Egy elkpzels, ami felkavarn az llvizet
2015.04.26. 10:14, Margit-1225
Szabadd tenn a csapatok szmra a gumivlasztst, s ezzel dobn fel a futamokat a Stratgiai Csoportba idn bekerlt Force India. Vajon mkdkpes lenne az elkpzelsk?
Bahreinben t csapat technikai igazgatja lt ssze Bernie Ecclestone-nal s Charlie Whitinggal, hogy tovbb egyeztessenek arrl, milyen jvbeni szablyvltozsokkal lehetne feldobni a npszersgbl veszt Forma–1 futamait. Mikzben Ecclestone tovbbra is a 2017-es motorformulval kapcsolatos tletein vitzik a csapatfnkkkel, a hat istllt tmrt Stratgiai Csoportba tavalyi konstruktri helyezse rvn bekerlt Force India az Auto Motor und Sport szerint egy, az erforrsoktl fggetlen, mgis elgondolkodtat javaslattal llt el – melyet a testlet mjus 14-i lsn a Stratgiai Csoport el is tr majd.
Az indiaiak sportigazgatja a gumivlaszts szabadd ttelvel dobn fel a futamokat. „A Pirellinek ngy klnbz keverke van. Mirt nem lehet minden csapatnak egyenknt megvlasztania a kt hasznlt keverkt? Ha a csapatok mondjuk ngy httel elre szlnnak a Pirellinek, mely gumitpust mely plyn akarjk alkalmazni, mg idben elkszthetek lennnek az abroncsok. s nem is kerlne tbbe. A vlaszts pedig a futam eltti cstrtkig titok maradna. gy mr aznap lenne egy tma, amirl rdemes beszlni” – magyarzta Szafnauer.
tlete tbb lehetsget is nyitna a csapatok eltt. Egyfell az autjukkal eltr tervezsi filozfikat kvet istllk a lehet leghatkonyabban kihasznlhatnk ltala erssgeiket, vagy ppen kompenzlhatnk htrnyukat. Aki kmletesebben bnik a gumikkal, akr mg nagyobb elnyre is szert tehet, ha gyorsabb gumit vlaszt, de mgsem koptatja olyan mrtkben; mg a tl agresszv autval rendelkezk olyan keverk mellett tehetnk le voksukat, amellyel nem okozna gondot szmukra a gumikops. Ezen tlmenen az idmrk s a versenyek kztt is lehetne taktikzni: ha valaki pldul a leglgyabb s a legkemnyebb abroncsot vlasztja, elbbivel jl szerepelhet az idmrn, utbbival pedig nem lennnek gondjai, meddig brjk a gumik.
Persze mindez egyelre – nmi naivitst sem nlklz – elmlet csupn, s mint ilyen, ennek is megvannak a buktati. Pldul az, hogy a csapatok nem tudhatjk ngy httel elre, milyen idjrsi krlmnyek uralkodnak majd az adott versenyek helysznn, miknt azt sem, az egyes plykon hogy viselkednek a klnbz keverkek (napjainkban idnknt mg maga a Pirelli is meglepdik bizonyos jelensgeken). Azaz a szerencse a megszokottnl fontosabb tnyezv vlhatna. Radsul az sem zrhat ki, hogy az jtssal nem izgalmasabb, hanem egyhangbb vlnnak a versenyek – avagy a csapatok tbbsge hosszabb tvon azonos stratgit kvetne.
Az Auto Motor und Sport egybknt mris biztosra veszi, hogy a kiscsapat javaslata hamvba holt tlet. Szerintk a nagyok sosem fogadnnak el olyan szablyokat, amelyek tlsgosan kiszmthatatlann tennk az erviszonyokat, s ezltal meglepetst okozhatnak szmukra.
( motorsportal.hu )