2015.03.25. 11:36, Margit-1225
A Forma-1 Menedzsmentet vezető Bernie Ecclestone-nak már a szezon előtt ki kellett segítenie néhány alakulatot, pénzügyi támogatása nélkül ugyanis egészen egyszerűen nem tudtak volna elutazni a szezonnyitó helyszínére. Noha a brit milliárdos segített az érintetteken, Ausztráliában mindössze 15 autó sorakozott fel a rajtrácsra, miután a Manor versenyzői a motorszoftver meghibásodása miatt nem tudtak kvalifikálni, Kevin Magnussen és Danyiil Kvjat versenye pedig műszaki hiba miatt már a start előtt véget ért; Valtteri Bottas eközben sérülés miatt lépett vissza.
„A Forma-1-nek komoly problémái vannak, viszont maga a sport ezekben a napokban inkább a homokba dugja a fejét” – mondta Watson a Telegraphnak. „A mezőny kétharmada problémákkal küzd, és alig tud versenyezni, a Forma-1-nek tehát magába kell néznie és el kell döntenie, hogyan tovább. Mi folyik itt? Bernie Ecclestone remek munkát végzett a CVC-nek, azaz a tulajdonosoknak, de valakinek most közbe kellene lépnie, hiszen a kis és középcsapatok bajban vannak, a versenyek pedig nem startolhatnak el pusztán a négy nagycsapat részvételével. Nem vagyok megelégedve a Nemzetközi Automobil Szövetség irányításával” – folytatja a brit exversenyző.
A hétvége kezdete előtt Giedo van der Garde és a Sauber jogi ügye kavart nagy port: a tárgyalások során még az egylet felszerelésének lefoglalása és a csapatvezető őrizetbe vétele is felmerült, a versenyzői ülésért harcoló holland azonban az időmérő előtt lemondott indulási jogáról. Watson szerint ez az eseménysorozat sem öregbítette az F1 hírnevét. „Sajnálom az Ausztrál Nagydíj szervezőit! Fantasztikus versenyt rendeztek, és ez az esemény tényleg briliáns, viszont a héten mindenki csak van der Garde ügyéről beszélt. A Sauber hibázott, de ez is csak azt példázza, milyen keserves küzdelmet vív néhány csapat a fennmaradásért. Magán a futamon nagyon kevesen indultak. Az ausztrálok szeretik a versenyt, de most megvan a véleményük: ez egy rossz nagydíj volt!”
A 68 éves szakember a költségcsökkentő intézkedésekkel sincs kibékülve. „A szabályok nem teszik lehetővé, hogy a csapatok új motorokat készítsenek, szóval a meglévő módosító pontokból kell gazdálkodniuk. Viszont így a Mercedes uralma állandósulhat, hiszen a csapat eddig mindent jól csinált. Az is baj, hogy a csapatok keveset tesztelhetnek, szintén a költségek miatt. Idén ráadásul egy versenyző csak négy motort használhat, szóval senki sem akar sokat körözni, pedig ezek a hibrid-erőforrások annyira összetettek, hogy még mindenkinek tesztelnie kellene őket” – magyarázza az 1982-es év bronzérmese.
A McLaren korábbi klasszisa egyetért azokkal a véleményekkel, melyek szerint a Forma-1 tulajdonosainak (vagyis a CVC-nek) át kellene gondolniuk a kereskedelmi bevételek elosztására vonatkozó szabályokat. Hiszen amíg az éves bevétel több mint egy milliárd dollár, néhány gárda komoly anyagi gondokkal küzd. „Ez egy olyan probléma, amit mindenképpen felül kell vizsgálnunk! A sportnak ugyanis méltónak kell lennie azoknak az embereknek a pénzére, akik fizetnek érte, legyen szó azokról, akik a pálya szélén szurkolnak, vagy azokról, akik a televízión keresztül követik az eseményeket” – figyelmeztet.
Watson a Red Bull csapatvezetőjéről, Christian Hornerről is szót ejtett, aki a szezonnyitó után komoly kritikákkal illette az egylet motorpartnerét, azaz a Renault-t. „Felháborító volt, amit Christian mondott a Renault-ról. Elment az esze? Nem volt szükség ezekre a megjegyzésekre. Ezeket a dolgokat zárt ajtók mögött kellene megbeszélni. A Renault nagyon sokat költ a motorra és a technológiára, csak azért, hogy segítse a Red Bullt. A Renault helyében én úgy érezném, hogy beleharaptak a kezembe, amivel enni adtam nekik. Úgy tűnik, a kapcsolatuk nagyon gyorsan tönkre fog menni. A nyilvánosság bevonása pedig nagyon rossz ötlet volt” – fogalmaz.
A világbajnokság a hétvégén Malajziában folytatódik, Watson szerint azonban a „háborúzó” csapatok nem fognak tárgyalóasztalhoz ülni, hogy a sport problémáiról, valamint azok megoldásáról egyeztessenek. „A Forma-1-nek ki kell másznia ebből a gödörből, a csapatok azonban mind politikai játszmákat űznek. Ahhoz, hogy a csapatok egyetértsenek valamiben, mindenkinek engedni kell valamiből. Néhány csapat azonban nem elég bölcs ahhoz, hogy felismerje, valamilyen áldozatot kell hoznia ezért a fantasztikus sportért. Túl sok az önös érdek” – zárja gondolatát.
( motorsportal.hu )