Elüldözték – visszasírják? A Red Bull megoldása az F1 gondjaira
2015.03.25. 11:24, Margit-1225
Jelenleg olyan erőskezű vezetőre lenne szüksége a válságba jutó Forma–1-nek, amilyen Max Mosley volt – véli a Red Bull tanácsadója. Helmut Marko szerint előbb-utóbb a minden változásnak ellenálló Mercedes is belátja majd, hogy valamit tenni kell.
A Red Bull kritikái jelentették az elmúlt hetek egyik legfőbb vitatémáját a Forma–1-ben. Az osztrák csapat Ausztráliában adott hangot azon aggodalmának, hogy a sportág a jelenlegi szabályok közepette önmaga alatt vágja a fát, miután a sok korlátozás megöli a versengést, konzerválja a Mercedes dominanciáját, melynek beláthatatlan következményei lehetnek. „A felméréseink szerint a tévés nézettség 2014-ben 26%-ot esett” – idézte Helmut Markót, a Red Bull tanácsadóját a Speedweek. „Ha ez így folytatódik, a szabályok nem változnak, akkor fel kell tennünk a kérdést: mennyit is ér sport- és kereskedelmi szempontból a Forma–1?’
Miközben sokan éppen a Red Bullt támadják, mondván, csak gyenge évkezdésük miatt sürgetnek azonnali változásokat, Marko szerint számos jel utal arra, hogy igazuk van. „Ezek nem csak a mi panaszaink. Ma bármelyik újonc azonnal versenyképes, mert az autókat olyan könnyű vezetni a határon, és az erőt tekintve a GP2-es autók szinte ugyanolyanok.”
A Red Bull éppen ezért szeretné elérni, ha megvalósulna korábbi javaslata, és bevezetnék az 1000 lóerős, egységesített KERS-sel ellátott autókat, melyekkel a kiadásokat is meg lehetne fékezni.
Más kérdés, hogy az ellenfelek nem feltétlenül kérnek az újabb gyökeres változásból. „Új F1-es autókra van szükségünk?” – teszi föl a kérdést az Auto Motor und Sportnak nyilatkozó Williams-mérnök, Pat Symonds. „Előbb fenntartható szabályok és gazdaságos csapatok kellenek, akik képesek fennmaradni. Nem hiszem, hogy az új külső és az ezer lóerő sokat segítene az F1-nek.”
A változásokat természetesen az előnyben lévő Mercedes ellenzi leginkább. „Szerintem a sportágnak nincs szüksége drasztikus változásra” – mondta Toto Wolff, a németek sportigazgatója. „Beszélünk az autók, a motorok és a szabályok megváltoztatásának lehetőségéről, de nem ez az elsődleges cél. Világbajnokként mi jó helyzetben vagyunk, sikerült boldogulnunk a szabályokkal. Ennek ellenére nyitottnak kell maradnunk, részt kell vennünk a vitákban.”
Többek szerint viszont az érdekeiktől vezérelt csapatok sosem lesznek képesek konszenzusra jutni, így a sportág ügye sem fog előrébb jutni. Marko szerint éppen ezért lenne szükség egy erőskezű független vezetőre. „Ha az F1-et már senki sem fogja nézni, a Mercedes sikereinek értéke is megkérdőjeleződik” – mondja az osztrák. „A Forma–1-nek olyan vezetésre van szükségre, amely képes keresztülvinni a döntéseket. Éppen olyanra, mint amilyen a Max Mosley idején volt” – utalt a korábbi FIA-elnök hiányára.
( motorsportal.hu )