|
„A Forma-1 olyan, mint egy cpkkal teli medence”2015.03.04. 16:55, Margit-1225
Mindenki tisztban van azzal, hogy a sportnak tbb csapatra lenne szksge, a Mercedes motorsport-igazgatja szerint azonban a Forma-1 olyan, mint egy cpkkal teli medence: ha az egyik rsztvev eltnik, tbb jut az ellenfeleknek.
A Marussia s a Caterham csdje utn ismt eltrbe kerlt a kltsgcskkents tmja. Mivel tbb alakulat is anyagi gondokkal kzd, a Nemzetkzi Automobil Szvetsg (FIA) minl gyorsabban meg szeretn oldani a problmkat, a nagyobb csapatok azonban rendre a radiklis megoldsok ellen szavaznak (tavaly pldul ismt elvetettk a kltsgek maximalizlsnak lehetsgt). Pedig egy, az FIA ltal megbzott tancsad cg szmtsai alapjn a csapatok nagyjbl felre cskkenthetnk kiadsaikat. Toto Wolff szerint azonban az F1-nek a legmagasabb szintet kell kpviselnie.
„A Forma-1 nemcsak a legjobb versenyzkrl szl, hanem a legjobb mrnkkrl is. Velk mindig a technikai elnyket fogod keresni” – idzi a Mercedes motorsport-igazgatjt a nmet Sky. A szakember ragaszkodik azon vlemnyhez, hogy a stuttgarti gyr nemcsak sajt rdekei miatt rvel a radiklisabb vltoztatsok ellen. „Az autnk sokkal hatkonyabb, mint kt vvel ezeltt, mgis majdnem ugyanolyan gyors! Ez az egsz az innovcirl szl, a technikai forradalomrl s arrl, hogy a megoldsokat tltessk a kzti autkba. Ehhez pedig egszen egyszeren magas kltsgvetsre van szksged” – magyarzza a 44 ves sportvezet.
A kt sereghajt csdje egy msik problmt is felvetett, mgpedig a mezny ltszmnak cskkenst. Miutn a Caterham vgleg lehzta a rolt, idn legfeljebb 20 aut lehet ott a megmrettetsek rajtrcsn, m ez a szm is csak akkor rhet el, ha a Marussia/Manor visszatr a meznybe. Noha mindenki egyetrt abban, hogy a sportnak tbb csapatra van szksge, a Force India nemrg megakadlyozta, hogy a Marussia 2014-es autjt hasznlhassa. Az indiaiak ezrt tbb kritikt is kaptak, mondvn elssorban sajt rdekeiket tartottk szem eltt (ha a Manor nem indul, a tavalyi eredmnyeirt jr pluszpnzt sztosztjk a tbbiek kztt).
Wolff szerint azonban ebben semmi meglep nincs, hiszen a kirlykategriban a legtbb csapat gy mkdik, noha azzal is tisztban van, hogy idelis esetben ennek nem szabadna gy lennie. „Mi [a Mercedes gyri alakulata] tmogatjuk a Marussit abban, hogy a meznyben maradjon. A Forma-1 azonban olyan, mint egy cpkkal teli tartly, mg akkor is, ha a kiscsapatok elleni kzdelemrl van sz. Ha az egyik eltnik, tbb jut azoknak, akik itt maradtak. Persze, ez kellemetlen. Hiszen ha csapatokrl beszlnk, akkor mg mindig emberekrl beszlnk, akik a sajt jvedelmkkel a sajt csaldjaikat ltjk el. Teht munkahelyeket kellene teremtennk, a tbbi msodlagos!”
Az osztrk szakember a sisakfestsekkel kapcsolatos j elrsokrl – idn egy pilta csak egy dizjnt hasznlhat – is beszlt. A szably rengeteg kritikt kapott, mondvn az illetkeseknek jelenleg sokkal fontosabb dolgokrl kellene egyeztetnik. Wolff elmondsa szerint csupn az idzts volt szerencstlen, a mdostst pedig a versenyszervezk kezdemnyeztk. „Ez a rszlet kerlt napvilgra az egyeztetsrl, ezrt gy tnhetett, hogy mssal nem is foglalkozunk. Helyezhettnk volna nagyobb rajtszmokat az autkra, de ez a javaslat nem tetszett. Ha a sisakok llandak, a piltkat gy is knnyebben fel lehet ismerni, s ha a szervezk gy rzik, ezzel tbb jegyet adhatnak el, akkor ez egy j rv” – magyarzza Wolff.
( motorsportal.hu )
| |