2015.03.26. 14:04, Margit-1225
Kis túlzással egyszemélyes műsorrá vált a Maláj Nagydíj hivatalos csütörtöki sajtótájékoztatója. Köszönhető mindez annak, hogy februári tesztbalesete óta először állt hivatalosan a sajtó nyilvánossága elé Fernando Alonso. A spanyol versenyző ma délelőtt zöld utat kapott az FIA orvosaitól a versenyzésre, délután pedig válaszolt a balesetével kapcsolatos kérdésekre, melyek hetek óta foglalkoztatják a közvéleményt.
Beszámolójából kiderült, valóban a McLaren kormányával, s nem pedig a csapat által elsőként kiváltó okként megjelölt erős széllel adódtak problémái. Bár adataik nincsenek erről, Alonso elárulta, a kormányművön változtatásokat kért, amikor megérkezett Wokingba, most viszont a csapat visszatért a régi megoldásához. A spanyol arról is beszélt, hogy tudatánál volt a balesetet követően, memóriazavarai pedig nem tartottak sokáig. Emellett a médiában megjelenő vadabbnál vadabb pletykákra is rácáfolt. Összegyűjtöttük a sepangi médiaszobában elhangzott legfontosabb tényeket!
Az emlékezetvesztésről
„Ez egy normál agyrázkódás volt, ami miatt a kórházba szállítottak. Jó állapotban voltam, amikor a kórházba mentem. Van egy időszak, amire nem emlékszem: délután kettő és hat óra között. De ez normális is volt, mivel kaptam gyógyszereket a helikopteres szállítás miatt. Aztán minden normális volt. Nem ébredtem 1995-ben, nem beszéltem olaszul, és hasonló dolgok, amikről írtak. Emlékszem a balesetre, és emlékszem mindenre a következő napból.”
A baleset előzményeiről és az eszméletvesztésről
„Mindenre emlékszem. Nem mennék bele a részletekbe, mert nagyon hosszú lenne, de mindenre emlékszem a vasárnap délelőttről. A beállítások változtatására, a köridőkre, arra is, hogy Vettel előttem volt, de levágta a sikánt, hogy elengedjen, ő pedig a boxba hajtson. A becsapódás után egy ideig a fal mentén sodródtam, aztán először kikapcsoltam a rádiót, mert be volt kapcsolva, aztán az úgynevezett mesterkapcsolót, amely az elemeket, az ERS-et kapcsolja ki, mert a pályabírók már érkeztek, és másképp nem érhettek volna az autóhoz. Szóval tökéletesen a tudatomnál voltam akkor. A eszméletemet csak a kórházban veszítettem el, a pálya kórházában, de az orvosok azt mondták, ez normális a kapott gyógyszerek miatt, melyet a helikopteres szállításhoz és a tesztekhez kaptam. Ezekre szükség volt a normál eljárás miatt.”
A kormány volt a ludas
„A csapattal és az FIA-val is nagyon szorosan együttműködtünk, szoros kapcsolatban állt a három fél egymással. Az adatokban nem volt semmi probléma. Egyértelmű viszont, hogy volt valami gond a kormánnyal, amely jobbra zárt a hármas kanyar közepén. Ennek következtében nekimentem a falnak. Az utolsó pillanatban fékeztem, lefelé váltottam ötösből hármasba, de sajnos bizonyos adatok hiányoznak. Ezen speciális területről sajnos nem a legjobbak az adatok. De emiatt változtattunk is erre a hétvégére. A legfontosabb, hogy múlt héten a szimulátorban dolgoztam, és ezen a versenyen már lesznek új szenzorok is a kocsiban.”
„Vannak az autónak olyan területei, amelynek felszereltsége nem elég jó ahhoz, hogy megoldja az efféle problémákat. Olyan probléma ez, ami az elmúlt húsz évben felbukkanhatott, de amire azóta nincs meg a megfelelő technológia. Ez az egyik ok, de én nem kételkedek, nem aggódok.”
