befutja is knlt elemeznivalt az akkori Szubjektvben. Szp-szp ez a mai Forma-1, s afell semmi ktsg, hogy jval fordulatosabb, mint nhny vvel ezeltt volt, de mlyebb belepillants utn valahogy mgis hagy maga utn nmi kellemetlen szjzt a tudat, hogy a piltk nem egymssal, hanem a gumijaikkal kzdenek a futam idtartama alatt. Az tlagnz szmra ez biztosan nem von le semmit az lmnybl, de ha mr a versenyzk sem lvezik, hogy sztneikkel ellenttesen kell viselkednik az autban, az nem biztos, hogy pozitv hats lesz hossz tvon.
rdekes volt olvasni Rubens Barrichello nyilatkozatait is els IndyCar futama utn, ahol arra panaszkodott, hogy az elsszm amerikai formaauts versenysorozatban mg a Forma-1-nl is nagyobb szerepet jtszik a taktika, mivel szinte vgig az zemanyag megtakartsra kell koncentrlnia, gy szinte nincs is lehetsge tmadni. Az egyetlen, amit tehet, hogy bekocsikzik a tbbiekkel a clba, s aztn megnzi, hnyadik lett. Most pedig egykori ferraris csapattrsa is hasonlk miatt emelte fel a hangjt, azt srelmezve, hogy kizrlag a gumik miatt nem tudott a 22. helyrl a 10-nl feljebb jutni azzal a technikval, amely az elz htvgn mg futamot nyert. Persze minderre mg rjtszott, hogy Bahreinben jrtunk, ahol a Pirelli szerint a legnagyobb a gumik elhasznldsnak mrtke az idei helysznek kzl. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a tovbbiakra egy csapsra eltnne ez a problma.
Vajon tnyleg ez lesz a jv gyorsasgi autsportjnak f irnyvonala? A mai technolgik mr a rengeteg korltozs ellenre is annyira tklyre fejlesztettek, hogy eltntettk a korbban akaratlanul is az izgalmat nvel tnyezket. Ma mr szinte nem is rdemes arra apelllni, hogy az len halad pilta valami technikai malr miatt kiesik, radsul a mrnkk az autkat is sztnsen gy ptik, hogy minl nehezebb legyen a szlrnykukba kerlni, s elzssel prblkozni. Mi a legkzenfekvbb lehetsg? Adjunk hozz az egyenlethez olyan elemeket, amelyek egyszerre csak az egyik felet erstik (lsd: DRS), ms alapvet eszkzkbl pedig lljon csak rendelkezsre jelentsen korltozott mennyisg (lsd: gumik, tesztek, munkark, szemlyzet, stb.), melyeknek persze komoly kltsgmegtakart hatsuk is van, de emellett nvelik a hibalehetsget, kzvetetten nhny j vltozt csempszve a versenybe. Nem a versenyzsbe, mert ez a sz inkbb az egyms elleni megfesztett kzdelmet festi le.
Egyes vlemnyek a hossz tv futamokhoz hasonltjk a mai Forma-1-et, ahol az elsdleges cl nem az, hogy a plyn csatzva gyzd le ellenfeled, hanem az, hogy a technikra vigyzva eljuss a clig, lehetleg persze mindenkinl gyorsabban. Nico Rosberg jegyezte meg viccesen a knai gyzelme utn, hogy olyan lassan teltek a msodpercek els sikere fel haladva, hogy mr-mr gy rezte, a Le Mans-i 24 rs versenyen vesz rszt. Most gy tnik, ms szempontbl is elkerlhet ez a hasonlat...
( a5.hu )
