2015.05.22. 21:56, Margit-1225
Konstruktív egyeztetésként jellemezték a résztvevők a Stratégiai Csoport múlt heti ülését, ám a csapatfőnökök monacói sajtótájékoztatóján kiderült, koránt sincs akkora egyetértés a tagok és résztvevők között, mint azt elsőre kommunikálták. Mindez már a szabadedzések után kiderült, amikor is a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner a Sky Sportsnak elárulta, ő egyáltalán nem támogatja a tankolás visszatérését, s emellett a Stratégiai Csoport létjogosultságát is megkérdőjelezte.
A csoport ülése volt aztán a sajtótájékoztató egyik fő témája is, ahol a Force India csapatfőnök-helyettese elmondta, ő korántsem látta annyira eredményesnek az egyeztetést, mint kollégái. „Talán én egy másik ülésen vettem részt. Nem gondolnám, hogy ez egy jó egyeztetés volt. Tizennyolc hónap alatt képtelenek voltunk megállapodni a költségkorlátozások ügyében. Semmi jel nem utal arra, hogy egyenlőbb pénzelosztási rendszert vezetünk be. Az erőforrások maradnak, és miközben 2017-et illetően voltak biztató viták, a Forma–1 alapvető problémáit nem oldottuk meg” – magyarázta a brit.
Horner korábbi kijelentése kapcsán a jelenlévőket a Stratégiai Csoport szerepéről és munkájuk hatékonyságáról is kérdezték. A Mercedes sportigazgatója, Toto Wolff nem osztotta az ezzel kapcsolatos aggályokat. „Az a helyzet, hogy akármiről is tárgyalunk a Stratégiai Csoporton belül, az már tíz perc múlva, akár még az ülés idején kiszivárog a médiában. Nem mindig egyezik a véleményünk, de a sportág csak így juthat előrébb. És ez a sportág érdeke. Bármilyen megoldási javaslattal állunk elő, az mindig sz*r. Arról vitázunk, hogy öt-hat másodperccel gyorsabbá tegyük az autókat, szélesebbé a gumikat, vonzóbbá az autók külsejét, nagyobb G-erőket akarunk, valamint visszahozni a tankolást. De az egyetlen dolog, amit ezután olvasok, hogy a tankolásnak semmi értelme” – magyarázta az osztrák.
„Érdekes módon miután a versenyzőket megkérdezték, kiderült, hogy valamennyien szeretnék ezt (a tankolást). Szóval elég már abból, hogy folyton lehúzzuk ezt a sportágat! Többször is említettem már ezt. Bob új közöttünk, ezért újra hangsúlyoznám: nem kell ezt túllihegni. Inkább a sport mellett kéne kiállnunk. Itt mindenkire szükség lenne ahhoz, hogy újra a sportág pozitívumait hangsúlyozzuk ki, ami vonzóvá teszi azt, és meg kellene próbálnunk még jobbá tenni. Ez persze nem könnyű feladat.”
Fernley erre reagálva elmondta: szerinte a szabályalkotás, a döntéshozás rendszerében keresendő a hiba. „Bizonyos szempontból egyetértek Totóval. Viszont nem gondolnám, hogy a Stratégiai Csoport megfelel a célnak, olyan megoldást kell találnunk, amelynek világos programja van és képes eredményt hozni. Tizennyolc hónapja, két éve nem jutott semmire ez a csoport. Újra kell gondolnunk ezt a rendszert. Amikor még Max (Mosley) és Bernie (Ecclestone) voltak hatalmon, ilyesmi nem történhetett. Akkor mindenki látta, merre tartunk. Nem hinném, hogy a csapatoknak kellene döntéseket hozniuk arról, milyen irányba haladjon a Forma–1. Egyszerűen csak közölni kéne velük, hogy erre tartunk” – szólította fel nagyobb felelősségvállalásra Bernie Ecclestone-t és az FIA-t.
Christian Horner a Stratégiai Csoporton belüli érdekellentétekre mutatott rá, mely ellehetetleníti a testület munkáját. „Szerintem elég kiszámítható a helyzet. Bob több pénzt szeretne, Toto azt, hogy semmi se változzon, míg mi azt, hogy változtassunk a motorokon. Minden csapatnak megvan a maga célja, és mindenki csak ezekért harcol. A sportágat viszont az FIA felügyeli és a FOM irányítja. Nekik kellene összeülniük, és megmondaniuk, milyennek kell lennie a Forma–1-nek. Igen, gyorsabb autókat, agresszívebb vezethetőséget akarunk, de mindenkit nem lehet boldoggá tenni. Bernie-nek és Jeannak kellene azt mondania, hogy ilyen termékre vágyunk, és így kell irányítani a sportágat.”
A Toro Rosso első embere, Franz Tost mindeközben azt is kiemelte, hogy a szabályokról folytatott vitákat hiba a nagy nyilvánosság előtt lefolytatni – ez ugyanis csak tovább rombolja a sportág imázsát. „Mindenekelőtt úgy gondolom, a Stratégiai Csoport ülésein elhangzottakat nem kellene azonnal nyilvánossá tenni, mert ezek csupán viták, nem pedig döntések. Ha döntés születik, azt természetesen nyilvánossá lehet tenni, de a csupán felvetésekről nem érdemes ennyit írni és beszélni. Ami pedig a Stratégiai Csoportot illeti, ahogy Christian említette, sosem fog előállni komoly megoldásokkal. Bernie-nek és Jeannak együtt kellene döntéseket hoznia. Még csak meg sem kellene kérdezniük a csapatokat, mert ők sosem jutnak egyességre” – vélekedett az osztrák.
Hogy mindezek után várható-e strukturális változás a királykategória élén, egyelőre kérdéses. Hogy egyre több istálló vezetője látja be, hogy a jelenlegi rendszer működésképtelen, viszont talán tekinthető apró biztató előjelnek…
( motorsportal.hu )