2015.05.27. 11:33, Margit-1225
Miután a Mercedes egyeduralma idén sem ért véget, és a sport nézettsége valamint a versenyek látogatottsága néhány országban még tovább csökkent, a tavaly bevezetett technikai szabályok pedig – főként a motorok magas ára és bonyolultsága miatt – ismét a kritikák középpontjába kerültek, sőt a kisebb csapatok anyagi gondjai sem oldódtak meg, sokan a Forma-1 válságáról kezdtek beszélni. A problémák egyesek szerint olyan komolyak, hogy csak radikális változtatásokkal lehet megoldani őket, az FIA elnöke azonban nem ért egyet ezekkel a kijelentésekkel.
Persze a francia szakember is tisztában van azzal, hogy a sportnak szüksége van néhány módosításra, ő viszont nem látja olyan súlyosnak a helyzetet, mint néhány szakértő, avagy pár már visszavonult Forma-1-es pilóta. „Nekem sokkal részletesebben kell figyelnem a helyzetet” – idézi Todt szavait a Nice Matin című francia lap. „A Forma-1 még mindig a motorsportok csúcsa, ám mint mindig, most is van tér a javulásra. Sajnos a Forma-1-ben dolgozó emberek által közvetített vélemények nem mindig pozitívak, és az igaz, hogy a bajnokság költségei túlságosan magasak!”
Todt hosszú évek óta hangoztatja a költségcsökkentés fontosságát, ám ő maga is tisztában van azzal, hogy ezt a problémát rendkívül nehéz megoldani, hiszen a csapatok között sincs egyetértés (a nagyobb alakulatok hallani sem akarnak például a költségek maximalizálásáról). „Nagyon nehéz, már csak azért is, mert vitatkozni is nehéz erről. Nyilvánvaló, hogy a kereskedelmi bevételek elosztása is problémát jelent, a Nemzetközi Automobil Szövetség azonban ebbe nem avatkozhat bele. Korábban mindenki támogatta a javasolt rendszert, most viszont néhányan vitatkoznak róla” – magyarázza a francia, aki korábban a Ferrari F1-es alakulatának csapatvezetőjeként is dolgozott.
Nyilatkozata során természetesen a sokak által bírált motorszabályokról is szólt. „Én továbbra is támogatom ezt a motorformulát, ugyanakkor tudom, hogy sajnos túlságosan drága. Elengedhetetlen, hogy a motorkészítők megértsék ezt, és valamivel megfizethetőbb áron kínálják az erőforrásokat partnereinek. Jelenleg több probléma megoldásán dolgozunk, és bízunk abban, hogy hamarosan elkészíthetünk egy tervet és meg is valósíthatjuk azt” – mondja.
A napokban az is felmerült, hogy a jelenlegi Forma-1-es autókat sokkal könnyebb vezetni, mint a néhány évvel korábban használtakat, ezért bizonyos értelemben vissza kellene nyúlni a korábbi technológiákhoz. Todt ezt az elképzelést sem támogatja. „Szerintem még mindig nem könnyű [elvezetni egy F1-es autót]. Mindig hangsúlyozni szerettük volna a versenyautók és az utcai autók közötti kapcsolatot. Nem térhetünk vissza a manuális váltókhoz most, amikor mindenki komplett számítógépeket használ az autójában. A Forma-1 egy laboratórium az új technológiák számára. Hiszem, hogy a Forma-1 még mindig jó formában van, csak talán túl keveset beszélünk erről!”
Todt a Canal Plus nevű tévécsatornának a nézettség csökkenéséről is beszélt; ehhez véleménye szerint annak is köze van, hogy az elmúlt években több olyan országban is fizetős csatornákra került az F1-es futamok közvetítése, melyekben a sportág stabil nézőközönséggel bír. Végül azt is kiemelte, hogy a Mercedes-dominancia miatt nem szabadna komolyabb mértékben megváltoztatni a szabályokat, ez ugyanis hozzátartozik a sporthoz. „Az utolsó tíz Roland Garrosból kilencet Rafael Nadal nyert, tehát a tenisz szabályait is meg kell változtatni? Nem, csak az ellenfeleknek kell jobban teljesíteniük. A helyzet a Forma-1-ben is hasonló” – zárta gondolatát.
( motorsportal.hu )