A Mercedes-csapatok titkos fegyvere
2015.03.04. 18:46, Margit-1225
Az ERS lehet a Mercedes erőforrását használó csapatok egyik nagy fegyvere 2015-ben (is) – véli a Williams versenyzője, Valtteri Bottas.
Valtteri Bottas összesen 2201 kilométert futott az idei téli tesztidény alatt, s a Mercedesek után ő jegyezte a harmadik legjobb barcelonai időt is. Azaz az összkép nem sokat változott 2014 vége óta, amikor is szintén ő számított Lewis Hamilton és Nico Rosberg első számú üldözőjének. A hatszoros dobogós ugyanakkor nem tagadja, némiképp csalódott, amikor meglátta, mekkora fölényben vannak az Ezüstnyilak.
„Nico ideje igazán erős volt. Mindenki tudta, hogy jók, de az meglepetés volt, hogy ennyire jók” – nyilatkozta az Auto Motor und Sportnak a finn tehetség. „Szeretnénk csökkenteni a Mercedesszel szembeni hátrányunkat. Ha hibáznak, nekünk ott kell lennünk. Biztosítanunk kell, hogy erősek leszünk a futamokon.”
A Williams ennek érdekében komoly újításokkal állt elő az utolsó teszthéten, s versenyzőjük elmondása szerint ezzel még koránt sincs vége. „Jól működtek a fejlesztések, amit jó látni. Melbourne-ben pedig szintén érkezik pár apróbb újítás” – tekintett előre.
Amint azt tavaly megszoktuk, a Williams a teszteken is uralta az egyeneseket. Továbbra is úgy tűnik, a grove-iaké a legmagasabb csúcssebesség, ám 2014-hez képest a csapat ezúttal mindent elkövetett annak érdekében, hogy kanyartempóján, azaz leszorítóerején is javítson. Mindez az egy éve gyenge pontjuknak számító pályákon kaphat majd igazán nagy jelentőséget, mint amilyen Monaco vagy éppen Szingapúr volt. „Az autó karaktere hasonló a tavalyiéhoz. Jelentőset léptünk előre, de még mindig van min javítanunk. Lesznek olyan pályák, ahol nagyobb leszorítóerőre lesz szükségünk” – jósolta Bottas.
Végül pedig arról is beszélt, hogy idén sikerült tökélyre fejleszteniük az elektronikus fékrendszerüket, emellett pedig a Mercedes rendkívül hatékony ERS-éből is sokat profitálhatnak majd. Bottas szerint ez utóbbi lehet a legnagyobb fegyver a Mercedes-erőforrást használó istállók kezében. „Az ERS ereje gyakorlatilag már sosem csökken le. Az energiáját a teljes kör alatt képesek vagyunk használni. Ezt lehet látni a zöld lámpákon is: szinte sosem váltanak pirosra. Ez tehát sokat hozhat a köridő terén, de legfőképpen a versenyen” – nyilatkozta a Williams reménysége.
Bottas mindezzel arra utalt, hogy a tavalyi évvel ellentétben ezúttal gyakorlatilag mindvégig rendelkezésükre állnak az elektromotor pluszlóerői. Mindez azáltal válik lehetségessé, hogy miközben a kinetikusenergia-visszanyerő rendszer (MGU-K) teljesítményét 2 megajoule-ban korlátolják, addig a hőenergia-visszanyerő rendszer (MGU-H) korlátlanul termeli az energiát. Ez utóbbit kétszeresen is hasznosíthatják: egyfelől feltölthetik vele az elemeket, másfelől többletenergiát termelhetnek vele az MGU-K számára, hogy az folyton a versenyző rendelkezésére bocsáthassa azt. A Mercedes részben már 2014-ben is ennek köszönhette lóerőfölényét riválisaival szemben, s úgy tűnik, ezen a területen képesek voltak még feljebb emelni a lécet.
( motorsportal.hu )