2015.04.08. 11:55, Margit-1225
Noha a Williams ve nem egszen gy indult, ahogyan azt a csapat elzetesen remlte, a Ferraritl Ausztrliban s Malajziban is veresget szenved grove-iak gy sem panaszkodhatnak. Felipe Massa jelenleg a negyedik az egyni pontversenyben, mg csapata tartja tavalyi harmadik pozcijt a konstruktrknl. A brazil versenyz idn msodik szezonjt futja a Williamsszel, s technikai igazgatja szerint egyre jobb formt mutat a 2014-es beilleszked szezon ta. „Felipe egyre knyelmesebben rzi magt az j kzegben. jra lvezi a versenyzst, s egyre gyorsabb s gyorsabb lesz” – nyilatkozta rla Pat Symonds.
Az F1i.com cm portlnak interjt ad Massa pedig csak megersteni tudja mindezt. „Az biztos, hogy egyre jobban megszokom, hogy ennl a csapatnl vagyok. A mostani a csapatnl mindenki szmra egyfajta forradalmi idszak– az jonnan rkezk, de a rgta itt dolgozk szmra is, mivel vltozott a munkamdszer s a mentalits” – fogalmazott Massa. „n j voltam ennl a csapatnl, gy sok mindent meg kellett tanulnom, s prbltam alkalmazkodni. s sok mindenen vltoztatnunk is kellett, hogy jobban rezzem magam. Ma mr sokkal jobban ismerem a dolgokat, s jobban is megy a munka, ami a plyn nyjtott teljestmnyemre is hatssal van. Most sokkal jobb formban rzem magam s a csapatot is, mint az elz v ugyanezen szakaszban.”
Mindezt azok utn klnsen rdekes hallani a braziltl, hogy 2013 vgn gy tnt, plyafutsa vgleg vakvgnyra futott, hiszen volt csapattrsa, Kimi Rikknen rkezse miatt mr nem maradt szmra hely a Ferrarinl. Massa ma mr beltja, taln tl sokig is hzdott szenveds idszaka Maranellban. „Olyan autra van szksgem, amit szeretek vezetni, amiben jl rzem magam, ami passzol a vezetsi stlusomhoz. Ez nlklzhetetlen ahhoz, hogy a lehet legkzelebb kerlj a cljaidhoz. Ugyanakkor szksg van arra is, hogy a csapat bzzon bennem. Ezt pedig a Ferrarinl tlttt utols veimben mr nem igazn reztem. Most viszont szz szzalkig rzem. Az F1 annyira gyel a rszletekre, hogy tnyleg minden tren tkletesnek kell lenned. s ha valamivel nem vagy elgedett, nem vagy teljesen boldog, akkor az mindenkpp hatssal van a teljestmnyedre is.”
„Idnknt hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy a sport csak sport, amit znnk kell, de a pszicholgiai oldalnak is tkletesnek kell lennie, tudnod s rezned kell, mi a legjobb t. Msklnben taln egy-kt tizedet is veszthetsz, s vgl ezzel csak lassulsz, ahelyett, hogy javulnl.”
„Itt nemcsak arrl van sz, hogy a Williams segtett, hanem arrl is, hogy szksgk volt rm. Nagyszer emberek dolgoznak ott, s n boldog is vagyok nluk. Pat (Symonds) a legjobb mrnk s technikai igazgat, akivel valaha egytt dolgoztam. Igazi mester. A cl az, hogy jra az lre jussunk, s hosszabb tvon ott is maradjunk. Ehhez szksg van egy megfelel csapat kiptsre, s gy rzem, hogy n nagyon fontos kulcsembere vagyok ennek a csapatnak. Nemcsak n, Valtteri is. Ez nagyon elgedett tesz, mivel tudod, hogy a csapatod szz szzalkig megbzik benned, s tisztel tged. gy csak vgeznem kell a munkmat. Nagyon szeretnm az len ltni a csapatot, mert magam is rszese vagyok ennek a forradalomnak.”
