2015.03.04. 16:50, Margit-1225
Hogy pontosan mi, arról persze leginkább csak találgatni lehet. Miután a McLaren már megosztotta adatait az FIA-val, azt már tudni lehet, lépésről lépésre mi történt a bukás során, az okokat viszont továbbra sem sikerült tisztázni. Az egyetlen személy, aki pontos magyarázattal tudna szolgálni, maga Fernando Alonso, ám ő semmire sem emlékszik a balesetből.
A Sky Italia a spanyol köreiből úgy értesült, hogy Alonso utolsó emléke a baleset előttről az, hogy egy erőteljes ütést érez a gerincénél. Mindez az áramütés elméletében hívők véleményét erősítené. A szintén Alonso környezetéből informálódó spanyol források azt írják, a versenyző már a becsapódás előtt eszméletét veszítette, s az El Mundo még azt is megírta, hogy állítólag maga a kétszeres bajnok is részletes magyarázatot vár csapatától, mert nem biztos abban, hogy a szél miatt történt a balesete.
A német Sport Bild szerint közben már a riválisok is kétkedve figyelik a McLaren magyarázkodását. „Ha egy repülőgép típusnál a legkisebb veszély is fennáll, hogy egy rendszer hibája miatt az lezuhanhat, ezt a típust nem fogják levegőbe engedni” – nyilatkozta a lapnak az egyik, meg nem nevezett csapatfőnök. „Az F1-nek eddig óriási szerencséje volt, hogy a hibrid rendszerek miatt még semmi rossz nem történt. Ha egy versenyzőnek ilyen balesete lenne, minden csapatot összehívnék az adatok tanulmányozására – egyszerűen azért, hogy bizonyosságot nyerjünk. A Hondának most az FIA-val közösen kell válaszokkal szolgálnia. Mert eddig nem kaptunk válaszokat” – tette hozzá az illető, arra utalva, hogy a wokingiak valamit szerinte is elhallgatnak.
Mit mondanak az adatok?
Az Auto Motor und Sport mindeközben legújabb cikkében a McLaren telemetriai adatairól tudott meg részleteket. Ebből kiderült, hogy Alonso legnagyobb sebessége a baleset előtt 215 km/óra volt, mégpedig a nyújtott 3-as jobbkanyar bejáratánál. Aztán a spanyol teljes erőből fékezni kezdett, hármat leváltott, de autója ekkor még viszonylag stabil volt. Az Auto Motor und Sport nem tud magyarázatot arra, Alonso miért kezdett ilyen hirtelen lassítani. A McLaren szerint az erős oldalszél miatt lehetett, ám mindez még nem magyarázza meg a fékezés intenzitását. „Ráadásul a 3-as kanyarnál elég nagy aszfalt van ahhoz, hogy még menteni lehessen” – teszi hozzá a német lap, idézve Sebastian Vettelt is, aki a spanyol mögött haladt, s azt nyilatkozta, nem egy szokványos balesetet látott.
Akárhogy is, Alonso végül 135 km/órás sebességre lassított, majd autója váratlanul a kanyar belső íve felé vette az irányt. Szintén nagy talány, miért… És még ennél is rejtélyesebb, ami ezt követően történt: Alonso nyílegyenesen a falnak ment, anélkül, hogy további lépéseket tett volna az ütközés elkerüléséért, s például erőteljesen fékezni kezdett volna. Végül mindössze 30 km/órát lassulva, 105 km/órás sebességgel ütközött a falnak, autójára ekkor 31 G-s erő hatott, a fejére pedig 16 G.
„Ironikus, hogy a McLaren a sajtótájékoztatóján azt mondta, ezt az utolsó pár másodpercet nem lehet visszakövetni. Ezzel tovább él a gyanú, hogy a versenyző védelme érdekében talán valami döntő részletet szeretnének eltitkolni. Például azt, hogy Alonso ezen időszakban már semmit sem tett azért, hogy elkerülje vagy enyhítse a falnak csapódást” – mutat rá a legnagyobb talányra a német szaklap.
Ron Dennis az említett sajtótájékoztatón azt elismerte, hogy Alonso másodpercekig eszméletlen volt, de arra nem tudott válasszal szolgálni, mi okozta ezt. Most az FIA azt próbálja kideríteni, a falnak csapódás vagy valami más volt-e a kiváltó ok.
A sisakon mindenesetre semmilyen sérülést nem találtak, még egy karcolást sem. Most állítólag a nyakvédő HANS-ot vizsgálják, hogy annak esetleges eldeformálódásából kiderítsék, reális elmélet-e, hogy Alonso előbb jobbról, majd balról kapott ütést a cockpit falától gyors egymásutánjában.
Alonso egyszerűen rosszul lett?
Az Auto Motor und Sport kiemelte, logikusan szemlélve az autótól kapott adatokat, eléggé nyilvánvalónak tűnik, hogy a kanyarbejárat (215 km/órás tempó) után valami történt, különben Alonso aligha lépett volna hirtelen a fékre. A csapat állítja, az autón semmi nem utalt arra, hogy bármi hiba lépett volna fel. Azt pedig az FIA is megerősítette, hogy kizárható az áramütés lehetősége is.
A német lap hajlik is ezen teória elvetésére, s azt írja, Alonso valószínűleg a baleset előtti pillanatokban nem érezte jól magát, s ez vezetett végül az ütközéshez. „Az egyetlen logikus következtetés az, hogy az elsőre 16, másodikra 8 G-s ütés a fejre, nem volt annyira erős, hogy eszméletvesztést idézzen elő. Tehát más okok lehetnek a háttérben. Például valamilyen orvosi probléma. Talán Alonso éppen ezért töltött négy napot a kórházban, hogy kiderítsék, mi lehetett” – írja a mértékadó német szaklap.
( motorsportal.hu )