|
Schumacher: Az igazi siker mg htravan2012.04.21. 11:51, Margit-1225
Michael Schumachert jra az lmeznyben ltni hatalmas lmny a Formula-1-, s elssorban a htszeres vilgbajnok rajongi szmra. A Formula-1 hivatalos weboldaln megjelent exkluzv interjban a nmet legenda az Ezst Nyl idei ttrsrl beszl.
Michael, miutn kt vig leginkbb frusztrl volt a helyzet, most gy tnik a Mercedes vgre ttrst rt el. Mikor kezdett hinni abban, hogy mindez megtrtnhet, s nem csak egy vgylom?
Michael Schumacher: Azt mr a tli teszteken is tudtam, hogy nagyot lptnk elre, s ez megmutatkozott az idmrkn is, de az els kt versenyen sajnos nem. Ezek a futamok elg kibrndtak voltak - fleg az n esetemben -, ezrt nagyon fontos s valdi megknnyebbls volt, hogy Knban kpesek voltunk brillrozni, s nhny krig megtartani az els kt helyet. Mindez megmutatta, hogy remlhetleg kpesek lesznk a j kvalifikcis eredmnyt tmenteni a versenyre is. Termszetesen a krds az, hogy amit Sanghajban lttunk az csak egy fellngols volt, vagy a tbbi futamon is meg tudjuk csinlni. Ha megnzzk az eddigi versenyeket, nem felttlen az nyert, akire szmtani lehetett, mint pldul Malajziban Fernando Alonso gyzelme, illetve Sergio Prez msodik helye. Ezek az eredmnyek teljesen meglepetsszerek voltak, senki meg nem jsolta volna. Ha ebbl a szemszgbl nzzk, akkor tovbbra is krdjel, hogy amit tettnk az egy ttrs, vagy mg csak kzeltnk hozz. Ha visszatekintnk arra, hogy tavaly hol lltunk, akkor nem felttlenl azt kell elvrni tlnk, hogy mi diktljuk a tempt. A sanghaji az egy olyan nap volt, ahol minden tkletesen sszellt, s persze remljk, hogy idn mg lesznek ilyen futamok.
Ebben a remek teljestmnyben nagy segtsg - mint ahogy tavaly a Red Bull kipufogrendszere - ez a specilis rendszer, a dupla DRS?
MS: Valsznleg ez igaz lenne a mltban. De az F-csatornt csak az idmrn s az elzsnl lehet hasznlni, s ha megnzzk a sanghaji versenyt, akkor lthatjuk, hogy Nicnak nem kellett elznie, vagyis a rendszert nem tudta hasznostani, ami azt jelenti, hogy a teljestmny valdi volt.
Mennyit szmt mostansg egy pole pozci?
MS: Ez egy hossz trtnet. Manapsg mr az idmrk tlrtkeltek DRS s a KERS rendszerrel egytt. Kt-hrom vvel ezeltt mg szmtott a rajtrcson elfoglalt hely, de azta mr kevsb fontos eszkze a gyzelemnek.
Mr Malajziban is ott lt a sajtteremben az idmr utn, s ez a rgi idkre emlkeztet. Milyen rzs volt?
MS: Csak az overl szne vltozott ... (nevet) Igen, ez nagyszer rzs volt. Mindez bizonytk volt arra, hogy helyes irnyba mennek a dolgok. Kt vet kellett vrni erre a helyzetre. Termszetesen remltk, hogy hamarabb be fog kvetkezni, gy a csaldsok utn ez egy nagyszer pillanat volt.
Ross Brawn csapatfnk mindig is hitt nben, s azt mondta, hogy amint egy versenykpes autt kap, onnantl jra ott lesz az len. Most jtt el az id, hogy a bizalom kifizetdik?
MS: Igen, Ross soha nem ktelkedett bennem egyszeren azrt, mert ismer. De ez tbb ennl. Ez magba foglalja Ross, a Mercedes s az n kapcsolatomat, amelynek alapjai azok az ers ktelkek, amik a Mercedeshez ktnek. s hogy a realitsnl maradjunk, ez a megtrls mg nem kezddtt el, gyhogy majd megltjuk.
Egy nagyon szemlyes krds: hogyan kezeli, hogy kicsit idsebb a rivlisainl?
MS: Ez egy rdekes krds - s hogy szinte legyek nem igazn tudom a vlaszt, de azrt megprblom. Brmennyi ves is legyl, a siker soha nem csak egyetlen dolog fggvnye. Ez mindig sok dolog kombincija, s azt hiszem, magtl rtetdik, hogy nagyon kemnyen megdolgoztam rte. Valsznleg meg vagyok ldva bizonyos fizikai felttelekkel – mint pldul a j gnek stb -, de az egyik tnyez mindenkpp a motivci. Ebben a tekintetben is szerencss helyzetben vagyok, mert a motivci a termszetembl addik, s nem kell mestersgesen generlni. Szeretem a versenyzst, s szeretek szembenzni a versenyhelyzetekkel. Persze voltak idszakok, amikor meg kellett kzdeni a bels ksrtssel, de ilyen elfordult 20 vvel ezeltt is, szval ennek semmi kze a jelenhez, s az letkorhoz.
