2015.03.25. 20:37, Margit-1225
Az ausztráliai fiaskó óta egyre durvább szóváltásba keveredik egymással a Red Bull és a Renault. Miután az osztrákok folyamatosan bírálták motorpartnerüket, aki elmondásuk szerint az idénynyitón gyengébb és rosszabb erőforrásokkal látta el őket, mint a teszteken, most a franciák főnöke, Cyril Abiteboul esett neki a főtervező Adrian Neweynak, és emelte ki, hogy a Red Bull autója éppen annyira okolható a gyenge szereplésért, mint az ő félresikerült fejlesztéseik. „Nehéz, ha olyan partnered van, aki hazudik” – nyilatkozta. „Adrian egy elbűvölő úriember és nagyszerű mérnök, de azzal töltötte az életét, hogy a motorpartnereket kritizálta. Már túl öreg ahhoz, hogy megváltozzon.”
Hogy mostanság a Red Bull háza táján sem minden kerek, arra több jel is utal. Az Auto Motor und Sport például kiderítette, hogy Danyiil Kvjat, az ausztráliai futam rajtját megelőző váltóproblémáját nem a Renault erőforrásának erős vibrációja idézte elő, amint azt a csapatfőnök, Christian Horner Melbourne-ben még állította. A vizsgálatok során kiderült ugyanis, hogy a szerelők a parc fermében kicseréltek egy alkatrészt, amit viszont rosszul építettek be…
Aztán ott van az Abiteboul által is megemlített aerodinamikai probléma. Miközben a csapatnak az autó hátsó részének stabilitását előidéző tavalyi gondokat idénre sikerült orvosolnia, fejlesztéseik így sem mennek zökkenőmentesen. Már hetek óta próbálkoznak például versenyre alkalmassá tenni a Mercedesére hajazó rövidebb orrkúpjukat, melyhez egy sor más újítás is társulna, ám miután az Ausztrál Nagydíj hetében kétszer is megbuktak vele a törésteszten, a friss hírek szerint Malajziában is le kell mondaniuk annak használatáról. Pedig a megoldástól fél másodperces javulást remélnek Milton Keynesben.
Az Auto Motor und Sport emellett azt is kiemelte, hogy talán az Albert Park-i szoftvergondok terén sem csak a Renault-t terheli felelősség, a Red Bull türelmetlensége is súlyosbította a helyzetet. A történet az utolsó barcelonai teszt végén kezdődött, amikor is a Toro Rossónál Max Verstappent motorprobléma hátráltatta. Hogy elkerüljék a hasonló hibákat, a Renault – a Red Bull nyomására – úgy döntött, a rendelkezésre álló két hétben teljesen újraírja motorprogramját. Az újítás a kapkodás következtében balul sült el.
Miután pénteken a szabadedzéseken mindez nyilvánvalóvá vált, a Red Bull és a Toro Rosso két eltérő utat választott. Míg a kisebbik csapat úgy döntött, kitart az első napon használt motorvezérlésnél, s megpróbálja optimalizálni azt, a Red Bull szombaton változtatásokat követelt. Ezzel viszont csak még rosszabb helyzetbe sodorta sajátmagát. Arról ugyanis megfeledkeztek, hogy a motorvezérlés finomhangolása már a teszteken is legalább két napot vett igénybe, miközben ennyi idejük Melbourne-ben nem volt rá…
A szakportál végül megemlítette, a Red Bull és a Renault között mélyülő szakadékot látva egyre valószínűbbnek tűnik, hogy a két fél útjai előbb-utóbb különválnak. A franciák több istállóval már meg is kezdték a tárgyalásokat egy saját gyári csapat felvásárlásáról; míg a Red Bull szintén kezd önálló utakon járni. Egy ideje már az AVL grazi próbapadját használják például az erőforrásuk fejlesztéséhez, melyben az Ilmor Mario Illien vezette mérnökcsapata által tervezett koncepciót próbálgatják. Ezt a verziót a szezon második felében akár be is vethetik.
Az osztrákok emellett pedig már nekiláttak saját speciális próbapadjuk, az úgynevezett virtuális tesztpálya (VTT) építéséhez is, amelyet többek között már a Mercedes és a Honda is használ (és a Ferrari is építeni kezdett) a teljes hajtáslánc együttes tesztjére. „A kérdésre, miért van szüksége egy csapatnak a próbapadok legextrémebb fajtájára, csak egyetlen válasz létezik: mert maga is motorgyártóvá akar válni” – zárta cikkét az Auto Motor und Sport.
( motorsportal.hu )