2015.04.26. 17:54, Margit-1225
Jó pár látványos csatát láthattunk a múlt hétvégi Bahreini Nagydíjon, és ezen összecsapásokat még látványosabbá tették az autók alól fölcsapó szikrák. Az idei évben már a tesztek alatt is megfigyelhető volt, hogy – az 1990-es évek elejét idéző módon – az autók aszfalthoz verődésük során látványos „tűzijátékot” produkálnak, az év első éjszakai versenyén pedig minden eddiginél látványosabbnak bizonyult a jelenség. De minek köszönhető ez az új látványelem, miért nem minden helyszínen ennyire erőteljes a jelenség, és mit szólnak mindehhez a versenyzők? Válaszokat kerestünk.
Az ok
A 2015-ös esztendőtől a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) szabályba foglalta, hogy az autók csúszólemezére (más néven kopólemez, mely a padlólemez legalacsonyabbra nyúló része) titániumból készült lapokat kell elhelyezni, s ez a rendkívüli keménységű fém az aszfalthoz verődve idézi elő a szikrákat. A megoldást tavaly már több helyszínen (például Ausztriában) is tesztelték, ám akkoriban az ideihez hasonló szikrázást még nemigen láthattunk általuk.
Az FIA a hivatalos indoklás szerint a biztonságot kívánta növelni e lapokkal. „Korábban két defektet is láthattunk Spában, mivel fémdarabok maradtak a rázóköveken, melyek sérülést okoztak a gumikon. A legrosszabb esetben pedig le is repülhetnének darabok, és eltalálhatnának valakit” – magyarázta a Sky Sportsnak Charlie Whiting, az FIA versenyigazgatója, utalva arra, hogy a múlt évi Belga Nagydíjon a padlólemezről lepattanó darabok defekteket okoztak. Miután a titánium rendkívül kemény, általa csökkent a veszélye a hasonló esetek megismétlődésének.
A szövetség emellett igyekezett arra kényszeríteni a csapatokat, hogy ezen lemezek miatt ne alkalmazzanak olyan extrém hasmagasságokat, mint az elmúlt években. Egyes vélekedés szerint az istállók egy része nem véletlenül támogatta a módosítást: miután a Red Bull esetében fölmerült a gyanú, hogy hajlékony padlólemezt használ, a riválisok a titániumlap segítségével meggátolhatták ezen technológia további alkalmazását. (Erről részletesebben tavalyi cikkünkben)
Mások vélekedése szerint viszont az FIA technikai indoklása nem több puszta álcánál: a titániumlapok bevezetésének elsődleges célja szerintük a látvány fokozása volt.
Mitől függ, hogy mikor mennyi?
Ami a szikrázás mértékét illeti, Bahrein eddig minden idei versenyt felülmúlta. Ennek oka elsősorban az, hogy a futamot éjszaka rendezték, így eleve látványosabb volt az autók alól fölcsapó tűzpöttyök halmaza. De a szikrázás mértékét természetesen több tényező is befolyásolja. A versenyek elején több szikrát láthatunk, mivel az autók ilyenkor a több benzin miatt még nehezebbek, jobban leülnek az útra. Emellett pályánként is változik a szikrák mennyisége, amit egyfelől az út felületi egyenetlenségei, másfelől az autók mindenkori hasmagassága és futómű-beállításai határozzák meg.
Mit szólnak a versenyzők?
„A kép, amikor Lewis Hamilton jött ki a boxból, miközben Nico Rosberg egy újabb kemény előzést mutatott be Sebastian Vettel ellen, miközben bőséges szikrákat húzott maga után, valószínűleg még jó ideig megmarad az emlékezetemben” – írta a Sky Sports szakkommentátoraként tevékenykedő exversenyző, Martin Brundle. Hasonlóan jó véleménnyel volt a BBC két szakértője, David Coulthard és Allan McNish is az új látványelemről. Ám mindez csupán a külső szemlélők véleménye, a helyzet az autóban ülve teljesen másképp fest.
Jól mutatja mindezt, hogy az aktuális versenyzők közül nem mindenki rajong a szikrákért. A futamot a tévén keresztül néző Jenson Button ugyan Bahreinben azt írta, „imádom ezeket a szikrákat”, egy héttel korábban Kínában a Williamsnek éppen a titániumlap miatt kellett emelnie a hasmagasságán, mivel Felipe Massánál a földet súroló lemez füstöt bocsátott ki, mely a pilótafülkében gyülemlett fel.
1992 világbajnoka, Nigel Mansell elárulta, ő korábban a mögötte haladó ellenfél megzavarására is használta a szikrákat. Bruno Senna – aki a bahreini hétvégén a Sky Sports szakkommentátora volt – pedig arról beszélt, hogy nagybátyja, Ayrton Senna arcán volt is egy kisebb égési sérülés, melyet egy rivális autójáról felcsapódó szikra okozott, mely egy apró résen a sisakrostélya mögé került. Az újonc Carlos Sainz Bahreinben kiemelte, korántsem kellemes, amikor nagy tempónál sisakon találja őket egy-egy tűzpötty. „A tévén keresztül talán jól mutat, de számunkra, versenyzők számára elég kellemetlen lehet, mivel elvakít, amikor egy szikra ütközik neki a sisakrostélynak” – mondta a spanyol.
Ettől és a Massa esetében említett füsttől eltekintve azonban a titánium lap az FIA álláspontja szerint hasznosnak és biztonságosnak számít.
( motorsportal.hu )