Massa kiemelte, ezen folyamatban az is fontos, hogy a csapatot ne vessk vissza a flsleges vetlkedsek. „Az emberek gondolhatjk, hogy rltem annak, hogy egyedl versenyeztem Ausztrliban, mert Valtteri a plyn sem volt. De n nem voltam boldog, rohadtul dhs voltam, mert tudom, mennyire fontosak lettek volna azok a pontok a bajnoksgban, s n szeretnm minl elrbb ltni a csapatot. Mr nem vagyok abban a helyzetben, amikor csak a csapattrsammal harcolok, amikor csak t akarom legyzni. Azrt vagyok itt, hogy magammal hozzam a rutinomat, hogy a legjobbat adjam a csapatnak.”
A krdsre, a Ferrarinl voltak-e bizonyos trkkjei, amiket bevetett csapattrsa, Fernando Alonso ellen, elrulta, taln ppen ez a fajta mentalits okozta a vesztt Maranellban. „Nem, szerintem emiatt is vesztettem. De ha vltoztatok a stlusomon a Ferrarinl, akkor nem sokig lettem volna ott, taln mr jval korbban kirgtak volna. Emiatt rzem gy, hogy teljesen rendjn volt, amit ott tettem, hasznltam az eszemet, s vrtam a megfelel pillanatra, amikor tvozhatok. Szerencsre ssze is jtt.”
Massa azt is elmondta, korntsem vletlen, hogy teljestmnynek hanyatlsa egybeesett Alonso rkezsvel – melynek jval nagyobb hatsa volt r, mint pldul 2009-es hungaroringi balesetnek. „2009-ben a balesetem utn a csapat rendkvli volt velem szemben. Tnyleg fontos tagja voltam az istllnak. Nagyon j rzs volt, nemcsak versenyzi szempontbl, emberileg is” – mondta. Majd kiemelte, hogy az elz vekben egytt elrt sikerek alapoztk meg ezt a j viszonyt.
„Ott volt, ami 2008-ban trtnt. De mg 2007-ben is eslyes voltam, amire senki sem emlkszik, mivel az emberek szmra csak az eredmnyek szmtanak. Monza eltt kilenc ponttal Kimi eltt lltam, aztn problmm addott. Ha nincs az a hiba Monzban, taln tbb mint 12 pont lett volna az elnym Kimivel szemben, s n lehettem volna az els szm. Aztn jtt Spa, nyert, n msodik voltam, de elengedhetett volna. Brazliban pedig megnyerhettem volna a futamot, s eslyem lett volna a bajnoksgban. De Monza mindent megvltoztatott. Az is egy j v volt teht, mg ha az emberek csak az eredmnyt nzik is, s azt mondjk, Kimi mennyire fantasztikus volt. Akrhogy is, remekl reztem magam a csapatnl. De 2010-ben a dolgok kezdtek megvltozni, s ez vrl vre egyre nehezebb lett.”
Massa azonban – mint oly sok alkalommal versenyzi plyafutsa sorn – ezen nehz helyzetbl is tallt kiutat. Mgpedig a Williams formjban. „gy reztem, a Williams volt az utols eslyem. Vagy jl alakulnak a dolgok, vagy befejeztem. Idnknt gy vltozik a helyzeted, ahogy arra nem is szmtasz. Nagyon j rzs, hogy gy alakult, s mg mindig hiszem, hogy sok minden trtnhet velem. Azrt versenyzem, hogy nyerjek. Nem csak azrt, hogy rszt vegyek a futamokon. Egsz karrierem sorn a gyzelem volt a clom, sok futamot meg is nyertem, sok kategriban. Persze amikor gy msz az els versenyre, hogy 1,4 msodperccel lassabb vagy, az kicsit bosszant, de mit tehetnl? Tovbb kell kzdennk, s ha nem nyerhetnk bajnoksgot, akkor neknk kell lenni a msodik legjobbnak” – adta ki a 2015-s jelszt a 2008-as ezstrmes.
( motorsportal.hu )