Trjnk vissza a kocsihoz, a kzelmltban elrt dolgokbl mennyi tudhat be nnek?
MS: Ez egy fejlesztsi folyamat, aminek n is a rszese vagyok, s egytt az egsz csapattal sikerlt mindezt elrni. De az igazi siker, ami a clunk, mg htravan. Mg egy kicsivel tbb munkra lesz szksgnk, s biztos vagyok abban, hogy kpesek vagyunk r.
Szemly szerint mit szeretne elrni ebben a szezonban? Ha mr valaki egy kis zeltt kap a sikerbl, onnantl mindig tbbet akar…
MS: Termszetesen egy gy van. Ha lehetsg addik arra, hogy a cscsra rj, akkor hajr – ez egy termszetes dolog, az emberi termszet rsze. s az elmlt kt vben sem volt olyan gondolatom, hogy annyira messze vagyunk (a sikertl), hogy felesleges a szvemet is beletenni a dolgokba. Mindig meg kell prblni a lehet legjobbat kihozni a helyzetbl, s maximalizlni az eredmnyt. Minl tbbet dolgozol ezrt, annl desebb a jutalom!
Van valamilyen egy minimlis illetve egy maximlis clkitzs erre az vre, s ez esetleg befolysolja a jv vvel (szerzdshosszabbtssal) kapcsolatos dntst?
MS: Ah, tmnl vagyunk! (Nevet) Nos, az biztos, hogy nem akarok ilyen irnyelvekrl beszlni, de persze vannak elkpzelseim! Amikor eljn az ideje, lelk a csapattal, s megvitatjuk a jvt.
Akkor most trjnk t egy konkrtabb tmra, a gumikra. A paddockban jrva mindenhol azt lehet hallani, hogy egy rejtly, nem rtjk ket s gy tovbb. Valban ilyen nagy krds ez a versenyzk szmra?
MS: Valban, az abroncsok sokkal kritikusabb tnyezk, mint eddigi F1-es karrierem sorn brmikor, ezrt valszn, hogy minden csapatnl tallni valakit, aki felhozza ezt a tmt. Az idei gumik annyira klnlegesek, hogy minden htvge folyamatos tallgats jtkbl ll, hogy rjjjnk mi az ami mkdik, s mi az ami nem. Taln ez egy kiss sajnlatos, mert ha nem kellene vele annyit foglalkoznunk, akkor ms dolgokra koncentrlhatnnk, de ezzel minden csapatnak ugyangy foglalkoznia kell.
Teht a 2012-es gumiabroncs helyzet mg 20 ves tapasztalattal is jdonsgnak szmt?
MS: Igen. Azt gondoln az ember, hogy egyetlen beszlltval lehetsgesnek kellene lennie, hogy olyan szabvny abroncsokat ksztsenek, amik mindenki szmra mkdnek. s taln kicsit furcsa arra gondolni, hogy idn az abroncs fogja eldnteni, hogy ki lesz a vilgbajnok. Valsznleg a Pirelli szmra ez egy pozitv dolog, hiszen folyamatos mdiafigyelmet kap, de szemly szerint jobban szeretnm, ha ms mdot tallnnak erre a figyelemfelkeltsre.
Megnzte a csapata els nagydj gyzelmt annak ellenre is, hogy kiesett a versenybl?
MS: Ott voltam egszen a kocks zszlig, hallgattam a rdibeszlgetseket, s nagyon drukkoltam. Fantasztikus volt a csapat szmra. Mg ha nem is n voltam az, aki ezt az eredmnyt szlltotta, de ugyanolyan izgatott voltam, mivel a csapat letben egy nagyon fontos pillanatban jtt ez a siker.
Mi a helyzet a vasrnapi versennyel? Vrhat, hogy a Mercedes ismt ers lesz?
MS: Brcsak tudnm! (Nevet) Nos, a mai nap kicsit szerencstlenl alakult, mert a leggyorsabb krmet meg kellett szaktanom a forgalom miatt. A gumik nagyon gyorsan elhasznldnak, ezrt a vasrnapi nap az abroncsok menedzselsrl fog szlni. Mint ahogy az elmlt 20 vben is gy volt, a pnteki kridk semmit nem jelentenek. A krds csak az, hogy megfelelen teljestettk-e a kitztt programot, s ennek tkrben azt kell mondjam, hogy nem kezddtt rosszul a htvge. Mint ahogy mindenki ms, mi is vrjuk a folytatst, s majd megltjuk.
( formanet.blog.hu )

| |