2015.04.26. 10:20, Margit-1225
Kt vtized utn volt az els versenyz, akit veszlyes versenyzse, valamint jabb s jabb balesetei miatt eltiltottak egy futamtl (2012, Monza). Romain Grosjean karrierjnek valsznleg a 2012-es Belga Nagydjon elidzett rajtbaleset jelenti a mlypontjt – azta viszont a francia egy megbzhat s kiegyenslyozott versenyzv vlt, aki nem mellesleg csapattrst, Pastor Madlonadt is fellmlja eddig.
Grosjean nemrgiben plyafutsa fordulpontjrl beszlt, s elrulta, miknt kovcsolt elnyt korbban sokat brlt agresszivitsbl. „Nagyon sokat tanultam, s ha 2012-t vesszk, a gondot mindig ugyanaz jelentette, a rajt, amit mindig rossz fell kzeltettem meg” – idzte a francit az ESPN. „Ha ezt megtanulod, s megrted, mit csinlsz rosszul, mris vltoztathatsz. Az agresszivitsomat az idmrn elnymre is tudom vltani. Ennek segtsgvel j krt futhatsz, de a meghatroz pillanatokban a versenyeken is fontos, hogy agresszv lgy. Termszetesen kontrolllnod kell, s tudnod kell azt is, hogy tszz ember dolgozik kemnyen azrt, hogy megpljn az autd, s k nem akarnak balesetet ltni.”
Miutn Grosjean hosszas elemzsek s kls segtsgek (volt fnke, ric Boullier, valamint sportpszicholgusa) rvn rtallt a helyes tra, egyre inkbb ltvnyos elzseivel, kimagasl teljestmnyvel kezdte el flhvni magra a figyelmet. 2013 msodik felben pldul amellett, hogy tbb dobogs helyezst is szerzett, s a Red Bull egyik legfbb ldzje volt, akkori csapattrst, Kimi Rikknent is kpes volt httrbe szortani. Agresszivitsrl pedig tbbek kzt a Magyar Nagydjon is tanbizonysgot tett, amikor kls ven elzte meg Felipe Masst a „Mansell-kanyarban” – igaz, ezen manverrt utbb a fehr vonal ngy kerkkel trtn tlpse miatt megbntettk.
„Nem akarsz rltsget csinlni, gy nem vllalhatsz buta kockzatot sem. Nagyon rvid id alatt nagyon sok minden trtnhet egy elzsi manvernl, gy sok mindent t is kell gondolnod: »Ez a megfelel hely? Hogy fog sikerlni?« tkzni pedig nem akarsz. Szval az autban ez nagyon intenzv helyzet, sok mindent t kell gondolnod, ezrt hogy jl vagy rosszul dntesz, nem jelenti azt, hogy buta vagy vakmer lennl. Idnknt csak aprsgokon mlik, jl vagy rosszul alakulnak a dolgok” – magyarzta az elzs tudomnyrl.
Mersz manvert mr idn is lthattunk a Lotus versenyzjtl. Malajziban szintn kls ven elzte meg Sergio Prezt, aki viszont vgl nekitkztt. „A kockzatot mindig fel kell mrned. Malajziban a tizenkettes kanyarban elg kockzatos volt az elzsem. Azt gondoltam, Prez hagy nekem elg helyet, de valjban nem gy lett. De ez szerintem javt az show minsgn. Mindig agresszv versenyz voltam, idnknt taln tlsgosan is, de ha az az elzsem bejn, akkor hasznlhattam volna a DRS-t Hlkenberg ellen, amivel mris kt helyezst nyertem volna egy csapsra. Szval igenis tetszett.”
Mikzben a mlt vben folyton csak panaszkodott csapatrdijn, szebbnl szebb aranykpsekkel szrakoztatva a nagyrdemt, Grosjean idn sokkal kisimultabbnak s elgedettebbnek tnik. Nem vletlenl: egy v utn vgre jra jl kezelhet autt vezethet. „Mr az els naptl kezdve mosolyogtam. Legalbb megrtjk az autt, tudok vele jtszani, tudom kemnyen nyomni, s ez risi klnbsg az elz vhez kpest, amikor semmit sem gy csinlt a kocsi, ahogy akartam. Azt igazn utltam” – mondta errl a francia.
Vgl pedig kiemelte, bahreini jabb pontszerzse neki s csapatnak is nagy lkst adott a folytatsra. „Ez j a srcoknak s szmomra is. Kemnyen dolgoztunk, megrdemeltk. Bahreinben nem indult a legjobban a htvge, elg sokat szenvedtem, s az els alkalom, amikor j volt az autm, az idmr volt. Remek munkt vgeztek a belltsokon, a versenyemmel pedig elgedett vagyok. Termszetesen nagyon kellett gyelni a gumikra, de sikerlt mg tbb pontot szereznem” – rtkelt elgedetten Grosjean.
( motorsportal.hu )