2015.06.03. 15:07, Margit-1225
Noha a Ferrari lltlag hajlik a hosszabbtsra, Maurizio Arrivabene a kzelmltban tbb alkalommal is figyelmeztette Kimi Rikknent: ha meg akarja tartani lst 2016-ra, egsz vben ers teljestmnyt vr tle. Azt kveten pedig, hogy a finn Monacban elszenvedte idei hatodik idmrs veresgt csapattrstl, Sebastian Vetteltl, a Scuderia csapatfnke arra is flhvta a „Jgember” figyelmt, hogy srgsen javtania kell egykrs teljestmnyn. „Kimi problmja az idmr edzs. Pedig bizonyos futamokon ugyanolyan gyors, mint Seb. Az idmrkn sokszor azrt nem megy neki, mert forgalomba kerl, m az is igaz, hogy elg jelents a lemaradsa az eltte vgz autkkal szemben. Ha sikerlne javtania az idmrkn, nem lenne annyi gondja a versenyeken sem, hiszen azokon szuper, mindig j munkt vgez” – magyarzta a Ferrari csapatfnke.
Rikknen a mezny az egyetlen olyan versenyzje, aki eddig mind a hat kvalifikcin veresget szenvedett csapattrstl. Hogy gondjai vannak az idmrkn, maga sem tagadja, elmondsa szerint gyenglkedst fknt a gumimelegtsi problmi okozzk, melyben az abroncsokkal rendkvl kmletesen bn autja sincs a segtsgre.
A vezetsi stlus problmja
Az F1-es szakr James Allen azonban gy vli, jval ltalnosabb problmrl van itt sz, mint elsre gondolnnk. A brit alaposabban is kielemezte a finn 2012-es visszatrse ta ltott idmrs eredmnyeit. Elsknt azt llaptotta meg, hogy Rikknen az elmlt hrom s fl esztendben gyakorlatilag egyszer sem rendelkezett olyan autval, mely igazi favoritnak szmtott volna a kvalifikcikon. Ezt bizonytjk a szmok: a Lotus 2012-ben s 2013-ban mindssze kt alkalommal llt az els rajtsorban (Romain Grosjean a 2012-es Magyar Nagydjon s Rikknen 2013-ban Knban); akrcsak a Ferrari (Vettel 2015-ben Malajziban s Bahreinben). rdekes megemlteni, hogy auti szinte kivtel nlkl kmletes gumikezelskrl voltak hresek.
Mindez persze mg nem magyarzza meg a finn hzon belli veresgeit. „Az idmr nagyon sok tnyeztl fgg. Egy krn bell kell sszeraknod a hrom legjobb szektorodat. Egyszernek hangzik, de meglepen kevs versenyz kpes r rendszeresen. Rikknen erssgt az jelenti, hogy kpes sokig a hatron autzni a hossz etapok sorn anlkl, hogy tl sokat venne ki a gumikbl, s rontana a tapadsukon” – rja Allen.
„Gyantjuk, hogy az idei problmiban szerepe van a Pirelli aprbb vltoztatsainak, melyeket erre az vre vgeztek el. Klnsen a hts gumik megerstsnek, szerkezeti vltozsnak. Rikknen konzervatv stlusa elny a versenyeken, de az idmr edzsen akadlya a tapads gyors megtallsnak, fleg a tl kemny s tl hideg gumik esetben. Hamilton ennek pp az ellenkezje: agresszv, erteljesen fkez, tbb energit visz a gumikba. Mivel a hts gumikat idn jobban megvltoztattk, mint az elsket, nem kedveztek Rikknennek, aki nem az ersebb hts gumikat, hanem a finomabb els tengelyt kedveli. Vettel pedig ppen azrt versenykpesebb, mint tavaly, mert teljestmnye nagyban fgg a hts rsz stabilitstl, melyet a Ferrari nagyobb leszortereje s az ersebb tett gumik rvn meg is kap” – elemezte a helyzetet a szakr.
rulkodnak a csapattrsak elleni mutatk
Allen a stlusklnbsgek utn aztn visszatr a szmokhoz, s megvizsglja Rikknen Romain Grosjean (2012, 2013 – Lotus), Fernando Alonso (2014 – Ferrari) s Sebastian Vettel (2015 – Ferrari) ellen mutatott teljestmnyt is. Mikzben a Lotusnl a finn 20-16-ra legyzte csapattrst, ugyanez a Ferrarinl 25 idmrjbl csupn hromszor sikerlt neki.
2012-ben 9-10-es veresget szenvedett Grosjeantl, m tlagos rajthelyezse 0,2-del jobb volt a francinl. A futamokon mindekzben tlagban 2 helyezst javtott – igazolva, hogy mr akkor is a versenytemp szmtott a legfbb ernynek. A kvetkez vben Rikknen minden tren csapattrsa fl kerekedett, a versenyeken pedig mr tlagosan hrom pozcit tudott javtani az idmrs helyezshez kpest.
Miutn a Ferrarihoz kerlt, mutati viszont jelentsen romlottak. Tavaly Fernando Alonso ellen 3-16-ra vesztett, m hogy a spanyol rajthelyezsei is rendre gyengbbek voltak, mint a vasrnap elrt pozcii, azt sugalljk, hogy a Ferrarinak egy ve nem volt az erssge a kvalifikci. rdekessg, hogy Rikknen a mlt vben a versenyeken sem volt sokkal jobb, mint az idmrkn – csupn 0,25-os javulst rt el szombatrl vasrnapra. Ez azt mutatja, hogy valban egsz vben kszkdtt autjval.
Idn ez a szm ismt 2 fl emelkedett, m ez inkbb annak ksznhet, hogy szombatonknt rendre alulteljest. Erre utal az s Sebastian Vettel tlagos rajthelyezsei kztt meglv 3,7 helyes differencia is.
James Allen zrsknt kiemeli, Arrivabene Rikknen idmrs formjval kapcsolatos aggodalma nagyon is megalapozott. Vgl pedig azt is kiemeli, mirt srgeti annyira a finnt fnke: „J esly van r, hogy hosszabbtsanak vele 2016-ra, amikor a csapat mr a bajnoki cmekrt szllna harcba – valsznleg inkbb Vettellel. De Rikknenre is szksgk lesz a konstruktri bajnoksgban. 2017-re pedig Valtteri Bottas s msok rkezst is fontolgathatjk.”
( motorsportal.hu )