2015.01.25. 10:47, Margit-1225
Az idei bajnokság biztos résztvevői közül (a Marussia és a Caterham sorsa továbbra is kérdéses) egyedül a Force India nem vesz részt új autójával az év első, jerezi tesztjén. A silverstone-i gárda csak február közepén, Barcelonában leplezi le a VJM08-ast – addig pedig marad számukra a motor- és gumiteszt az új színekben pompázó tavalyi autóval.
Noha e késlekedés kapcsán felmerül a kérdés, minden rendben van-e az istálló háza táján, a csapat technikai igazgatója, Andy Green mindenkit biztosított arról, hogy nem kényszerből, hanem tudatosan döntöttek a későbbi bemutató mellett. „Elnézve a programot, hogy hol tart a csapatunk jelenleg az új szélcsatornával, valamint elnézve a Jerez és Barcelona közötti időt, úgy gondoltuk, ezt az időt inkább a szélcsatornában töltjük, hiszen minél többet várunk az új autó bemutatásával, annál többet tanulhatunk arról, amit éppen csinálunk” – fogalmazott Green a Sky Sportsnak.
Majd hozzátette: „Jerezt amúgy sem igazán kedveltük mint tesztpályát. Eléggé különleges – elsősorban az aszfaltja miatt –, nem is versenyzünk ott, a Pirelli pedig ugyanazokat a gumikat viszi oda, amiket már Abu-Dzabiban is kipróbáltunk. Őszintén szólva még örülünk is annak, hogy kihagyjuk ezt a tesztet, mert így lesz még időnk fejleszteni.”
Nico Hülkenberg ezzel szemben jobban örült volna, ha már jövő hétvégén pályára vihetné új autóját, ám a késlekedés szerinte sem jelent majd problémát számukra. „Nem ideális kihagyni Jerezt az új autóval, de nem is a világ vége. Ha tavaly hagytuk volna ki az első tesztet, sokkal rosszabb lett volna az új motorok és a többi újdonság miatt. Ilyen szempontból ez az év elég nyugodt. Nagyon szeretnék már az új autóval körözni, de erre még várni kell – szóval el kell fogadnom ezt. De nem gondolom, hogy ez rossz hatással lesz a szezonunkra” – fogalmazott.
Ami a fejlesztéseket illeti, a hírek szerint a Force India elsősorban éppen azért hagyott magának több időt, hogy a Toyota kölni szélcsatornájában a lehető legalaposabban megismerje új, a korábbitól eltérő megoldásait. Annyit már lehet tudni az új autóról, hogy azt egy teljesen átdolgozott hátsó felfüggesztéssel látják el, melynek segítségével sok, tavalyihoz hasonló problémát kerülhet el a csapat. „A hátsó felfüggesztés teljesen új. Az új hidromechanikus rendszer váltja az eredetileg használt rugók helyett. Ezzel teljesen újfajta beállításokat használhatunk hátul, teljesen új variációkat találhatunk, ezenkívül pedig sokkal gyorsabban változtathatunk majd a garázsban” – magyarázta Green.
További előrelépést jelent a Force India számára a 60%-os szélcsatorna használata. „Ez döntő segítség lesz a fejlesztésben. Hogy 60%-os szélcsatornára válthatunk, meghatározó lépés a minőség és az adatok szempontjából is. Ezáltal javíthatjuk a pálya és a szélcsatorna adatai közötti megfelelést.”
De segítség lesz még számukra a továbbfejlesztett CFD-szimulációs rendszerük is (számítógépes folyadékdinamika). „Jelenleg 30 teraflopos teljesítménnyel dolgozunk, ami óriási előrelépés az öt évvel ezelőtti 0,3 teraflophoz képest. Úgy számolunk, hogy ezen befektetéseink gyümölcsét már a 2015-ös új autó révén élvezhetjük, és majd ezt követően is” – tekintett előre Green.