A szélnek nem volt szerepe
„Határozottan nem ez volt a helyzet. Ha megnézed a videót, láthatod, hogy még egy hurrikán sem mozdította volna meg az autót ilyen tempónál. Ha pedig más gondjaid, egészségügyi problémád, black-outod van, normál esetben elveszed a lábad a gázról, egyenesen mész tovább, a pálya külső oldalán, nem belül. Egy F1-es autóban mindent elkövetsz ilyenkor a kormánnyal.”
A csapat közleményeinek ellentmondásairól
„Egyértelmű, hogy volt gond az autóval, de az adatokból semmi problémát nem láttunk. Egyértelmű válaszok nincsenek. Ha volt is gond, azok az adatokból nem derülnek ki. A baleset nagy figyelmet kapott Spanyolországban aznap. És a szél csak az első válasza volt a csapatnak az első sajtótájékoztatón, az első pillanatok ugyanis mozgalmasak voltak. Emiatt lehetőségként számba vették a szelet is. De az ilyesmi alapvetően bonyodalmakat okozhat. Nem teheted meg, hogy semmit sem mondasz három-négy napig, amíg nem emlékszem mindenre. De végül ez a három-négy nap még rosszabb lett, mivel ekkor jöttek a szél elméletével és hasonlókkal, ami nem segített.”
Megtörténhet újra?
„Az első magyarázatok után voltak aggályok, mert nagy figyelem irányult ránk, ezért sürgősen mondanunk kellett valamit. Ez vezetett az aggályokhoz. Ami az adatokat illeti, a pontos problémát sajnos nem sikerült beazonosítani, de erre a futamra lépéseket tettünk, melyek talán nem is voltak szükségesek, de rendkívül óvatosak vagyunk. Vannak bizonyos elemek, amelyeket külön én kértem, amikor megérkeztem a McLarenhez, most viszont visszatérünk a normál kormányrendszerhez, amit Jenson és Kevin már az elmúlt években is használt. Természetesen tettünk lépéseket erre a versenyre, és részemről nincs semmi probléma.”
Miért nem aggódik?
„Teljes mértékben megbízom a csapatomban. Egy hónap alatt az autó minden egyes alkatrészét megvizsgálták, szimulálták az esetet, számos tesztet végeztek el, változtattak mindenen, amivel kapcsolatban kétségeik voltak. Szerintem most a miénk a legbiztonságosabb autó, mert mindezt végigcsináltuk. Én pedig talán a történelem során a legtöbb orvosi vizsgálaton estem át az elmúlt egy hónapban. Szóval mindkét oldalról rendben vagyunk.”
Változtatott-e hozzáállásán a baleset?
„Nem, nem mondhatnám. Az autósport veszélyes. Időnként vannak nagy balesetek, amikor az autód teljesen összetörik, de neked semmi bajod nem esik. Máskor meg egy kissebességű kanyarban balesetezel, és a becsapódás szöge miatt sérülést szenvedsz. Ez normális az életben. Már úgy éreztem, Ausztráliában is készen állok visszatérni, de az orvosok azt mondták, túl korai lenne. Várnom kellett egy futamot, de örülök, hogy itt lehetek, és segíthetek a csapatnak.”
A vizsgálatokról
„Ma a normál procedúrán mentem keresztül. Ahogy az elmúlt hónapban is volt. Minden, amit az elmúlt hónapban tettem, teljesen megszokott volt az agyrázkódás után. A rehabilitáció, az ellenőrzések, az extra ellenőrzések, az orvosok tanácsa, hogy várjak két-három hetet, mielőtt újra veszélyes tevékenységbe kezdek – ezek mind a megszokott módon történtek. Az FIA a fejsérülések után bizonyos reflexvizsgálatokat végez el, itt, a Maláj Nagydíjon is megvizsgálnak az orvosok, és minden a lehető legsimábban ment, zöld utat kaptam, pozitív volt a délelőtt.”
( motorsportal.hu )