2015.05.20. 12:41, Margit-1225
Az elmúlt hét legnagyobb hírét a Stratégiai Csoport azon döntése jelentette, mely szerint 2017-től visszatérhetnek a verseny közbeni tankolások. Noha valójában ezen változtatás még nincs kőbe vésve, az F1-es berkekben számos szakember máris élesen bírálta a döntéshozókat: ki ötlettelenségük, ki a valós problémák elől való menekülésük miatt, mások pedig azért, mert a tankolással szerintük csak az előzések száma csökkenne, és a kiadások mértéke növekedne.
No meg a balesetek kockázata. Felipe Massa a mezőny egyik legrutinosabb tagjaként maga is több tankolós balesetbe belekeveredett. 2008-ban gyakorlatilag azzal veszítette el a bajnoki címét, hogy a Ferrari szingapúri kiállásakor túl korán engedte útjára, s magával rántotta az egész tankoló csövet. A 2007-es Spanyol Nagydíjon pedig a kifröccsenő üzemanyag borította lángba ideiglenesen autóját, miután a pályára igyekezett. Ő azonban ettől függetlenül nem aggódik a tankolás visszatérése miatt. „Nem látok problémát a biztonság szempontjából. Sok éven át volt tankolás a Forma–1-ben, és voltak vele gondjaink is, de valójában nem voltak annyira veszélyesek” – nyilatkozta Massa a Sky Sportsnak.
„Szerintem ez jó dolog, mert teljesen megváltoztatja a versenyzést. A problémát most az jelenti, hogy nehéz, teletankolt autókkal körözünk, és emiatt gyenge köridőket futunk. Ha megnézzük, igen nagy a különbség az időmérős és a futamon elért köridők között. Sokkal lassabbak vagyunk, mint a tankolás időszakában voltunk. Biztosra veszem, hogy ezzel sokkal érdekesebbé és jobbá válik a versenyzés – inkább amolyan sprintversenyeket látunk majd. Tehát én a tankolás mellett vagyok.”
Hogy nem a levegőbe beszél, azt a számok is alátámasztják. A Motorsport.com elemzője, Jonathan Noble nemrégiben összehasonlította az elmúlt kilenc barcelonai verseny első öt körének összidejét, s rámutatott arra, hogy a tankolás bevezetésével óriásit lassultak az autók a futamok első szakaszában – szerinte ez jelenti a tempóval kapcsolatos legnagyobb problémát jelenleg. Miközben 2007-ben 1:23-as körökkel indították a versenyt, 2010-ben már csak 1:28-as, 1:27-es, 2014-ben és 2015-ben pedig 1:32-es időkkel. Öt körre vetítve mindez nem kevesebb, mint közel 35 másodperces lassulást jelentett.
Számítson a versenyzők szava is!
A Stratégiai Csoport a múlt héten az iránti elkötelezettségét is kifejezte, hogy másodpercekkel gyorsabbá tegye az autókat. Massa elárulta, az év elején ő maga is beszélgetett ennek szükségességéről egykori ferraris csapatfőnökével, az FIA-elnök Jean Todttal, s azt is kiemelte, mennyire fontosnak tartja, hogy a versenyzők is beleszólhassanak a sportág jövőjének alakításába. „Fontos, hogy a versenyzőknek is legyen szava ezen döntésekben. Emlékszem, a tél folyamán beszélgettem Jean Todttal, aki azt kérdezte tőlem, miért ennyivel lassabbak a futamok, mint korábban. Azt mondtam neki, hogy a telitöltött tank miatt. Az autók amúgy is nehezebbé váltak, a versenyek pedig sokkal lassabbak és sokkal inkább technika-központúak, mint korábban. Elmondtam neki, hogy korábban sokkal gyorsabbak voltunk, és ezáltal vonzóbb volt az egész. Talán ez is segített most egy kicsit.”
„De szerintem fontos lenne, hogy a versenyzők a technikai és sporttal kapcsolatos megbeszéléseken is ott legyenek, melyek az F1 jövőjéről döntenek, és melyek célja hogy érdekesebbé, a szurkolók számára vonzóbbá tegyék a versenyeket. Rá kell jönnünk, mit jobb nézni a futamok alatt, és mit élveznek igazán a szurkolók az F1-ben. Emiatt is küzdünk azért, hogy versenyzők is részt vehessenek ezeken az egyeztetéseken” – zárta gondolatát 2008 ezüstérmese.
( motorsportal.hu )