Késői debütálások az elmúlt hat évből
Az elmúlt évekre visszatekintve elmondható, nem a Force India az első csapat, amely úgy dönt, új autójával kihagyja az első tesztet – mi több, korábban már nem egyszer választották ezt az utat ők maguk is. Az efféle késlekedéseknek számos oka volt már – és eltérő következményekkel is járt.
2009 – Brawn GP
A csapat a csőd szélén állt a Honda kivonulásával, így a felkészülést 20 nappal a szezonnyitó előtt kezdték csak meg. Egy négynapos barcelonai, majd egy háromnapos jerezi teszten vettek részt – aztán fölényes győzelmet arattak Ausztráliában, s év végén mindkét bajnokságot megnyerték.
2010 – Red Bull, Force India
Az osztrák csapat szintén a hosszabb fejlesztési idő érdekében hagyta ki az első tesztet (Valenciában). Új autójuk a második gyakorláson mutatkozott be, és bár ezeken nem keltett nagyobb feltűnést, az évet mégis a legerősebb autóval kezdték meg – év végén bajnokok lettek. A Force India mindeközben visszafogott szezont futott, s végül a hetedik helyen zárta az évet.
2011 – McLaren, Force India
A wokingiak egy rendkívül bonyolult kipufogó-megoldáson dolgoztak a télen, ezért az első teszten az előző évi autóval vettek részt. A csapat felkészülése pocsékul alakult, nem boldogultak az új megoldással, ezért az utolsó gyakorlás után félretették azt, majd a tesztek nélkül átdolgozott autójukkal Ausztráliában a Red Bull legnagyobb ellenfelei lettek, s egy második hellyel kezdték az évet.
Az indiai gárda mindeközben az új gumik megismerésének szentelte az első téli tesztet. Taktikájuk nem egészen vált be: az idény első felében meglehetősen gyengén teljesítettek, ám az év második felére feltámadtak, s éppen csak elmaradtak a konstruktőri ötödik Lotus mögött.
2012 – Mercedes
Szintén a fejlesztési idő megnyújtása miatt használták korábbi autójukat az első gyakorláson Jerezben. Csodát azonban így sem tudtak tenni: autójuk a szezon első felében ugyan gyors volt (dupla DRS-ükkel főleg az időmérőkön), s Nico Rosberg révén Kínában megszerezték első pole-jukat és győzelmüket is, ám Michael Schumacher autója eközben rendkívül megbízhatatlannak bizonyult. A szezon második felében aztán gumigondjaik miatt elvesztek a középmezőnyben.
2013 – Williams
A csapat a mezőnyből egyedüliként döntött úgy, hogy nem viszi pályára új autóját az első teszten, és bár akkor még ezt előnyösnek tartották, utóbb kiderült, tévedtek. Kifejlesztettek egy új kipufogót, amit az FIA aztán hamar betiltott, autójuk lassú volt és a Pirellikkel is rosszul bánt. A csapat fennállása egyik leggyengébb szezonját produkálta: két pontszerző hely 19 futam alatt…
2014 – Lotus
A történetük kísérteties hasonlóságot mutat a Williamsével. Az új szabályrendszer ellenére nem vitték pályára autójukat Jerezben, ám ennek okát elsősorban a csapat nehézségei jelentették: egy sor szakember távozott Enstone-ból, az istálló létszámát le kellett csökkenteni, továbbá úrrá kellett lenni az anyagi nehézségeken is. Az egyedi, aszimmetrikus orrkúppal felszerelt új autó a vezetők elmondása szerint rendkívül ígéretes adatokat produkált a szélcsatornában és a szimulációk során, ám már az első pályateszten jött a nagy pofon: a versenygép nehezen vezethető volt, s a Renault nehézségeinek hála, még megbízhatatlan is. Az egy évvel korábban még a Red Bullt üldöző Lotus csak 8. lett a gyártók versenyében…
( motorsportal.hu )