gy oldan meg Mosley az F1 pnzgyi gondjait
2015.04.29. 08:24, Margit-1225
Azok a csapatok, melyek elfogadjk s be is tartjk a kltsgek maximalizlsra vonatkoz elrsokat, szabadabban fejleszthetik autikat, mint azok, melyek nem lnek a lehetsggel – ez lenne a Nemzetkzi Automobil Szvetsg (FIA) korbbi elnknek legjabb javaslata.
Miutn a 2014-es szezon vgn kt kiscsapat is csdbe ment s tbb alakulat is jelezte, hogy a folytatsban anyagi gondokkal szembeslhet, a kltsgcskkents ismt kzponti tmv vlt a kirlykategriban. A csapatok s a Forma-1 irnyti tbb alkalommal is trgyalasztalhoz ltek, megoldst azonban mg nem talltak az egyre komolyabbnak tn problmra. A felek legkzelebb mjusban tallkoznak a Stratgiai Munkacsoport gylsn, melynek egyik kzponti tmja a sport egyre nvekv kiadsainak cskkentse lesz.
Mindemellett szba kerlnek mg a 2017-es vadra tervezett szablymdostsok is; ezek a jelenlegi tervek szerint a versenyautk kinzetvel s az erforrsok teljestmnyvel lennnek kapcsolatosak. A vltozsok miatt tbben mr most aggodalmukat fejeztk ki, elmondsuk szerint ugyanis a motorokkal kapcsolatos mdostsok ismt nvelnk a kiadsokat. Ekzben nhnyan tovbbra is gy vlik, a kltsgvets maximalizlsa lenne a legmegfelelbb megolds a fenti problmra, a nagyobb alakulatok azonban hallani sem akarnak errl. A Nemzetkzi Automobil Szvetsg korbbi elnke, Max Mosely viszont kitart vlemnye mellett, st egy j javaslattal is elllt.
A brit szakember szerint a jvben nagyobb szabadsgot kellene kapniuk azoknak a csapatoknak, akik elfogadjk a kltsgvets maximalizlst. Ezek a csapatok komolyabb megktsek nlkl tervezhetnk versenyautikat (persze a biztonsgi elrsokat be kellene tartaniuk), mg azok, akik nem lnek az opcival, teht tovbbra is maguk akarjk megszabni, mennyi pnzt kltenek az autk ptsre, knytelenek lennnek a szokott kereteken bell maradni. Mosely termszetesen mr nem szlhat bele a szablyalkotsba, elkpzelst viszont szeretn az illetkesek figyelmbe ajnlani.
„El tudom kpzelni, hogy idvel az sszes csapat csatlakozni fog azokhoz, akik elfogadtk a kltsgvetsi maximum bevezetst” – mondta a hetvent ves szakember az Auto Motor und Sport cm nmet szaklap egyik munkatrsnak. „R fognak jnni, hogy 100 milli dollrbl is lehet nagyszer a motorsport, s ebbl az sszegbl is lehet technikailag fejlett autkat pteni” – zrta gondolatt Mosely, aki mr elnksge utols vben is felvzolt egy hasonl elkpzelst, abbl azonban, ahogyan magbl a kltsgvetsi plafonbl, amit szintn be szeretett volna vezetni, vgl nem lett semmi. Az utbbi bevezetst egybknt tavaly is megakadlyoztk a nagyobb alakulatok.
( motorsportal.hu )